Min telefon överhettar till den punkt att den inte går att ta i!? Hjälp!

Permalänk

Min telefon överhettar till den punkt att den inte går att ta i!? Hjälp!

Så jag har en Huawei Honor 8 lite som jag köpte förra året då jag av misstag smälte lödningen till moderkortet på min förra. Så nör jag kom hem så köpte jag en ny, det blev den billigaste de hade på rea. Perfekt tyckte jag! Men nu efter ett år har den börjat krongla (har "bara" hänt i 3 månader). Men har inte brytt mkg då jag har spelat spel och den har dlagit 40°. Men nu blir den närmare 50°c av att titta på YT! Å här om natten när jag somnade till mitt YT tittande så vaknade jag av att telefonen hade bränt en bit av lakanet! Inte riktigt de bästa, men jag kan inte för mitt liv komma på vad det beror på. Har aldrig tappat den, dränkt den i vatten eller gjort samma misstag som innan och glömt den i den spanska solen över hela dagen. Medans jag skriver detta nu så ligger processorn på 66,7°c batteriet på 45°c och baksidan på 43°c. (Jag har inget skal)

Hjälp behövs, jag vill gärna inte köpa en ny.

Mvh Sebastian Thored

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

Garantiärende?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

@M89: jag gick till elgiganten med den och sa det men de kunnde inte ta imot den då de säger att det är ett handhavande fel... Så därför vänder jag mig till er.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Varje gång mina androidlurar blivit äckligt varma är det en kamerapp som hängt sig.

Du bör ju väldigt enkelt kunna gå in och kolla vad som drar mest batteri...

Permalänk

Det som drar:
Skärm 42%
Chrome 15%
OS 18% (både OS och förinstallerade appar)
Inaktiv 9%

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle hävda garantieende.
Hitta ett bra sätt att få fram temperaturen som är reproducerbart. T.ex stäng av mobilen, låt den vara avstängd i 5 minuter eller vad som krävs för att den ska bli kall. Starta sedan och vänta X minuter, känn på baksidan.
Ta gärna ett exempel som kommer funka efter att de har återställt mobilen till standard, för de lär de be dig göra.

Om det fortsätter så och du reproducerbart kan visa att temperaturerna är galna så är det bara stå på sig mot elgiganten, och bifoga instruktion så att de som reparerar också kan se hur man hittar felet.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt samma problem med min Honor 8 (ej lite) den blir också varm som fan. Eftersom det är ett tag sen jag köpte den, så har jag inget annat val än att vänta tills jag får råd med ny eller tills den exploderar. Kan ju alltid få ut pengar på hemförsäkringen om inget annat då. Men aja.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk

@SteelSide: elgiganten vill inte ens ta i den. De hävdar att det är jag som har orsakat det då jag har spelat allt för mycket och den höga temperaturerna som blivit när jag har spelat har förstört kopplingar och skadat komponenterna. Å de har rätt i det, jag har spelat för mycket. Så på grund att jag var ärlig när jag kom in med den så vill de inte ta in den. De säger samma sak varje gång, "Vi kan tyvärr inte ta in den och kolla vad som är fel eftersom det ör handhavande fel, sorry". Å det får dom göra eftersom de kan vara så att de har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sameclick:

@SteelSide: elgiganten vill inte ens ta i den. De hävdar att det är jag som har orsakat det då jag har spelat allt för mycket och den höga temperaturerna som blivit när jag har spelat har förstört kopplingar och skadat komponenterna. Å de har rätt i det, jag har spelat för mycket. Så på grund att jag var ärlig när jag kom in med den så vill de inte ta in den. De säger samma sak varje gång, "Vi kan tyvärr inte ta in den och kolla vad som är fel eftersom det ör handhavande fel, sorry". Å det får dom göra eftersom de kan vara så att de har rätt.

Fast vadå "spelat för mycket"? Det låter knappast som något som skulle hålla hos ARN. Om det finns en gräns för hur mycket man får spela på deras telefoner (eller hur varma de får bli) måste de givetvis lägga in någon form av spärr som gör att man bara kan spela just så mycket. Du har inte använt telefonen till något den inte ska vara byggd att klara av, så se till att kontakta ARN.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Sötast
Skrivet av sameclick:

Kan man inte ha igång en datorskärm för länge heller?
Eller cykla för långt på cykeln?
Kanske har skrivet för fort på tangentbordet?

Vad de säger är total smörja, en produkt man köper är till för att användas - finns inget "för mycket" om det inte står tydligt på produkten som t.ex en pump som inte får gå 24/7.

Kan nog vara värt att kontakta din närmsta konsumentombudsman/ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sameclick:

Låter väldigt konstigt att de sagt så då jag själv jobbar hos dem på servicecentret/varuutlämningen. Vi ska alltid erbjuda att ta emot kundens varor oavsett om det är ett garantiärende/reklamation eller handhavandefel. Har du garanti kvar på produkten ska vi alltid ta in dessa, och informera kund om att om verkstaden upptäcker att det är något kund själv orsakat, att vi då kommer ta en frakt och undersökningsavgift samt kostnad för reparation. Eller om du också har köpt försäkring via oss (Trygghetsavtalet) att det kan täcka kostnaden, eller t.o.m om din hemförsäkring kan täcka detta.

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem

Garanti är frivillig reklamation är lag.

Reklamera telefonen och hävda ursprungsfel.
Om den är under 6mån ska butiken bevisa att det är du som orsakat felet.

Inte kan det väl stå på telefonen att den bara får användas ett visst antal timmar om dagen?

Permalänk
Medlem

Elgiganten kan inte ta beslut i ett garantiärende det gör Huaweigodkänd verkstad. Dom ska upplysa dig om eventuella kostnader OM det är du som orsakat felet.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Skulle testa göra en ominstallation, hade en likadan fast inte lite. Den drog satan med batteri trots att jag knappt använde den. Systemuppdatering och återställning löste problemet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@akinaj: skulle gärna göra det men garantin gick ut i måndags förra veckan. Söker efter en lite mer DIY metod nu eftersom de inte tog in den. Skulle gett dig namnet på han som satt i service centrat om jag hade kommit ihog namnet på han.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sameclick:

@akinaj: skulle gärna göra det men garantin gick ut i måndags förra veckan. Söker efter en lite mer DIY metod nu eftersom de inte tog in den. Skulle gett dig namnet på han som satt i service centrat om jag hade kommit ihog namnet på han.

Om problemet började när du fortfarande hade garanti är det inga problem. Sedan har du även alltid 3 års reklamationsrätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Om problemet började när du fortfarande hade garanti är det inga problem. Sedan har du även alltid 3 års reklamationsrätt.

Ja precis! Hade jag stått bakom disken där och då hade jag tagit in telefonen i vilket fall som. Reklamationsrätten är inget som vi kan förhandla bort utan är som några andra också sagt en lag som vi måste följa. Som du också säger, om problemet uppstod under garantitiden så ska det inte heller vara några problem. Det är inte ofta jag ber en kund att gå hem och lösa problemet själv, utan jag försöker alltid lyssna till kunden och hjälpa denne på bästa möjliga sätt. Synd att du @sameclick inte fick den hjälp du önskade.

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk

Ska när jag kommer hem gå ner till elgiganten och lösa det. Jag vill gärna inte att telefonen ska börja brinna som en viss annan telefon gjorde. Tack för allas hjälp, jag är mycket tacksam för den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där med att du spelat för mycket är INTE en anledning till att garantin ej ska gälla. Vi snackar inte om slitageskador på en spelmus eller liknande. Dessutom har du 3 år reklamationsrätt.

@elgiganten något ni kan bidra med här?

Permalänk
Medlem

Har du rootat telefonen?

Tänker att det kanske kan påverka garanti och/eller bidra till eventuell överhettning.

Permalänk
Medlem

Du måste göra en fabriksåterställning, annars kommer dem göra det på verkstan och om det löser problemet så får du betala för kalaset.