Datorn fastnar i uppstart på Windows-logga.
Tjena gänget.
Har inte haft några problem med mina datorer sen ungefär 2010, så det var väl min tur nu antar jag. Tänker jag berättar händelseförloppet och mina försök till felsökning så kan vi se om det hjälper.
I Maj någon gång lät jag datorn stå på under dagen då jag gick ut några timmar. När jag kom tillbaka lös allting som vanligt (pwr-led på chassit lös blått), fläktarna snurrade osv, mina 2 skärmar låg i viloläge men det brukar de göra om jag inte har någon stream eller liknande på. Det hände däremot ingenting när jag rörde på musen, tryckte på tangentbordet eller liknande. Testade då att starta om båda skärmarna men de gick direkt in i viloläge (no connection eller dylikt stod det på skärmen).
När jag sedan hard rebootade den genom att hålla in pwr-knappen på chassit visade skärmarna ingenting. Datorn visade inget tecken på att jobba med något, fläktarna gick ner i minimivarv och den kändes som den gick in i viloläge.
Fick låna ett grafikkort av en kompis för att felsöka detta, hände dock ingenting, precis samma problem. Läste på nätet om ett försök om att dra ut alla sladdar, hålla inne pwr-knappen i 1 minut för att "tömma datorn på el" eller något liknande. Blev dock precis samma sak, ingen bild vid uppstart.
Har tagit ut alla sladdar ur moderkort och liknande för att sedan sätta in dem igen. Testat starta datorn utan minnen, utan grafikkort, utan hårddisk, ingen skillnad. Resettat CMOS/BIOS utan förbättring också.
Till slut fick jag lite bevis på liv, datorn startade och visade booting-sekvensen. Däremot fastnar den på Windows-loggan, visar inga tecken på aktivt arbete och fläktarna går återigen ner i minimivarv. I detta limbo befann jag mig till igår, testade då att installera om Windows 10 på SSDn. Allting fungerade som det ska, fram till jag kom in i Windows. W10 letade efter drivrutiner till grafikkort och liknande, hann egentligen inte göra så mycket innan den återigen gick ner i viloläge. När jag nu startar datorn visar den vanlig boot-sekvens, Windows logga och en snurrade "ladd-ikon" under, sen går den ner i viloläge och jag får No Connection på skärmarna.
Någon som har nått tips man kan testa/Känner igen något fel som det kan vara?
Är tacksam för all hjälp
mjau