Micron och Cadence demonstrerar prototyp av DDR5-minne

Permalänk
Melding Plague

Micron och Cadence demonstrerar prototyp av DDR5-minne

Under sommaren väntas minnesstandarden DDR5 stå färdig och nu visas en prototyp, som bjuder på hög överföringshastighet och löften om ökad lagringsdensitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant detta

Permalänk
Medlem

Undrar hur många mer än jag som vågar erkänna att de ganska snabbt tappade vetskapen om vad som exakt skedde ? ;=)

Permalänk
Medlem

DDR5 är nästa uppgraderingstillfälle som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas DDR4 blir billigare snart då!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Och jag som är kvar på DDR3 än och ska köpa mig DDR4 när priset har fallit nedåt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Vågar man hoppas på 32GB stickor till mainstream 2019? Nej säger Intel och AMD skulle jag gissa. Även om deras mainstream processorer redan har fått behovet.

Nå ram har så länge som jag minns varit svindyrt i början och prestandavinsten varit tvivelaktig, så räkna med 2020 innan mer konsumenter hemma ser någon vinst med ddr5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vågar man hoppas på 32GB stickor till mainstream 2019? Nej säger Intel och AMD skulle jag gissa. Även om deras mainstream processorer redan har fått behovet.

Nå ram har så länge som jag minns varit svindyrt i början och prestandavinsten varit tvivelaktig, så räkna med 2020 innan mer konsumenter hemma ser någon vinst med ddr5.

Tror du det ens blir 2020? Det här är ju bara en prototyp, inte ens riktiga stickor. Du får nog slänga på ett par år på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Tror du det ens blir 2020? Det här är ju bara en prototyp, inte ens riktiga stickor. Du får nog slänga på ett par år på det.

Du har helt rätt. Det pratades för om 2018, men nu pratas det om 2019.
https://www.pcgamer.com/ddr5-memory-is-twice-as-fast-as-ddr4-...
Och det blir nog garanterat försenat. Och som jag skrev när de kommer, så tar det minst ett år innan priserna blir vettiga.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Undrar hur många mer än jag som vågar erkänna att de ganska snabbt tappade vetskapen om vad som exakt skedde ? ;=)

Jag fattade inte ett smack typ.. Eller jo, 4400mhz :]

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

"Minneskretsarna är tillverkade av Micron på TSMC:s 7 nanometersteknik, där kretsarna är 8 GB stora."

Kretsarna är inte 8GB stora, de är 8Gb stora. Alltså "bara" 1GB. Rätt stor skillnad.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Aleshi:

"Minneskretsarna är tillverkade av Micron på TSMC:s 7 nanometersteknik, där kretsarna är 8 GB stora."

Kretsarna är inte 8GB stora, de är 8Gb stora. Alltså "bara" 1GB. Rätt stor skillnad.

Stämmer bra! Justerade det i artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är hastigheten i jämförelse till GDDR?

Varför inte bara använda samma minnesmoduler som grafikkorten kör med och bli väldigt nöjd med hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hur är hastigheten i jämförelse till GDDR?

Varför inte bara använda samma minnesmoduler som grafikkorten kör med och bli väldigt nöjd med hastigheten?

GDDR* är inte jämförbart med DDR på det sättet. GDDR5 är i grunden baserat på DDR3 och specialanpassat för att vara optimalt till just grafikkort. Siffran "5" i GDDR5 är därför ganska missvisande gentemot de för DDR-standarden.

Gällande primärminne så är nog DDR4 i dagsläget bra mycket bättre för detta användningsområde än GDDR5 och troligtvis även GDDR5X. Osäker dock hur HBM jämför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Jag fattade inte ett smack typ.. Eller jo, 4400mhz :]

Så det enda du fattade var det du missförstod

Artikeln angav hastigheten på minnet korrekt i MT/s (megatransfer/s = miljoner överföringar per sekund) och inte MHz, det är extremt vanligt att enheterna blandas ihop. Minnen som oftast benämns som t.ex. DDR4 3000 MHz har egentligen en klockfrekvens på 1500 MHz, men eftersom DDR kan göra två överföringar per klockcykel så blir det 3000 MT/s. Jag brukar använda de officiella namnen på hastigheterna istället, som t.ex. DDR4-3000, så slipper jag skriva fel medvetet eller förvirra folk med MT/s.

Permalänk
Medlem

Tror ni latensen kommer öka lika stort som frekvensökning? Hade ju varit bra om den inte ökat eller kanske till o med gått ner lite. Dream on...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CAS latency på 42?? Det är ju nästan 3 ggr så mkt som dagens minnen. Det låter ju inge vidare alls.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulayo:

CAS latency på 42?? Det är ju nästan 3 ggr så mkt som dagens minnen. Det låter ju inge vidare alls.

Är ju prototyper, troligen får de ner det till hälften vid skarp lansering.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Tror ni latensen kommer öka lika stort som frekvensökning? Hade ju varit bra om den inte ökat eller kanske till o med gått ner lite. Dream on...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle gissa att latensen blir ung samma. fysiskt sett så är det avståndet till CPU som bestämmer det, då dom är ganska duktiga på att få till det där. Lite högre i början på en ny generation, men brukar blir aningens lite bättre mot slutet.
Kolla här https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

CL =/= latens , även om det kallas det. Det är en delay, som väntar ett antal klockcykler, och slutlig latens beror på vilken klockhastighet man kör.

Permalänk
Medlem

Detta är mera presentation än demonstration. Ingen becnhmark som visar vad DDR5 går för, bara massa tekniska babbel. Som jag inte fattar ett skvatt på.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Ser framemot när DDR5 kommer värt att lägga detta på minnet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ser framemot när DDR5 kommer värt att lägga detta på minnet.

Haha! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och jag som är kvar på DDR3 än och ska köpa mig DDR4 när priset har fallit nedåt.

Blir att vänta tills DDR5 kommer när folket börjar uppgradera! Kanske kan hitta nån Coffee Lake build för 2-3 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hur är hastigheten i jämförelse till GDDR?

Varför inte bara använda samma minnesmoduler som grafikkorten kör med och bli väldigt nöjd med hastigheten?

För att de har två skiljt olika funktioner. Kort och gott så fokuserar de på två skiljt olika saker. SDRAM fokuserar på låga latenser och offrar därför klockfrekvens. Detta är att föredra när man använder små och slumpmässig data. GDDR däremot har helt slopat fokus på latenser för att få upp klockfrekvenser och bandbredd. Detta för att kunna använda betydligt tyngre data så som grafiktexturer men latenserna är upp åt väggarna.

Skrivet av superegg:

Ser framemot när DDR5 kommer värt att lägga detta på minnet.

Dörren är där borta..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Triton242: Blev rätt bortspelad tidigt Haha

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av perost:

Så det enda du fattade var det du missförstod

Artikeln angav hastigheten på minnet korrekt i MT/s (megatransfer/s = miljoner överföringar per sekund) och inte MHz, det är extremt vanligt att enheterna blandas ihop. Minnen som oftast benämns som t.ex. DDR4 3000 MHz har egentligen en klockfrekvens på 1500 MHz, men eftersom DDR kan göra två överföringar per klockcykel så blir det 3000 MT/s. Jag brukar använda de officiella namnen på hastigheterna istället, som t.ex. DDR4-3000, så slipper jag skriva fel medvetet eller förvirra folk med MT/s.

Yepp! Och det är jag stolt över!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

CAS latency på 42?? Det är ju nästan 3 ggr så mkt som dagens minnen. Det låter ju inge vidare alls.

För ett tidigt exemplar är det inte så dåligt, latensen är strax över dubbelt så mycket som nuvarande DDR4 minnen i samma hastighet (4400MT/s CL42 är 19ns mot 4400MT/s CL19 som är 8-9ns), men att ens se något fungerande 1-3 år före skarp (konsument) lansering är ganska imponerande i sig själv.

Lite fundersam om hur minnena verkligen är 37.3% snabbare än kommersiella minnen när det går att köpa 4266MT/s minnen, så snarare typ 3% snabbare. Lite annorlunda om vi pratar om officiella JEDEC standarder, men det låter lite konstigt då det inte finns några DDR5 stickor att köpa än.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av wowsers:

För ett tidigt exemplar är det inte så dåligt, latensen är strax över dubbelt så mycket som nuvarande DDR4 minnen i samma hastighet (4400MT/s CL42 är 19ns mot 4400MT/s CL19 som är 8-9ns), men att ens se något fungerande 1-3 år före skarp (konsument) lansering är ganska imponerande i sig själv.

Lite fundersam om hur minnena verkligen är 37.3% snabbare än kommersiella minnen när det går att köpa 4266MT/s minnen, så snarare typ 3% snabbare. Lite annorlunda om vi pratar om officiella JEDEC standarder, men det låter lite konstigt då det inte finns några DDR5 stickor att köpa än.

De jämför mot vilka minnen som finns kommersiellt tillgängliga från de stora aktörerna (Micron, Samsung, SK Hynix), de säljer minneskretsar som går i upp till 3200 MT/s. För moduler som går högre än så handlar det i praktiken om noga utvalda och fabriksöverklockade kretsar, där tillverkare som Corsair, G.Skill, Crucial (Microns varumärke), osv. garanterar stöd för en viss hastighet. Det är inte helt olikt hur AMD:s och Nvidias partnertillverkare gör grafikkort med fabriksöverklockning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan GDDR5 och DDR5? Jag menar det första har ju funnits länge och börjar bli antikt ;d

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det vae lite överraskande men kul att höra Cadence nämnas. Se är ju annars en tillverkare av bla IC design-system. Hörde mycket om dem på 90/00-talet.
Hur som helst. Bra nyhet MEN det hade varit bra att förklara vad MT osv innebär. Så hänger fler med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.