Kyla en laptop med thermalpads på chassit kopplade till några kylflänsar?

Permalänk
Medlem

Kyla en laptop med thermalpads på chassit kopplade till några kylflänsar?

I sommarens värmebölja så fick jag en idé. De nya Macbook Pro-datorerna som ju har aluminiumchassi blir varma som satan (surprise!). Man borde ju teoretiskt kunna jerryrigga någon form av ful grej byggd av ett antal kylflänsar och några fläktar för luftcirkulation under.

Min tanke är följande: Sexig skematisk bild

Vad tror ni? Har det ens någon effekt? LTT gjorde ju en variant av detta fast med vatten: https://www.youtube.com/watch?v=9DyUitTVWlw. Det funkade ju rätt bra men det kan ju vara så att chassit i Macbooken används som en slags kylfläns medan det inte görs i Macbook Pro-datorerna.

Var tror ni att man kan hitta bra kylflänsar som är hyffsat låga?

Titelhaveri
Permalänk
Avstängd

Vore enklast att bara köpa ett sånt laptopställ med 2st 12omm fläktar som flåsar direkt på undersidan av datorn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vore enklast att bara köpa ett sånt laptopställ med 2st 12omm fläktar som flåsar direkt på undersidan av datorn.

Har kollat runt på sådana men de verkar inte hjälpa nämnvärt

Permalänk
Medlem

Att en del på chassit blir väldigt varm utan kylning betyder ju inte att du kan leda bort några större mängder värme rent praktiskt. Något som har väldigt lite kylning kan bli hemskt varmt vid låg effekt, det kanske är så att det bara ligger nära något som blir varmt och att skulle man kyla den punkten kallnar den lätt men delen som alstrar värmen är i stort sett lika varm då värmeöverföringen är dålig.
Har delen däremot god kontakt med det som behöver kylas kanske din idé fungerar bra.
Tänk på att bärbara datorer byggs med komponenter som genererar mindre värme och att bara få ett bra luftflöde kan göra stor skillnad.

Min Thinkpad x220 ger hemskt varm luft ur fläkten (det är obehagligt varmt) men datorn har aldrig visat några tendenser till att överhetta så vem bryr sig.. Den håller länge nog att bli omodern först

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Jo jag är medveten om att det med stor sannolikhet inte skulle funka alls. Tittar man dock på videon jag länkade så funkar det ju (om man gör det på ett mer extremt sätt). Frågan är - hur stor är den faktiska effekten? Ytterligare något som kan vara en idé är att trycka dit några thermal pads mellan den interna heatpipen och chassit

Att chassit blir väldigt varmt talar (enligt mig) för att något sånt här skulle kunna påverka även den interna temperaturen.

Permalänk
Medlem

Tror absolut att det kan ge resultat.
Hitta bara exakt var extra kylning kan göra nytta, placera pads där och ställ kalaset på nånting som absorberar värme bra.
En bakplåt, ett glasbord, en plåtbit etc. etc.

Tror däremot inte att themal pads är någon höjdare i längden, dom brukar ju vara både kladdiga och ömtåliga

Permalänk
Medlem

köp en fläkt som suger ut luft, det funkade bra för mig

https://www.amazon.de/gp/product/B01E3Q7FS6/ref=oh_aui_detail...

finns inte längre kvar, men googla

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevmo:

@Karaff: Jo jag är medveten om att det med stor sannolikhet inte skulle funka alls. Tittar man dock på videon jag länkade så funkar det ju (om man gör det på ett mer extremt sätt). Frågan är - hur stor är den faktiska effekten? Ytterligare något som kan vara en idé är att trycka dit några thermal pads mellan den interna heatpipen och chassit

Att chassit blir väldigt varmt talar (enligt mig) för att något sånt här skulle kunna påverka även den interna temperaturen.

I videon kör dom med en Macbook 2015. Dessa är gjord i en fräst klump av aluminium, inte plast. Så i det fallet ser jag inga problem med att man kan leda iväg värme från datorn genom undersidan eller chassit överlag.
Men annars är det ju vanligt med plast chassin och i dessa fall tror jag inte det kommer göra någon större skillnad med något direkt mot chassit.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ja, alltså nu är ju Macbook Pro-datorerna också utfrästa ur aluminium, vilket är anledningen till att jag tror att det skulle funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevmo:

@Elghinnarisa: Ja, alltså nu är ju Macbook Pro-datorerna också utfrästa ur aluminium, vilket är anledningen till att jag tror att det skulle funka

Hjärnsläpp galore? Jag missade totalt att det handla om en Macbook pro
Ja då har du rätt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Så kan det gå!

Nu har jag hittat en teardown på 13"-datorn. Så här ser den ut på insidan: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/TAxaouVYLyTSIVmL.hu...

Kanske kan man stoppa dit sådana här: https://www.amazon.com/Innovation-Cooling-Graphite-Thermal-Pa... rakt på heatpipen? Bara det kanske hjälper en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevmo:

@Elghinnarisa: Så kan det gå!

Nu har jag hittat en teardown på 13"-datorn. Så här ser den ut på insidan: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/TAxaouVYLyTSIVmL.hu...

Kanske kan man stoppa dit sådana här: https://www.amazon.com/Innovation-Cooling-Graphite-Thermal-Pa... rakt på heatpipen? Bara det kanske hjälper en del.

Skulle absolut INTE stoppa i nånting ledande i en bärbar
Vanliga thermalpads är ett betydligt säkrare kort.
Dessutom är grafiten hård och formar sig inte efter liknande ytor.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Äsch! Man får väl se till att den ligger stilla! Kanske lite lim som klarar av hög värme! EZ PZ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevmo:

@Svensktiger: Äsch! Man får väl se till att den ligger stilla! Kanske lite lim som klarar av hög värme! EZ PZ!

Men kontaktytan blir minimal, heatpipesen är ju ovala och dessutom lite skrovliga.
Grafit biten är inte mjuk, den är hård som ett pappersark.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Så kan det nog vara. Jag tror man kan klippa dem? Det borde gå, men är ju som du säger väldigt risky... Kanske får hålla mig till vanliga icke-ledande pads... Ska klura på det här lite!

Permalänk

Tänkte i samma banor lite idag.
Tänkte dock lite mer passivt och kanske en ”kylplatta”kudde för att få lite bättre kontakt.
Dock utan att lämna några rester på laptopen när man skall ta den med sig 😀

Så hur gick ditt experiment?