Valve lanserar verktyg för att underlätta spelande på Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Hur är det tänkt att man ska installera Windows spelen i Steam under Linux?

Drog igång en VMware med Ubuntu, installerade Steam och aktiverade BETA. När jag högerklickar på spelet och väljer installera så får jag att det är fel plattform. Någon som har klurat ut den här biten?

Försöker du med något av de 20st. supportade spelen då?

Proton är än så länge i betastadiet och användare som vill pröva det måste uppdatera till betaversionen av Steam-klienten för Linux. I dagsläget finns det stöd för ett tjugotal spel, såsom Doom från 2016 och Nier: Automata, och Valve meddelar att denna kommer utökas framöver.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Det är inga problem att köra Vulkan genom MoltenVK. Apple tillåter appar till ios och mac som använder detta

https://moltengl.com/moltenvk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mjo.

Folk kör ju redan olika Wine, med olika configs för olika spel.

Skulle tro att Apple i sig är din fiende där.

Titta på Vulcan tex, som både ska stödas, kan stödas och borde stödas, nekas av Apple.
Det mao stöds på alla andra OS och enheter, utom Apples.

De vill inte ha konkurrens på sin plattform verkar det som.

Det stämmer att det inte finns stöd för Vulkan i MacOS, men det finns något som heter MoltenVK som ”mappar” Vulkan till Apples grafik-API som heter Metal. Detta använder Valve i nuläget för Dota 2 och även om det säkert blir en viss prestandaförlust jämfört med att använda Vulka direkt så är det i alla fall bättre än inget (eller bättre än OpenGL).

Så indirekt funkar det att få titlar som använder Vulkan att rulla på MacOS också. Om detta nu innebär att denna lösning Valve har på gång till Linux även kommer till MacOS kanske är mer tveksamt, men vi får väl se.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Väldigt bra nyheter detta. Har på sistone börjat köra Linux till det mesta förutom just spelande, så detta är välkommet! Drömmen är ju ändå att även kunde köra origin-spel likt battlefield på Linux, men detta känns avlägset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan Adobe och Autodesk göra samma sak nu, tack?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Proton är än så länge i betastadiet och användare som vill pröva det måste uppdatera till betaversionen av Steam-klienten för Linux. I dagsläget finns det stöd för ett tjugotal spel, såsom Doom från 2016 och Nier: Automata, och Valve meddelar att denna kommer utökas framöver.

Ni kan aktivera Steam Play för alla titlar. Alla Windowsspel fungerar inte, men många fler än de 20 gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det stämmer att det inte finns stöd för Vulkan i MacOS, men det finns något som heter MoltenVK som ”mappar” Vulkan till Apples grafik-API som heter Metal. Detta använder Valve i nuläget för Dota 2 och även om det säkert blir en viss prestandaförlust jämfört med att använda Vulka direkt så är det i alla fall bättre än inget (eller bättre än OpenGL).

Så indirekt funkar det att få titlar som använder Vulkan att rulla på MacOS också. Om detta nu innebär att denna lösning Valve har på gång till Linux även kommer till MacOS kanske är mer tveksamt, men vi får väl se.

Hehe... Okej, denna biten hade jag missat.
Kul att det finns någon lösning iaf, men det är ju lite synd att när stödet finns i grunden, man väljer att neka det, för sitt eget.

Problemet är nog att vi är så låsta till DX11, för pga detta är det betydligt svårare att vara flexibel. Hade en mer öppen teknik varit standarden med väl över 50%, så hade trycket kommit från användarna och utvecklarna själva till tillverkaren, istället för några tillverkare som trycker sitt.

Men detta verkar vara ett bra steg i rätt riktning. Linux har lekt höna vs ägget i många år. Ett av dem måste man börja med, för att få det andra.

Permalänk
Medlem

Välkommet! Tack, Valve!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta är ju en helt fantastisk nyhet! Jag hadde gett upp på mina windows-titlar i steam då det är för besvärligt att starta om steams windpwsvariant i wine för att spela vissa titlar, plus allt meck med wine. De verkar även som de kommer stödja att välja olika "compability layer" för varje titel. Riktigt nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... Okej, denna biten hade jag missat.
Kul att det finns någon lösning iaf, men det är ju lite synd att när stödet finns i grunden, man väljer att neka det, för sitt eget.

Problemet är nog att vi är så låsta till DX11, för pga detta är det betydligt svårare att vara flexibel. Hade en mer öppen teknik varit standarden med väl över 50%, så hade trycket kommit från användarna och utvecklarna själva till tillverkaren, istället för några tillverkare som trycker sitt.

Men detta verkar vara ett bra steg i rätt riktning. Linux har lekt höna vs ägget i många år. Ett av dem måste man börja med, för att få det andra.

Håller med om att det är kass att Apple inte omfamnar Vulkan. Sen kanske de av olika anledningar vill köra med sitt eget API Metal också (så som Microsoft med DirectX), men att Apple helt skippat Vulkan för MacOS och IOS tycker jag absolut är synd – jag som trivs bra i MacOS i övrigt. Men det är väl bara att fortsätta med dual-boot (eller t.o.m. trippel-boot) de gånger det är speldags, vilket ändå inte är så ofta för mig nuförtiden. :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mjo.

Folk kör ju redan olika Wine, med olika configs för olika spel.

Skulle tro att Apple i sig är din fiende där.

Titta på Vulcan tex, som både ska stödas, kan stödas och borde stödas, nekas av Apple.
Det mao stöds på alla andra OS och enheter, utom Apples.

De vill inte ha konkurrens på sin plattform verkar det som.

Okej, jo om stld gör vulcan inte finns är det nog möjligt att köra på Mac, tyvärr..

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Damnit! Nej jag missade att det fanns bara några spel. Jag trodde det var en mer generell kompatabilitetslager. Jaja, får vänta en stund till då

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är kass att Apple inte omfamnar Vulkan. Sen kanske de av olika anledningar vill köra med sitt eget API Metal också (så som Microsoft med DirectX), men att Apple helt skippat Vulkan för MacOS och IOS tycker jag absolut är synd – jag som trivs bra i MacOS i övrigt. Men det är väl bara att fortsätta med dual-boot (eller t.o.m. trippel-boot) de gånger det är speldags, vilket ändå inte är så ofta för mig nuförtiden. :-/

Har inget emot att de gör sitt eget, precis som DX i Windows. Det är när man nekar mjukvarustöd, som jag tänder röd lampa. Och Windows, hela vägen ner till iaf Win 7 stöder ju vulkan. Så inga gränser, inga krav eller problem finns från MS sida. Om något är det ju mindre begränsat än tom DX12 är...

Så hade Apple tillåtit det, men själva inte satsat på det, hade varit helt okej. Då hade ju de som utvecklar vulkan kunnat göra sitt, och spel som var gjorda på det hade ju direkt kunnat köra på Mac, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Gällande IOS så omfamnade Apple tidigare OpenGL ES (typ embedded-versionen av OpenGL) vars specifikationer hanteras av Khronos Group. Efter att Khronos Group presenterade Vulcan 2015 så hamnade troligen Apple i ett vägval. Fortsätta med OpenGL ES och hoppas på en "Vulcan ES" eller att ta tag i saken själva. Valet föll uppenbarligen mot att utveckla deras egna API som fick namnet Metal. Svårt att klandra dem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inget emot att de gör sitt eget, precis som DX i Windows. Det är när man nekar mjukvarustöd, som jag tänder röd lampa. Och Windows, hela vägen ner till iaf Win 7 stöder ju vulkan. Så inga gränser, inga krav eller problem finns från MS sida. Om något är det ju mindre begränsat än tom DX12 är...

Så hade Apple tillåtit det, men själva inte satsat på det, hade varit helt okej. Då hade ju de som utvecklar vulkan kunnat göra sitt, och spel som var gjorda på det hade ju direkt kunnat köra på Mac, mer eller mindre.

Ja, jag håller med. Tänkte ett tag man borde kunna installera Vulkan på MacOS utan Apples godkännande och medverkande, men så verkar alltså inte vara fallet. Hmm… Ser att Apple fortfarande är med som ”Promoter Member” här: https://www.khronos.org/members/list/apple_computer

Helt lämnat Khronos Group verkar de inte ha gjort.

Skrivet av Joppis:

Gällande IOS så omfamnade Apple tidigare OpenGL ES (typ embedded-versionen av OpenGL) vars specifikationer hanteras av Khronos Group. Efter att Khronos Group presenterade Vulcan 2015 så hamnade troligen Apple i ett vägval. Fortsätta med OpenGL ES och hoppas på en "Vulcan ES" eller att ta tag i saken själva. Valet föll uppenbarligen mot att utveckla deras egna API som fick namnet Metal. Svårt att klandra dem.

Ja, verkar rimligt att det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jo, visst, men jag förstår inte hur ni kan hitta på ursäkter för Apple. De kan lätt supporta Vulkan, speciellt på macos, men väljer helt enkelt bort det för att de inte vill ha konkurrens, så likt så många andra saker de gör. Varför inte stödja allt och låta utvecklare få välja, om inte annat är det ju bra för deras egen plattform med, om appar och spel kan portas lättare utan grafiken behöver en genomgång till Metal för att funka på ios/macos så är det ju fler som enklare bara kan porta över sina grejer. Att behöva köra MoltenVK verkar ni tycka är helt ok? Det ger självklart prestandaförluster, och kan ge andra konstiga biverkningar, så det är väl inte direkt ett bra alternativ när Apple enkelt kan stödja Vulkan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppis:

Vad behövs ett "Vulkan ES" till som inte vanliga Vulkan har? Android stöder både Vulkan och OpenGL ES. Jag är dålig på detta, genuint nyfiken.

typo
Permalänk
Medlem

@kruppin:

Vet inte om jag ingår när du skriver ”ni”, men har ju sagt att jag tycker det är kass att Apple inte har stöd för Vulkan. Men har ingen aning om anledningen till varför de inte har det. Men du vet alltså att det handlar om att de inte vill ha konkurrens? ”Likt så många andra saker de gör” som exempelvis?

Som du säger finns det rimligen också goda anledningar att ha stöd för Vulkan i sitt operativsystem. Har Microsoft stöd för Vulkan i Windows för att de vill ha konkurrens, eller hur funkar det där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller med. Tänkte ett tag man borde kunna installera Vulkan på MacOS utan Apples godkännande och medverkande, men så verkar alltså inte vara fallet. Hmm… Ser att Apple fortfarande är med som ”Promoter Member” här: https://www.khronos.org/members/list/apple_computer

Helt lämnat Khronos Group verkar de inte ha gjort.

Ja det är riktigt konstigt. Man stöder det i utveckling, men vägrar stöda det i eget ekosystem, trots att man är den medlemsnivå man är.

Kanske är något för att man ska kunna använda licenser och delar utan att bråka kanske? (lite foliehatt)

Permalänk
Medlem

@kruppin:

Vet inte om jag ingår när du skriver ”ni”, men har ju sagt att jag tycker det är kass att Apple inte har stöd för Vulkan. Men har ingen aning om anledningen till varför de inte har det. Men du vet alltså att det handlar om att de inte vill ha konkurrens? ”Likt så många andra saker de gör” som exempelvis?

Som du säger finns det rimligen också goda anledningar att ha stöd för Vulkan i sitt operativsystem. Har Microsoft stöd för Vulkan i Windows för att de vill ha konkurrens, eller hur funkar det där?

Vill inte sätta ord i munnen på kruppin, så detta är min åsikt i frågan (då jag också sagt typ samma tidigare i tråden) i det är att MS faktiskt vill ha allt de kan på sin plattform. Windows har alltid setts som "go-to" för allt. Och MS jobbar hårt på detta, och de vet att DX11 är så hårt inbakat som det är så de har ingen oro.

Apple i sitt sätt har i allt de verkar tillverka, varit väldigt mån om att inget okänt ska in i deras ekosystem. Detta är deras sätt att säkra saker... ta bort allt man inte själv skapat.

MS har ju delvis försökt kopiera detta med Windows Store och Windows 10 S och Windows RT. Men den satsningen (Win 10 S) dog på under 1 år, och verkar nu vara ett "läge" istället med framtida OS. Windows RT kraschade ju sten hårt när man inte kunde köra annat på ARM CPU, något man idag försöker lösa med Emulering av X86. Man insåg åter att Windows starka sida är just att ha öppet för 3:e part och en grund som kan stöda vad kunden vill.

Detta är mao vad MS borde satsa allt de kan på... stöd allt. Så länge de gör det, har de marknaden och kontrollen att du väljer deras mjukvara. Och Vulkan är precis som OpenGL något Windows har haft stöd för länge. MS insåg dock att det behövs något att konkurrera med... DX12. Och genom att deras bara stöds hos dem, och den också stöder Vulkan, stöder de mer än alla konkurrenter gör.

Detta är också lite varför Windows 10 i sig troligen varit så svårt och stort steg, för man ser att de ville och vill göra en "Apple"... men långt från alla vill ha det. De vill kunna anpassa sin dator. De vill kunna lägga in precis de drivare och program de vill, vilket verkligen är Windows styrka. Windows 10 har tagit bort mycket av detta, mot förmån att försöka göra det... "idiotsäkert" (om man kan använda det uttrycket utan att någon blir kränkt). Och detta tar en del av friheten som man förväntar sig med Windows.

Lite därför tror jag faktiskt åsikten om att Apple inte ville ha detta i MacOS var för de skulle inte få kontroll över det. De skulle ju då stöda ett öppet gränssnitt och all mjukvara som skapas för att använda det, kan då (mer eller mindre) hoppa mellan Linux, Windows och Mac. Och Apple bokstavligt talat lever på att låsa dig i deras ekosystem. Köper du en produkt, vill de att du ska köpa allt de har och de tjänar bra på konceptet.

Linux är ju som jag vill se det totalt omvänt. De välkomnar in dig från alla plattformar, från alla sidor och från alla maskiner. Men... det är ändå inte populärt nog att ha funktioner andra OS har, som att bara kunna starta ett spel, utan massa pilleri.

Jag tror att om vulkan blir stort nog, tvingas Apple tänka om. Men först måste de får grunderna att fungera iaf... och då är det denna emulering som troligen är vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill inte sätta ord i munnen på kruppin, så detta är min åsikt i frågan (då jag också sagt typ samma tidigare i tråden) i det är att MS faktiskt vill ha allt de kan på sin plattform. Windows har alltid setts som "go-to" för allt. Och MS jobbar hårt på detta, och de vet att DX11 är så hårt inbakat som det är så de har ingen oro.

Apple i sitt sätt har i allt de verkar tillverka, varit väldigt mån om att inget okänt ska in i deras ekosystem. Detta är deras sätt att säkra saker... ta bort allt man inte själv skapat.

MS har ju delvis försökt kopiera detta med Windows Store och Windows 10 S och Windows RT. Men den satsningen (Win 10 S) dog på under 1 år, och verkar nu vara ett "läge" istället med framtida OS. Windows RT kraschade ju sten hårt när man inte kunde köra annat på ARM CPU, något man idag försöker lösa med Emulering av X86. Man insåg åter att Windows starka sida är just att ha öppet för 3:e part och en grund som kan stöda vad kunden vill.

Detta är mao vad MS borde satsa allt de kan på... stöd allt. Så länge de gör det, har de marknaden och kontrollen att du väljer deras mjukvara. Och Vulkan är precis som OpenGL något Windows har haft stöd för länge. MS insåg dock att det behövs något att konkurrera med... DX12. Och genom att deras bara stöds hos dem, och den också stöder Vulkan, stöder de mer än alla konkurrenter gör.

Detta är också lite varför Windows 10 i sig troligen varit så svårt och stort steg, för man ser att de ville och vill göra en "Apple"... men långt från alla vill ha det. De vill kunna anpassa sin dator. De vill kunna lägga in precis de drivare och program de vill, vilket verkligen är Windows styrka. Windows 10 har tagit bort mycket av detta, mot förmån att försöka göra det... "idiotsäkert" (om man kan använda det uttrycket utan att någon blir kränkt). Och detta tar en del av friheten som man förväntar sig med Windows.

Lite därför tror jag faktiskt åsikten om att Apple inte ville ha detta i MacOS var för de skulle inte få kontroll över det. De skulle ju då stöda ett öppet gränssnitt och all mjukvara som skapas för att använda det, kan då (mer eller mindre) hoppa mellan Linux, Windows och Mac. Och Apple bokstavligt talat lever på att låsa dig i deras ekosystem. Köper du en produkt, vill de att du ska köpa allt de har och de tjänar bra på konceptet.

Linux är ju som jag vill se det totalt omvänt. De välkomnar in dig från alla plattformar, från alla sidor och från alla maskiner. Men... det är ändå inte populärt nog att ha funktioner andra OS har, som att bara kunna starta ett spel, utan massa pilleri.

Jag tror att om vulkan blir stort nog, tvingas Apple tänka om. Men först måste de får grunderna att fungera iaf... och då är det denna emulering som troligen är vägen.

Jag förstår lite vad du vill säga, men tycker inte riktigt det stämmer överens med verkligheten. Man är inte så begränsad eller ”inlåst” med Apple-produkter som du säger. Använder du själv Apple-grejor? För det låter inte riktig som det. Mer som en åsikt du har utan att vara riktigt insatt. Men det är okej.

Ta Mac och MacOS som exempel. Det funderar med en väldigt massa tjänster och mjukvaror som inte Apple har att göra med. IOS likaså även om det är långt mer begränsat än MacOS då det inte går att installera mjukvaror utanför App Store i IOS.

Visst finns det begränsningar med Apples produkter, men tycker verkligen inte de är så begränsande som många (som inte verkar särskilt insatt i produkterna och exempelvis tror att MacOS har samma begränsningar som IOS) får det att låta.

Håller absolut med om att Microsoft har en styrka med Windows som funkar med så mycket hårdvara och har stöd får mycket, men det behöver inte betyda att det alltid är inlåst på Apple-sidan.

Att man alltid ska hamna i den här diskussionen…

Men absolut dumt/tråkigt att Vulkan inte stöds av MacOS – som du säger är det en fördel med Windows att ha stöd för senaste OpenGL, DirectX och Vulkan. Sen att MacOS ändå får vara med på ett hörn gällande Vulkan via MoltenVK är väl bra även om det inte är Apples förtjänst.

Tillägg:

Tror Apples plan är att de genom att i framtiden tillåta spel gjorda för iOS rulla även i MacOS ska få över en hel del av alla de spel som finns där till sina datorer. Vad det kommer leda till får vi väl se...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är sjukt roligt att se tycker jag, även om man blir mörkrädd för vilken uppförsbacke det måste vara till och med för Valve och deras resurser att få ordning på den rövarkulan som är kompatibilitetslager. De spelupplevelser jag har haft i Ubuntu har ALLTID varit bättre (de som funkat, majoriteten har inte funkat men jag är inte särskilt avid i Linux heller) och mer flytande än motsvarande i Windows på min laptop, för att operativsystemet drar så mycket mindre kraft och inte spökar med random uppdateringar/bakgrundsprocesser på 20-30% CPU.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@kruppin:

Det finns väl ingen som "vet" Apples anledningar, men man kan ju se och dra slutsatser utav hur de hanterar mycket andra saker. Som tex att de stoppar sånt som kan konkurrera med deras egna saker, tex de blockerar många appar från appstore som erbjuder samma funktioner som deras egna appar. Eller stoppade steamlink eftersom man kunde använda det för att komma åt steam store. Fast det var väl mer troligt pga att de inte skulle få sina 30% för in-appköp men ja... De tjänar ju bra på att låsa in dej i deras egen plattform för att saker ska funka bra, tex många köper ju appletv som har iphone, för airplay funkar bättre på ios, någon mirroring får du inte från ios till chromecast tex. Eller tvärtom, om man har appletv så måste man nästan köpa en iphone för att kunna använda den fullt ut, för apple släpper inte något stöd för atv till android. Visst, det finns tredje part, men kunde Apple stoppa dom så hade de troligtvis gjort det. osv

Visst är väl macos mer öppet än ios, men det krävs då att någon utvecklare tar sig tid att fixa saker som Apple vägrar göra, men sen är det väl inte alla som vågar satsa fullt ut på macos heller, för vill man släppa appen i appstore och Apple nekar den är det ju inte speciellt roligt. För i ärlighetens namn, den stora skaran som använder macos installerar nog inte mycket annat än från appstore. Och ska det göra något som Apple inte egentligen vill, så kommer den inte bli accepterad på appstore, och då är det ingen utvecklare som vill göra det heller.

Nja, det är snarare att windows är mer öppet, så vill khronos group, amd och nvidia göra vulkan för windows, så kan och får de göra det.

Skrivet av Paddanx:

Håller med i det mesta.

Men ja, on-topic, trevligt Valve fixar detta till Linux, och som föregående sa, de spel som funkar bra på Linux brukar faktiskt vara snabbare där, fastän de körs genom Wine. Sen finns det ju också de som inte funkar alls, men det är förhoppningsvis vad detta kommer lösa.

Permalänk

Lutar mer och mer mot att jag kommer köra Ubuntu med nästa bygge!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Läste om dxvk nyligen och tänkte att det skulle vara revolutionerande.
Men att Steam lägger in det såhär var ju bättre än tänkt! Mycket creds ska de ha.

vulkan <3

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte supportar macOS då jag ofta sitter på min macbook och vill köra casual spel där (typ gems of war) när jag är uttråkad.

Är så otroligt jobbigt att få steam att fungera under wine. Speciellt efter senaste uppdateringen till steam

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Försökte att installera det på en av diskarna men fick bara: failed to create a file system

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Synd att dom inte supportar macOS då jag ofta sitter på min macbook och vill köra casual spel där (typ gems of war) när jag är uttråkad.

Är så otroligt jobbigt att få steam att fungera under wine. Speciellt efter senaste uppdateringen till steam

Det är tyvärr mest Apple's fel. Det går eventuellt att lösa genom projektet MoltenVK men då blir det ett extra lager där man först översätter DirectX till Vulkan och sedan Vulkan till Metal.

Permalänk
Medlem

Jag förstår lite vad du vill säga, men tycker inte riktigt det stämmer överens med verkligheten. Man är inte så begränsad eller ”inlåst” med Apple-produkter som du säger. Använder du själv Apple-grejor? För det låter inte riktig som det. Mer som en åsikt du har utan att vara riktigt insatt. Men det är okej.

Jag har haft deras produkter, men väljer bort den pga deras sätt att göra detta.
Support på dem slängs jag in i rätt ofta dock, och då ser man ofta deras mindre roliga problem.

Ta tex Wifi. En sådan enkel sak som på de flesta PCs bara ska fungera. Och kör du Apples Router/Wifi, fungerar det klockrent. Kör du märkes saker som är designade för att klara Apple, som Ubiquiti APs, fungerar det också.

Men kör du något enklare, kan du hamna i sits där PCn fungerar klockrent, men Mac:en inte gör det.
Sånt smått som inte borde vara problem, om alla standarder följs. Och detta stäcker sig även som ovan nämnt, mellan TVn och andra enheter. Inget följer 100% standarderna verkar det som.

Tekniker som jobbar med IT brukar säga rent av... antingen kör man rent Apple Ekosystem, eller så kört man allt utanför det. För sekunden du blandar dem... får du problem och huvudvärk. Det är dock sällan problem att blanda olika andra PC tillverkares produkter... endast den PCn som har äpplet är problem mot de andra.

Ett ex som är klockrent på detta är deras nya USB-C docka.
De tog bort alla andra portar och tvingade dig att köpa en dyr adapter.
Köpte du en av de tidigare versionerna av denna adapter från 3:e part, fungerade den inte korrekt. Och den kostade 800kr från Apple själva.

De tar bort dig från att välja vad du vill ha, och ger dig en enda kontakt, och tvingar dig att sedan betala premium för deras adapter, för alla andra är tydligen skit och fungerar inte rätt (vilket inte är ett problem om standarder följs).

Att hela resten av mobil världen sedan använder samma USB-C kontakt, utom Apple, gör det ännu mer förvirrande. Den är bra nog för datorns alla anslutningar, men inte mobilens? Detta för du ska köpa den kabeln och deras laddare och deras tillbehör, och inte andras.

Detta är varför jag har denna åsikt. För det krävs inte mycket objektiv syn för att se motsägelsefulla bitar i Apples tänk. Med det sagt, du måste inte hålla med. Men har du själv tittat på det objektivt? Eller har du bara accepterat dessa konstigheter för vad de är?

Ta Mac och MacOS som exempel. Det funderar med en väldigt massa tjänster och mjukvaror som inte Apple har att göra med. IOS likaså även om det är långt mer begränsat än MacOS då det inte går att installera mjukvaror utanför App Store i IOS.

Visst finns det begränsningar med Apples produkter, men tycker verkligen inte de är så begränsande som många (som inte verkar särskilt insatt i produkterna och exempelvis tror att MacOS har samma begränsningar som IOS) får det att låta.

En begränsning är trots allt begränsat. Antingen är det öppet, eller så är det begränsat, det kommer man inte ifrån.
Sen håller jag med dig att iOS är 10x värre, men även MacOS är rätt begränsat det med. Det är trots allt låst till en specifik hårdvara, och det är ett OS som görs bara till vissa maskiner, med vissa hårdvaror. Även om du vill ha ett 1080, kan du inte få det i en Mac. Och du kan inte få MacOS till någon annan enhet, licens lagligt.

Det som dock skett är att Apple är stora nog att dra till sig utvecklartid. I grunden är Apple precis som Linux, något "udda" från majoriteten, men det har marknaden stor nog att vara attraktiv att utveckla mjukvara. Så det fungerar. Och jag tror det är dit Linux själv har velat komma i årtionden nu.

Du kan dock inte ta ner vad du vill för X86 mjukvara som helst, och köra på MacOS, något du kan på andra OS. Du kan emulera Windows i Linux, och du kan numera köra mer och mer Linux kod och mjukvara på Windows 10. Det finns även mjukvaror som Cygwin tex så du kan köra Linux mjukvara på Windows. Och ingen av sidorna jobbar aktivt för att hindra dig... tvärt om, de jobbar båda för att det ska fungera.

Apple... är värre.
Din lösning är mer eller mindre att köra boot-camp eller VM.

Tvärt om dock... Apples mjukvaror på Windows. Oh boy.
Din enda väg är att hacka och skapa en Hackintosh... en PC med ful-installerat MacOS.

Och detta är en låsning. Du tvingar folk som vill köra specifika mjukvaror för Mac, på en Mac. Så en blandad miljö är mao extremt svårt att få bra, och du tvingas skippa mac, eller göra hela ekosystemet för det.

Därför står min åsikt fast att Apple faktiskt låser in dig. Sen kanske du inte ser det, om du sitter på deras ekosystem redan, och har allt du vill ha. Då är du perfekta kunden för dem.

Håller absolut med om att Microsoft har en styrka med Windows som funkar med så mycket hårdvara och har stöd får mycket, men det behöver inte betyda att det alltid är inlåst på Apple-sidan.

Att man alltid ska hamna i den här diskussionen…

Alltid inlåst, är fel val av ord. Du kan byta mjukvara och gå till PC världen. Eller hoppas att en viss tillverkare av mjukvara har en version för Apple (i omvänt). Men du är låst om du har behov att använda något som inte finns på ena eller andra, och du behöver båda av dem.

Men absolut dumt/tråkigt att Vulkan inte stöds av MacOS – som du säger är det en fördel med Windows att ha stöd för senaste OpenGL, DirectX och Vulkan. Sen att MacOS ändå får vara med på ett hörn gällande Vulkan via MoltenVK är väl bra även om det inte är Apples förtjänst.

Tillägg:

Tror Apples plan är att de genom att i framtiden tillåta spel gjorda för iOS rulla även i MacOS ska få över en hel del av alla de spel som finns där till sina datorer. Vad det kommer leda till får vi väl se...

Jo jag tror också Apple har en plan där.
De har sett MS Windows Store och UWP och den vill nog göra en likadan lösning, för de vill ju att om du köper en iOS enhet, ska Mac vara naturligt. Köper du en Mac, ska iOS enhet vara naturligt.

Som det är nu tvingas de separera dem, och det gör att Android fullständigt dominerar marknaden. Lite ironiskt faktiskt att inget från Apple dominerar en plattform.
Desktop/laptop har Windows med marginal.
Mobiler har Andoid med skrämmande marginal.
Konsoler mm har Apple inget i, men de är faktiskt mer låsta än en konsol pga saknade API lösningar.

Men de är stora nog att räkna med i samtliga delar, då de vill just titta på spel/GPU prestanda, de vill just titta på både desktop/laptop och de vill få dig att ta nya mobilen. Så vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har haft deras produkter, men väljer bort den pga deras sätt att göra detta.
Support på dem slängs jag in i rätt ofta dock, och då ser man ofta deras mindre roliga problem.

Ta tex Wifi. En sådan enkel sak som på de flesta PCs bara ska fungera. Och kör du Apples Router/Wifi, fungerar det klockrent. Kör du märkes saker som är designade för att klara Apple, som Ubiquiti APs, fungerar det också.

Men kör du något enklare, kan du hamna i sits där PCn fungerar klockrent, men Mac:en inte gör det.
Sånt smått som inte borde vara problem, om alla standarder följs. Och detta stäcker sig även som ovan nämnt, mellan TVn och andra enheter. Inget följer 100% standarderna verkar det som.

Tekniker som jobbar med IT brukar säga rent av... antingen kör man rent Apple Ekosystem, eller så kört man allt utanför det. För sekunden du blandar dem... får du problem och huvudvärk. Det är dock sällan problem att blanda olika andra PC tillverkares produkter... endast den PCn som har äpplet är problem mot de andra.

Ett ex som är klockrent på detta är deras nya USB-C docka.
De tog bort alla andra portar och tvingade dig att köpa en dyr adapter.
Köpte du en av de tidigare versionerna av denna adapter från 3:e part, fungerade den inte korrekt. Och den kostade 800kr från Apple själva.

De tar bort dig från att välja vad du vill ha, och ger dig en enda kontakt, och tvingar dig att sedan betala premium för deras adapter, för alla andra är tydligen skit och fungerar inte rätt (vilket inte är ett problem om standarder följs).

Att hela resten av mobil världen sedan använder samma USB-C kontakt, utom Apple, gör det ännu mer förvirrande. Den är bra nog för datorns alla anslutningar, men inte mobilens? Detta för du ska köpa den kabeln och deras laddare och deras tillbehör, och inte andras.

Detta är varför jag har denna åsikt. För det krävs inte mycket objektiv syn för att se motsägelsefulla bitar i Apples tänk. Med det sagt, du måste inte hålla med. Men har du själv tittat på det objektivt? Eller har du bara accepterat dessa konstigheter för vad de är?

Nä, jag hade inte accepterat dessa konstigheter för vad det är om det du säger hade stämt överens med verkligheten.

Du påstår alltså att Appple kör med någon form av egen Wifi-standard som inte fungerar med alla routrar medan de wifi som är på PC bara funkar? Det vill jag gärna höra mer om för stämmer inte överens med mina erfarenheter.

”Tekniker som jobbar med IT” – som jag då. Har jobbat som supporttekiker i över 15 år och har haft att göra med Apple-grejor i blandad IT-miljö. ”Antingen kör man rent Apple Ekosystem eller så kör man allt utanför det”. Jasså? Inte på planeten Jorden i Galaxen Vintergatan i alla fall.

”Resten av mobil-världen använder USB-C”. Ja, nu ja. Apples Lightning-kabel har funnits långt längre än innan USB-C började komma loss. ”Deras laddar och deras tillbehör”. Va? Det finns en uppsjö av tillverkare som gör Lightning-kablar och nätadptrar som funkar med Apple-produkter.

Skrivet av Paddanx:

En begränsning är trots allt begränsat. Antingen är det öppet, eller så är det begränsat, det kommer man inte ifrån.
Sen håller jag med dig att iOS är 10x värre, men även MacOS är rätt begränsat det med. Det är trots allt låst till en specifik hårdvara, och det är ett OS som görs bara till vissa maskiner, med vissa hårdvaror. Även om du vill ha ett 1080, kan du inte få det i en Mac. Och du kan inte få MacOS till någon annan enhet, licens lagligt.

Jag har ett GTX 970 i min Mac Pro och skulle kunna köra ett 1080 i den om jag vill. Varför? För att Nvidia utvecklar en drivrutin som får dessa kort att fungera oberoende av Apple.

Nä, MacOS funkar bara på Apples hårdvara (den enkla vägen) och det kan jag hålla med om är en nackdel – det begränsade hårdvaruutbudet.

Skrivet av Paddanx:

Det som dock skett är att Apple är stora nog att dra till sig utvecklartid. I grunden är Apple precis som Linux, något "udda" från majoriteten, men det har marknaden stor nog att vara attraktiv att utveckla mjukvara. Så det fungerar. Och jag tror det är dit Linux själv har velat komma i årtionden nu.

Du kan dock inte ta ner vad du vill för X86 mjukvara som helst, och köra på MacOS, något du kan på andra OS. Du kan emulera Windows i Linux, och du kan numera köra mer och mer Linux kod och mjukvara på Windows 10. Det finns även mjukvaror som Cygwin tex så du kan köra Linux mjukvara på Windows. Och ingen av sidorna jobbar aktivt för att hindra dig... tvärt om, de jobbar båda för att det ska fungera.

Apple... är värre.
Din lösning är mer eller mindre att köra boot-camp eller VM.

Det funkar alltså smidig och enkelt att köra Linux-mjukvara i Windows och Windows-mjukvara i Linux? Känner mig tveksam till det, men har inte så mycket erfarenhet av de bitarna.

Det talar om låter väldigt special – inget majoriteten av användare har något intresse av göra. Så låt oss säga att Windows och Linux har fler möjligheter än MacOS, men det betyder inte att MacOS är särskilt begränsat för det.

Sen finns att det finns en hel del lösningar för att köra Windows-mjukvara direkt i MacOS (med varierande resultat).
https://www.winehq.org

Skrivet av Paddanx:

Tvärt om dock... Apples mjukvaror på Windows. Oh boy.
Din enda väg är att hacka och skapa en Hackintosh... en PC med ful-installerat MacOS.

Du kan mig veterligen köra MacOS som en virtuell maskin. Hackintosh är inte särskilt ful-installerat numera. Visst, inget för den generelle användaren men det funkar bra (kör själv just nu en NUC som HT-Hackintosh). Och Apple verkar inte motarbeta Hackintosh-communityt.

Skrivet av Paddanx:

Och detta är en låsning. Du tvingar folk som vill köra specifika mjukvaror för Mac, på en Mac. Så en blandad miljö är mao extremt svårt att få bra, och du tvingas skippa mac, eller göra hela ekosystemet för det.

Mjukvarorna är specifika för Mac, ja (precis som de är för Linux och Windows). Men tjänsterna de används med är i de många fall tjänster och mjukvaror som finns för andra operativsystem.

Skrivet av Paddanx:

Därför står min åsikt fast att Apple faktiskt låser in dig. Sen kanske du inte ser det, om du sitter på deras ekosystem redan, och har allt du vill ha. Då är du perfekta kunden för dem.

Jag använder Apples grejor men även Windows och Linux och ibland Android. Känner mig inte mer låste i Apple-miljö än någon annan stans. Jo, det finns vissa spel som jag gärna hade sett i MacOS (Overwatch exempelvis) men när jag vill spela det på min Mac Pro starta jag om i Windows 10. Visst ja, på en Mac är det enkelt att köra både Windows och MacOS och även Linux – väldigt begränsande.

Skrivet av Paddanx:

Alltid inlåst, är fel val av ord. Du kan byta mjukvara och gå till PC världen. Eller hoppas att en viss tillverkare av mjukvara har en version för Apple (i omvänt). Men du är låst om du har behov att använda något som inte finns på ena eller andra, och du behöver båda av dem.

Jo jag tror också Apple har en plan där.
De har sett MS Windows Store och UWP och den vill nog göra en likadan lösning, för de vill ju att om du köper en iOS enhet, ska Mac vara naturligt. Köper du en Mac, ska iOS enhet vara naturligt.

Som det är nu tvingas de separera dem, och det gör att Android fullständigt dominerar marknaden. Lite ironiskt faktiskt att inget från Apple dominerar en plattform.
Desktop/laptop har Windows med marginal.
Mobiler har Andoid med skrämmande marginal.
Konsoler mm har Apple inget i, men de är faktiskt mer låsta än en konsol pga saknade API lösningar.

Men de är stora nog att räkna med i samtliga delar, då de vill just titta på spel/GPU prestanda, de vill just titta på både desktop/laptop och de vill få dig att ta nya mobilen. Så vi får se...

Att Android och Windows är större är väl inte så konstigt. De är båda bra operativsystem och rullar på en stor mängd hårdvara med varierande prisklass. Apple tjänar mig veterligen (rimligen) mest pengar på sin hårdvara och vill inte licensera ut sina operativsystem till andra tillverkare (försök på det gällande dåvarande MacOS gjordes under 90-talet). Så är läget. Gillar man inte det eller tycker det är för begränsande så är man fri att välja bort Apple. Men jag tycker som sagt att man har en ofantlig massa möjligheter med Apples produkter och ser i det stora hela (så klart beroende på vad man vill göra) ingen större låsning med Apples produkter.

Oj, nu måste jag jobba. Ska faktiskt installera Linux på ett par gamla iMac:ar...

Visa signatur