Dator från El-gigantens rea eller Netonnet

Permalänk
Medlem

Dator från El-gigantens rea eller Netonnet

Råkade ev. förstöra min sambos dator och vill kunna köpa en ny snarast.

Det som är närmast är El-giganten och Netonet.

El-giganten har en del för ca. 10 000:- som verkar ok.

Vilken skulle ni rekommendera?Rea El-giganten

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Kanske din hemförsäkring kan hjälpa på något sätt?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S | Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White | 16GB DDR4 | SF750 |
Plexserver: Jonsbo N3 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB DDR5 | SF450 | LSI 9341-8i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Kanske din hemförsäkring kan hjälpa på något sätt?

Tack men ganska gammal dator.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsp777:

Råkade ev. förstöra min sambos dator och vill kunna köpa en ny snarast.

Det som är närmast är El-giganten och Netonet.

El-giganten har en del för ca. 10 000:- som verkar ok.

Vilken skulle ni rekommendera?Rea El-giganten

Vad används datorn till?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad används datorn till?

Inga direkt tunga saker.

Hon gillar s.k. Hidden Object, Äventyrsspel.

Kanske något FPS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Över maxpris jag vet, men mycket dator för pengarna tycker jag.

https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom... (GTX 1070 och i5-8400 )

3 års inskicksgaranti och "Få ett stort spel- och programvarupaket från Intel på köpet!"

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsp777:

Inga direkt tunga saker.

Hon gillar s.k. Hidden Object, Äventyrsspel.

Kanske något FPS.

Kan du ge mer info om vilka spel? Hidden object och andra "Facebook"-spel funkar med alla datorer du kan köpa idag.
Du skriver att datorn som gick sönder är gammal. Innebär det att spelen hon spelar är gamla? Har du ambitionen att erbjuda henne en uppgradering på spelfronten?

Kan också vara intressant att veta vad hon har för skärm idag. Om skärmen kopplas in med VGA (blå kontakt) så kommer den inte att funka med alla nya datorer utan inköp av ytterligare hårdvara. I så fall skulle jag istället rekommendera att du även försöker få med en ny skärm i priset.

Det samma gäller om hon har diverse prylar till datorn som inte kopplas in med USB. Högtalare brukar gå bra att koppla in även om de inte har USB-anslutning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här såg väl helt ut ok https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Verkar finnas i lager i Hässleholm också (Om det nu är där du bor..)

Men som sagt, om det inte finns planer på att spela mer grafikkrävande spel än dom som spelas i dagsläget finns det ingen anledning till att kasta ut 10,000:-~ på en ny dator, hälften räcker gott och väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Kan du ge mer info om vilka spel? Hidden object och andra "Facebook"-spel funkar med alla datorer du kan köpa idag.

Den delen stämmer tyvärr inte.
Det produceras tyvärr fortfarande väldigt många datorer med exempelvis Celeron-prollar som inte pallar med dom så kallade "facebookspelen" Däremot när samma spel istället laddas ned som en App så klarar kass mobilhårdvara av dom galant.

Men till Trådskaparen:
Valfri ny dator med minst i3, HD4000 (eller valfritt kort) samt en SSD och 8GB ram kommer räcka för nämnda spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Över maxpris jag vet, men mycket dator för pengarna tycker jag.

https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom... (GTX 1070 och i5-8400 )

3 års inskicksgaranti och "Få ett stort spel- och programvarupaket från Intel på köpet!"

Kan nog vara bra om hon orkar vänta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du skriver att datorn som gick sönder är gammal. Innebär det att spelen hon spelar är gamla? Har du ambitionen att erbjuda henne en uppgradering på spelfronten?

Kan också vara intressant att veta vad hon har för skärm idag. Om skärmen kopplas in med VGA (blå kontakt) så kommer den inte att funka med alla nya datorer utan inköp av ytterligare hårdvara. I så fall skulle jag istället rekommendera att du även försöker få med en ny skärm i priset.

Det samma gäller om hon har diverse prylar till datorn som inte kopplas in med USB. Högtalare brukar gå bra att koppla in även om de inte har USB-anslutning.

Har försökt att få henne att spela t.ex. nya Wolfenstein då hon gillar äldre spel som Duke Nukem (inte nya).

Hon har två skärmar nu. Sin egen och min gamla. Det är 1080-skärmar med hdmi-kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Den här såg väl helt ut ok https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Verkar finnas i lager i Hässleholm också (Om det nu är där du bor..)

Men som sagt, om det inte finns planer på att spela mer grafikkrävande spel än dom som spelas i dagsläget finns det ingen anledning till att kasta ut 10,000:-~ på en ny dator, hälften räcker gott och väl.

Ja, tittade också på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna för 5990 kr från net on net är överkill för allt du beskrev
256gb SSD
Geforce 1050
Intel core i5-7400

Vill du få ett bättre grafikkort och en nyare processor med flera kärnor finns denna (elgiganten) och denna(netonnet) för runt 10k. Båda dessa har i5 8400 processor och gtx 1060 grafikkort. Båda dessa är dock väldigt mycket overkill.

För dina behov skulle jag inte spendera en krona över 6000 för en dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bsk!:

Denna för 5990 kr från net on net är överkoll för allt du beskrev
256gb SSD
Geforce 1050
Intel core i5-7400

Skulle också kört på denna.

Visa signatur