SweClockers intervjuar riksdagspartierna om teknik och spel

Permalänk
Melding Plague

SweClockers intervjuar riksdagspartierna om teknik och spel

Den 9 september är det val och för första gången frågar SweClockers ut partierna om politiska frågor som står oss nära. IT-politik i alla dess former, teknik, dator- & TV-spel och mycket mer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Innan du kommenterar vill jag påminna om vår nya policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Den här artikeln publiceras i syfte att lyfta teknikrelaterade frågor som står SweClockers gemenskap nära och normalt har svårt att ta plats i det offentliga rummet under valrörelser. Tyvärr har tre av åtta riksdagspartier inte kunna få fram en representant innan valdagen eller avböjt, men vi hoppas på deras deltagande i andra sammanhang längre fram.

Till dess att vi känner att vår policy fungerar lämnar vi öppet för att låsa nyhetsdiskussioner som dessa när ingen redaktör eller moderator finns tillgänglig för att hålla koll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hade en aning om vilket parti jag skulle rösta på (är några som är ganska lika med mina värderingar), jag tror att den här intervjun fastslog vilket som får min röst

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Avstängd

Trist M inte är emot copyswede, verkar som L är ett bättre val om man vill rösta höger men tycker dessa frågor är viktiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite roligt om man hade tagit in en representant för Direktdemokraterna. Alla svar hade blivit: det våra väljare röstar igenom.

Permalänk
Medlem

Skönt att man som förtidsröstare råkade ta ett parti med rimliga åsikter även i de här ämnena Har haft uppfattningen av att exempelvis Moderaterna är lite väl konservativa inom vissa områden och det spiller ju bevisligen över här.

Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Det finns hopp!

Avveckling av privatkopieringsersättningen:
Motion 2015/16:1245 av Christian Holm Barenfeld och Cecilie Tenfjord-Toftby (båda M)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/av...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hade valet endast handlat om dessa frågor så hade ju L fått min röst utan tvekan.
Men nu är det ju lite annat som ska upp på dagordningen med.
Synd att ni inte fick med alla riksdagspartier.

Permalänk
Skrivet av Diako:

Lite roligt om man hade tagit in en representant för Direktdemokraterna. Alla svar hade blivit: det våra väljare röstar igenom.

Eller Junilistan med "Det får varje kommun avgöra och VI SKA UT UR EU... Hare gött!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Trist M inte är emot copyswede,.

Och där försvann min röst på Moderaterna till KD. Han pratade om EU krav och ifrågasatte om det var önskvärt att ta bort kassettavgiften. Det jag undrar är om politiken själv har kompetens att göra en helt laglig privatkopia från en låt/film införskaffat på det vanligaste sätt som folk skaffar sin musik/filmer från idag?
Angående lyssna offline på Spotify så kostar just denna tjänst mig 99kr/månaden. Netflex, viaplay kan jag ej privatkopiera på.

Om jag räknar rätt så har jag betalat nästan 2000kr i år till copysweden, detta utan ens en haft möjligt att privatkopiera någon alls an den musik och film som jag betalar för. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

*edit*
Man kan diskutera huruvida offline lyssning på Spotify som många betalar 99kr/månaden faller in under privatkopiering. Men om jag slutar att betala 99kr/månaden så blir jag av med låtarna och då kan det knappast privatkopiering det handlar om. Då man enligt privatkopieringslagen skulle få behålla låten och dela ut den till bekanta som inte betalar 99kr/mån för att lyssna på dem.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nu finns samtliga intervjuer som podd på respektive sida!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och där försvann min röst på Moderaterna till KD. Han pratade om EU krav och ifrågasatte om det var önskvärt att ta bort kassettavgiften. Det jag undrar är om politiken själv har kompetens att göra en helt laglig privatkopia från en låt/film införskaffat på det vanligaste sätt som folk skaffar sin musik/filmer från idag?
Angående lyssna offline på Spotify så kostar just denna tjänst mig 99kr/månaden. Netflex, viaplay kan jag ej privatkopiera på.

Om jag räknar rätt så har jag betalat nästan 2000kr i år till copysweden, detta utan ens en haft möjligt att privatkopiera någon alls an den musik och film som jag betalar för. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Lustigt nog verkar KD vara nära mig, dom vill ha kärnkraften kvar samt bygga ut den.

Kanske röstfiskar dom... Dock är jag så emot religion av princip så det blir ju ett stort minus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att varken S eller M vill stödja spelindustrin när det är en industri på framväxt och Sveriges speldindustri inte direkt tycks växa om man jämför med andra länder. Tänker man dessutom att spelutvecklare som är mindre mer eller mindre tvingas använda Steam och därav förlora 30% av sin inkomst rakt av så blir det ju inte direkt någon bättre situation. Gör du dessutom inte din egen spelmotor har du oftast en licens kostnad även där.

Finns ju ingen direkt anledning att öppna en spelstudio i Sverige jämfört med andra länder där man kan få bidrag och skatte sänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

Synd att varken S eller M vill stödja spelindustrin när det är en industri på framväxt och Sveriges speldindustri inte direkt tycks växa om man jämför med andra länder. Tänker man dessutom att spelutvecklare som är mindre mer eller mindre tvingas använda Steam och därav förlora 30% av sin inkomst rakt av så blir det ju inte direkt någon bättre situation. Gör du dessutom inte din egen spelmotor har du oftast en licens kostnad även där.

Finns ju ingen direkt anledning att öppna en spelstudio i Sverige jämfört med andra länder där man kan få bidrag och skatte sänkningar.

Det kan du dock applicera på all företagssamhet i Sverige. Lösningen är att bli tillräckligt stort så man kan anställda folk som vet hur man flyttar stålarna till ett skatteparadis, titta bara på IKEA t ex. Det lönar sig inte att vara småföretagare i Sverige.

Permalänk
Medlem

Fattar itne riktigt. På ja eller nej frågor svarar de oftast bra eller dåligt. Och på bra eller dåligt-frågor svarar de ja eller nej?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Tänkte mer på specifika bidragsformer/skatte sänkningar till just spelindustrin som ett antal andra länder är väldigt vänliga med. Canada är ju ett land som är ett otroligt bra exempel där antalet spelstudior som existerade innan deras skatte reduktioner introducerades var väldigt liten, men tack vare att dessa introducerades så har det mer eller mindre exploderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Fattar itne riktigt. På ja eller nej frågor svarar de oftast bra eller dåligt. Och på bra eller dåligt-frågor svarar de ja eller nej?

det är politiker vi pratar om, raka enkla svar vore otippat

Ont, har lite svårt att höra ibland, finns det bättre ljud nånstans tro ?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kan man överklocka politiker och politiken

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Lustigt nog verkar KD vara nära mig, dom vill ha kärnkraften kvar samt bygga ut den.

Kanske röstfiskar dom... Dock är jag så emot religion av princip så det blir ju ett stort minus.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl mer värderingarna (dom goda) som kristna har som lever vidare i partiet, tror inte att dom är kristna längre.

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Liberalerna svarade rätt på varje fråga

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Trist M inte är emot copyswede, verkar som L är ett bättre val om man vill rösta höger men tycker dessa frågor är viktiga.

L är alltid ett bättre val om du vill ha en högerregering, moderaterna får sina röster ändå.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Man skulle frågat om skattepengar skall gå till att finansiera tech-giganters datacenter i Sverige. Ingenting kommer tillbaka heller för de skattar nästan ingenting i Sverige.

Permalänk
Medlem

Öppen fiber?

Tycker att man borde lagföra öppen fiber. I min ort (Köping) så har vi bara en leverantör att välja på, samma leverantör som drar fibern äger också själva utbudet.

Tycker att man få välja fiberleverantör själv precis som man gör med el-leverantör.

Vart vänder man sig för att lagföra detta? ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

L är alltid ett bättre val om du vill ha en högerregering, moderaterna får sina röster ändå.

Efter DÖ så finns det ingen höger. bara SD och resten av dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, men tyvärr är det inga favoritpartier jag tänker rösta på bara för att de har vettig IT-politik. Men det är ändå glädjande att se att flera partiers representanter har lite koll på vad som sker inom IT-världen med lagar osv.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en partisymbol eller annotering som visar partitillhörighet och en riktig presentation av den som intervjuas.
Jag slår på klippet och gör något annat och hör endast strölyssnar till ljudet och när jag byter tillbaka till videon har jag ingen aning om vem som intervjuas eller partitillhörighet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Snubb1: Den konstruktiva kritiken tar vi med oss till nästa gång, bättre tydlighet är definitivt något att sträva efter. Tackar!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martak: Det finns ju statlig garanti för att man ska uppnå minst 10 Mbit/s bredbandsuppkoppling, men hur och från vilken leverantör det gäller är inte en del av garantin. Om du vill driva på frågan lokalt finns det flera sätt att gå till väga på, men jag tror det närmaste steget blir att väcka ett ärende hos kommunfullmäktige, och om 10 procent av invånarna begär detsamma kan en omröstning väckas. Det är väl inte en process som går över en natt, men det är nog det snabbare steget.

https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/det-demokratiska-s...

Nästa mer framtidsblickande steg är att gå med i ett parti och försöka påverka vad partiet ska driva för politik i sakfrågan, men där krävs ett större mått tålamod

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nu finns samtliga intervjuer som podd på respektive sida!

Får ta och tacka för att ni lagt ner tid på detta. Det har verkligen hjälpt.

Jag har faktiskt väjt fram o tillbaka mellan (minst) två partier, som jag har från många andra källor känt både är för och emot många viktiga delar för mig (ingen är ju perfekt). Den info ni gett här, och när man hör intervjuerna hur de har insatta personer eller inte, samt deras syn på dessa viktiga teknikfrågor (för mig), avgjorde faktiskt mitt val.

Är klart positivt att samtliga såg Artikel 13 som negativt dock, även om det verkar lite väjande på en del detaljer.