SFF PSU (HDPLEX och Archdemon G-Unique)

Permalänk
Medlem

SFF PSU (HDPLEX och Archdemon G-Unique)

Efter Ghost S1 cirkulerat och jag fick syn på det alldeles för sent men jag börjar ändå bli mer och mer sugen än tidigare att tillslut göra en go m-itx build.
Har totalt snöat in i SFF forum .https://smallformfactor.net/

Men jag blev lite förvånad att så få på Sweclockers inte bygger m-itx med special PSU för att få ner storleken/ ljudnivå / värme.
Finns en uppsjö av goa chassin som jag aldrig hört talas om innan jag började söka runt.

Jag skulle vilja se Sweclockers recencera HDPLEX 400W DC, + HDPLEX 400W AC DC ( som snart kommer ut)
som många använder med eller utan "brick"

Men även den desto mer skulle jag vilja se Sweclockers beställa en PSU Archdemon G-Unique 400W eller liknande.
Det är en dude i Kina som gör dessa sedan många år, Dom är på 12V vilket gör själva bygget mer simpelt, extremt litet och extremt låg värmebildning då ingen konvertering till annan volt behövs.

please, vill se er kolla med testutrustning och säga vad ni tycker om detta! Dels för jag är nyfiken svart på vitt hur det presterar men också att vi behöver få SFF att växa på sweclockers forum!

Kolla in dessa bilder och säg du inte blir frestad också.

Kolla hur det kan se ut i ett kompakt chassi!

Några fler på SweC som har utforskat detta eller vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Dom är på 12V vilket gör själva bygget mer simpelt, extremt litet och extremt låg värmebildning då ingen konvertering till annan volt behövs.

Om du inte ska ha burken i en bil så behövs likriktning/omvandlign av 240V AC till 12V DC.
Frågan är bara VAR det görs i detta fall så görs den ju med en väggbula (transformator) istället för i nätagget.
Det leder troligen till något lägre värme i chassit ja MEN hur ser effektiviteten ut på dessa samt i väggbulorna?
Väggbulor är ofta rena katastrofen när det handlar om effektivitet vilket gör att dom går varmare och drar mer ström än ett nätagg med bra effektivitet skulle gjort visst värmen är inte i chassit men i "rummet"=enbart en liten vinst i chassit men förlust i rummet.

Rättare sagt omvandling till 19V DC då jag tittade lite snabbt på HDPLEX 400W DC nu så e del omvandling (som kommer generera värme) kommer att göras i alla fall.
94% effektiv vid 400watts uttag såg jag men hur ser det ut vid 10% 50%?
Jag gissar på rätt ok % där men som sagts väggbulor är ofta horribla så det blir troligen en sammanlagd effektivitet med ganska låg %.
Utöver det så har vi livstiden på väggbulorna som ofta går riktigt varmt och kondingar halverar sin livstid för varje 10° ökning dom lever i dom med högre watt (och det tas ut högt watt) är det ju ibland ren brandfara på då dom är så in i helvete varma dvs behöver gott om fritt utrymme.

Det är inte bara guld o gröna skogar med andra ord!
Men visst det vore trevligt med lite kompakta byggen ibland.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om du inte ska ha burken i en bil så behövs likriktning/omvandlign av 240V AC till 12V DC.
Frågan är bara VAR det görs i detta fall så görs den ju med en väggbula (transformator) istället för i nätagget.
Det leder troligen till något lägre värme i chassit ja MEN hur ser effektiviteten ut på dessa samt i väggbulorna?
Väggbulor är ofta rena katastrofen när det handlar om effektivitet vilket gör att dom går varmare och drar mer ström än ett nätagg med bra effektivitet skulle gjort visst värmen är inte i chassit men i "rummet"=enbart en liten vinst i chassit men förlust i rummet.

Rättare sagt omvandling till 19V DC då jag tittade lite snabbt på HDPLEX 400W DC nu så e del omvandling (som kommer generera värme) kommer att göras i alla fall.
94% effektiv vid 400watts uttag såg jag men hur ser det ut vid 10% 50%?
Jag gissar på rätt ok % där men som sagts väggbulor är ofta horribla så det blir troligen en sammanlagd effektivitet med ganska låg %.
Utöver det så har vi livstiden på väggbulorna som ofta går riktigt varmt och kondingar halverar sin livstid för varje 10° ökning dom lever i dom med högre watt (och det tas ut högt watt) är det ju ibland ren brandfara på då dom är så in i helvete varma dvs behöver gott om fritt utrymme.

Det är inte bara guld o gröna skogar med andra ord!
Men visst det vore trevligt med lite kompakta byggen ibland.

Interesting så insatt i specifikationer. Men vet att 12v lösningen .g uniq + "laptop" brick . Han modifierar en 330w Dell. Med högkvalitets komponenter för att öka watt och hållbarhet.

Hade varit skitkul om någon på SweClockers kunde ta in lösningarna och testa som sagt. Få lite go input.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller på att planera en migrering från ett Node 202 till Skyreach 4 Mini och då också ett HDPLEX 400 DC. Har jag tur så går det att få in AC-DC convertern också för att köra brickless. Tycker verkligen det är dags att Swec tittar på lite SFF byggen och recenserar nätaggen, kanske bjuda in Josh från NFC för att prata SFF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag håller på att planera en migrering från ett Node 202 till Skyreach 4 Mini och då också ett HDPLEX 400 DC. Har jag tur så går det att få in AC-DC convertern också för att köra brickless. Tycker verkligen det är dags att Swec tittar på lite SFF byggen och recenserar nätaggen, kanske bjuda in Josh från NFC för att prata SFF!

Skoj bygge! Ja det borde dom verkligen, mycket mer intressant än bygga gigantisk monsterdator