Permalänk
Medlem

Felsöka ett uttag.

Hej!
Hur felsöker jag ett nätverksuttag? I dagsläget tappar jag anslutningen med jämna mellanrum och har testat 2 olika routers. Såg idag att lampan som lyser vid WAN slocknar ibland och sen sätts på igen.
Jag antar att det är glapp någonstans och ska därför iväg och köpa en ny internetsladd och testa med den. Men är det inte den som är felet och inte routern så antar jag det är uttaget jag har i min bostadsrätt.
Det är alltså ett vanligt nätverksuttag som sitter på väggen i hallen som jag eventuellt behöver felsöka. Vill vara säker på att det är felet innan jag gör en felanmälan för att inte riskera att behöva betala massa pengar då det visade sig att det aldrig var något fel när de väl kommer och tittar på det.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Finns testare. Men det kräver såklart att du kan komma åt kopplingen i andra ändan. Kollar inte signalkvaliten dock, bara att det alls är kopplat.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Det du kan göra gratis innan du klagar är la annars som mest att kolla termineringen i väggkontakten. Men det är lätt hänt att de klantigt installerade åas så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ett felkopppat uttag är väl snarare så att det antingen funkar dåligt jämt, eller inte alls. Har du fler uttag att testa med och blir det samma med alla isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väldigt sällan det är fel på ett uttag, jag tror det är större chans att det är en kabel eller nån aktiv del som strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som tidigare sagts själva uttaget är sällan att de går sönder då de är generellt svåra att ta sönder såvida du inte är i och petar i det med något annat än rätt kontakt normalt RJ45.

troligare att kontakten på sladden går sönder om man är och drar ur den ofta alternativt att kabeln blir skadad om den ligger öppet och trampas på, flyttas på, blir påkörd av damsugarmunstycket osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för att en patchkabel mellan patchpanelen och routern slutat att fungera, och då med exakt samma symptom som du beskriver.

Eftersom nätverket fungerat felfritt i flera år så var jag övertygad att felet låg i Windows eller i datorns nätverkskort. Men när jag till sist använde kabeltestaren för att testa kablarna i andra änden av nätverket som ingen rört vid på flera år, då upptäckte jag till sist ett avbrott i en av ledarna.

Mitt råd är att vara systematisk och prov mät allt. Felet behöver inte ligga i de delar som man ser och rör vid dagligen.

Permalänk
Medlem

Gjorde en felanmälan till min ISP då byte av kabel inte hjälpte.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

har ni dhcp eller statiska adresser?
Det är troligen problem i nått utanför din lägenhet. ISP borde kunna se loggar samt kolla om dom ser trafik på din port eller nått annat som bråkar.

Ring internetleverantören. det ska inte kosta något.