Enig riksdag står bakom utredning av privatkopieringsersättning

Permalänk
Melding Plague

Enig riksdag står bakom utredning av privatkopieringsersättning

Riksdagen har enats om att se över privatkopieringsersättningen, vilket innebär att regeringen inom kort ska tillsätta en utredning av denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klas Elm är väldigt bra och välrenomerad och kunnig person. Tragiskt bara att det tagit så lång tid innan de lyssnat på honom. Åkerlind och Copyswede, hejdå

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst. Kul att det ääääntligen händer något här. Svårt daterad lösning i nuläget.
Nästan värt att fira lite tror jag

Nu misstänker jag att en del sliter sitt hår när det finns ett alternativ att staten ska sköta det här istället. Skatt och allt det dära ;).

However. Enligt EUlag måste länder som tillåter privatkopiering har någon form av ersättningssystem. Går alltså inte att bara ta bort copyswede utan att ersätta med annat system även om man nu vill det.
Själv ser jag gärna att man kan stryka rätten att privatkopiera helt. Why not nu när det finns så mycket DRM som kan säkerställa att det sköts också och då skulle inget annat system behövas.

Men om vi nu ska ha kvar rätten att privatkopiera så måste det alltså finnas något annat system på plat som ersätter för inkomstbortfall.
Jag tror faktiskt staten klarar det här bra mycket mer rättvist än vad privata sektorn ska sköta detta. Vi har ju sett vad copyswede hållt på med när de fått fria tyglar att själva bestämma omfång och storlek.

Fungerande alternativ och faktiskt lösningar är av intresse om man inte vill se att staten ska sköta detta.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det här var bra. Den modellen som är idag är ju inte rimlig.
Uphovsrättsägarna ska självklart få sina pengar. Ska bli intressant att se hur man föreslår att lösa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nu misstänker jag att en del sliter sitt hår när det finns ett alternativ att staten ska sköta det här istället. Skatt och allt det dära ;).

However. Enligt EUlag måste länder som tillåter privatkopiering har någon form av ersättningssystem. Går alltså inte att bara ta bort copyswede utan att ersätta med annat system även om man nu vill det.
Själv ser jag gärna att man kan stryka rätten att privatkopiera helt. Why not nu när det finns så mycket DRM som kan säkerställa att det sköts också och då skulle inget annat system behövas.

Men om vi nu ska ha kvar rätten att privatkopiera så måste det alltså finnas något annat system på plat som ersätter för inkomstbortfall.
Jag tror faktiskt staten klarar det här bra mycket mer rättvist än vad privata sektorn ska sköta detta. Vi har ju sett vad copyswede hållt på med när de fått fria tyglar att själva bestämma omfång och storlek.

Fungerande alternativ och faktiskt lösningar är av intresse om man inte vill se att staten ska sköta detta.

*Foliehatten på* När budgeten inte håller så höjer man skatterna (vilket företag INTE kan göra däremot).

Denna utredning kan användas som "logiskt underlag" för att få ta ut en ytterligare skatt. Frågan är om man är mer OK med att staten får mer skattepengar att slösa(?) eller om man låter upphovsinnehavare få sin del av den potentiella kakan via Copyswede?

Å andra sidan är privatkopiering absurd i vissa fall: det skulle kunna jämföras med att jag är berättigad visst skadestånd i förväg från alla som kan karate för de SKULLE ju kunna använda det mot mig även om de aldrig väljer att använda det.

Det är en konstig lag att du ska "straffas" (penningböter i detta fall) bara för att du KANSKE gör något istället för att det har bevisats att du gjorde det först.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

*Foliehatten på* När budgeten inte håller så höjer man skatterna (vilket företag INTE kan göra däremot).

Jo då. Det här med att höja budgeten när befintlig inkomstmodell inte håller är precis vad Copyswede gjort. När privatkopieringen strötdykt de senaste 10-15 åren så har copyswede ändrat sin modell att driva in pengar så att de har kunnat öka de årliga intäkterna. Helt tvärt emot hur användandet av privatkopiering sett ut.
Så precis det här har redan hänt. Från privat sektor.

Skrivet av AplAy:

Denna utredning kan användas som "logiskt underlag" för att få ta ut en ytterligare skatt. Frågan är om man är mer OK med att staten får mer skattepengar att slösa(?) eller om man låter upphovsinnehavare få sin del av den potentiella kakan via Copyswede?

Hmm. Frågan är väl om det verkligen kommer bli en ytterligare enskild skatt. Så har det väl inte blivit i Finland. Vad jag förstått så är den inbakad med resten (men jag är mindre insatt). Aja, om en enskild ny skatt sätts för ändamålet så kommer den troligen vara kopplad mot vad som ska delas ut då syftet är att samla in pengar till specifikt ändamål.
Men ja. Ska inte staten sköta avvägningen av vad som rimligen ska omfattas av privatkopieringsersättningen samt dess omfång och regleringar, vem ska då göra det för att det ska fungera rimligt? Privata aktörer har ju i nuläget visat med all tydlighet att de inte klarar av uppgiften att göra rimliga avvägningar utan istället har måttot "ta så mycket vi kan" använts.
Så faktiska alternativ efterfrågas i så fall.

Skrivet av AplAy:

Å andra sidan är privatkopiering absurd i vissa fall: det skulle kunna jämföras med att jag är berättigad visst skadestånd i förväg från alla som kan karate för de SKULLE ju kunna använda det mot mig även om de aldrig väljer att använda det.

Det är en konstig lag att du ska "straffas" (penningböter i detta fall) bara för att du KANSKE gör något istället för att det har bevisats att du gjorde det först.

Yes. Jag förstår varför lagen tillkom då man tog fram underlaget för denna lag i en tid då det bara fanns kasettband och VHSband och dessa användes i väldigt stor utsträckning för att kopiera andras material. Men ja, så ser det ju verkligen inte ut idag.
Så en lag kring det här som inte är anpassad för 70talet hade ju varit lämpligt hehe.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Haha, NU blir det intressanta:

Ta bort den skatt som många avskyr. Ersätt med vadå? En skatt som ingen märker av. Typ höj momsen på kvastskaft från Bolivia eller höj tullavgift på avskalade kaffebönor.

Där sitter glade svensson och staten får pluspoäng. Men du betalar precis samma jävla eländiga skatt som vanligt.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Varför ska det bli en enskild skatt när privatkopieringsersättningen i dagsläget är under 100 miljoner om året? Ska de införa en extra skatt på en tia om året?

Permalänk

@Xcm: Fast denna skatt går inte till staten. Så att ja. Alla glada att slippa betala till ett privat företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@Söderbäck: Varför ska det bli en enskild skatt när privatkopieringsersättningen i dagsläget är under 100 miljoner om året? Ska de införa en extra skatt på en tia om året?

Nä precis. Det är därför jag tror att det inte kommer läggas som en enskild skatt heller utan de bakar väl in denna del likt Finland har gjort. Om det nu är alternativet att det ens hamnar på skatten

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det ska ju betalas med skatten dom hittat vid regnbågens slut ju. Inget att oroa sig över. Pengar finns i överflöd i fablernas värld...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcm:

Haha, NU blir det intressanta:

Ta bort den skatt som många avskyr. Ersätt med vadå? En skatt som ingen märker av. Typ höj momsen på kvastskaft från Bolivia eller höj tullavgift på avskalade kaffebönor.

Där sitter glade svensson och staten får pluspoäng. Men du betalar precis samma jävla eländiga skatt som vanligt.

Mjaa. Privatkopieringsavgiften är inte riktigt en skatt i nuläget. Men ja, en privat organisation har fått behörigheter av staten att plocka in avgiften på ett sätt som är det närmsta identisk med skatt ;). Så det är bannemig inte långt ifrån hehe.

Men den stora skillnaden handlar väl om att copyswede själva bestämt omfång, underlag och utformning och då har de utformat ersättningsnivåerna helt frånkopplat hur mycket som privatkopieras. För de är partiska i frågan och är intresserade av att plocka in så mycket de kan helt frånkopplat till vad som är skäligt/rimligt. Så just nu är det ju worst case scenario.
Sköter staten det här så finns inte vinstintresset eller att snedvrida intäktsmodellen. Pengarna som samlas ska ändå delas ut så det finns ingen vinst för staten att dra in så mycket som möjligt.
Det möjliggör iaf en mer rättvis avvägning av vad som är rimliga ersättningsnivåer, omfång och utformning av modell.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Behåller gärna rätten att få privatkopiera. Annars har jag ett par hårddiskar hemma som gör mig till grov brottsling

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä precis. Det är därför jag tror att det inte kommer läggas som en enskild skatt heller utan de bakar väl in denna del likt Finland har gjort. Om det nu är alternativet att det ens hamnar på skatten

Vill de ha privatkopiering är det väl bara för kulturdepartementet att budgetera och betala ut till upphovsrättsinnehavarna, krävs ingen större lagändring för att bli av med den icke fungerande insamlingsdelen. Patent- och marknadsdomstolen kan tyckas kunna ha annat att göra än att hantera Copyswedes mål.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eduenlamer:

Det ska ju betalas med skatten dom hittat vid regnbågens slut ju. Inget att oroa sig över. Pengar finns i överflöd i fablernas värld...

Mycket bra skrivit. De lägger kostnaden som tv-licensen på skatten och finansieringen är helt plötsligt löst.
Mitt förslag, när ner privatkopieringsersättningen och gör inget mer.

Permalänk
Medlem

De lär basera den på skatt från varje individ som har lön likt tv-licensförslaget. Vi kommer antagligen betala mer än vad de får in i dag samt att skatten kommer att nyttjas till annat.

Permalänk
Medlem

de borde ju utreda tv-avgiften också , samma argument.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

När det gäller alternativet att ta bort privatkopieringen, så som är tillåtet enligt EU-direktivet, så är inte det något som skulle förändra särskilt många saker. Inspelning av TV-program är fortfarande tillåtet i länder som inte har privatkopiering/privatkopieringsersättning exempelvis, finns inga straff för att formatskifta media i dessa länder i någon reell mening. Privatkopiering är inte bara att man får göra en kopia utan också att du får sprida den till en mindre krets, det är just det som också upphört p.g.a. tekniken och ändrade vanor. Förr delade man på kassettband, lånade skivor och spelade av, osv med sina vänner och bekanta. Så gott som ingen skulle få för sig att dela med sig av musik de köpt på iTunes, och skulle du öppna upp ditt bibliotek på nätet så riskerar du att det räknas som att du tillgängliggör det för allmänheten, även om det är bakom lösenord.

Vill du dela med dig av musik idag utan att åka dit för fildelning så skickar du bara över en playlist från din favoritmusiktjänst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Vill de ha privatkopiering är det väl bara för kulturdepartementet att budgetera och betala ut till upphovsrättsinnehavarna, krävs ingen större lagändring för att bli av med den icke fungerande insamlingsdelen. Patent- och marknadsdomstolen kan tyckas kunna ha annat att göra än att hantera Copyswedes mål.

Säkerligen en högst rimlig lösning som kanske inte ens skulle kräva en lagändring.
Vet inte hur nuvarande lagstiftning ser ut kring rätten att ta över copyswedes verksamhet om de nu är intresseorganisation för de som ska ta emot slantarna. Alltså de som vill ha ersättningen skulle kanske kunna säga att de inte är nöjda med att staten tar över verksamheten och då kan det kanske bli kinkigt med ansvar/rättigheter där utan lagändringar.
Aja.
Det är ett högst rimligt alternativ som jag tror kommer tas upp som ett reellt alternativ i granskningen. Det kan säkerligen bli en bra lösning. Bara vi kommer bort från det här att copyswede själva ska avgöra omfattning, ersättningsstorlekar och modeller för verksamheten då de uppenbarligen har ett partiskt intresse av att inte balansera verksamheten efter rimlighet utan istället maximera intäkter.
Jag skulle väl visserligen kalla även den lösning du föreslår för ett skattebaserat alternativ då staten driver in slantar som de sedan fördelar. Inte helt olikt "vägskatten" ;).

Edit:
Håller med om ditt nästa inlägg. Bra input!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Mycket bra skrivit. De lägger kostnaden som tv-licensen på skatten och finansieringen är helt plötsligt löst.
Mitt förslag, när ner privatkopieringsersättningen och gör inget mer.

Ditt förslag är visserligen enkelt. Men det är inte riktigt så enkelt. Finns reglerat i EUlag att vi måste ha någon form av ersättningsmodell om vi tillåter privatkopiering, vilket vi ju tillåter i landet.
En anpassning skulle i så fall vara att lägga ner privatkopieringsersättningen och göra något mer. Nämligen att förbjuda privatkopiering.
Det krockar inte med befintlig lagstiftning

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Säkerligen en högst rimlig lösning som kanske inte ens skulle kräva en lagändring.
Vet inte hur nuvarande lagstiftning ser ut kring rätten att ta över copyswedes verksamhet om de nu är intresseorganisation för de som ska ta emot slantarna. Alltså de som vill ha ersättningen skulle kanske kunna säga att de inte är nöjda med att staten tar över verksamheten och då kan det kanske bli kinkigt med ansvar/rättigheter där utan lagändringar.
Aja.
Det är ett högst rimligt alternativ som jag tror kommer tas upp som ett reellt alternativ i granskningen. Det kan säkerligen bli en bra lösning. Bara vi kommer bort från det här att copyswede själva ska avgöra omfattning, ersättningsstorlekar och modeller för verksamheten då de uppenbarligen har ett partiskt intresse av att inte balansera verksamheten efter rimlighet utan istället maximera intäkter.
Jag skulle väl visserligen kalla även den lösning du föreslår för ett skattebaserat alternativ då staten driver in slantar som de sedan fördelar. Inte helt olikt "vägskatten" ;).

Vem som helst kan börja kräva in privatkopieringsersättning i dagsläget, du behöver bara företräda ett antal upphovsrättsinnehavare. Finns inget som säger att detta måste vara Copyswede och ersätter du insamlingen måste du knappast betala ut ersättningen till en intresseorganisation för intresseorganisationerna. Gör en undersökning och betala för olika områden enligt schablon, sen kan de olika upphovsrättsorganisationerna själva fördela till sina medlemmar (upphovsmännen). Är de inte nöjda får de väl ta staten till EU-domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Troligen skulle det kosta ännu mer att ha en tillsyns/utredningsmyndighet för att bevisa om någon privatkopierat. Problemet är ju att lagen inte hängt med utvecklingen, den funkade ju när man kunde spela in på ett kassettband eller kopiera en CD.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är absurt att lagen fortfarande finns och tynger ner lagringsmedia, så det är ju jäkligt skönt att bli av med.

Men varför ens ha kvar lagen? Vem tusan privatkopierade senast? 99% (Eller whatever) lyssnar inte längre på CD skivor och liknande utan spotify och annan strömmande media alternativt radio; där behövs ingen privatkopieringsrätt. Sedan att privatkopiera film? Hur många gör egentligen det, de flesta nöjer sig väl med att strömma från tjänster som finns och de som inte gör det laddar ner. Är väl ytterst få som privatkopierar. Därutöver om jag köper film X på bluray, gör en rip på det, och skickar till en vän (som är min rätt enligt privatkopiering) så får jag ändå problem med piratmaffian.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Vem som helst kan börja kräva in privatkopieringsersättning i dagsläget, du behöver bara företräda ett antal upphovsrättsinnehavare. Finns inget som säger att detta måste vara Copyswede och ersätter du insamlingen måste du knappast betala ut ersättningen till en intresseorganisation för intresseorganisationerna. Gör en undersökning och betala för olika områden enligt schablon, sen kan de olika upphovsrättsorganisationerna själva fördela till sina medlemmar (upphovsmännen). Är de inte nöjda får de väl ta staten till EU-domstolen.

Ja så är det. Men vad händer när en annan part önskar konkurrera om att driva in pengar för samma område? Jag är inte så säker på att man får ha konkurrerande indrivningsverksamhet för samma sak två gånger nämligen.
Som jag förstått det (men den här har jag lite kunskapsluckor kring) så är det de man förväntas företräda med insamlingen som kan avgöra vilka de vill ska sköta indrivningen. Med tanke på att copyswede är ägt av de organisationer man tänkt företräda så kan det ju vara så att dessa organisationer inte önskar att staten ska ta över copyswedes uppgift och då blir det inte så lätt att ta över verksamheten från copyswede.
Alternativet är väl att det är fritt fram att ändå driva in pengar från staten också oavsett vad de andra orgainsationerna säger. Det innebär emellertid inte att copyswedes verksamhet i så fall behöver upphöra eller ens minska. Dubbla system kommer bara ge högre avgifter i så fall vilket inte löser någonting ;).
Men ja, jag vet inte exakt hur det ser ut. Misstänker emellertid att det inte är så lätt att ta copyswedes verksamhet från dem med befintlig lagstiftning.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Klart du skulle kunna kräva in ersättning för samma sak, en annan organisation skulle ju representera andra upphovsrättsinnehavare. Formellt är Copyswedes uppdrag bara insamling och fördelning till främst organisationerna som är medlemmar (ägarna), inte att bestämma nivåer och liknande. Det sista är bara en rättighet de själva tagit sig mer eller mindre. Tar du bort insamlingen så försvinner en stor del av deras uppdrag. Det kan knappast vara någon katastrof att ersätta 26 l § i URL som pratar om olika avgifter (som sen Copyswede och Elektronikbranschen förhandlat ner till en annan nivå) med en annan paragraf som bättre beskriver vad ersättningsnivån ska bli och kan regleras i lag, och följa branschernas omsättning eller dylikt. Ingen vinner på att behöva bråka i domstol om vad som ska betala och vad kraven ska hamna på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@Söderbäck: Klart du skulle kunna kräva in ersättning för samma sak, en annan organisation skulle ju representera andra upphovsrättsinnehavare. Formellt är Copyswedes uppdrag bara insamling och fördelning till främst organisationerna som är medlemmar (ägarna), inte att bestämma nivåer och liknande. Det sista är bara en rättighet de själva tagit sig mer eller mindre. Tar du bort insamlingen så försvinner en stor del av deras uppdrag. Det kan knappast vara någon katastrof att ersätta 26 l § i URL som pratar om olika avgifter (som sen Copyswede och Elektronikbranschen förhandlat ner till en annan nivå) med en annan paragraf som bättre beskriver vad ersättningsnivån ska bli och kan regleras i lag, och följa branschernas omsättning eller dylikt. Ingen vinner på att behöva bråka i domstol om vad som ska betala och vad kraven ska hamna på.

Hmm.
Antingen företräder man andra än de copyswede företräder och då påverkar det inte copyswede, och därmed inte heller deras nuvarande ersättningsstorlek. IStället blir det bara mer avgifter.
Eller så tar man över en del av copyswedes arbete/insamling, men det tror jag inte är helt givet som sagt.
Ha kakan eller äta den ;).

Jag vet inte hur lagsiftningen ser ut när det gäller konkurrensen inom området men jag tror inte att hostile takeover är helt givet iaf.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Så länge det inte läggs direkt på materialet så är jag för förändring. Tycker det redan är dyrt att köpa blu-ray (4k förvisso) filmer för 299-349:- per film. Om ersättningen flyttas till materialet så kommer jag köpa filmer utomlands eller helt enkelt hitta dem gratis på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem

Geees... I wonder how long this is gonna last.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Antingen företräder man andra än de copyswede företräder och då påverkar det inte copyswede, och därmed inte heller deras nuvarande ersättningsstorlek. IStället blir det bara mer avgifter.
Eller så tar man över en del av copyswedes arbete/insamling, men det tror jag inte är helt givet som sagt.
Ha kakan eller äta den ;).

Jag vet inte hur lagsiftningen ser ut när det gäller konkurrensen inom området men jag tror inte att hostile takeover är helt givet iaf.

Det enda lagen säger är –

Skrivet av URL:

26 m § Endast en organisation som företräder ett flertal ersättningsberättigade upphovsmän och innehavare av närstående rättigheter på området har rätt att kräva in och träffa avtal om att sätta ned ersättning enligt 26 k och 26 l §§. Organisationen ska kräva in ersättningen och fördela den mellan de ersättningsberättigade, efter avdrag för ersättning till organisationen för dess omkostnader. Vid fördelningen ska rättighetshavare som inte företräds av organisationen vara likställda med rättighetshavare som organisationen företräder.

Näringsidkare som avses i 26 k § första stycket ska anmäla sig hos en sådan organisation som avses i första stycket. Näringsidkaren ska på begäran av organisationen redovisa det antal anordningar som omfattas av rätt till ersättning, anordningarnas upptagningstid eller lagringskapacitet, om anordningarna kan användas för digital upptagning upprepade gånger och när anordningarna tillverkades eller infördes. Av redovisningen ska framgå antalet anordningar enligt 26 k § andra stycket. Lag (2016:979).

Copyswede har t.ex. bara de sista åren börjat samla in och fördela ersättning för ljudböcker, skulle författarna/förlagen/producenterna/uppläsarna av dessa säga nej, nu vill vi inte samarbeta med Copyswede längre så är det väl ändå fritt fram för dessa att skapa en egen förening/företag som driver in privatkopieringsersättning för ljudböcker genom att de ställer egna krav på tillverkarna/importörerna.

Ändra 26 k, l och m och kom med en paragraf som beskriver hur beloppen räknas ut och att upphovsmän eller intresseorganisationer ska skicka in en anmälan till kulturdepartementet och Copyswede bör inte behöva ha något att göra med ersättningen. Bestämmer kulturdepartementet utifrån en lagstiftning och kanske några förordningar hur mycket av medlen som ska gå till vad kan exempelvis STIM själva hämta ut pengarna. Copyswede har fjorton medlemsorganisationer, så att de själva inte kommer med krav i nuvarande system är inget konstigt. Betalar staten ut medlen kan de ju däremot vända sig direkt till de istället för att gå omvägar. Copyswede lever vidare även om de inte får någon privatkopieringsersättning då straxt över 70 % av intäkterna kommer från annat.

Permalänk
Medlem

"Elm nämner bland annat Finland som förebild i frågan, då de 2015 slopade privatkopieringsersättningen för enskilda produkter. Ersättningen utgör där istället en del av statsbudgeten, och det är regeringen som ansvarar för att betala ut pengarna till en organisation såsom Copyswede."

Jag ser inte detta som en lösning på problemet att skattepengar istället skyfflas ner i en privat organisation som. Avgiften ska bort helt och hållet då den inte är relevant längre.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”