Ändra standard pin till egen genererad på bluetooth

Permalänk
Avstängd

Ändra standard pin till egen genererad på bluetooth

Börjar inse hur osäkert det är att använda bluetooth då jag har ett headset där jag lyssnar musik och för samtal i. När jag parkopplar behöver jag aldrig ange pin utan antar att mina hörlurar använder sig av standard pin. Denna vill jag ändra går det? Till fråga använder jag just nu ett par marshall 2 bluetooth hörlurar. Någon som har info om detta tro?
Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är den verkliga risken, att någon skulle spela upp andra ljud i dina hörlurar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad är den verkliga risken, att någon skulle spela upp andra ljud i dina hörlurar ?

Spela upp eller höra mina konversationen eller rent allmänt ur ett säkethetsperspektiv därav min fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du måste väl först aktivera parningsfunktionen i hörluren innan du kan para?
Det gör ju att ingen kan para hur som helst utan att man aktiverat det först.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av weavex:

Du måste väl först aktivera parningsfunktionen i hörluren innan du kan para?
Det gör ju att ingen kan para hur som helst utan att man aktiverat det först.

Enheterna kommunicerar krypterat och eftersom räckvidden är kort så är det ju i praktiken liten risk att nån ens kan avlyssna signalen (framförallt utan att denne märks) och för att dekryptera den så krävs väl ingen superdator men ingen mobil eller mindre dator kommer heller att orka med dekrypteringen så det blir i praktiken väldigt svårt att komma inom 10m avstånd och ha med sig en stor stationär dator som ev skulle orka med en bruteforceatack mot kryptot utan att man väcker uppmärksamhet.
Det är nog i så fall större chans att man hör vad som sägs eller att man använder en mikrofon för att ta upp samtalen än att man ger sig på blåtandslänken i sig.
Blåtand är i praktiken väldigt säkert.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessutom är det väl så att det ofta inte fungerar att paira till mer än enhet i taget (alltså att båda är aktiva) så snor någon kopplingen på t.ex. ens headset så lär man väl märka det om man talar med någon i andra änden.

Dock är det väl många audio/videoenheter som pairar med alla som försöker, har flera gånger råkat ut för att grannar råkar börja spela musik hos mig genom att dom pairat sig mot fel enhet

Permalänk
Medlem

När du par-kopplar blåtand så skapar de sessionsnycklar som sen används för att kryptera din data.

<ironi>Men om du är väldigt paranoid så ska du nog inte befinna dig inom 10m från andra personer, de kan höra ditt samtal via sina öron</ironi>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av varget:

När du par-kopplar blåtand så skapar de sessionsnycklar som sen används för att kryptera din data.

<ironi>Men om du är väldigt paranoid så ska du nog inte befinna dig inom 10m från andra personer, de kan höra ditt samtal via sina öron</ironi>

Ej paranoid Håller på läser lite just om säkerhet och lattjar lite med lite av varje. Börjar min yrkeshödskola etisk hackare utbildningen heter så "It säkerhets tekniker" blir man väl förhoppningsvis i slutändan börjar nu september så lattjar bara lite nu innan högskolan drar igång med diverse tänk inom säkerhets aspekter därav min fråga. Kryptering går att dekryptera det vet jag. Nåja antar jag kommer få ta del av det på yrkeshögskolan :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RICKARDW30:

Ej paranoid Håller på läser lite just om säkerhet och lattjar lite med lite av varje. Börjar min yrkeshödskola etisk hackare utbildningen heter så "It säkerhets tekniker" blir man väl förhoppningsvis i slutändan börjar nu september så lattjar bara lite nu innan högskolan drar igång med diverse tänk inom säkerhets aspekter därav min fråga. Kryptering går att dekryptera det vet jag. Nåja antar jag kommer få ta del av det på yrkeshögskolan :).

Bt är intressant. Min poäng vara bara att du behöver inte direkt oroa dig för att parkopplingen är automatisk. Men läs på mer om protokollet och ändringarna som kom efter version 2. Lycka till i studierna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av varget:

Bt är intressant. Min poäng vara bara att du behöver inte direkt oroa dig för att parkopplingen är automatisk. Men läs på mer om protokollet och ändringarna som kom efter version 2. Lycka till i studierna

Tack tack