Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem

Men hur är det med DPlay och tv4 play? Har lagt till massa filter men ingen av dem verkar ta den reklamen tyvärr :/

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Vad jag läste mig till är att det ska typ vara omöjligt med youtube, google har miljarder med subdomäner för att pumpa ut reklam och de lägger till nya varje dag. Läste om flera github trådar där flera försökt men konstaterat att det var omöjligt från och med nu

Kör en variant av youtube på min android-mobil som blockar reklam helt där. Det gör den nu och har gjort sedan länge länge, så nog går det alltid.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Kör en variant av youtube på min android-mobil som blockar reklam helt där. Det gör den nu och har gjort sedan länge länge, så nog går det alltid.

Jo det gör jag också men de fungerar på ett helt annorlunda sätt, de tar bort reklamen efter den laddats ner och därför tar det din datatrafik. Det är det som är fint med DNS block för då kan den aldrig ladda ner reklamen. Dessutom kan DNS fungera på alla devices som smart tv osv

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Jo det gör jag också men de fungerar på ett helt annorlunda sätt, de tar bort reklamen efter den laddats ner och därför tar det din datatrafik. Det är det som är fint med DNS block för då kan den aldrig ladda ner reklamen. Dessutom kan DNS fungera på alla devices som smart tv osv

Ah, så pass!
Det hade jag inte koll på!

Jag har gjort två försök med pihole nu, men båda gångerna (ca 1års mellanrum) har gjort att jag inaktiverat efter någon vecka. Tycker pihole blir för krångligt att administrera, speciellt om det för sambon är någon sida som inte fungerar som den ska. Hon är inte superintresserad av att in och pilla med filter då. Adblock (eller motsvarande) i browsern är betydligt lättare att hantera, tyvärr.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Kör en variant av youtube på min android-mobil som blockar reklam helt där. Det gör den nu och har gjort sedan länge länge, så nog går det alltid.

Kan tillägga att jag kör Mintube, finns på f-droid eller som apk på github, den ger möjlighet att spela upp från youtube med låst skärm, med öppen skärm men ingen ruta öppen, med en liten flytande ruta du kan flytta på skärmen och se 30% av storleken på skärmen med video, eller full-skärm. Tekniskt sett bryter man nog mot Youtube's regler då det inte tillåts att spela upp på detta vis, men hey that's life liksom, får se om dom sätter en i finkar för det om 10 år..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kan tillägga att jag kör Mintube, finns på f-droid eller som apk på github, den ger möjlighet att spela upp från youtube med låst skärm, med öppen skärm men ingen ruta öppen, med en liten flytande ruta du kan flytta på skärmen och se 30% av storleken på skärmen med video, eller full-skärm. Tekniskt sett bryter man nog mot Youtube's regler då det inte tillåts att spela upp på detta vis, men hey that's life liksom, får se om dom sätter en i finkar för det om 10 år..

Använder liknande, är en patchad app, finns på Magisk repositoryn tror jag.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Kan tillägga att jag kör Mintube, finns på f-droid eller som apk på github, den ger möjlighet att spela upp från youtube med låst skärm, med öppen skärm men ingen ruta öppen, med en liten flytande ruta du kan flytta på skärmen och se 30% av storleken på skärmen med video, eller full-skärm. Tekniskt sett bryter man nog mot Youtube's regler då det inte tillåts att spela upp på detta vis, men hey that's life liksom, får se om dom sätter en i finkar för det om 10 år..

Tackar! Ska kolla upp denna.

Skrivet av Baxtex:

Använder liknande, är en patchad app, finns på Magisk repositoryn tror jag.

Den kör jag med, eller en variant av den iaf. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Musikälskare

Hade problem med att youtubes spellistor inte kunde auto-spelas, det löste sig med en uppdatering

Om någon hade samma problem!

Pi-hole Version v3.2.1 Web Interface Version v3.2.1 FTL Version vDev (master , v2.13.1 )

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Någon som använder/vet hur man använder en enstaka pi-hole rpi för att lyssna på flera VLAN - framförallt för DHCP server

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Någon som använder/vet hur man använder en enstaka pi-hole rpi för att lyssna på flera VLAN - framförallt för DHCP server

Enklast är att ha routing mellan dina VLAN för då kommer de ju åt din pihole. Annars kan man ju konfigurera vlan-taggar fram till pihole och ge den IP-adresser i varje vlan. Det är ju som en vanlig linux-distribution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Provade lite snabbt att lägga in detta på min Raspberry Pi.
Under setup vill den dock att man ska ange en "upstream" DNS-server (antar att den kör DNS forwarding). Går detta att stänga av när det väl är installerat? Jag vill använda min lokala cachande DNS-server på Pi:en, som går direkt mot root hints, inte t.ex. Google eller OpenDNS.

Pi-hole använder dnsmasq som dns-server. Tror bara det är unbound som har stöd för root hints.

Permalänk
Medlem

Installerade idag på en RPI3+ 32GB och det fungerar superbra hittills.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Kört pi-hole ett tag nu, rätt trevligt måste jag säga! Intressant att se var ens enheter ringer hem till, bra mycket mer domäner/samtal hem en vad jag hade koll på.. Har över 2miljoner blockarade domäner nu, fungerar som fina fisken!

Man behöver givetvis ingen Raspberry för detta, bör fungera fint på alla Debian-baserade distrubitioner, testat på åtminstone ubuntu 18.04 och debian 9.4 utan bekymmer, kör nu pi-hole på en virtuell debian maskin med bryggad nätverksadapter, fungerar fin fint!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Kört pi-hole ett tag nu, rätt trevligt måste jag säga! Intressant att se var ens enheter ringer hem till, bra mycket mer domäner/samtal hem en vad jag hade koll på.. Har över 2miljoner blockarade domäner nu, fungerar som fina fisken!

Man behöver givetvis ingen Raspberry för detta, bör fungera fint på alla Debian-baserade distrubitioner, testat på åtminstone ubuntu 18.04 och debian 9.4 utan bekymmer, kör nu pi-hole på en virtuell debian maskin med bryggad nätverksadapter, fungerar fin fint!

Varför brygga nätverksadapter? Kör bara Pi-holen som dns på alla dina klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Varför brygga nätverksadapter? Kör bara Pi-holen som dns på alla dina klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör pi-hole som dns för alla mina enheter precis det syftet är, om jag inte bryggar nätverksadapter så hamnar den virtuella maskinen på sitt egna "nat" som inte kan prata med mina enheter på mitt lan, så det är ett måste. Liksom några knapptryck i vbox så är det löst och den ser ut som en vanlig maskin på lan.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Gjorde ytterligare ett försök att få detta att fungera på min Pi 3 med DietPi men som vanligt sabbades allting så fort man installerat Pi-Hole. dnsmasq-servicen vägrar starta, klagar på en massa fel i olika config filer.

cannot open or create lease file /var/lib/misc/dnsmasq.leases: Permission denied
Aug 13 18:14:58 DietPi dnsmasq[445]: FAILED to start up

Ändrade owner på den filen till pihole:pihole istället för root:root, då kom man så långt att namnuppslag börjar fungera igen. Men någon blockering ser man inte skymten av. Helt meningslöst när man måste lägga dagar på att konfigurera det bara för att slippa reklam som tar 0,1 sekunder att ladda... Måste gå många millennier innan man tjänar in den förlorade tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Gjorde ytterligare ett försök att få detta att fungera på min Pi 3 med DietPi men som vanligt sabbades allting så fort man installerat Pi-Hole. dnsmasq-servicen vägrar starta, klagar på en massa fel i olika config filer.

cannot open or create lease file /var/lib/misc/dnsmasq.leases: Permission denied
Aug 13 18:14:58 DietPi dnsmasq[445]: FAILED to start up

Ändrade owner på den filen till pihole:pihole istället för root:root, då kom man så långt att namnuppslag börjar fungera igen. Men någon blockering ser man inte skymten av. Helt meningslöst när man måste lägga dagar på att konfigurera det bara för att slippa reklam som tar 0,1 sekunder att ladda... Måste gå många millennier innan man tjänar in den förlorade tiden.

Dina enheter som vill ha "adblock" måste ju sedan ändra vilken DNS-server som ska användas.

Om din pihole har ip 10.0.0.10 så måste det vara den DNS-servern som ställs in.
Om din router agerar DHCP-server kan du ställa in vilken/vilka DNSer som ska skickas med leasen.
Alternativt ställer du in det i varje enhet separat.

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med pi-hole senaste tiden?

Damen klagade häromdagen på massa reklam på Youtube, när jag kikade till den såg jag att det kommit ny version så jag uppdaterade.
Nu är de så att den verkar funka för jag får massa träffar i loggen, däremot släpper den igenom så jävla mycket mer reklam än förut, kanske en block list som ändrats?

Vad kör ni för block list på pajen?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Gjorde ytterligare ett försök att få detta att fungera på min Pi 3 med DietPi men som vanligt sabbades allting så fort man installerat Pi-Hole. dnsmasq-servicen vägrar starta, klagar på en massa fel i olika config filer.

cannot open or create lease file /var/lib/misc/dnsmasq.leases: Permission denied
Aug 13 18:14:58 DietPi dnsmasq[445]: FAILED to start up

Ändrade owner på den filen till pihole:pihole istället för root:root, då kom man så långt att namnuppslag börjar fungera igen. Men någon blockering ser man inte skymten av. Helt meningslöst när man måste lägga dagar på att konfigurera det bara för att slippa reklam som tar 0,1 sekunder att ladda... Måste gå många millennier innan man tjänar in den förlorade tiden.

Kan bekräfta att pi-hole inte leker bra med annat på din pie.
Kör man dedikerat så fungerar det fint dock.

Permalänk
Medlem

Någon här som vet hur jag tillåter(whitelistar) så att Google Shopping "reklam"/annonser inte blir blockerat men Youtube reklam blir blockerat.
Just nu så är jag tvungen att whitelista "adservice.google.se", "ad.doubleclick.net" osv för att göra Google Shopping länkarna redirectbara. Annars kommer rutan upp att länken är blockerad av Pihole.
Men istället får man extremt mycket reklam på Nvidia Shielden som är kopplad till TVn samt datorn/mobilen så klart.
Eller kört?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Om jag skulle sätta upp Pi-Hole i hemmet för att blocka all reklam på alla enheter som är uppkopplade mot mitt WiFi, är det någon reklam den inte skulle lyckas ta bort? Skulle helst vilja få bort reklam från videos på sportbladet.se, tv4play osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Om jag skulle sätta upp Pi-Hole i hemmet för att blocka all reklam på alla enheter som är uppkopplade mot mitt WiFi, är det någon reklam den inte skulle lyckas ta bort? Skulle helst vilja få bort reklam från videos på sportbladet.se, tv4play osv.

Ibland smiter saker igenom.
Och reklam som hostas på själva sidan du vill besöka blir ju kvar.

Men nog försvinner typ 99% av allt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Om jag skulle sätta upp Pi-Hole i hemmet för att blocka all reklam på alla enheter som är uppkopplade mot mitt WiFi, är det någon reklam den inte skulle lyckas ta bort? Skulle helst vilja få bort reklam från videos på sportbladet.se, tv4play osv.

Just TV4 (om jag minns rätt) spärrar dig så att om deras reklam inte spelas upp så kan du inte titta. Gäller flera olika streamingtjänster hur som helst.
Även lite omständigt att låsa upp reklamen det gäller, jämfört med browser-adblock där man bara trycker av den tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Gjorde mig en svensk hosts fil som har som mål att minska exponeringen av annonser, spårning, scams & badware på mestadels svenska webbsidor. Har plockat ut ett antal domäner från mitt uBO filter. Jag har inte testat den själv ännu då jag ej har nån pi-hole, men den borde fungera hyfsat. (Dock är den långt ifrån lika effektiv som ett vanligt uBO filter.) Använd filen tillsammans med Peter Lowe’s Ad and tracking server list för bästa resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@lassekongo83:
Blir att testa din lista då:)

Permalänk
Medlem

Jag skall köpa mig en RPi. Min första gång jag interagerar med en RPi så skulle uppskatta tips till vad jag behöver inhandla för att få detta att rulla.
Kjell o company har ju en liten kampanj nu med köp 3 betala för 2 erbjudande.
Antar att jag behöver :
Raspberry Pi 3 Model B+

funkar samsungs 2amp laddare till dessa eller måste man ha "orginal" laddaren för 199kr?

Sen ett RPi minneskort? "Förinstallerat minneskort till Raspberry Pi" på 16GB
alltså den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/raspberry-pi...

Sen ett chassi tänkte jag:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/raspberry-pi...

Räcker detta?

Täntke även bygga mig en liten nanny cam och undrar om någon har erfarenhet av en kamera? Vill att den ska fungera bra i mörker helst utan några extraljus. Behöver reagera om dottern vaknar och rör sig eller skriker till osv. Hon ska börja sova i eget rum snart.
Såg att det fanns kameramoduler med och utan IR filter - ingen aning vad det innebär egentligen.

Vad tror ni man behöver till det? En till RPi 3 Model B+ ? Med kamera och chassi och ström då.?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Det ser bra ut. inte full koll på om du kan köra med samsungladdaren lr inte. Jag köpte original för det var inga stora pengar så jag orkade inte bry mig alltför mkt.

IR är väl i kamerafallet infrared d.v.s. den kommer kunna se i mörker.

Permalänk
Avstängd

Synd att Youtube tenderar till att skicka reklam direkt på samma domäner som deras videor nu.

Får reklam på alla enheter utom datorerna som kör uBlock Origin...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

@Nima2001:
Det ser bra ut. inte full koll på om du kan köra med samsungladdaren lr inte. Jag köpte original för det var inga stora pengar så jag orkade inte bry mig alltför mkt.

IR är väl i kamerafallet infrared d.v.s. den kommer kunna se i mörker.

Tack!
Blir ner o handla lite nu då. Lär ju återvända med frågor

Skrivet av SeF.Typh00n:

Synd att Youtube tenderar till att skicka reklam direkt på samma domäner som deras videor nu.

Får reklam på alla enheter utom datorerna som kör uBlock Origin...

Hur skiljer sig ublock från pi-hole i detta då?

Visa signatur

Citera för svar!