Telia och Telenor vinner i dansk domstol – behöver inte lämna ut kunduppgifter

Permalänk
Melding Plague

Telia och Telenor vinner i dansk domstol – behöver inte lämna ut kunduppgifter

En dansk domstol fastställer att operatörer inte behöver lämna ut kunduppgifter. Detta då de anser att personlig integritet är viktigare än kommersiella intressen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Danskarna; dom har förståndet kvar dom. Här kan man tro att man lever i tvärt-om-världen ibland.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Sedär! Då har Telia bara 55 års hårt arbetande kvar för att återställa mitt förtroende.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Inte ofta man får säga det om någon av dem, men ett litet pluspoäng ska de allt ha.

Hur är det länderna emellan, är det lättare att vinna denna typen av mål i Danmark?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Avstängd

Har Hollywood inte lyckats kört fingret lika långt upp i det danska rättsväsendets röv jämfört med det svenska må tro?

När står "de anser att" så antar jag att det är en eller flera domare som är "de"?

Med tanke på alla politiska skandaler numera så är det ju inte allt för långsökt att spekulera att det möjligen sitter några jäviga domare "uppköpta" av Hollywood i det svenska rättsväsendet. Eller?

Någon som känner någon "juridisk insider" som vågar kommentera anonymt om denna spekulation?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Danskarna; dom har förståndet kvar dom. Här kan man tro att man lever i tvärt-om-världen ibland.

Det är nog fortfarande så illa så att våra partier kan väldigt lite om elektronik.
Dom verkar förstå väldigt lite om hur viktigt det är med personlig intigritet och våra användaruppgifter.

Jag tror inte att någon standard användare går säker idag, både från hackare eller bluff företag.
Exempel på det är Cambridge analytica och Twitter.

Kanske dags att ställa krav på nätet och företagen, inte bara på slutanvändaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Danskarna; dom har förståndet kvar dom. Här kan man tro att man lever i tvärt-om-världen ibland.

Skrivet av AplAy:

Har Hollywood inte lyckats kört fingret lika långt upp i det danska rättsväsendets röv jämfört med det svenska må tro?

När står "de anser att" så antar jag att det är en eller flera domare som är "de"?

Med tanke på alla politiska skandaler numera så är det ju inte allt för långsökt att spekulera att det möjligen sitter några jäviga domare "uppköpta" av Hollywood i det svenska rättsväsendet. Eller?

Någon som känner någon "juridisk insider" som vågar kommentera anonymt om denna spekulation?

Är det inte tvärt om då?
Njordlaw finns och har lyckats etablera sig i Danmark. Det verkar som att deras verksamhet är större och mer långtgående i Danmark. Alltså har fler fall tröskats och oddsen har då ökat med tiden att det hamnar i domstol.
I Sverige har vi inte någon sådan advokatbyrå. Det är en utländsk advokatbyrå som försöker sig på samma gjer i Sverige. Svårt att etablera här verkar det som ;). Och det har väl inte hunnit bli nå rättsfallsprocess som kan bli prejudicerande i Sverige ännu. Vi är alltså inte lika djupt inne i det här som Danmark är.
Ännu.
Det är så jag tolkar det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DokujiN:

Inte ofta man får säga det om någon av dem, men ett litet pluspoäng ska de allt ha.

Hur är det länderna emellan, är det lättare att vinna denna typen av mål i Danmark?

Passande på flera sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att det får en kaskaderande effekt i och med våra EU medlemskaper. Då Danmark har visat både vett och förstånd, så kanske Svenska rättsväsendet kan visa halva det förståndet och ta det som ett prejudikat.

Permalänk
Medlem

Haha, bästa pris på Greedy Lying Bastards

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon255588:

Jag hoppas att det får en kaskaderande effekt i och med våra EU medlemskaper. Då Danmark har visat både vett och förstånd, så kanske Svenska rättsväsendet kan visa halva det förståndet och ta det som ett prejudikat.

Föga troligt att man skulle använda tidigare domar från andra länder vars lagar inte är samma som här som någon form av prejudikat. Svenska rättsystemet måste utgå från svenska lagboken.
Det man däremot kan tänka sig är två scenarion.

Dels är det möjligt att om samma sak tas upp i svenska rättsalar så går det säkerligen att återanvända en del av argumenten även här och de argumenten bar ju frukt i Danmark.
Dels så är det inte omöjligt att njordlaw självmant trappar ner om de inser att de har ett svagt case i de nordiska länderna för den här typen av verksamhet nu när dom fallit i Danmark.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Föga troligt att man skulle använda tidigare domar från andra länder vars lagar inte är samma som här som någon form av prejudikat. Svenska rättsystemet måste utgå från svenska lagboken.
Det man däremot kan tänka sig är två scenarion.

Dels är det möjligt att om samma sak tas upp i svenska rättsalar så går det säkerligen att återanvända en del av argumenten även här och de argumenten bar ju frukt i Danmark.
Dels så är det inte omöjligt att njordlaw självmant trappar ner om de inser att de har ett svagt case i de nordiska länderna för den här typen av verksamhet nu när dom fallit i Danmark.

Det är inte helt ovanligt att man tittar på praxis i snarlika länder (speciellt andra EU-länder) om det inte finns not prejudikat än i Sverige eftersom det faktiskt finns en vilja att rättsystemen inte ska skilja sig åt alltför mycket mellan grannländer, åtminstone ifall lagboken säger samma sak i båda ländera. Jag vet dock inte hur det ligger till med den saken.

Permalänk
Medlem

"privatpersoners integritet ska gå före upphovsrättsinnehavarnas intressen". Där hör ni, upphovsrättsivrare.

Jag hoppas det blir ringar på vatnet av detta. Jag tycker det är vidrigt så som det har blivit att det är OK att gå hur långt som helst "i upphovsrättens namn" för att trycka åt folk.

Som det ser ut idag så har vi en lagstiftning i Sverige där du i vissa fall får lägre straff för våldsbrott eller sexuellt ofredande än det man får för upphovsrättsbrott. Det är ju helt sjukt. Hoppas nu detta sprider sig så att de slutar med sina clownfasoner. Det är dessutom extremt fegt att ge gömmer sig och tar det den civilrättsliga vägen. Vill vi verkligen ha det som i USA där folk stämmer varandra hit och dit för skitsaker hela tiden? Nej! Sverige ska ha ett Svenskt rättssystem och inte "Common law". tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte helt ovanligt att man tittar på praxis i snarlika länder (speciellt andra EU-länder) om det inte finns not prejudikat än i Sverige eftersom det faktiskt finns en vilja att rättsystemen inte ska skilja sig åt alltför mycket mellan grannländer, åtminstone ifall lagboken säger samma sak i båda ländera. Jag vet dock inte hur det ligger till med den saken.

Jaha. Intressant!
Trodde man undvek det där för att undvika att lagen tolkas på annat sätt än lagstiftaren i landet tänkt sig.
Men jag är på intet sätt jurist och det är säkert såhär. Tack för inputen!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det inte tvärt om då?
Njordlaw finns och har lyckats etablera sig i Danmark. Det verkar som att deras verksamhet är större och mer långtgående i Danmark. Alltså har fler fall tröskats och oddsen har då ökat med tiden att det hamnar i domstol.
I Sverige har vi inte någon sådan advokatbyrå. Det är en utländsk advokatbyrå som försöker sig på samma gjer i Sverige. Svårt att etablera här verkar det som ;). Och det har väl inte hunnit bli nå rättsfallsprocess som kan bli prejudicerande i Sverige ännu. Vi är alltså inte lika djupt inne i det här som Danmark är.
Ännu.
Det är så jag tolkar det iaf.

Men dom förlorade i Dansk domstol medan ett annat företag vann ett liknande fall i svensk. Även om inget fall dragits enda upp i någon högre instans. Vart företagen är baserade spelar ingen roll alls. Man kan stämma någon varsomhelst i världen oavsett vart man befinner sig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Danskarna; dom har förståndet kvar dom. Här kan man tro att man lever i tvärt-om-världen ibland.

Hade det inte varit för att jag inte ett dugg förstår vad de säger så hade jag flyttat dit direkt.

Nå bredbandsbolagen tjänar mycket pengar på deras kunders olagliga aktiviteter och det är inte konstigt att de tar fighten om att skydda deras intäkter. Man kan ha olika åsikter kring hur upphovsrättsinnehavare ska få komma åt de som skadar deras verksamhetsmodell.
Min åsikt är dock att verksamhetsmodellen är förlegat, staterna borde göra det enklare för företag att sätta upp streamingtjänster och motverka monopolliknande verksamhet. Får streamingtjänsterna både bättre utbud och blir billigare så är inte piratkopiering av film/musik ett samhällsproblem längre om staten såklart agerar emot de olagliga streamingtjänsterna.

När det gäller applikationer så blir det mer prenumerationsavgifter och att allt körs i webbläsaren. Lika till att piratkopiera ett program där allt man kommer åt är frontend.
Spel blir mer att de kräver ett onlinekonto sedan blir det mer ingameköp.

Så jag ser att problemet håller på att lösas av sig själv, där dock staten kan skynda på. Att vi i sverige har sämre utbud i netflex än i usa tycker jag borde vara olagligt.

*edit*
Denna nya trend att få betalt leder dessutom till att de kan höja priserna. Många som köpte program förr tyckte det var dyrt, men dessa prenumerationspriser är ofta sjukligt mycket dyrare. Detsamma kommer det bli med spel, 500kr för ett spel var dyrt, många spel idag går det dock bränna 10 000kr i ett spel utan problem. Streamingtjänsterna, så är det ibland bara en knapptryckning ifrån att hyra en ny film för 49kr..
Så det finns mycket pengar att tjäna på de nya trenderna som håller på att komma, jag tror folket kommer lägga allt mer pengar på upphovsrätt material.
Just nu har jag spotify + netflex, det blir ca 2500kr/året för detta, aldrig någonsin har jag lagt så mycket pengar på film och musik tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Men dom förlorade i Dansk domstol medan ett annat företag vann ett liknande fall i svensk.

Vad är det för svenskt fall? Jag har missat att det här har prövats i Sverige på liknande sätt.

Skrivet av heatm:

Vart företagen är baserade spelar ingen roll alls. Man kan stämma någon varsomhelst i världen oavsett vart man befinner sig.

Huruvida det spelar roll eller ej beror på vad man diskuterar.
Det du svarar på här är en annan frågeställning än vad som diskuterades innan.
Ditt svar här är svar på frågan: Kan man bli stämd i Sverige även om advokatfrman ligger i annat land? Du har rätt, men jag har inte sagt något annat om den delen.

Det jag tog upp handlade istället om jämförelsen mellan länder där det antyddes att Danskarna hanterade det här bättre än Sverige. Något som jag inte tycker är helt givet. Vad jag förstått så etablerade Njordlav sin indrivarverksamhet kring det här i Danmark innan spridningskollen dök upp i Sverige. Redan här ser det ljusare ut för Sverige. Vidare, när spridningskollen väl försökte etablera sig här så visades gravt missnöje kring verksamheten i Sverige så de fick ju lägga ner. Det är väl också ganska bra betyg för hur vi ställer oss till det hela i Sverige jämfört med i Danmark. Har iaf svårt att ge Sverige skit på den här punkten...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

.

Att vi i sverige har sämre utbud i netflex än i usa tycker jag borde vara olagligt.

Löser man inte det med en vpn tjänst?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det inte tvärt om då?
Njordlaw finns och har lyckats etablera sig i Danmark. Det verkar som att deras verksamhet är större och mer långtgående i Danmark. Alltså har fler fall tröskats och oddsen har då ökat med tiden att det hamnar i domstol.
I Sverige har vi inte någon sådan advokatbyrå. Det är en utländsk advokatbyrå som försöker sig på samma gjer i Sverige. Svårt att etablera här verkar det som ;). Och det har väl inte hunnit bli nå rättsfallsprocess som kan bli prejudicerande i Sverige ännu. Vi är alltså inte lika djupt inne i det här som Danmark är.
Ännu.
Det är så jag tolkar det iaf.

Vi hade spridningskollen, tills det fick läggas ner efter massiv kritik. Njord law tog över (trodde båda firmorna hörde till samma skrå, men stämmer det Söderbäck skriver).

Skrivet av Söderbäck:

Vad är det för svenskt fall? Jag har missat att det här har prövats i Sverige på liknande sätt.

Huruvida det spelar roll eller ej beror på vad man diskuterar.
Det du svarar på här är en annan frågeställning än vad som diskuterades innan.
Ditt svar här är svar på frågan: Kan man bli stämd i Sverige även om advokatfrman ligger i annat land? Du har rätt, men jag har inte sagt något annat om den delen.

Det jag tog upp handlade istället om jämförelsen mellan länder där det antyddes att Danskarna hanterade det här bättre än Sverige. Något som jag inte tycker är helt givet. Vad jag förstått så etablerade Njordlav sin indrivarverksamhet kring det här i Danmark innan spridningskollen dök upp i Sverige. Redan här ser det ljusare ut för Sverige. Vidare, när spridningskollen väl försökte etablera sig här så visades gravt missnöje kring verksamheten i Sverige så de fick ju lägga ner. Det är väl också ganska bra betyg för hur vi ställer oss till det hela i Sverige jämfört med i Danmark. Har iaf svårt att ge Sverige skit på den här punkten...

Trodde att Njord law kom till efter spridningskollens fall, men det kan lika gärna vara media som uppmärksammat företaget efter som dom tog över efter spridningskollen.

Vad händer med dom som betalat (när spridningskollen gav upp så betalades pengarna tillbaks)? I för sig kommer njord inte lägga ner än (samt kan säkert överklaga), men om dom inte kan bedriva det i Sverige bör pengarna gå tillbaka.

Finland har varit betydligt snabbare att ta död på denna maffia verksamhet (drivs precis som maffian gör).

Jag vet vad jag ska göra med mitt brev (rama in det )
Tråd om deras verksamhet, samt det brev som ska ramas in #17362243

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Vad är det för svenskt fall? Jag har missat att det här har prövats i Sverige på liknande sätt."

Det står ju om ett fall i första stycket i artikeln där Tele2 förlorat i Patent- och marknadsdomstolen och tvingats lämna ut uppgifter. Om det är "prövat på liknande sätt" vet jag inte. Jag utgår ifrån vad artikeln säger.

"Huruvida det spelar roll eller ej beror på vad man diskuterar.
Det du svarar på här är en annan frågeställning än vad som diskuterades innan.
Ditt svar här är svar på frågan: Kan man bli stämd i Sverige även om advokatfrman ligger i annat land? Du har rätt, men jag har inte sagt något annat om den delen."

Mitt satiriska inlägg baseras på de domar som tas upp i artikeln, plus andra politiskt laddade frågor. Eller före detta politiskt laddade frågor. Efter att byxorna drogs ner på våra politiker 2015 så har vissa generat börjat dra upp dom igen och spänna skärpet lite hårdare denna gång.

"Det jag tog upp handlade istället om jämförelsen mellan länder där det antyddes att Danskarna hanterade det här bättre än Sverige. Något som jag inte tycker är helt givet. Vad jag förstått så etablerade Njordlav sin indrivarverksamhet kring det här i Danmark innan spridningskollen dök upp i Sverige. Redan här ser det ljusare ut för Sverige. Vidare, när spridningskollen väl försökte etablera sig här så visades gravt missnöje kring verksamheten i Sverige så de fick ju lägga ner. Det är väl också ganska bra betyg för hur vi ställer oss till det hela i Sverige jämfört med i Danmark. Har iaf svårt att ge Sverige skit på den här punkten..."

Visste inte att vi pratade om hur opinionen ser ut. Mer hur man i lagen verkar bry sig om integritet i Danmark vilket kanske får deras privatpersoner att känna sig säkrare i vetskapen om att inte företag kan scanna ip-adresser och hämta ut personuppgifter hur som helst.

Jag har inget emot gemene man som tycker detta är helt åt helvete. Jag har däremot ett agg mot våra lagstiftare som släppt befolkningens integritet till fördel för masshäxjakt.

Men om du har mer data kring hur våra domstolar dömt så får du gärna upplysa mig. Förhoppningsvis tas fallen upp i högre instans så vi får klarhet i detta en gång för alla.

Se svar i quote ovan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Löser man inte det med en vpn tjänst?

Har för mig Netflix var tvungna att blocka det (har sett hel del klagomål runt på nätet om detta). Jag ser en nackdel med köra med VPN (man missar svensk text), kan vara bra i vissa filmer där musik eller dom pratar snabbt/otydligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har för mig Netflix var tvungna att blocka det (har sett hel del klagomål runt på nätet om detta). Jag ser en nackdel med köra med VPN (man missar svensk text), kan vara bra i vissa filmer där musik eller dom pratar snabbt/otydligt.

Jag kör Nordvpn & det fungerar för mig iaf. man kan köra engelsk text (CC) eller spansk om man kan spanska dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Se svar i quote ovan.

Blir dock rörigt när du gjorde så.

Dock har tele2 vunnit i en dom nyligen (men mest för dom även har utländska kunder också), något swe borde tagit upp (skickar rättelse)

https://www.sweclockers.com/nyhet/25532-tele2-frias-fran-att-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Löser man inte det med en vpn tjänst?

VPN löser det, problemet är att de spärrar de populära vpn tjänsterna. Men har man en polare i usa så kan denna sätta upp en vpn åt en.

Nå som sagt jag ser hela marknaden kring upphovsrätten håller på att förändras, många jublar åt detta. Men alla som jublar förstår inte att det dessutom finns risk att det leder till ökade kostnader för oss med de ny prenimienationstjänsterna. Nu spenderar vi väl mer tid bland vad vi anser är bra nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag kör Nordvpn & det fungerar för mig iaf. man kan köra engelsk text (CC) eller spansk om man kan spanska dvs.

Jo, det fungerar med engelsk text. Men kan vara skönt med svensk text (vissa ord är lite svårare att tolka i engelskan).

Men i alla fall, skönt att dörren inte är helt stängd för det alternativet, är ju flera som fått konton blockerade eller snarare när dom försökt titta genom VPN.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Trodde att Njord law kom till efter spridningskollens fall, men det kan lika gärna vara media som uppmärksammat företaget efter som dom tog över efter spridningskollen.

Ja i Sverige blev iaf Njord law känt i media efter spridningskollen och Njord law visade intresse för svenska marknaden först efter att spridningskollen lagt ner. Så var det absolut.
Hur de agerat på danska marknaden innan detta vet jag egentligen inte. Det jag däremot har ett minne av är att när det började pratas om spridningskollen i början så fanns det motsvarigheter i andra nordiska länder redan och jag tror danmark var uppe som exempel då. Så jag antog att det var njord law som var närvarande redan då. Men kanske var det norge som var före...
Anyhow, det är detaljer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blir dock rörigt när du gjorde så.

Dock har tele2 vunnit i en dom nyligen, något swe borde tagit upp (skickar rättelse)

https://www.sweclockers.com/nyhet/25532-tele2-frias-fran-att-...

Undrar om den domen även omfattar comhems kunder?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker Danmark verkar bättre än Sverige på alla möjliga sätt nu för tiden.
(Förutom hur dom pratar då såklart)

Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Se svar i quote ovan.

Jag är fortfarande inte helt med på vilket rättsfall du menar.

Det närmsta jag känner till är det där Tele2 slapp betala vite för att de inte lämnat ut uppgifter gällande piraktopiering då en del av IPadresserna som man ville ha ut info kring verkar ha kunnat vara utländska delar av Tele2s verksamhet. Gällde alltså inte svenska kunder troligen och då gjorde Tele2 rätt i att inte lämna ut uppgifter enligt domstol.
However. Det här fallet är nog inte det du tänker på för här vann ju faktiskt ISP mot upphovsrättsjuristerna vilket var tvärt emot poängen du ville ha fram. Dessutom är ju frågeställningen i rättsfallen ganska olika.
Det tele2 var uppe i rätten för var för att slippa betala vite för att de inte lämnat ut IPnummer som kan tillhöra utländsk verksamhet. Det man har testat i Danmark och som nyheten handlar om berör frågan om rättighetshavare eller deras jurister har rätt att alls begära ut den här typen av information från internetleverantörerna.

Jag känner inte till att en liknande prövning faktiskt gjorts i Sverige fortfarande. Men jag kan också vara halvblind och har missat exemplet du antydde fanns i tråden. Vägled mig gärna lite mer utförligt så kanske jag förstår det hela lite bättre

Edit:
Ska jag vara lite mer rakt på sak så tror jag ditt romantiserade kring Danmark i den här frågan är just... romantiserande. I Danmark verkar den här indrivningsverksamheten ha fått större utbredning och under längre tid och därför har processen att ta upp något sådant i rätten också kommit längre. Knappast bättre än Sverige.
Jag upplever det som ganska svenskt att försöka slänga Sverige framför tåget eller beskriva hur mycket grönare det är på andra sidan. Kanske gör alla så ibland, men även när det fungerar bra i Sverige (som att svensken motade olle vid grind när dessa juristfirmor försökte etablera sig till skillnad från exempelvis Danmark) så vill man ogärna se det. Bättre att försöka vara missnöjd av någon outgrundlig anledning...
Ironiskt nog är det här med att fira och vara stolt över den här typen av grejer något som Danskarna är bättre på hehe ;). De är stolta över landet, försvarar det kanske lite tydligare. Jag bor i Malmö och jobbar i köpenhamn och har bott lite med danskar så jag har ett visst hum om upplägget.
Swedbanks VD som är från Danmark tar också upp det här i sitt sommarprat. Inte bästa sommarprataren kanske, men det finns något i det hon säger om att vi svenskar gnäller en del när vi kanske borde ha en aningen bättre inställning i vissa lägen.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/917105?programid=2071

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled