SweClockers testar "delidding" – utbyte av kylpasta under processorns värmespridare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Frågade syrran om det man lägger över nagellacket för att skapa en yta

Jo, men det finns vissa nagelack som man ska undvika för dom innehåller ämnen som inte är bra/ ej värmetåliga
du får goola upp så du har använt korrekt nackelack så du inte får problem! fingers crossed

Permalänk
Medlem

Flytande metal och aluminum. https://www.youtube.com/watch?v=jeghGhVdt9s
Hela ABUS låset blir poröst..
Så se upp inte bara kortslutning som kan bli problem Än om ingen har aluminum IHS etc, men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Att höfta och bara sätta din vanligt superlim eller kontorstejp? är du galen ?! . Det klarar inte 80+ Grader.
Det folk använder sig av är dock nagellack, som innehåller rätt saker. Det finns lista på vad som bör vara i och vad som inte bör vara.
Då blir det som en coating och det är testat och klarar temperaturerna och skyddar mot kortslutning etc.

det har du rätt i, men tänkte nog mer just under själva applicerandet av den nya kylpastan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Att höfta och bara sätta din vanligt superlim eller kontorstejp? är du galen ?! . Det klarar inte 80+ Grader.
Det folk använder sig av är dock nagellack, som innehåller rätt saker. Det finns lista på vad som bör vara i och vad som inte bör vara.
Då blir det som en coating och det är testat och klarar temperaturerna och skyddar mot kortslutning etc.

killen i denna videon använder samma klet att isolera med som limma kanten... kanske en idé?
https://youtu.be/fuC-7qVbZP0?t=596

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ja, undvik plast, aceton förstör ytan omedelbart.

Tidigaste jag kan minnas är att från 2003-2005 (Zalman processor & grafikkortskylning) så har jag kört med Gripen Aceton, Kemisk Ren utan Olja (Röd) som dunstar bort direkt och Bomullstopps (för mindre ytor och förberedelse för rondeller) & Bomullsrondeller (för större ytor som värmespridare & kylare).

1. Ta en bomullstop och sätt den mot öppningen på Aceton flaskan
2. Vänd på flaskan så att bomullstoppen fylls av Aceton, du kan se när den fylls upp upp, den håller mer än vad man tror så man får passa sig, bär den för mycket så släpper den av en sjö av Aceton så fort du pressar ner den på en yta du ska ta bort något på
3. Dra omkring för att rengöra, när den är smutsig, byt sida eller ta en ny
4. Det blir lätt ränder om man inte är så noga, då kan det vara en bra idé att repetera steg 1 & 2 fast med en Bomullsrondell, dra några svep över en större yta så lämnas inga ränder.

Anledningen till att jag inte kör rondell först är för att det är svårt att se vad man gör, lätt hänt att man drar iväg kylpasta från ytan du ska rengöra som då faller utanför den ytan, vilket inte är roligt då det kan vara svårt att få bort det om det trillar bland små kretsar & dylikt, drar alltså oftast av kanterna först med bomullstopp för att inte det ska ske.

(Tack vare att Acetonen dunstar mycket snabbt så gör det inget om det når komponenter du inte tänkt rengöra)

Samma process för att ta bort flytande metall före/efter/vid delid.

Oj, skrev nog mitt inlägg för sent igår, du har helt rätt, blandade ihop aluminum och nickelpläterad koppar, såklart menar jag koppar & med nickelpläterad yta, har flertalet gånger testat flytande metall mellan koppar (kylare) och koppar (lappad processor) / nickelpläterad koppar (processor), det fungerar mycket bra (ett tag) sen äts kopparn (även nickelpläterad) sönder, temperaturen är bättre än all kylpasta jag testat men den blir klart sämre med tiden, lösningen har varit att bara köra våtslippapper när det gått en tid, så blir ytorna som nya igen. Verkligen inget som rekommenderas, men det fungerar, och det var kul att testa för temperaturen blir som sagt lägre än med valfri kylpasta.

Bild på hur metallen äter sig in i kopparn och fastnar (går att få bort helt med våtslippapper)

Har spanat lite på om man kanske skulle göra det själv då det är väldigt simpelt om man är lagom händig men har inget behov av dom där extra mhzen egentligen blir något man får underhålla en gång om året, kan vara värt för den som vill ha extra bra temps, inte värre än att byta metallpastan samtidigt som man rengör vattenkylningen eller liknande.

Ganska intressant ämne om inte annat då jag hittat en del spännande saker kring detta och få sig en lektion i kemi på samma gång

Permalänk

Om jag delidar med vanlig kylpasta istället för flytande metall, måste jag fortfarande lägga på kylpasta på IHS när jag ska sluta den?

På delid med flytande metall måste man göra det på chipet och IHS som jag förstår det.

Vill först se vad jag får för temperatur med vanlig kylpasta innan jag vågar mig på flytande metall. Har en 4790K och resistorerna är väldigt nära chipet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Om jag delidar med vanlig kylpasta istället för flytande metall, måste jag fortfarande lägga på kylpasta på IHS när jag ska sluta den?

På delid med flytande metall måste man göra det på chipet och IHS som jag förstår det.

Vill först se vad jag får för temperatur med vanlig kylpasta innan jag vågar mig på flytande metall. Har en 4790K och resistorerna är väldigt nära chipet.

Ja.. tar du bort det värmeledande materialet och inte ersätter det med något. Brinner datorn upp. Men du kan ta kylpasta istället för flytande metall och ta bort silikonet. Så avståndet minskar mellan IHS och processorn. Vilket ger bättre temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Om jag delidar med vanlig kylpasta istället för flytande metall, måste jag fortfarande lägga på kylpasta på IHS när jag ska sluta den?

På delid med flytande metall måste man göra det på chipet och IHS som jag förstår det.

Vill först se vad jag får för temperatur med vanlig kylpasta innan jag vågar mig på flytande metall. Har en 4790K och resistorerna är väldigt nära chipet.

Se till att isolera det som kan ta skada med nagellack eller tejp (finns lite alternativ som kan vara värda att kolla upp)

Pasta ger några grader skillnaden är väl att man kommer lite närmare IHS och att silikonlisten gör att det inte blir så instängt.
Vill du ha resultat så kör metall men var försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har du inte läst det så blit det micro sprickor i kislet om intel löder då deras kisel är mindre.

Dock hade jag köpt amd direkt om singeltrådsprestandan va bättre.

Hmm... Vet inte om jag köper det!

i7 8700K 6c/12t 149/151 mm²
i7 7700K 4c/8t 122 mm²

Ryzen 8c/16t 192 mm²

Micro sprickor orsakas av att materialen (här kisel och värmespridare) har olika utvidgning beroende på temperatur, det betyder även att att större substrat borde ha en större risk att få micro sprickor.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Vet inte om jag köper det!

i7 8700K 6c/12t 149/151 mm²
i7 7700K 4c/8t 122 mm²

Ryzen 8c/16t 192 mm²

Micro sprickor orsakas av att materialen (här kisel och värmespridare) har olika utvidgning beroende på temperatur, det betyder även att att större substrat borde ha en större risk att få micro sprickor.

die area 2700x: 213 mm²
die area 8700k 149 mm²

https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Ja.. tar du bort det värmeledande materialet och inte ersätter det med något. Brinner datorn upp. Men du kan ta kylpasta istället för flytande metall och ta bort silikonet. Så avståndet minskar mellan IHS och processorn. Vilket ger bättre temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men tänkte mer eftersom jag lägger kylpastan på CPU så "kletas" det även på IHS. Precis som det gör mellan IHS och kylare. Man lägger ju inte till exempel kylpasta på både Ihs och cpu fläkten, utan det räcker att lägga på förstnämnda i det fallet.

Du menar att det fungerar annorlunda mellan CPU och IHS?

Skrivet av fesen:

Se till att isolera det som kan ta skada med nagellack eller tejp (finns lite alternativ som kan vara värda att kolla upp)

Pasta ger några grader skillnaden är väl att man kommer lite närmare IHS och att silikonlisten gör att det inte blir så instängt.
Vill du ha resultat så kör metall men var försiktig.

Finns det någon speciell nagellack som ska användas eller fungerar vanlig?

Kräver den flytande metallen att man ska lägga på nytt efter en viss period?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag har deliddat alla mina Intel Cpus , från 3770K upp till mina nuvarande två cpus 8700K och 7920X kört med CL ultra.
Gillar inte nagellack (funkar säkert) använt skyddslack för elektronik.
Limmar inte heller IHS , lite svårare att centrera cpu , tips släpp på torx skruven ( den i mitten) innandu spänner ner cpun , IHS håller sig på plats sen är det bara att dra åt torx skruven.
mindre risk för skador på kislet.

använde en 4770K i över två år med CL , när jag bytte mobo till den så tog jag av toppen och kollade hur det såg ut , bara montera ihop på nya mobot bytte inte CL , den har gått sen dess

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

die area 2700x: 213 mm²
die area 8700k 149 mm²

https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Vet uppriktigt inte vad du ville med länken, däremot så motsäger sig inehållet

"Indium (Figure 4) is the only known material which can stick to both, copper and silicon. "

Här säger han att Indium är det enda materialet som fäster på både koppar och kisel = totalt faktafel som motbevisas i samma länk och då under rubriken "The Soldering Process"

Går vi igenom materialet så..
- Värmespridaren är av koppar och pläterad med Nikel, på den blir det lagt ett "guldlager"
- Kislet skyddas av två tunna lager av titanium och Nikel/Vanadium som sen avslutas med ett "guldlager"

Det "enda" som Indium här har att binda mot är guld och "inte" koppar och kisel.

Texten endast snuddar på orsaken till att Indium används, nämligen att Iridium är en mjuk metall med låg smältpunkt och därmed en lägre termisk expansition som nämns.

Indium ska enligt texten vara ca: 1mm tjock för att ta upp den termiska expansitionen, värmeledningsförmågan för Indium är enligt texten 81.8 W/(m*K).

Användandet av Iridium verkar motverka sig själv om man ser till naktdelarna som micro sprickor i materialet ihop med dess värmeledningsförmåga. Micro sprickor orsakas av skjuvspänning i materialet, skjuvspänningen ökar med ökad yta.

Det som verkar vara Intels problem är att avståndet mellan värmespridare och substrat är för stort, kan man komma åt den delen så är deras lösning överlägsen Iridium.

Vanlig kylpasta ska appliceras så tunt som möjligt för avsedd effekt (gäller allt material) då man vill fylla mikroskopiska ogämnheter som annars försämrar värmeledningen (hålrum isolerar). Samtidigt så tillåter det en termisk expansion utan att ge spänningar i materialet.

Oavsett om man antar ett avstånd på 0,1 mm efter att man har slipat ner värmespridaren, 0,1 mm är ändå ett stort avstånd med kylpasta.
Allternativt att man lägger en ram runt substratet som stöd och skippar värmespridaren (som GPU'er på grafikkort), kylfläns/kylblock ger då samma funktion som värmespridaren. Samtidigt så har man uteslutit två media.

Med ett avstånd på 0,1 mm och mindre, så borde vilken värmepasta som helst duga som har en värmeledningsförmåga som är bättre än eller lika med 8.18 W/(m*K). Vilket det finns rätt många idag

Samtidigt så undviker man allt vad micro sprickor heter.

Enklast vore kanske att göra en delid, mäta upp substratets höjd över PCB'n, slipa ner värmespridaren så man får ett avstånd till substratet på 0,05 till 0,10 mm och montera ihop med ny kylpasta.
+ Inga micro sprickor
+ Bättre värmeledning än med Iridium

Fortfarande, ju större yta desto större risk för micro sprickor som för övrigt sker i Iridiumet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Jag har deliddat alla mina Intel Cpus , från 3770K upp till mina nuvarande två cpus 8700K och 7920X kört med CL ultra.
Gillar inte nagellack (funkar säkert) använt skyddslack för elektronik.
Limmar inte heller IHS , lite svårare att centrera cpu , tips släpp på torx skruven ( den i mitten) innandu spänner ner cpun , IHS håller sig på plats sen är det bara att dra åt torx skruven.
mindre risk för skador på kislet.

använde en 4770K i över två år med CL , när jag bytte mobo till den så tog jag av toppen och kollade hur det såg ut , bara montera ihop på nya mobot bytte inte CL , den har gått sen dess

Förefaller vara en bra metod

Troligen så får du även ett aningen kortare avstånd till substratet, vilket även det förbättrar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Som vanligt,tydligt förklarat avJonas,videon var detaljerad och jättebra.
Nu är man rejält sugen med min 4790K.
Kommer isåfall köpa 1 delidverktyg.
Såg ju löljligt lätt ut,allt utom flytande metallen.
Negativt också,att man ev,behöver byta ut metallen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Finns det någon speciell nagellack som ska användas eller fungerar vanlig?

Kräver den flytande metallen att man ska lägga på nytt efter en viss period?

Väldigt osäker på båda frågorna, har bara hört folk säga "nagellack" i videor när dom använt metallpasta, ingen direkt koll på nagellack heller Finns säkert andra lika bra sätt om du söker vidare på nätet samma med andra frågan, ren koppar suger upp galliumet i den flytande metallen efter ett tag och lämnar rester (övriga metaller i pastan) men Intels IHS är nickelpläterad och verkar sinka tiden det tar, samma här finns information och söka på folk som kört metallpasta i 1år och vad dom har fått för resultat.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel!

Jag är ingen överklockare men har räddat många överhettade laptops efter samma princip.

Det verkar som om ingen i forumet svarat på frågan hur man tar bort den gamla kylpastan på ett smidigare sätt. För mig har det funkat bra med rödsprit (T-Röd), tops och även små bitar av Wettex disktrasor (lämnar inget ludd) för att putsa processorn och värmespridaren skinande rent.

Den andra saken jag tänkte på är limning med nagellack mm som många pratat om här... För mig är det självklara valet här Cosco Silikon (ljusblå tub med rött lock). Enkelt att applicera i rätt mängd med tops, håller bra när det härdat, släpper lätt om man behöver ta isär det igen...

Grammatiskt fel
Permalänk
Medlem

de va rätt rolig timing på detta. samma dag sweclockers lägger upp videon delidar jag första gången dock visste jag inte att videon var uppe förens jag var färdig! tycker det är helt otroligt vilken skillnad det gör. Alla har såklart olika resultat, men när jag stresskört min cpu innan delid så hamna jag runt 95-100C på alla kärnorna. Efter delid ca 70-72C. Fläkten gick ned ifrån ca 660rpm till 480rpm också, så mycket tystare

Va lite nervig först eftersom det är min huvuddator, samt första gången, men de gick faktiskt riktigt bra, över förväntan! kan tillägga att jag satte silikon igen på den också, dock ett väldigt tunt lager utav en svart, så tunt de nästan va "grått" eller lite smått genomskinligt kanske snarare.

Flytande metallen va ju sådär att handskas med, råkade ta på för mycket tyckte jag, så fick jobba bort lite i taget, tror jag fick en bra mängd, kanske något i överkant till slut. men jag applicerade dock enbart på cpun, inte på heatspreadern som jag sett en del andra gör, tex. gamers nexus.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Avstängd

Det här var spännande..bra video!!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Bra video! fler utav detta slag

Permalänk
Avstängd

Jävlar vilken skillnad.
Måste fan testa att delidda någon gång.
Får testa på en gammal cpu först innan man testar på en dyrare variant.

Blev riktigt taggad på att delidda.
För 15 år sen så hade man bara hört folk som deliddat med ett rakblad och förstört hela cpun.
Nu idag verkar det vara mycket lättare eftersom att där finns verktyg för det.
Riktigt taggad av delidda nu faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Påminner mig om när jag bytte pasta på mitt GTX 780 och satte Noctua fläktar på, ligger runt 55 grader i spel nu istället för 70. Usch för dålig pasta!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Problemet med kassa IHS borde ju lösas med GPU-liknande lösningar så man har en ram runt men fortfarande kommer åt kärnan med minskad risk för att man knäcker kärnan.

För det finns ju inget annat skäl för en heatspreader, den isolerar mer än vad den sprider ut värme.

Permalänk
Medlem

Jävligt sugen, men kan inte direkt rättfärdiga det. Har min 7700k klockad till 4.9ghz och ligger runt 70c' i spel.
Det enda är isåfall ljudnivån, men i förhållande till mitt 290 är datorn idag ljudlös.

Permalänk
Medlem

Komiskt att läsa allt folks spekulationer om varför Intel inte löder sina CPU's allt från att man inte ska överklocka till att jorden 3:e världskriget bryter ut!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Varför är denna artikel uppbumpad?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Köp en ny cpu för flera tusen, vräk garantin för att sänka temperaturen = Logik noll.
Är man inte nöjd med temperaturerna kanske man ska byta eller köpa konkurrentens.

Har nog ägt fem Intel och två AMD, kan man inte kyla sin CPU's så är delid en dum lösning iom att du förstöra garanti och riskerar att förstöra produkten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Kan man se om en processor blivit deliddad?
jag tänker på garantin.

För om man byter kylning på ett grafikkort så bryts ju garantin, men det är ju bara att byta tillbaks till den gamla kylaren då och "få tillbaks garantin".

Finns där något liknande för deliddade processorer?

Permalänk
Medlem

"... och speciellt för de där regniga dagarna som vi oundvikligen kommer stöta på här i Sverige."
Vad snackar han om? Har han fått solsting??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Köp en ny cpu för flera tusen, vräk garantin för att sänka temperaturen = Logik noll.
Är man inte nöjd med temperaturerna kanske man ska byta eller köpa konkurrentens.

Har nog ägt fem Intel och två AMD, kan man inte kyla sin CPU's så är delid en dum lösning iom att du förstöra garanti och riskerar att förstöra produkten.

Du är på fel forum. Konsumentverket kanske har ngn bra sida du kan tjöta garanti. Delid är utmärkt för att klocka och få ner temp på sin CPU. Högst logiskt, om än subjektivt val. Samt att det är kul.

Föresten, kan man inte kyla sin CPU är delid en bra lösning, då den just sänker temperaturen.. men man kan ju börja med att skaffa en kylare.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!