EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Nej, där har du fel. Det stämmer att miljöpartiet röstade nej, men regeringen står bakom förslaget.

https://www.breakit.se/artikel/14044/trots-massiv-kritik-darf...

Nu har du ju bytt frågeställningen...

Det du svarade på var vilka politiker som röstade för denna lag. Där var ditt svar sittande regering.
Det är ju faktiskt helt upp åt väggarna fel.
Oavsett vad vår regering tycker i frågan så har de inte mandat att rösta om det här.
Knubbis har en poäng

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vem kan man mejla för att visa sitt missnöje? Finns det någon eu representant man kan skriva till och ge ain åsikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alla de svenska EU ministrar och stoppningen här men lär nog vara försent vid det här laget.

https://saveyourinternet.eu/

Här är alla de svenskar som har makten i EU gällande frågan

Fredrick Federley (MEP), Centerpartiet
Anna Maria Corazza Bildt (MEP), Moderaterna
Gunnar Hökmark (MEP), Moderaterna
Jytte Guteland (MEP), Arbetarepartiet- Socialdemokraterna
Anna Hedh (MEP), Arbetarepartiet- Socialdemokraterna
Bodil Valero (MEP), Miljöpartiet de gröna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

De nya upphovsrättslagarna är riktade mot hemsidor för att de ska ta större ansvar. Om en upphovsrättsskyddad bild laddas upp på Reddit så är det Reddit som får ta konsekvenserna och inte den som lagt upp bilden. Så användares personliga integritet kommer fortfarande att respekteras.

Exakt hur detta filter kommer fungera är jag inte helt säker på, och det är nog inte ens EU, men som jag har tolkat det så kommer det att fungera som det upphovsrättsfilter som redan finns exempelvis Youtube. Det kommer alltså med största sannolikhet ligga i upphovsrättsmannens egna intresse om den vill lägga in sina verk i detta upphovsrättsfilter eller inte. Så i slutändan så kanske inte ens Artikel 13 får någon större effekt.

När det kommer till Artikel 11, alltså länkskatten, så har jag uppfattat det som att det endast omfattar länkar till nyhetssidor där delar av artikeln visas i form av en förhandsvisning. Alltså där man kan läsa första stycket i artikeln och kanske se bilder utan att ens klicka på länken. Googles sökresultat är ett exempel, och även länkar i Facebook och Twitter som ser ut så här.
https://sixdegreesdigitalmedia.com/wp-content/uploads/2015/10/slika.png

Företag som vill fortsätta ha det så här måste alltså betala länkskatt till sidorna som förhandsvisas på det här sättet. Detta är alltså inte något som privatpersoner behöver betala varje gång de länkar till en sida.

Folk på internet är experter på att överdriva saker och ting. Jag är inget större fan av vare sig Artikel 11 eller 13, men att det skulle ta död på internet as we know it har jag väldigt svårt att tro. Men det betyder inte att vi ska acceptera det, utan medborgare i EU ska göra sin röst hörd och göra det klart för alla ledamöter som planerar att rösta ja att det kan äventyra deras chanser att bli omvald i nästa EU-val.

har du frågat Spanien om hur google stängde ner när de försökte införa länksatt?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nu har du ju bytt frågeställningen...

Det du svarade på var vilka politiker som röstade för denna lag. Där var ditt svar sittande regering.
Det är ju faktiskt helt upp åt väggarna fel.
Oavsett vad vår regering tycker i frågan så har de inte mandat att rösta om det här.
Knubbis har en poäng

Svarade på frågan vilka partier man inte ska rösta på om man inte vill stödja detta. Det är sant att regeringen inte har röstat om det, men om de kunde skulle de uppenbarligen ha valt att stå bakom förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Aftonslaskan jublar nu!

Som sagt EU är CANCER minst sagt!
Fy fan säger jag!

Det började med Ipred där man försäkrade medborgarna att det inte skulle användas för att jaga fildelare, Hur tror ni det här slutar?

#SWEXIT

Nu har det redan tagits upp, men jag har sett denna nyhet på all gammelmedia jag inmundigat under eftermiddagen. Alla har skrivit att förslaget är starkt kritiserat.

Skrivet av backfeed:

Den här idiotin kommer enbart ställa till med en jävla massa problem, och bör rivas upp omgående. Kan bara hoppas att skiten röstas ned i nästa instans...

Inte så förvånande om media själva ligger bakom detta och tycker det är en superfin idé? Då föredrar de nog att lägga locket på och låtsas som intenting.

Med tanke på att media skriver om detta och att det är ett starkt kritiserat förslag så kanske vi kan utgå från att ditt konstaterande var felaktigt?

Permalänk
Medlem

Fick standard brev från Cecillia Wikstörm från mitt klagomål vilket går läsa här postar det här.

Hej och tack för ditt mail om EUs copyrightdirektiv,

Det är alltid roligt med brev från engagerade medborgare och jag hoppas att jag nedan ska kunna ge några svar och klargöranden med anledning av ditt brev. Eftersom jag i skrivande stund har tagit emot över 16 000 brev så hoppas jag att du förstår att jag bara har möjlighet att svara med ett standardbrev, jag ber därför om ursäkt på förhand om det är några särskilda frågeställningar eller argument som du hade i ditt brev som jag inte besvarar eller tar upp här och att jag sannolikt inte kommer att kunna svara på eventuella följdfrågor. Jag ska dock försöka klargöra min syn på frågan så mycket som möjligt.

Jag har avvaktat något med att sända detta svar eftersom förhandlingarna i det ansvariga utskottet har pågått under lång tid och jag ville invänta den slutliga text som röstades om innan jag slutligen tog ställning. Den texten presenterades först igår den 19e Juni. Idag röstade JURI utskottet igenom dessa texter, eftersom jag inte sitter i utskottet kunde jag inte själv delta i omröstningen.

Jag motsätter mig helt införandet av en länkskatt på EU-nivå i enlighet med förslaget för artikel 11 och jag motsätter mig också införandet av ett uppladdningsfilter som skulle riskera att leda till att helt lagligt material skulle kunna blockeras som led i att komma åt olagligt material, vilket är kärnan i artikel 13 som den ser ut nu.

För dig som är mer intresserad skriver jag nedan lite mer i detalj för att förklara processen och mina tankar i den här frågan. Vill du följa mitt arbete i Europaparlamentet kan jag även tipsa dig om mitt nyhetsbrev som kommer veckovis som du kan prenumerera på genom att skriva upp dig på www.ceciliawikstrom.eu eller så kan du följa mig på Facebook.

Med vänliga hälsningar,

Cecilia Wikström,
Europaparlamentariker för liberalerna

Mitt resonemang om denna fråga
Dessa förslag har diskuterats av mina kollegor i rättsliga utskottet (som jag alltså själv inte sitter i) under lång tid och det har vad jag förstått gjorts många försök att hitta vägar framåt särskilt vad gäller artikel 13 för att få till en bättre balans mellan att skydda rättighetshavare å ena sidan och att skydda allmänhetens grundläggande rättigheter å andra sidan.

Det frågan i grunden handlar om är att säkerställa att den som livnär sig som journalist, fotograf, musiker, låtskrivare eller liknande också ska kunna försörja sig på sin verksamhet och få betalt för det som de producerar. Det tycker jag är något helt rimligt men i strävan att nå de målen måste man naturligtvis också ta hänsyn till andra personers legitima intressen och de tekniska lösningar som man väljer måste gå att genomföra utan orimliga konsekvenser.

Jag delar synen att riskerna med att införa ett uppladdningsfilter överväger fördelarna. Ett uppladdningsfilter kombinerat med hot om skadestånd för de plattformar som delar skyddat material skulle i min mening riskera att leda till en situation där även mycket lagligt material skulle riskera att filtreras bort av plattformar som skulle ta det säkra före det osäkra. Självklart ska vi skydda rättighetshavare men inte på bekostnad av andra personer som inte gjort något fel.

Jag tycker istället att det ska finnas en tydlig skyldighet för plattformar att ta ned material som inkräktar på någons rättigheter om de får in en anmälan, självfallet ska det även i dessa fall finnas enkla och snabba mekanismer för att lösa tvister om den vars material togs ned anser att detta skedde på oriktiga grunder.

Vad gäller artikel 11 och den så kallade länkskatten så har detta redan testats i både Tyskland och Spanien och var i båda fall ett fullständigt fiasko. Jag ser ingen anledning att upprepa det misstaget på EU-nivå.

Vad tycker liberala gruppen ALDE?
Den liberala gruppen i parlamentet (ALDE) i vilken Liberalerna och Centerpartiet ingår är liksom många andra grupper splittrad i den här frågan. Våra två ledamöter i det rättsliga utskottet är vad jag förstår för både artikel 11 och 13 men en majoritet i gruppen är emot. Europaparlamentet fungerar dock på gott och ont som så att varje ledamot äger sitt mandat och är fri att rösta efter sina värderingar och överväganden. Den liberala gruppens linje är att man vare sig vill ha en länkskatt eller uppladdningsfilter och att utkastet på artikel 13 ska sändas till den europeiska dataskyddsinspektionen (EDPS) för synpunkter.

Processen
För dig som är lite mer intresserad av frågan kan det kanske vara intressant även med lite information om själva processen.

Grundförslaget presenterades av kommissionen i september 2016. förslaget sändes sedan till Europaparlamentet och ministerrådet som arbetar parallellt för att enas om en ståndpunkt.

I Europaparlamentet är det rättsliga utskottet (JURI) som är ansvarigt för upphovsrätt så det är dem som har arbetat med förslaget fram tills nu och det var JURI som röstade idag den 20 juni. Utskotten har representanter för alla politiska grupper i parlamentet men bara en liten andel av ledamöterna sitter i JURI utskottet (jag gör det exempelvis inte och röstade därför inte idag). Du kan läsa mer om JURI och vilka ledamöter som sitter i JURI här.

Det utskottet röstar om är parlamentets utgångspunkt för förhandlingarna med ministerrådet. Efter att utskottet har röstat om frågan så går det automatiskt till plenum där alla ledamöter har möjlighet att uttrycka sin mening. Som det fungerar så antas mandatet från utskottet automatiskt om inte minst 76 ledamöter begär en omröstning i plenum. Sker en sådan begäran så får alltså jag och alla andra ledamöter också rösta.

Vid den första omröstningen i plenum röstar man bara ja eller nej till utskottets mandat. Blir det ja som vinner så bekräftas det som det röstades om i utskottet, blir det nej så sätts ärendet upp en månad senare i plenum för ny omröstning där man även kan lägga fram ändringsförslag i plenum som vi alla får ta ställning till.

Ministerrådet där våra nationella regeringar är representerade har en parallell process för att besluta vilken förhandlingsposition de ska ha, den är i denna fråga redan färdig. Det betyder att när parlamentet och rådet på var sin sida har beslutat om sitt mandat så inleds så kallade trepartsförhandlingar (eller triloger) mellan parlamentet, ministerrådet och kommissionen.

För att det ska kunna bli lagstiftning måste parlamentet och ministerrådet slutligen enas om en gemensam syn på frågan, kommissionen har i det skedet framför allt en medlande roll. Förhandlingarna leds från parlamentets sida av de personer som ansvarade för frågan i utskottet och för ministerrådet av det roterande ordförandeskapet (Österrike från och med 1a juli). När förhandlarna anser att de har nått en överenskommelse måste denna bekräftas igen i parlamentet och ministerrådet.

För dig som är intresserad av frågan kan det alltså vara bra att följa den även efter omröstningen i utskottet.

Permalänk
Medlem

Ännu bara SVT som i svensk media tagit upp detta med ett par mindre artiklar innan omröstningen.
De stora mediabolagen som då alla ägs av Schibstedt och Bonnier (i princip) har nog redan pumpat in så många miljoner för att få igenom detta att man inte tänker riskera att rapportera om det och på så vis väcka intresse för det.

Det har varit precis helt dött om det i alla andra stora tidningar och jag har mailat ett par redaktioner utan ett enda svar om varför.

Permalänk
Medlem

Är politikerna som röstade ja svagbegåvade eller köpta är frågan jag ställer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är politikerna som röstade ja svagbegåvade eller köpta är frågan jag ställer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju klart att Hollywood och andra aktörer har köpt dessa politiker det är ju inget snack om saken det har ju så klart fått några miljoner var nog, alla är ju inte köpta men det är garanterad köpt majoriteten så det är säkra på att det ska gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är ju klart att Hollywood och andra aktörer har köpt dessa politiker det är ju inget snack om saken det har ju så klart fått några miljoner var nog, alla är ju inte köpta men det är garanterad köpt majoriteten så det är säkra på att det ska gå igenom.

Ja tankarna går ju onekligen tillbaka hit.
EU ville ha en halv miljard i muta för att tillåta snus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ja tankarna går ju onekligen tillbaka hit.
EU ville ha en halv miljard i muta för att tillåta snus

Skickades från m.sweclockers.com

Jo när jag läste detta med snus man blev inte så förvånad EU är rätt korrupt odemokratiska, det är byråkrater som försöker tjäna så mycket som möjligen, och det lär nog inte heller bli sista gången organ, företag köper in lagstiftningar i EU.

EU fungerar rätt så mycket som USA företag och organ betalar presidentkandidater så de ska få makten i gengäld får det tillbaka något, EU är inte så stor skillnad, medlemsländerna är ungefär som USA delstater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nej, förslaget ger de "stora" media-entiteterna undantag så de behöver inte följa detta. Men du måste. Och alla som inte är "stor media" (otydligt specificerat, antagligen med flit) måste också. Vetenskapliga publikationer är dock explicit exkluderat från "stor media". Varsågod - är bara att börja må dåligt.

Vad roligt att Nyheter Idag hamnade såpass högt då
Kanske ger bakslag nu när vissa tidningar e mindre?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Svarade på frågan vilka partier man inte ska rösta på om man inte vill stödja detta. Det är sant att regeringen inte har röstat om det, men om de kunde skulle de uppenbarligen ha valt att stå bakom förslaget.

Ärligt talat, hur är det med läsförståelsen?
Regeringen har en utnämnd person i utskottet, den personen röstade enligt direktiv (hoppas jag, annars är det tjänstefel)
Direktivet bör då vara att rösta emot.

Det som händer efteråt att de "stödjer förslaget" innebär att de är goda förlorare. DVS att de var emot en voteringen som gick emot dem, dock väljer de graciöst att stödja förslaget.

Förstår du skillnaden på det och på det svar du gav förra frågeställaren? Det är stooooor skillnad.
Men såna som du tror väl att du bara kan skrika ut så får du rätt. Tomma tunnor skramlar mest, hört den förut?

Permalänk

Innebär det slutet på tex spelrecensioner på Youtube av privatpersoner, dvs dom får inte lägga ut gameplay från spel utan upphovsmannens tillstånd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@Full Strike:

Givetvis röstar man swexit för att slippa EU och inte bara på grund av denna frågan. Artikel 11 och 13 är dock en rejäl inskränkning på våra medborgerliga rättigheter. Det kommer att bli stora förändringar, dock växer avskyn för EU och etablissemanget som helhet för var dag som går.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Med mera. Det kommer gälla bild, text, video, ljudinspelningar både av röster och av musik.
Ditt exempel är ett enklare fall, ett svårare fall hade varit t.ex att dela med sig av säg en debatt video eller rent av använda större citat ur en nyhetsartikel. Potentiellt kan det innebära att om en nyhetsbyrå inte vill att material ska delas genom en källa kan de be om en take-down eller liknande, om det inte redan finns en robot som gör detta automatiskt. Det kan ge mediebolagen en laglig väg att kunna gå för att kunna censurera innehåll de inte vill en specifik folkgrupp ska ha tillgång till.

Och den så kallade "länkskatten" kommer innebära att länkar till upphovsskyddat material (dvs mer eller mindre allt som skapats och någonsin kommer skapas) ska sidan, t.ex Twitter, betala en "skatt" till EU som ska betalas ut till upphovsmannen. Något jag aldrig tror kommer inträffa om de inte är med i en av de större mediebolagen t.ex Bonnier och även där tror jag inte detta kommer synas på upphovsrättsmannens lönespecifikation utan ett plus för Bonnier...

Man kan argumentera "Fair-use" men det är en Amerikansk lag som inte finns i Sverige och europa, vår motsvarighet den så kallade "Citaträtten" fungerar inte på det sättet dessvärre.

TL:DR; Ja. Men gäller även bilder, text, video, musik och ljudinspelningar av röster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Innebär det slutet på tex spelrecensioner på Youtube av privatpersoner, dvs dom får inte lägga ut gameplay från spel utan upphovsmannens tillstånd?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om det röstas igenom slutligen i juli så är det slutet på allting som du inte har upphovsrätt till, mems bilder med texter, streming av spel på twitch, Youtube Gaming, länkar till sidor som har en preview bild och information etc.

Vad det innebär att du kommer inte kunna göra något så länge du inte betalar upphovsmakarna till bilder, texter som du inte har skapad själv, Facebook, Google kommer avgiften debiteras dom, vilket gör att de inte lär vilja betala för och tar bort det från sina sidor, och lär antaligen ta bort mer än beräknad för slippa avgiften.

Posta du information på egen webbplats så ska du betala avgifter, om inte det gör så bryter du mot upphovsrätten och kan åtalas till böter eller eventuellt fängelse.

Youtube kommer ju så klart ta bort alla videon som inte är filmad i princip med din egen mobil för slippa betala avgifter.

Skrivet av Tequilla:

@Full Strike:

Givetvis röstar man swexit för att slippa EU och inte bara på grund av denna frågan. Artikel 11 och 13 är dock en rejäl inskränkning på våra medborgerliga rättigheter. Det kommer att bli stora förändringar, dock växer avskyn för EU och etablissemanget som helhet för var dag som går.

Även FN som jobbar inom yttrandefriheten har skickad in till EU att de är oroliga för medborgarnas yttrandefrihet försvinner.

Citat "Även FN:s särskilda rapportör för yttrandefrihet, David Kaye, har i ett brev till EU-kommissionen i dagarna uttryckt oro för just yttrandefriheten, rapporterar The Register. I brevet skriver han att han är djupt bekymrad över att direktivet kan leda till aktivt övervakande och förhandscensur av användargenererat innehåll."

https://www.theregister.co.uk/2018/06/16/article_13_rapporteu...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Lilla gubben de finns inte miljarder invånare i EU.

Tack för rättningen. Var osäker, därför jag skrev (?). Orkade inte kolla upp det. Kollade upp det nu. Hela Europa 741.4 miljoner enligt Google. Känns lite meningslöst att kalla mig "lilla gubben" för det. Men men.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Knubbis:

Ärligt talat, hur är det med läsförståelsen?
Regeringen har en utnämnd person i utskottet, den personen röstade enligt direktiv (hoppas jag, annars är det tjänstefel)
Direktivet bör då vara att rösta emot.

Det som händer efteråt att de "stödjer förslaget" innebär att de är goda förlorare. DVS att de var emot en voteringen som gick emot dem, dock väljer de graciöst att stödja förslaget.

Förstår du skillnaden på det och på det svar du gav förra frågeställaren? Det är stooooor skillnad.
Men såna som du tror väl att du bara kan skrika ut så får du rätt. Tomma tunnor skramlar mest, hört den förut?

Är du på riktigt eller? Har inte påstått något som inte stämmer, till skillnad från dig som sitter och spekulerar i varför de stödjer förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Vilka politiker var det som röstade för denna lag? Om det var några svenska politiker så vet vi vilka partier som inte skall röstas på i september..

Skrivet av Full Strike:

Sittande regering. Men är väl i princip inget parti bortsett från PP som överhuvudtaget bryr sig om nätneutralitet och personlig integritet på nätet.

För övrigt, ni som tror att lämna EU är lösningen är ute och cyklar. Det här beslutet drabbar alla länder, EU eller inte eftersom företag måste anpassa sig ändå - kommer inte bli några undantag för de länder som står utanför. EU gör mycket bra, om de bara kunde ge fan i att falla för mediemaffians lobbyister.

Skrivet av Full Strike:

Är du på riktigt eller? Har inte påstått något som inte stämmer, till skillnad från dig som sitter och spekulerar i varför de stödjer förslaget.

Men herregud. Du har blivit tagen med handen i kakburken och förnekar ändå. Vi är minst två som påpekat felet i det du påstår.
Att man ens ska behöva peka ut dina kommentarer (har du inget minne?) och visa upp de i ditt ansikte och för alla andra.
DU HAR FEL!!! SLUTA SPRID FALSK FAKTA!!!! Ta lite ansvar och väx upp!

Permalänk

@Knubbis: Kanske blev ett litet syftningsfel på mitt första svar, det jag menade var att man inte skulle rösta på sittande regering om man inte ville stödja förslaget. Men du verkar vilja göra en höna av en fjäder här, är det en väldigt öm punkt för dig? Tänker inte diskutera detta mer nu då ditt tjafsande inte har med topic att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

@Knubbis: Kanske blev ett litet syftningsfel på mitt första svar, det jag menade var att man inte skulle rösta på sittande regering om man inte ville stödja förslaget. Men du verkar vilja göra en höna av en fjäder här, är det en väldigt öm punkt för dig? Tänker inte diskutera detta mer nu då ditt tjafsande inte har med topic att göra.

Sluta då att försvara ditt "syftningsfel"??? Hur får du det till att sittande regering stödjer förslaget när representanten röstade emot? Det är en ren gissning men du är snabb på anklaga.
Det hade inte blivit en höna av en fjäder om du inte uttalat dig fullständigt felaktigt, eller hur? På tal om öm tå, så är din pseudokunskap uppenbarligen en sådan.
Sen har inte ditt tjafsande med topic att göra heller. Summa summarum, är man dum ska man inte basunera ut sin röst högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

@Knubbis: Kanske blev ett litet syftningsfel på mitt första svar, det jag menade var att man inte skulle rösta på sittande regering om man inte ville stödja förslaget. Men du verkar vilja göra en höna av en fjäder här, är det en väldigt öm punkt för dig? Tänker inte diskutera detta mer nu då ditt tjafsande inte har med topic att göra.

Kan tycka att det är OT så länge det gäller vem som stödjer eller är emot detta, om inte annat så bör det nog anses vara rätt viktigt att man faktiskt vet hur beslutsgången går ifall man är emot detta.

Oavsett så är detta ett besluts som fattas på EU-nivå vilket gör det mer intressant att veta hur våra EU-parlamentariker tänker kring frågan. F.ö. kan man ju även konstatera att den svenska representanten i rådet (miljöpartist) röstade nej i denna omröstning. Väldigt sällan som saker är endast svart eller vitt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att länkavgiften är till för nyhetssidor som rapporterar andras innehåll, genom att skriva en sammanfattning av en en annans artikel och länka till orginalet. "Webplatsen XXXXX rapporterar att...".
De har ofta tagit ursprungs-site:ns innehåll, kanske något omskrivet, men har sina egna annonsintäckter som inte kommer orginalsite:n till godo.

I praktiken tror jag att en länkavgift mest skulle leda till att seriösa sidor slutar citera och att länkarna till orginal-artiklarna bara försvinner på de mindre nogräknade websidorna.
Det skulle bli svårare att hitta ursprunget till fakta. Bara sämre för alla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Knubbis: Bäst att du håller tyst då. Och jo, om du läser tidigare länkad artikel så är det väldigt tydligt att regeringen står bakom förslaget även om Max Andersson röstade emot, ingen gissning där.

Här kan du läsa Heléne Fritzons uttalande i sin helhet då du verkar ha bristande kunskap i frågan:
https://www.dn.se/kultur-noje/omstridd-odesfraga-om-upphovsra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

@Knubbis: Bäst att du håller tyst då. Och jo, om du läser tidigare länkad artikel så är det väldigt tydligt att regeringen står bakom förslaget även om Max Andersson röstade emot, ingen gissning där.

Här kan du läsa Heléne Fritzons uttalande i sin helhet då du verkar ha bristande kunskap i frågan:
https://www.dn.se/kultur-noje/omstridd-odesfraga-om-upphovsra...

Du har så många fel igen. Efter du verkligen har läst kan du väl bara helt enkelt erkänna att du talar utan vetskap!

Din länk där Helene Fritzon har gjort ett uttalande om att stå bakom beslutet. Det har hon inte gjort, det står i själva artikeln
"Sverige har redan ställt sig bakom ministerrådets förslag till artikel 13. DN har sökt ansvarigt statsråd Heléne Fritzon, som inte kan ställa upp på en intervju. I stället har justitiedepartementet skickat ett uttalande till DN, som klargör att syftet med artikeln är att skydda rättighetshavare:
1. Helene har inte svarat, det har justitiedepartementet gjort. De har svarat allmänt att de "ställer sig bakom"
2. Ställa sig bakom ett beslut när det är klubbat är kutym vare sig man röstade ja eller nej till förslaget.
3. "Ministerrådet" är inte från regeringen

Här finns uttalande av både Max Andersson (MP), JytteGuteland (S) och Patrik Sundberg på Justitiedepartementet. De är både kritiska och säger att frågan inte är färdig. Källa https://www.europaportalen.se/2018/06/omstridd-och-oklar-upph...

Så när du fragrant svarar "regeringen" när frågan ställs om vems fel det är, är ditt svar helt enkelt fel!
Sen kanske de röstar igenom när förslaget har reviderats till att passa verkligheten bättre men det sker på senare instanser.

Vill du klandra någon i det här fallet så är Alex Voss, Kristdemokrat i Tyskland för förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på att media skriver om detta och att det är ett starkt kritiserat förslag så kanske vi kan utgå från att ditt konstaterande var felaktigt?

Jadå, jag har mycket gärna fel angående detta, men jag läser varken Aftonbladet eller andra dylika dyngblaskor så jag utgick bara ifrån originalpostarens utsaga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nej, där har du fel. Det stämmer att miljöpartiet röstade nej, men regeringen står bakom förslaget.

https://www.breakit.se/artikel/14044/trots-massiv-kritik-darf...

Det från länken talar om hur politik fungerar, men att man med gott mod står bakom är tveksamt.

"Svaret är som nästan alltid i EU-sammanhang kompromisser. Sverige har tillsammans med en rad andra kritiska EU-länder fått igenom förändringar i de två kritiserade artiklarna, som gör at man kan leva med dem.

Men viktigast av allt kanske ändå de svenska avtalslicenserna har varit.

Tillsammans med bland annat Danmark och Storbritannien har Sverige fått igenom en skrivelse i det nya direktivförslaget som gör det möjligt för svenska aktörer - som till exempel tv- och radiostationer, skolor och myndigheter - att fortsätta att använda sig av så kallade avtalslicenser.

Det är ett system som Sverige har haft sedan 1960-talet, som kan beskrivas som en slags upphovsrättsliga kollektivavtal."

Vad det säger är att Sverige har verkat för ett enklare förfarande gällande betalning för användade av upphovsrättsligt material, idag så betalas det till TVÅ aktörer. Om ursprungliga förslaget skulle gälla så kunde flera aktörer haft anspråk och allt skulle troligen kostat mer, för att inte säga krångligare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!