Vilka bildredigeringsskärmar kan ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Vilka bildredigeringsskärmar kan ni rekommendera?

Bakgrund: Jag har precis fått en praktikplats (som nästan garanterat leder till anställning) hos ett litet privatföretag som nu startat upp en seriösare tryckverksamhet med vinylskärning och utskrifter på det. Då chefen inte har någon kunskap alls om teknik är detta då alltså mitt område helt och hållet där jag framför allt ska se till att berätta vad jag behöver för att utföra jobbet bra. Maskinen jag arbetar med på jobbet är alltså en Roland VersaCAMM VS-540 om det nu påverkar valet utav bildskärm.

Fråga: Nu är det så att jag är lite utdaterad när det kommer till bildredigeringsskärmar och behöver tips på vad som är aktuellt just nu eller om vi bör vänta någon månad. Vet att det är mycket som händer med datorskärmar just nu så när tror ni det kommer nya bildredigeringsskärmar med HDR osv.?

Budget: Budgeten är jag osäker på vad chefen är redo att lägga ut så vill gärna bli rekommenderad skärmar i olika prisklasser som t.ex. 5000kr, 10 000kr samt 15 000kr där jag antar att en budget på 5000kr är mest sannolikt i början.

Krav: Hög upplösning, stor skärmyta på minst 27", flimmerfri och så korrekt färgåtergivning som möjligt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Vad gäller den högre av de prisklasser du nämner skulle jag ta en titt på https://www.dustin.se/product/5010783024/coloredge-cg277-bk

I de lägre prisklasserna är jag tveksam till om det finns något som egentligen duger, då sådant arbete oftast ställer höga krav på skärmarna (jämn ljusstyrka över hela skärmen, stor färgrymd, bra kalibreringsmöjligheter etc.).

Permalänk
Medlem

@PeCe: Ja det var en fin skärm det men tror som sagt att det blir för dyrt i början. Dessutom är det inga fönster i rummet jag arbetar i så det behövs inte skydd mot solljus.

Förstår att man inte kan få en perfekt skärm i lägre prisklasser men just nu är jag bara ute efter prisvärda alternativ till en början som gör ett bra jobb med färgåtergivningen och gärna stöder 4k om möjligt då det vore trevligare att arbeta med. När pengarna rullar in kan jag nog övertyga chefen till att köpa en skärm på 20 000kr+ lagom till när det nya skärmarna gör inträde.

Så vad blir bäst kring 6000kr ifall det är allt jag har att röra mig på?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en titt på EIZOs sortiment även i lägre prisklass. Då hamnar du tyvärr inte i deras ColorEdge-serie om du vill ha 27+", utan får nog snarare titta på FlexScan-serien (allroundskärmar). Även DELLs IPS-skärmar i prisklassen 5-7tkr brukar vara bra allroundskärmar.

Jag har tyvärr inte provat någon sådan skärm själv de senaste 2-3 åren, så jag ger mig inte på att rekommendera någon specifik modell.