Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har en 144Hz Gsync VA skärm märker ingen skillnad mellan 60Hz eller 144Hz eller Gsync av/på mer än att ljuset flickrar vid under 144hz om man har Gsync igång så har det av.

personligen kände jag att det var bortkastade pengar är allt utom nöjd med den kunde lika gärna köpt en 60hz VA eller ips till för bråkdel av priset.

Märker du ingen skillnad på 60 och 144hz så är de nått som är fel på antingen din utrustning eller dina ögon.
Räcker ju att flytta musen på windows skrivbordet så ser man en enorm skillnad.

G-sync märker du skillnad på i spel, och speciellt sådana där det går fort, tex Battlefield, cs, overwatch. Dvs man slipper tearing och det är absolut märkbart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Har en 60hz va brevid som slavskärm till webläsare osv som står brevid och märker abslut ingen skillnad mellan dom inte äns på skrivbordet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Märker inte heller nån skillnad mellan 60 o 144 Hz. Lyckligt lottad då jak kan njuta av billigare hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har en 60hz va brevid som slavskärm till webbläsare osv som står bredvid och märker absolut ingen skillnad mellan dom inte äns på skrivbordet.

Olika personer är ju olika.

Jag sitter på en NEC EA274WMi med ett GTX780 och ett RX460 (kör två OS samtidigt så ett per OS) det är en 1440p ips panel på 60Hz mer enterprise orienterad och farsan har ett RX480 med en Asus fressync 144hz skärm, klarar 35-90hz med freesync och även den kör 1440p IPS panel.

Jag har nån antik TFT som klarar 75hz, min 1440p klarar det med i låga upplösningar men annat än det har det varit CRT med upp till runt 100Hz för i tiden med finare Samsung 959NF.

Oavsett så uppgraderade jag farsans datorer med i7 3770 och 16Gb ram till RX480 8Gb och en riktig spelskärm för ett tag sedan och bara vid skrivbordet märks det skillnad på 60hz och 90hz om man rör muspekaren, vid 60hz får du stillbilds upplevelsen av muspekaren hoppar runt, vid 90Hz är det märkbart mjukare.
Den kör 90hz pga fresync spannet annars fungerar inte det.

Men oavset att jag aldrig ägt en 120hz eller högre LCD skärm så ser jag skillnad över 60hz direkt.
Otrolig skillnad att spela redan med 90hz, fresync gör dessutom att man slipper tearing vid fps drop och flytet känns bättre.

Men jag har andra krav på min skärm så som 4 skärmingångar av olika typer har jag då totalt 3 system varav ett använder två och det är väl totalt 4 grafikkort och 2st 3D acceleratorer inkopplade så för min budget för 3-4 år sedan blev det anslutningar och bildkvalitet över uppdateringsfrekvens, betyder dock inte att jag inte ser skillnaden eller inte skulle vilja ha fresync och 144hz.

Men jag är sådan som ser flimmer på polarens plasma TV fast han inte ser det, jag stör mig röven på gamla CRT under 85hz, helst 100Hz eller mer.

Periferin av ens synfält är dessutom mer känsligt, letar jag flimmer på en skärm, tex pga defekt bakgrundsbelysning (har haft det) så tittar jag på nåt vid sidan av skärmen, då ser man flimmer eller låga FPS mycket bättre då ögat offrar "upplösning" om vi ska kalla det det för snabbare reaktionstid. Ögat ser inte bilder per sekund, ögat kan uppfatta ungefär 300fps maximalt, från totalt mörker till starkt ljus, men i en miljö där ljuset är rätt stabilt så blir det svårare, olika delar av ögat är olika känsligt som sagt.

jag är också rätt övertygad om att man både kan träna sig till att se skillnad, jag tänkte aldrig varken upplösning, färger eller frekvens som 13 år gammalt barn år 1996 med första datorn, men ju mer man testar bättre teknik ju mer förväntar sig ögonen och hjärnan, sedan är folk olika med vad det gäller sinnena.

Säkert sant att du inte ser skillnad men tex jag gör det redan vid första test, dock inget blindtest och det är alltid lite klurigare då man saknar referens men även i ett blindtest märker man skillnad på "flyt" antigen det är pga ojämn frame time eller låg uppdateringsfrekvens.
jag stör mig rätt mycket på allt under 60, märker definitivt om nåt går under det.

Även om mina grafikkort nätt och jämt klarar 60fps numera i spel så betyder det inte att jag inte hade kunnat nyttja över 60hz, i skrivbordsmiljö gör det skillnad med i vissa avseenden som jag nämnde, bara flytta runt fönster är trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har en 60hz va brevid som slavskärm till webläsare osv som står brevid och märker abslut ingen skillnad mellan dom inte äns på skrivbordet.

Skrivet av talonmas:

Märker inte heller nån skillnad mellan 60 o 144 Hz. Lyckligt lottad då jak kan njuta av billigare hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis Då sparar ni pengar på att bibehålla 1080p/60Hz.
Gissar att ni heller inte märker någon skillnad på 4:3 och 16:9? (det var ett skämt)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Laxpudding: Håller med fullständigt. Att påstå att 55 fps "laggigt värre" är 100% subjektivt och inte ett fakta. Även 40 fps med freesynk/G-synk fungerar utmärkt i vissa spel.

Så vad skulle du säga till framförallt CS-go lirare som sitter på 60hz skärm och hävdar att dom måste ha 150 fps minimum annars blir spelet ospelbart?

Det finns en skillnad mellan 60FPS på en 60HZ skärm och 100FPS eller 150FPS. Och det är enkelt att förklara.
Datorn visar alltid den senaste bild grafikortet har gjort, så om datorn hinner räkna 2 eller 3 bilder emellan varje vissning kommer du se den sista av de tre som räknades, vilket kommer att minska rejält "input lag" och ge dig känslan att musen är mer reaktiv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Låg hz går inte spela på, låg fps går inte spela på. Så enkel variabel är det för mig.
Hög inputlag, ghosting osv går inte spela på.
Att säga att g-sync/freesync skulle göra det bra att spela fps, eller något spel i 40fps är ett skämt för mig. Musrörelserna är horribla.

Tom min mor som är 55 märker skillnad på 60hz och 144hz i flytet med musrörelserna. Om man inte märker skillnad så vet jag inte vad, det både känns i rörelserna och syns på något så enkelt som flytta fönster eller när man rör muspekaren.
Behöver inte ens starta ett spel.
Folk är olika, även om jag inte kan förstå hur vissa INTE kan se skillnaden med deras egna ögon, vore väldigt intresserad av vad det är som gör detta rent biologiskt.

Permalänk

Har en 27" 1440 som jag använder, och tjejen 27" 1080. Är Enorm skillnad, när man sätter sig vid hennes så tror man att något är fel för det är så kass upplösning

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har en 60hz va brevid som slavskärm till webläsare osv som står brevid och märker abslut ingen skillnad mellan dom inte äns på skrivbordet.

Kan mycket väl vara så att båda körs i 60hz då många har problem med att få skärmar med olika hz att fungera samtidigt. Isf är de inte konstigt om du inte märker skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Bildexpert 📺

Som vanligt är www.testufo.com väldigt bra för att stämma av vilka frekvenser man faktiskt kör och ifall det förekommer frameskipping. Sådant som kan få en 144 Hz-skärm att bli ryckig och svår att skilja från en 60 Hz-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Har en 27" 1440 som jag använder, och tjejen 27" 1080. Är Enorm skillnad, när man sätter sig vid hennes så tror man att något är fel för det är så kass upplösning

Vi tyckte också det var en enorm skillnad,min tjej och mig, när jag uppgraderade.
En extra fördel är skillnaden vad det gäller ”desktop real estate” när man går från 1080p till 1440p för att man får helt plötsligt plats till att ha flera dokument öppet samtidigt, vilket är trevligt och praktiskt när man skriver till exempel uppsats osv...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Avstängd

@VinceAkStyle: Själv kör jag 1080p i 125% skala för att allt är så jäkla litet annars

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

1440 är det nya 1080 helt klart!!
Idag är det ju många som köper skärmar i storlekarna 24-27" och då är 1080 väldigt pixligt. Tänk dig att så gott som alla mobiler med mer än 4.5" skärm har 1080 upplösning, men tom inom mobilmarknaden så börjar 1440 ta över och de skärmarna är ju väldigt små i jämförelse med en datorskärm och sååå mycket närmare mobilen sitter vi inte så man kan skylla på att är därför det ska va hög upplösning (även om det så klart är en del av anledningen)

Grafikkort kan man alltid uppgradera när som, skärm däremot har man en tendens att behålla alldeles för länge så köp en som är framtidssäker

Förstår inte varför det ska vara bra med 1440p på en telefon, förutom fördelen att man kan streama YouTube med högre bitrate (1440p i Youtube=högre bitrate?)

Har en Nexus 6P och hade mycket hellre haft 1080p, känns som batteritiden hade förbättrats samt laggar spel t.ex Pubg något fruktansvärt, budget telefoner fungerar mycket bättre med sämre hårdvara troligen pga skärmen.

Vissa säger att det är pga VR, men jag tyckte skärmen vart väldigt pixlig ändå. Måste nog upp till 4k för att få bra bild då?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Förstår inte varför det ska vara bra med 1440p på en telefon, förutom fördelen att man kan streama YouTube med högre bitrate (1440p i Youtube=högre bitrate?)

Har en Nexus 6P och hade mycket hellre haft 1080p, känns som batteritiden hade förbättrats samt laggar spel t.ex Pubg något fruktansvärt, budget telefoner fungerar mycket bättre med sämre hårdvara troligen pga skärmen.

Vissa säger att det är pga VR, men jag tyckte skärmen vart väldigt pixlig ändå. Måste nog upp till 4k för att få bra bild då?

Det blir ett sätt att sälja telefonen, den är "bättre" än konkurrentens.

Kollegan har en Sony med 4K-skärm och det märks aldrig vid normal användning.... förutom på batteriet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vid 24 tum och uppåt är 1440p ett krav för mig, tar gärna adaptive sync också!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Det beste spillet for 2560x1440.

@Hjalmarss0n: Ja du vil se det i Rise of The Tomb Raider alt på max! Mange spill er ikke såå utfordernde for grafikkortet i dag.Men du må nok ha minst 6 gb Vram på ditt grafikkort, eller 11 gb Vram. Og å kjøre høye Fps(144 Hz) kan bli noe vanskelig i Rise Of The Tomb Raider på max, men jeg klarer å få 70-90 fps gjennomsnitt med msi gtx 1080 ti x trio på 1440p skjerm(Acer predator XB 271HU) alt på max + med VXAO som er i DX 11 som gir mye bedre overlys og skygger på en mer riktig måte enn HBAO+ i DX 12 og pureHair på very high er på også.Joda å gå i fra 1920x1080p er jammen er stor forskjell! 2K til 4K ikke mye å snakke om og det koster myyye av grafikkortet x2 gtx 1080ti...Ja også den stor fordelen med G-Sync er når spillet går ned eller under 50 fps så er det like jevn flyt.

Permalänk
Medlem

Har 1070 så jag stannar nog själv kvar på 1080p 24".