WD Black är inte snabbare?

Permalänk
Medlem

WD Black är inte snabbare?

Sneglar lite på att köpa en HDD för att ha till recordings (1080p60 i hög bitrate osv).
Började då kolla på WD Black diskar då jag vet att de är kända för att vara snabba och gjorda för sådana här ändamål...

Drog upp en jämförelse på Inet mellan en 2 TB WD Black och en 2 TB Seagate Barracuda, och Barracudan verkar ju snabbare till hälften av priset?

https://www.inet.se/jamfor?compare=4304945&compare=4300226

Vet att garantin är bättre på WD Blacken, men i detta fall spelar det inte någon roll då inget "viktigt" kommer lagras på den.

Någon som har åsikter om detta? Ovärt att köpa WD Black?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

@lambdan: Jag hade inte valt WD Black idag. Så vitt jag vet har inte WD uppdaterat dom hårddiskarna på ett antal år nu medans Seagate släppte helt nya diskar i slutet på 2016. Idag är Seagate snabbast när de kommer till mekanisk lagring.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Skulle en "hybrid" funka?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

"Seagates SSHD-diskar för stationära datorer ger prestanda som en vanlig SSD-disk men med mer lagringsutrymme. SSHD-teknik lagrar information i en buffert kallad NAND flash och därifrån kan datorn läsa in informationen snabbare. Du får starkt förbättrad uppstartstid och snabbare programinläsning, så du kan lägga ned mer tid på annat istället."

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: Nja, jag tror inte det är värt för recordings då man skriver ny data hela tiden. SSD biten borde inte hjälpa.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@XripperX: Nja, jag tror inte det är värt för recordings då man skriver ny data hela tiden. SSD biten borde inte hjälpa.

ok, bra förklarat.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag spelat in mot en billig SSD och flyttat över material du skall spara till en mekanisk istället om du är orolig att den inte hänger med. Skriver du sönder SSDn spelar det ingen roll eftersom den bara har temporär data och den lär hålla i flera år ändå.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Olika generationer av diskar - Seagate är senare och har högre packningstäthet på skivan och därför högre läshastighet.

Intressanta är också att söktiden är angiven 8 ms för Seagate men ingen data alls för WD.

Detta är faktiskt inte helt oviktigt info men som blir att svårare att hitta på diskars datablad, och det man inte vill redovisa är ofta heller inte top notch.

För privatbruk och att man gör backup så är det sällan anledning att betala dubbla för en semi-pro disk, utan hellre spendera pengarna på en extra backupdisk som förvaras off-line den mesta av tiden . Det är fortfarande en lotteri och man kan få en disk med tidig haveri oavsett garanti.

Det intressanta är om man förlorar data eller inte och vad man har gjort för att säkra detta om datat är viktigt.

Första RAID-setet med 4 diskar körde jag på ett par WD-green choppade från externa diskar innan den stora översvämningen (och 730:- diskarna plötsligt såldes för >2500:- st... pga att det blev brist i hela världen på nästan ingen tid alls) och de höll ungefär 45000 timmar (ca 5 år) innan den första började krångla - dom diskarna hade ingen garanti och jag gjorde heller inget för att fixa parkeringen av läshuvudena och låg på ca 4.5 miljoner parkeringar innan dessa diskar åkte ut då nästa WD-green började visa tendenser till långsamhet - men bytte diskar främst för att jag ville ha större diskar... Det fanns också en WD black 7200 rpm och en Seagate 2 TB i kitet, men de var inte dom första att visa på problem.

har också råkat på exemplar med extern WD-green strömmsatt i 2 år men mindre än 1000 timmars snurrtid som har gått sönder - det är den spänningssatta elektroniken och kontrollerkortet över tiden som är WD:s problem - inte den mekaniska delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Sneglar lite på att köpa en HDD för att ha till recordings (1080p60 i hög bitrate osv).
Började då kolla på WD Black diskar då jag vet att de är kända för att vara snabba och gjorda för sådana här ändamål...

Drog upp en jämförelse på Inet mellan en 2 TB WD Black och en 2 TB Seagate Barracuda, och Barracudan verkar ju snabbare till hälften av priset?

https://www.inet.se/jamfor?compare=4304945&compare=4300226
https://lambdan.se/img/screenshots/chrome_2018-07-04_11-50-02.png

Vet att garantin är bättre på WD Blacken, men i detta fall spelar det inte någon roll då inget "viktigt" kommer lagras på den.

Någon som har åsikter om detta? Ovärt att köpa WD Black?

jag köper endast WD pga av den garanti som de har på sina diskar. har haft diskar i många år och tycker wd är de som fungerat bäst och längst. snabbast kanske de inte är..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har också kört WD länge men har haft för mycket strul med dessa och konstatera att Seagate, Toshiba och HGST har gett mig betydligt mindre med strul över tiden än WD sista åren.

Detta avser både WD-red (som jag förväntade mig mer av) och WD-green (som jag inte förväntade mig speciellt mycket av)

Att det blev mycket Seagate senare åren beror på att de var först med stora diskar till rimlig peng och hittills inte krånglat (utöver det förväntade som gäller med Seagates shinglade diskar - men det var inräknat redan från början) och nu har de passerat över 26000 timmar i 24/7drift utan strul eller haveri.

Har fortfarande några cold-storage externa diskar med WD-green i sig (WD-element och WD-book - WD-book hatar jag dock eftersom de har orsakat svidande dataförluster pga. dess USB-brygga sket sönder NTFS filsystemet i samband med 'säker borttagning' i XP) och dessa verka hålla bra över tiden utan läsproblem - men oj vad sega de känns i jämförelse med modernare externa 8TB diskar med nära dubbla läshastigheten trots att de egentligen inte tappat farten sedan de var nya.

Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande. Tänkte plocka upp en sådan Seagate Barracuda 2TB efter jobbet idag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kört med WD Blue och Black här. Har ingen erfarenhet av Seagate personligen men kan konstatera med den informationen som finns att WD Black är ovärt i nuläget. Garantin är trevlig men att de skulle hålla bättre tror jag inte.
Det var andra bullar när Seagate hade sin 1.5TB disk ute där 1/4 dog inom ett span av ett och ett halvt år. Men det var ett antal år sen nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ganska nöjd med min Toshiba 3TB jag köpte nyligen, verkar prestera bra på läs/skriv.
Dock inte provat att kontinuerligt spara ner video, men kolla efter lite tester på nätet, tror det är rätt dugliga diskar, då de kryper en bra bit över 150MB/s för stora filer, borde ju inte ha problem med 1080p/60fps med normala codecs.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag beställde denna, tyckte det var trevligt pris: https://www.webhallen.com/se/product/288328-Seagate-Intern-ha...

Lite läskigt med Fyndvara Klass 2, men har haft bra erfarenheter med Webhallens fyndvaror tidigare så... får väl se

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

För kontinuerlig videoinspelning så bör man ha Seagate Constellation och motsvarande från WD.

Dessa är specialprogrammerade att kontinuerligt läsa och skriva och stallar inte vid läs/skrivfel och ger tidmässig hack i spelningen utan fortsätter vidare. en och annan förlorad/Korrupt frame tål man oftast i dessa sammanhang

Här är det uthållighet med massiv skrivande och väldigt lite läsande (precis tvärt emot önskad användarmönster för SSD) söksnabbhet inget viktigt eftersom man i stort sett skriver kontinuerligt från ena ändan till den andra och så börjar man från början igen.

Sitter det inte på tuff och vibrerande miljö (läs fordon) så använder man mekaniska snurrdiskar framför SSD i sådana sammanhang - speciellt det är multipla kameror och det går 24/7 år efter år.

En konsument-SSD så räknar man med max 0.3 ggr skrivning av dess kapacitet per dygn för 5 års hållbarhet (så räknar man i serversammanhang) vilket innebär att man inte bör skriva mer än 75 GB/dygn på en 250 GB SSD vilket medger max 868 kByte/s i videoströmmen

På server-sidan så finns de SSD-diskar som klarar 1, 3 och 10 fulla skrivningar per dag i 5 år - men dessa kostar multum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Slutade med att jag beställde denna, tyckte det var trevligt pris: https://www.webhallen.com/se/product/288328-Seagate-Intern-ha...

Lite läskigt med Fyndvara Klass 2, men har haft bra erfarenheter med Webhallens fyndvaror tidigare så... får väl se

Varför inte köra WD Gold 12TB när man ändå ska köpa ny hårddisk. Att snålla in på en sketen 2TB som var mycket för tio år sedan är inte smart idag.

Permalänk
Medlem

Tre års extra garanti är ju trevligt, även om det nu tyvärr inte innefattar återskapning av lagrad data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför inte köra WD Gold 12TB när man ändå ska köpa ny hårddisk. Att snålla in på en sketen 2TB som var mycket för tio år sedan är inte smart idag.

Ganska dyrt om man inte behöver så mycket utrymme.

Tänk på att du måste ha minst lika mycket för redundans/backup, om det inte handlar om oviktig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför inte köra WD Gold 12TB när man ändå ska köpa ny hårddisk. Att snålla in på en sketen 2TB som var mycket för tio år sedan är inte smart idag.

Varför inte köpa en Xeon Platinum 8180M för 140 papp när sex kärnor var mycket för tio år sedan? För att man inte har behovet. Menar du att man är snål för att man inte köper en hårddisk för 5000 kronor när en för 700 gör jobbet utmärkt? Låter enligt mig som ett rationellt beslut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Noterar förvisso att TS ställer två diskar mot varandra och fokuserar på hastigheterna – samt även redan har klickat på köpknappen – men hur är det med Western Digital och deras ”Purple” eller Seagate och deras ”Skyhawk”, som enligt marknadsföringen är produktlinjer optimerade för stor så kallad ’workload’ och som med ’exklusiv firmware’ är anpassade för inspelning i exempelvis att minimera pixelationsfel etc..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

WD Black ny version

Skrivet av lambdan:

Sneglar lite på att köpa en HDD för att ha till recordings (1080p60 i hög bitrate osv).
Började då kolla på WD Black diskar då jag vet att de är kända för att vara snabba och gjorda för sådana här ändamål...

Drog upp en jämförelse på Inet mellan en 2 TB WD Black och en 2 TB Seagate Barracuda, och Barracudan verkar ju snabbare till hälften av priset?

https://www.inet.se/jamfor?compare=4304945&compare=4300226
https://lambdan.se/img/screenshots/chrome_2018-07-04_11-50-02.png

Vet att garantin är bättre på WD Blacken, men i detta fall spelar det inte någon roll då inget "viktigt" kommer lagras på den.

Någon som har åsikter om detta? Ovärt att köpa WD Black?

Skrivet av HC-8315:

@lambdan: Jag hade inte valt WD Black idag. Så vitt jag vet har inte WD uppdaterat dom hårddiskarna på ett antal år nu medans Seagate släppte helt nya diskar i slutet på 2016. Idag är Seagate snabbast när de kommer till mekanisk lagring.

WD Black 4TB och 6TB finns i nya uppdaterade versioner:
https://www.inet.se/produkt/4300758/wd-black-6tb-7200rpm-256m...
https://www.inet.se/produkt/4300757/wd-black-4tb-7200rpm-256m...

De har:
Läshastighet: 202MB/sek resp 227MB/sek (6TB)
Skrivhastighet: 202MB/sek resp 227MB/sek (6TB)
Även dessa har 5-års garanti.

Den WD Black 2TB som visas i första inlägget är gamla versionen (2013), tror inte nya upplagan görs i 2TB. Dock har egentligen 2TB-versionen 164MB/sek enligt specificationen, så att så mkt långsammare är den inte. Den har långsammare läshastighet jmf med Seagaten men snabbare skrivhastighet. De verkar till o med prestera ännu bättre än spec ibland:
https://nasilemaktech.com/review-wd-black/

Skulle dock välja nya uppdaterade upplagan (>4TB) om det ska vara WD Black annars någon annan.

Permalänk
Avstängd

@JNetwork: Där ser man.
Men de är ju ett jävelskap att WD endast uppdaterat från 4TB och uppåt. De gör ju att Seagate fortfarande är har bäst prestanda när de kommer till små diskar på 500GB och uppåt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Noterar förvisso att TS ställer två diskar mot varandra och fokuserar på hastigheterna – samt även redan har klickat på köpknappen – men hur är det med Western Digital och deras ”Purple” eller Seagate och deras ”Skyhawk”, som enligt marknadsföringen är produktlinjer optimerade för stor så kallad ’workload’ och som med ’exklusiv firmware’ är anpassade för inspelning i exempelvis att minimera pixelationsfel etc..?

Kan av egen erfarenhet säga att Segates nya diskar med 10 TB 256 MB cache och 7200 rpm är dom snabaste idag. Att titta på andra diskar är att sjuta sig själv i foten, speciellt dom med låg cache och / eller låg rpm. Dom diskar jag har hänger med vid många förfrågningar och vid kopiering från SSD / m.2 så klarar dom maxhastighet hela tiden.

Tänk på att redan vid 200 MB / sek. så har du halverat tiden jämfört med tradionella 100 MB / sek. Min erfarenhet är att uppdrag som utförs innom två sekunder är svårt uppfatta tidsskillnad på och redan vid 10 sekunder börjar det kännas långsamt. Jämför man per minut eller timme så motsvarar 100 MB 6 GB samt 360 GB. Med den mängd jag har så motsvarar 60 TB ca 3,5 dygn sparad väntetid.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@JNetwork: Där ser man.
Men de är ju ett jävelskap att WD endast uppdaterat från 4TB och uppåt. De gör ju att Seagate fortfarande är har bäst prestanda när de kommer till små diskar på 500GB och uppåt.

WD satsar helt på SSD på 2TB och lägre (sedan de köpte Sandisk). 2TB nivån skulle de kanske gjort något nytt, men i regel är alla dessa max-hastigheter alltid på snabbaste biten av disken. Så om du spelar in så du har 1TB data liggande, kommer sista 1000MB vara rejält mycket segare. Så de enda som använder 2TB normalt idag är budget...

Så lösningen är att köpa större disk, då du får både mer max prestanda, och kan spela in 1TB och ändå ha snabb nivå kvar. Och om du bara behöver <1TB på din HDD ändå, så vänder sig fler och fler till SSD.

Det ändamål som nämns här är dock ett av få gånger då kanske Seagate disken är bättre på pappret. Men 2 år... och Seagate ökändhet i att diskarna rasar efter 2-3 år... så måste du jämföra dubbla priset på Seagate diskarna, vs en 4TB Black för att få samma 5 år pålitlighet.

För oavsett om du är rätt om din data eller inte... du kan inte spela in på en trasig HDD.

Även om du vill satsa på 2TB, och någon annan disk... snåla inte på garantin. Speciellt inte när mekaniska diskar är så ökända som de är.

EDIT: Här är din 2TB Seagate

Efter 1TB är du nere på 175MB/s, och mot slutet 100MB/s, under 50% av max nivån, och detta är varför man stortstrokear eller iaf planerar att inte använd hela disken till att skriva.

Vill du dessutom se något intressant?
http://hdd.userbenchmark.com/Compare/Seagate-Barracuda-2TB-20...
I verkligheten vinner inte ens Seagate disken på mycket. Enda den har är just sustained Write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Skulle en "hybrid" funka?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

"Seagates SSHD-diskar för stationära datorer ger prestanda som en vanlig SSD-disk men med mer lagringsutrymme. SSHD-teknik lagrar information i en buffert kallad NAND flash och därifrån kan datorn läsa in informationen snabbare. Du får starkt förbättrad uppstartstid och snabbare programinläsning, så du kan lägga ned mer tid på annat istället."

SSHD i all ära men "prestanda som en vanlig SSD-disk men med mer lagringsutrymme". Tillåt mig små-le... Har själv sådana diskar och SSD-cachen är knappt märkbar.