Permalänk
Inaktiv

Har jag köpt grisen i säcken?

Sitter på följande specifikationer i dagsläget:

i7 4790K @ stock
ASUS Z97-A moderkort
ASUS Nvidia GTX 1060 Strix OC 6GB
Corsair XMS3 DDR3 16GB
Fractal Design Newton R3 1000W
Noctua NH-D15S
2st mekaniska hårddiskar (1TB respektive 2TB)
Fractal Design Define R6 Svart
Windows 10 Enterprise LTSB 2016
Plus lite annat smått och gott

Har haft 4790K processorn sedan 2015 och kände att jag ville satsa på något nyare så jag tittade på 8086K vilket verkade vara ett självklart val och ersättare till min nuvarande processor.

Kollade upp supporten för 8086K med mitt nuvarande operativsystem här och Windows 10 Enterprise LTSB 2016 stödjer inte 8086K

7700K stödjer Windows 10 Enterprise LTSB 2016 och det kändes som ett givet köp, så jag beställde detta:

G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Ripjaws V
Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
ASUS STRIX B250H GAMING

Men ju mer jag läser om 4790K vs 7700K och 7700K vs 8700K så rekommenderar nästan ingen 7700K
Dessutom är 7700K en extremt varm processor och kan ha helt otroliga temperaturer vid idle och stock clock hastigheter vilket låter väldigt sjukt, dessutom med min kylare som har hållit min 4790K sval som bara den.

Jag känner mig som en som köpt grisen i säcken och gjort ett dåligt val och köp.

1. Finns det någon här som har något bra att säga om 7700K och om den är så mycket bättre än 4790K?

2. Med min nuvarande kylare (se ovan) bör jag vara orolig för att 7700K ska vara supervarm när jag monterad färdigt systemet, eller är det som att spela på lotteriet?

Jag tycker om Windows 10 Enterprise LTSB 2016 alldeles för mycket att mista det och detta lilla paket jag köpte kändes givande just då men jag börjar få second thoughts.

Tacksam för era insikter och kommentarer kring detta!

lagt till moderkort
Permalänk
Administrativ avgift

@anon183825: Använd öppet köp , finns ingen anledning o uppgradera 4790k -> 7700k.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, utnyttja öppet köpt. Ingen anledning att uppgradera från 4790k till7700k direkt.

Permalänk
Inaktiv

@andra94

Så det finns inga fördelar som talar för 7700K?

Dock är allt redan betalat och klart, skulle det vara värt att behålla detta lilla paket och uppgradera i framtiden om det händer något med mitt 4790K system, typ som backup?

Permalänk
Administrativ avgift

@anon183825: Nope använd öppet köp då jag antar att du inte öppnat kartongerna och beställde antagligen via nätet?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@anon183825: Öppet köp gäller just efter att du betalat. Om du inte förstört förpackning/produkt borde det inte vara några problem att lämna tillbaks.

Permalänk
Inaktiv

Tack för era uppriktiga svar, känns väldigt surt att ha köpt detta helt i onödan och att det inte ens är värt att behålla som backup.

Verkar som 7700K verkligen är en återvändsgränd.

Permalänk
Inaktiv

@Hazelberg

Allt är obrutet förutom wellpappen sakerna kom i, till och med pingvinstången är intakt.

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inget om vilket moderkort du har, du kan väl om du har ett z-mobo överklocka din nuvarande cpu bara?

Lite snålt dessutom att inte köpa ett z-mobo när du köpt en k-processor, just överklockningspotentialen på 7700k har väl varit ett av försäljningsargumenten.

Jag säger skicka tillbaka allt.

Permalänk
Medlem

Den är ju lite snabbare såklart, plus att du får ju DDR4-minne istället som också är lite snabbare.

Men jag håller med alla andra, i princip heeelt meningslös "uppgradering".

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Inaktiv

@Panzerfister

Glömde helt enkelt att nämna moderkortet, förlåt.

Det är ett ASUS Z97-A moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

@Hazelberg

Allt är obrutet förutom wellpappen sakerna kom i, till och med pingvinstången är intakt.

Är det bara själva "fraktkartongen" du öppnat så är det lugnt. Skicka tillbaka sakerna och spara pengarna till en bättre uppgradering framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

@Panzerfister

Glömde helt enkelt att nämna moderkortet, förlåt.

Det är ett ASUS Z97-A moderkort.

Dåså! Då är det bara läsa lite guider och kolla nån youtube-film!
Gratis extra prestanda!

Permalänk
Inaktiv

@MrShizzle

Japp, enbart fraktkartongen är förbrukad allt annat intakt.

Verkar som att det är bestämt, dags att skicka tillbaka sakerna.

Permalänk
Medlem

Min gamla rig (numer en htpc) är en 4790K med z97 chipset och 2400mhz ddr3. Jag uppgradera till 8700K med z370 chipset och skillnaden var ganska liten. Skall du spela hade jag satsat på ett nytt grafikkort när nästa generation av nvidia kort kommer.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga gänget, returnera grejerna. Finns ingen poäng att köpa förra generationens i7 med tanke på vad du uppgraderar från. Du får samma mängd kärnor/trådar med lite högre klockhastighet.
Om du tvunget ska uppgradera idag så är det i så fall 8700k eller 8086k som gäller.

Sen givetvis funkar 8086k i Windows 10 Enterprise. De har väl bara inte hunnit uppdatera supportlistan.
AnandTech testar ju t.ex. den här på just Windows 10 Enterprise (dock ej LTSB, men det ska inte ha någon betydelse)
https://www.anandtech.com/show/12945/the-intel-core-i7-8086k-...

Vad du däremot inte får är "officiellt" stöd, eftersom 8700k inte fanns släppt när Anniversary Update (1607) släpptes. Men givetvis fungerar det.

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger så är det mycket mer värt att klocka din 4790k istället för att uppgradera till 7700k för det är minimal skillnad mellan dom och du har ju en bra cpukylare för att klocka din nuvarande.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

God morgon!

Jag vaknade i morse med funderingen om jag skulle kunna åka direkt till Inet i Sisjön och byta in grejerna där eller om jag måste skicka in dom.

Litar ogärna på posten och det tar inte mer än en halvtimme med bil till Inet.

Vet ni det om man kan åka och lämna tillbaka saker i fysisk butik som man beställt från Inet online?

Permalänk
CS-mästare

@anon183825: Det går alldeles utmärkt att göra så.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

God morgon!

Jag vaknade i morse med funderingen om jag skulle kunna åka direkt till Inet i Sisjön och byta in grejerna där eller om jag måste skicka in dom.

Litar ogärna på posten och det tar inte mer än en halvtimme med bil till Inet.

Vet ni det om man kan åka och lämna tillbaka saker i fysisk butik som man beställt från Inet online?

Skriv/ring till dom och fråga. Jag tror inte det är något problem.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Inaktiv

Tack för era svar!

Skulle det vara värt att behålla DDR4 minnena, byta in moderkortet och 7700K och satsa på en 8086K för att kanske senare i år bara komplimentera med ett lämpligt Z moderkort till 8086K'n?

8086K'n verkar vara en best faktiskt, men min 4790K kanske duger än?

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att påpeka som påminnelse, eftersom folk verkar ta det för givet: öppet köp är ingenting som "gäller" efter pengarna bytt hand. Det finns ingen lag eller regel som sätter krav på det, utan säljaren kan erbjuda det om den så vill. Därför ska man alltid ska fråga i butik och kontrollera på hemsidor.

Ta inte öppet köp eller bytesrätt för givet. Undersök alltid.

Black Zero, du verkar lite fixerad på att uppgradera CPU:n. Behöver du verkligen det? Om du ser förbi din känsla en liten stund, och istället staplar upp faktiska fördelar med att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tack för era svar!

Skulle det vara värt att behålla DDR4 minnena, byta in moderkortet och 7700K och satsa på en 8086K för att kanske senare i år bara komplimentera med ett lämpligt Z moderkort till 8086K'n?

8086K'n verkar vara en best faktiskt, men min 4790K kanske duger än?

Då behöver du ju fortfarande byta Windows license:n så fortfarande på ruta 1 igen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

Att 8086K inte supportas av Windows 10 Enterprise LTSB 2016 beror såklart på att det är en ovanlig kombination och det kostar pengar för MS att testa.
LTSB är egentligen inte så speciell:
https://www.computerworld.com/article/3250464/microsoft-windo...
https://www.howtogeek.com/273824/windows-10-without-the-cruft...

Nå är man i valet av ny cpu så väljer man en supportad och speciellt om man har datorn till något kritisk. Kör man något kritisk så ska man självklart inte överklocka.

Sedan 7700K tillhör förra generationsplattform, moderkortet detta brukar säljas med stöder ej de nya processorerna. Det finns bara två skäll till att köpa förra generationen av någon.
1: Det kan vara mycket billigaste.
2: I vissa fall är den nya generationen sämre, detta har inte hänt Intel på 24år vad jag kan minnas. Jag tänker på Pentiums FDIV: https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Så inga av villkoren gäller och då är valet att man självklart ska köpa gen 8 av Intels cpuer eller såklart en AMD Ryzen 2.

*edit*
Angående 8086K så är den en överprisad cherry picked 8700K, de flesta köper en 8700K istället.

Permalänk
Medlem

I detta fall verkar det som du beställde grejorna? Därmed borde distansköpslagen gälla dvs du har rätt att skicka tillbaka och få full betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Kan vara värt att påpeka som påminnelse, eftersom folk verkar ta det för givet: öppet köp är ingenting som "gäller" efter pengarna bytt hand. Det finns ingen lag eller regel som sätter krav på det, utan säljaren kan erbjuda det om den så vill. Därför ska man alltid ska fråga i butik och kontrollera på hemsidor.

Black Zero, du verkar lite fixerad på att uppgradera CPU:n. Behöver du verkligen det? Om du ser förbi din känsla en liten stund, och istället staplar upp faktiska fördelar med att byta.

Jo, vid distansavtal har du lagstadgat 14 dagars ångerrätt från att man mottagit varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Administrativ avgift

@anon183825: Ska du köpa nytt så är det antingen 8700k eller 2700X som är intressant för din del. Din I7:a borde egentligen hänga kvar 1/2 gen till men vill man uppgradera så vill man.

8700k - Valfritt moderkort för 1000-1500(Z370) - Ram 3000MHZ CL15/16 så är du i hamn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Well, eftersom han har köpt det på nätet så finns det faktiskt lag på detta, dvs distansköpslagen.
Så där kan man alltid ta detta för givet

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Instämmer med övriga gänget, returnera grejerna. Finns ingen poäng att köpa förra generationens i7 med tanke på vad du uppgraderar från. Du får samma mängd kärnor/trådar med lite högre klockhastighet.
Om du tvunget ska uppgradera idag så är det i så fall 8700k eller 8086k som gäller.

Sen givetvis funkar 8086k i Windows 10 Enterprise. De har väl bara inte hunnit uppdatera supportlistan.
AnandTech testar ju t.ex. den här på just Windows 10 Enterprise (dock ej LTSB, men det ska inte ha någon betydelse)
https://www.anandtech.com/show/12945/the-intel-core-i7-8086k-...

Vad du däremot inte får är "officiellt" stöd, eftersom 8700k inte fanns släppt när Anniversary Update (1607) släpptes. Men givetvis fungerar det.

Skillnaden med LTSB versionerna och vanliga är att LTSB inte får några större uppdateringar, såsom anniversary eller creators update. Däremot är det likvärdigt en äldre windows 10 version, men man får kolla upp exakt hur det ligger till med de olika versionerna och vad som funkar.

Permalänk
Medlem

Varför är du så besatt att uppgradera cpu? Varför tycker du att 8086k skulle vara det bästa valet isåfall? Som andra säger överklocka din gamla cpu och sluta hetsa till uppgradering. Om du verkligen måste så är knappt 8700k uppgradering heller... De nya processorerna är bakom hörnet hade vart bättre att invänta kanske zen2 eller Intel 9 serien istället..

Nästa gång du ska uppgradera kanske det är bättre att rådfråga andra så slipper du köpa grisen I säcken igen

Är det spelprestanda du vill ha så är de nog bättre att köpa nytt grafikkort.. Förstår inte varför du har 1000w nätagg med de komponenter du har.. Hälften hade typ räckt..

Visa signatur

Citera för svar!