Hur installerar jag en Ubiquiti unifi ac lite

Permalänk

Hur installerar jag en Ubiquiti unifi ac lite

Vårat wi-fi har aldrig fungerat speciellt bra så nu har vi investerat i en Ubiquiti unifi ac lite.
Det visar sig dock att jag inte vet hur jag ska installera den, pinsamt😉
Vi har pluggat in den i våran router med deras adaptor och och den lyser nu ljust blå. Har laddat ner deras app men i den står det ”find Controller” och när jag trycker på den står det ”no Controller found”, antar att jag har missat att göra något??Uppskattar all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

@Connected: Den här förklarar det rätt bra, dock med något utdaterad app. Men principen är den samma: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/teman/snabbguide-install...

Edit: Ska du bara använda en AP eller ska du ha flera? Jag tyckte det var lättare att använda programvaran till dator, men ska du bara köra en är appen rätt smidig. Däremot förstår jag inte varför den ber om controller i appen? Det behövs som jag förstår det inte om du endast ska använda det som wifi hemma, särskilt med en AP. Du bör endast behöva gå in på "Discovered devices", scanna QR-koden på din AP och sedan göra konto och ge den ssid (wifi-namn) och lösenord.

Permalänk
Medlem

Direkt till datorn

Har för mig att jag kopplade den direkt till datorns nätverksuttag och sedan fungerade med Ubitique programvara. Se bara till att ladda med mjukvara innan du kopplar ur datorn.

Download and install the latest version of the UniFi Controller software at: downloads.ubnt.com/unifi
Launch the software and follow the on-screen instructions. Step-by-step instructions are available in the User Guide located on our website: documentation.ubnt.com/unifi
After you have installed the software and run the UniFi Installation Wizard, a login screen will appear for the UniFi Controller management interface. Enter the Admin Name and Password that you created and click Login

Kan även gå med den inkopplad till din router. Står ganska bra beskrivet i dokumentationen för Cloud Controller som du hittar i länken efter User Guide. Är lite pill med Java och annat som måste vara installerat innan Cloud Controller vill fungera.

Jag slängde även ut min konsument router och köpte en Ubitique switch. Har funkat klockrent sedan dess. Inget mer konsumentskit när det kommer till nätverksprykar för mig.

Lycka till!

Permalänk

Tanken är att vi ska ha två AP.
Så menar ni att jag ska koppla en ethernet cable mellan AP och en uppkopplade dator och sen ladda ner mjukvaran logga in osv och sedan koppla ur den för att koppla den direkt till våran existerande router, eller har jag missförstått det helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej
Plockade just upp min egna Ubiquiti unifi ac lite.
Om man läser quick start guiden, "The UAP AC-LITE requires the unifi controller ..."

Denna controller finns för både windows och linux.
sök på UniFi SDN Controller 5.8.28 for Windows alt linux
Finns en del guider på youtube över hur man hanterar denna controller.

Om du inte vill installera någon programvara så antar jag att du kommer behöva köpa en cloudkey.

Själv kör jag denna controller i vm / alt på en raspberry pi som jag hade möjlighet å installera på, om du vill köra Linux.
Controllern behövs endast för att göra själva inställningen/ändringar på APn

Jag har anslutit APn till mitt nät å installerat programvaran, mer än så gjorde jag inte för att få upp den i unifi controllern. Den kom upp mer eller mindre direkt.

Har inte ändrar något öht med inställningen/ändringar för att få den att hittas.

Permalänk
Medlem

@Connected: Du kan koppla dina APs till routern, det gjorde jag själv under hela installationen. Controller-mjukvaran hittar den ändå så länge du är ansluten till samma nätverk med datorn. Bara onödigt att hålla på att plugga ut och in datorn.

Konstigt att det inte fungerar via app dock, det ska inte vara ett måste med cloud key även om du inte vill använda dator för installation. Har APn du köpt en QR-kod? Möjligen att äldre varianter inte hade det och därför endast kunde konfigureras via mjukvara på datorn. Länge sedan jag installerade min nu.. Men alla nya har QR-kod, och då ska det räcka med app.

Permalänk
Medlem

Hej
Lättast är att installera mjukvaran på en dator i hemmet. Konfigurera APn, ta en backup på konfigen & stäng mjukvaran om du inte har tänkt använda de andra funktioner som gästnätverk mm.
När du sedan bygger ut med fler AP, starta mjukvaran & kör en adopt. Den får då samma inställningar som din första enhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Connected:

Vårat wi-fi har aldrig fungerat speciellt bra så nu har vi investerat i en Ubiquiti unifi ac lite.
Det visar sig dock att jag inte vet hur jag ska installera den, pinsamt😉
Vi har pluggat in den i våran router med deras adaptor och och den lyser nu ljust blå. Har laddat ner deras app men i den står det ”find Controller” och när jag trycker på den står det ”no Controller found”, antar att jag har missat att göra något??Uppskattar all hjälp jag kan få.

Jag har också en Ubiquiti AC Lite. Med min enhet kom det information om att man behövde ladda ner en programvara (controller) till datorn för att konfigurera den. Tanken är att programvaran alltid ska köra, men det behövs inte alls. Enheterna funkar självständigt när du väl konfigurerat dem. Har aldrig använt appen, men det låter som att den också behöver programvaran i en dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hej!

Satte upp en unifi ac long range idag. Det jag tyckte var lite konstigt eller iaf kändes som om något var fel var att det tog lång tid innan den dök upp i appen och jag kunde göra mina inställningar.

Det jag hade var befintliga wifi igång.
Pluggade in ap:n i nätverket.
Väntade lite max 1min.
Sedan var det bara att göra inställningarna.

Hade man inget wifi igång så skulle man skanna QR koden på baksidan av enheten har jag för mig.

Än så länge är jag mycket nöjd med resultatet.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Skrivet av zeem:

Hej!

Satte upp en unifi ac long range idag. Det jag tyckte var lite konstigt eller iaf kändes som om något var fel var att det tog lång tid innan den dök upp i appen och jag kunde göra mina inställningar.

Det jag hade var befintliga wifi igång.
Pluggade in ap:n i nätverket.
Väntade lite max 1min.
Sedan var det bara att göra inställningarna.

Hade man inget wifi igång så skulle man skanna QR koden på baksidan av enheten har jag för mig.

Än så länge är jag mycket nöjd med resultatet.

Använde du Appen som heter UniFi?
När du först öppnar appen är det första skärmen dom heter ”devices” som tog ca 1min?
Min står bara och tänker inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Connected: tog min 30 min att synas. Lite kasst men dom är grymma när dom är igång

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/226395988-UniFi-Manag...

Verkar faktiskt som controllern inte behövs längre, appen verkar ha fått en standalone mode.