EU röstar igenom upphovsrättsdirektiven Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem

Haha, jag gillar att det är ett gäng som disskuterar om Ryssland eller Turkiet är det enda landet i Europa som begränsar VPN, när Vitryssland, som helt och hållet ligger i Europa, förbjuder det...

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr ett stort steg på vägen mot ett mindre fritt samhälle där yttrandefrihet är en dröm och censur är vardag. Internet är en stor del av dagens samhälle oavsett man kommer ifrån och de positiva aspekterna med Internet måste skyddas.

Upphovsrättsbrott behövs göras något åt men detta är definitivt fel väg att gå. Vem som helst som har spenderat tid på nätet kan se detta. Antingen så sker ändringen med andra motiv i bakgrunden(såsom att graduellt ta ifrån folk friheter; något som inte är speciellt långsynt med tanke på allt som händer i världen just nu) eller så gjordes det i okunskap. I vilket fall så kommer det påverka vanligt folk negativt.

Dessutom kommer detta att påverka bland annat nyhetssidor, något som de bör bry sig om eftersom det är deras levebröd. Trots detta så har det inte publicerats knappt några nyheter om detta. Man kan tycka att media borde föra lite liv, men de kanske ser detta som en möjlighet att bli av med alternativ media som faktiskt tenderar att vara mer sanningsenligt än mainstream media.

Sedan kan man ju undra hur det blir med forum o.s.v. eftersom mycket involverar att länka till annat. Så jävla synd att folk inte inser hur pass illa det kommer att bli. Det är inte smart att backa folk mot väggen.

SAVEYOURINTERNET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Att en partigrupp är för ett förslag betyder inte att medlemmarna måste rösta för det. Tvärt om, det röstas ofta hejvilt. Så det är nog mer sannolikt att S röstade emot precis som övriga svenska ledamöter.

Göteborgs-Posten skriver:

Citat:

- Det var dramatiskt och oväntat och vi är besvikna, säger Jytte Guteland (S), som tillsammans med övriga ledamöter från S och FI ändå till sist röstade för förslaget. Hon hoppas nu kunna få till förändringar i de kompromissförhandlingar som vidtar mellan EU-parlamentet och EU:s medlemsländer.

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Säger bara 1984

Börjar med ett knappnålshuvud och slutar med en silverskål.

Detta direktiv är startskottet, kommer göra det enklare att i framtiden generera fler funktioner för att kontrollera och övervaka.

Det tar emot att tänka sig men du har nog tyvärr rätt i det du skriver.

Permalänk
Medlem

Kan hända att jag missar något här, men tidigare inlägg i tråden nämnde att endast en svensk represant röstade för. Enligt protokollet här:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fE...

Verkar samtliga svenska represantanter för S&D ha röstat för. Omröstningen hittar ni på sidan 38 (Punkt 18, A8-0245/2018 - Axel Voss - Proposition de la Commission)

Ulvskog, Gabelic, Guteland, Hedh och Ludvigsson ligger alla under "+".

Jag har just nu endast manuellt jämfört mot just S&D:s sida då den tidigare nämndes. Kan hända att det finns fler svenskar under ja-sidan? Ska försöka hitta på nåt smart sätt att söka på efternamn från protokollet för att lista ut vilket land personen representerar.

Permalänk
Medlem

Jag personligen vill ha ett Swexit så snart det går. Men reglerna gällande politik på Sweclockers är väldigt underliga. Om ni inte vill ha poster med politiska åsikter. Varför i hela friden postar ni så många politiska nyheter/intervjuer för då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Finns det något man kan göra för att stoppa det här?
Länkar, grupper, forum, för nu är jag på riktigt bestört.

Fann den här.
https://saveyourinternet.eu/

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Nu ska jag alltså betala länkskatt snart för detta...

länk: http://www.gp.se/kultur/kultur/internet-kommer-inte-bli-sig-l...

Citat: "När en brittisk ledamot efter beslutet begärde ordet och förklarade vilken katastrof detta var för det öppna, fria internet, buades han ut av parlamentet."

Här gott folk ser vi nivån på politiker i dag. Små barn som sitter i en sandlåda och buar ut folk som vill säga något som dom andra inte tycker om.
Fy fan vad jag skäms över sådant folk! Idioter som faktiskt inte ens vet vad dom röstat fram och sedan buar ut andra som försöker förklara vad som faktiskt har röstats fram.

En stor grupp människor som styr EU är alltså barn i vuxna kroppar. SNÄLLA journalister, ta grepp om detta och visa omvärlden hur det faktiskt är!!! För snart kommer även journalisterna bli mer och mer bakbundna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Följande röstade för förslaget:

Marita Ulvskog S&D
Soraya Post S&D
Olle Ludvigsson S&D
Anna Hedh S&D
Jytte Guteland S&D
Aleksander Gabelic S&D

"Det var dramatiskt och oväntat och vi är besvikna, säger Jytte Guteland (S), som tillsammans med övriga ledamöter från S och FI ändå till sist röstade för förslaget"

Hur fasiken kan hon vara besviken när hon röstade för? Är hon full?

Edit: Nu är jag väldigt förvirrad. Vad röstade hon egentligen?
https://twitter.com/JytteGuteland/status/1039901008766361601

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Har läst igenom alla kommentarer och om detta går igenom så blir EU nya Nordkorea... där vanliga människor inte kan posta och göra som dom vill på internet och oliktänkande kommer tystas...

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Följande röstade för förslaget:

Marita Ulvskog S&D
Soraya Post S&D
Olle Ludvigsson S&D
Anna Hedh S&D
Jytte Guteland S&D
Aleksander Gabelic S&D

"Det var dramatiskt och oväntat och vi är besvikna, säger Jytte Guteland (S), som tillsammans med övriga ledamöter från S och FI ändå till sist röstade för förslaget"

Hur fasiken kan hon vara besviken när hon röstade för? Är hon full?

Edit: Nu är jag väldigt förvirrad. Vad röstade hon egentligen?
https://twitter.com/JytteGuteland/status/1039901008766361601

Hon röstade för, enligt protkollet.

Följande röstade för:

Aleksander GABELIC, Sweden
Anna HEDH, Sweden
Jytte GUTELAND, Sweden
Marita ULVSKOG, Sweden
Olle LUDVIGSSON, Sweden
Soraya POST, Sweden

Emot:

Anna Maria CORAZZA BILDT, Sweden
Bodil VALERO, Sweden
Cecilia WIKSTRÖM, Sweden
Christofer FJELLNER, Sweden
Fredrick FEDERLEY, Sweden
Gunnar HÖKMARK, Sweden
Jakop DALUNDE, Sweden
Jasenko SELIMOVIC, Sweden
Kristina WINBERG, Sweden
Lars ADAKTUSSON, Sweden
Linnéa ENGSTRÖM, Sweden
Malin BJÖRK, Sweden
Max ANDERSSON, Sweden

Permalänk
Medlem

Det här kan vara början på något stort och extremt dåligt för internets framtid misstänker jag.
Fåt väll klippa fibern och stoppa i dvd spelaren igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om ett psykologiskt test som utfördes för ett par år sedan där två främlingar sattes i var sitt rum. Den ena spändes fast i en stol med elektroder, den andra befann sig i ett rum intill med en bildskärm som visade det andra rummet och en stor röd knapp som det stop "DO NOT PRESS!" på. Testet var att se vad som skulle ske om helt vanligt folk fick valet att trycka på knappen, med vetskapen om att någonting dåligt skulle ske främlingen i andra rummet.

Lite på samma sätt är det med dagens mentometerknappspolitiker i Bryssel.

De sitter tryggt vid sina knappar (förutom de 20% som ligger på soffan) och trycker för glatta livet. Ibland lyckas de av misstag trycka rätt, men allt som oftast trycker de naturligtvis på den stora röda knappen, trots vetskapen om att deras egna väljare blir lidande.

På det temat utgår jag från att den knappa tredjedel som röstade på S i söndags är nöjda med sitt beslut. Deras agerande ligger helt i linje med mina förväntningar. För att parafrasera Mor i Skutan: det är inte mycket råg i de de gobba- och kärringaryggarna, det är väl mest avföring alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Följande röstade för förslaget:

Marita Ulvskog S&D
Soraya Post S&D
Olle Ludvigsson S&D
Anna Hedh S&D
Jytte Guteland S&D
Aleksander Gabelic S&D

"Det var dramatiskt och oväntat och vi är besvikna, säger Jytte Guteland (S), som tillsammans med övriga ledamöter från S och FI ändå till sist röstade för förslaget"

Hur fasiken kan hon vara besviken när hon röstade för? Är hon full?

Edit: Nu är jag väldigt förvirrad. Vad röstade hon egentligen?
https://twitter.com/JytteGuteland/status/1039901008766361601

I princip samtliga svenska representanter röstade emot förslaget, (S), (C), etc. Vet inte exakt var du fick dina namn ifrån, vet inte heller var man kollar upp det, men enligt Fredrik Federley så är det få svenskar som är för detta och det finns en bred konsensus bland svenska politiker att förslaget är sämst. Så lite glad får man väl ändå vara för våra svenska politiker

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@ivanmedi:
Jag tror hon syftar på att hon rösta nej på något av tilläggen gällande 13, inte jätte insatt men det verkar varit flera omröstningar på olika delar av den. Däremot har hon en hel del "JA" på saker gällande 11 och 13
https://www.votewatch.eu/en/term8-jytte-guteland-2.html

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Edit: Nu är jag väldigt förvirrad. Vad röstade hon egentligen?
https://twitter.com/JytteGuteland/status/1039901008766361601

Det kan vara sant, har inte kikat på tilläggen som röstats för. Kan vara så att hon röstat emot något tillägg som lägger till eller ändrar artikel 11 och 13, och sedan när det inte gick igenom ändå röstade för det slutgiltiga förslaget.

Jag gissar att det handlar om "A8-0245/2018 - Axel Voss - Am 156, 157,158, 159, 160, 161" i dokumentet med röstningar som refererats till tidigare. Det är samma som refereras till här:

https://www.saveyourinternet.eu/the-european-parliament-voted...

De tillägg som finns i det dokumentet hittar man här:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//N...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I princip samtliga svenska representanter röstade emot förslaget, (S), (C), etc. Vet inte exakt var du fick dina namn ifrån, vet inte heller var man kollar upp det, men enligt Fredrik Federley så är det få svenskar som är för detta och det finns en bred konsensus bland svenska politiker att förslaget är sämst. Så lite glad får man väl ändå vara för våra svenska politiker

Jag kollar här:
https://www.votewatch.eu/en/term8-copyright-in-the-digital-si...
(Behövs logga in, gratiskonto)

Som jag förstår det är detta själva huvudomröstningen (som kallas "Copyright in the Digital Single Market"):

Grön tumme röstade för förslaget, röd tumme emot.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Detta är tyvärr ett stort steg på vägen mot ett mindre fritt samhälle där yttrandefrihet är en dröm och censur är vardag. Internet är en stor del av dagens samhälle oavsett man kommer ifrån och de positiva aspekterna med Internet måste skyddas.

Upphovsrättsbrott behövs göras något åt men detta är definitivt fel väg att gå. Vem som helst som har spenderat tid på nätet kan se detta. Antingen så sker ändringen med andra motiv i bakgrunden(såsom att graduellt ta ifrån folk friheter; något som inte är speciellt långsynt med tanke på allt som händer i världen just nu) eller så gjordes det i okunskap. I vilket fall så kommer det påverka vanligt folk negativt.

Dessutom kommer detta att påverka bland annat nyhetssidor, något som de bör bry sig om eftersom det är deras levebröd. Trots detta så har det inte publicerats knappt några nyheter om detta. Man kan tycka att media borde föra lite liv, men de kanske ser detta som en möjlighet att bli av med alternativ media som faktiskt tenderar att vara mer sanningsenligt än mainstream media.

Sedan kan man ju undra hur det blir med forum o.s.v. eftersom mycket involverar att länka till annat. Så jävla synd att folk inte inser hur pass illa det kommer att bli. Det är inte smart att backa folk mot väggen.

SAVEYOURINTERNET

Nu vet jag inte vart du hittar dina nyheter, men jag har läst om detta på DN under dagen, jag har hör om det på radio både före och efter omröstningen och jag har även sett inslag på rapport/aktuellt om detta. Har iofs inte tittat mer än så, men jag tror att du har svårt att hitta någon större media som inte rapporterar om detta.

Sedan har jag svårt att se att alternativmedia tenderar att vara mer sanningsenlig än mainstream media. Det går garanterat att hitta tillfällen där alternativmedia har gett en mer korrekt bild än "vanlig" media, men min uppfattning är att alternativmedia brukar vara betydligt mycket med vinklad.

Personligen har jag svårt att se hur man ska införa detta på ett vettigt sett, men jag avvaktar med att komma med en mer definitiv uppfattning innan jag sett vad som ändrats från tidigare förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag satsar på stort här och gissar att du inte läst artiklarna? Lösenordsskyddat och krypterat innehåll på allmänna forum som SweC och YT låter lite motsägelsefullt.

Vettefan vad jag läste, antingen har dom ändrat i artikeln eller så läste jag som en kratta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

"Demokrati"= Får man inte igenom det man vill förstå gången, tvingar man igenom motionen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag kollar här:
https://www.votewatch.eu/en/term8-copyright-in-the-digital-si...
(Behövs logga in, gratiskonto)

Som jag förstår det är detta själva huvudomröstningen (som kallas "Copyright in the Digital Single Market"):
http://forumbilder.se/H836I/article11-13.png

Grön tumme röstade för förslaget, röd tumme emot.

Man kan även se längst ute till höger om de varit lojala med partigruppen eller röstat emot gruppen (rebell). Parlamentariker som inte vet något om frågor de skall rösta om, för att de själva inte är insatta, brukar rösta som sin partigrupp dessvärre. Alla parlamentariker har sina hjärtefrågor och frågor de prioriterar lägre. Dessvärre så är okunskapen så utbredd bland politiker oavsett nivå att IT frågor brukar hamna sist på listan. Då får man får-skocks röstande där folk trycker på den knapp deras kompisar i parlamentet gör. Politicians are sheep

Man kan även se på listan att flera svenska parlamentariker röstade emot sina partigrupper. Så lobbyisterna har lyckats övertyga flera grupper och därmed fått med sig slö-rösterna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av Mithras:

I princip samtliga svenska representanter röstade emot förslaget, (S), (C), etc. Vet inte exakt var du fick dina namn ifrån, vet inte heller var man kollar upp det, men enligt Fredrik Federley så är det få svenskar som är för detta och det finns en bred konsensus bland svenska politiker att förslaget är sämst. Så lite glad får man väl ändå vara för våra svenska politiker

Namnen kommer från officiella röstlistan här (A8-0245/2018 - Axel Voss - Proposition de la Commission
438, sid 38-39):
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fE...

Och det handlar om flera omröstningar som du ser där. Det finns flera tillägg, där bland annat Voss tillägg till Artikel 11 och 13 finns under Am 151-161 (A8-0245/2018 - Axel Voss - Am 156, 157,158, 159, 160, 161, sid 34-35)
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//N...
https://www.saveyourinternet.eu/the-european-parliament-voted...

Jag är inte inläst på detaljerna eller propositionsordningen, men jag gissar på att de Svenska representanterna som pekas ut tidigare röstade Nej till de högst problematiska tilläggen från Voss, men när inte det gick igenom (och därmed kom tilläggen med) så röstade de ändå Ja till slutförslaget.

Permalänk
Medlem

@Ice Frontier: varför då? Blir ju tvärt om! De små tar inte betalt för att bli länkad och lever på reklam/trafik istället.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tänk om Facebook och Google skulle vara så sjukt starka och stänga av sina tjänster och bara visa upp en sida där information om detta visas i en vecka. Kanske skulle räcka med en dag.
Ingen i hela Eu skulle kunna använda Facebook eller Google. Detta skulle medföra att förslaget hamnar i papperskorgen och eldas upp!

Hela Europas människor skulle bli galna!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ju långt ifrån klart hur detta kan komma att yttra sig i praktiken. Men lite löst spekulerat kommer exempelvis SweC tvingas eller nödgas installera ett filter som gör att du inte kan länka till exempelvis DN eller SvD eftersom vi då tvingas betala "länkskatt". Detta filter kommer inte ha något med VPN att göra.

Alternativt behålla möjligheten att posta länkar, men då betala länkskatt till DN och SvD. En skatt som i förlängningen kan påverka oss ekonomiskt. Återigen inget som VPN kan påverka.

Ja herregud. Om det nu blir så kan ju dem sidorna som man länkar till stänga av sin reklam också nu när det ändå isåfall betalas för det.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Avstängd

Ni förstår väl att de 'idioter' som röstar för dessa förslag har en större agenda vars mål är att splittra EU?! Det här behöver alltså nödvändigtvis inte vara dåligt för er som förespråkar en mindre stat. Men snacka om att missbruka demokratin... Omoraliskt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tänk om Facebook och Google skulle vara så sjukt starka och stänga av sina tjänster och bara visa upp en sida där information om detta visas i en vecka. Kanske skulle räcka med en dag.
Ingen i hela Eu skulle kunna använda Facebook eller Google. Detta skulle medföra att förslaget hamnar i papperskorgen och eldas upp!

Hela Europas människor skulle bli galna!

Dock så skulle verktygen för snabb spridning av "Alternativa fakta" och andra former av propagandakampanjer drastiskt minska. Verklighetsfrånvända yrkespolitiker i Parlamentet som har sin framtid tryggad redan via EU https://www.expressen.se/nyheter/sa-blir-ni-miljonarer-eu-par... bryr sig mindre om ifall folk kan länka gratis nyheter eller skicka Memes.

Internet skrämmer dessa killar och tjejer, vilt påhejade av lobbyister då internet naturligtvis är orsaken till Brexit och all annan olycka som drabbat politiker i spåren av populistiska partiers framfart. På samma sätt som vägnätet och vägverket är ansvariga för att terroristen använde vägarna mot Drottninggatan eller att bankrånarna framför fordon på samma vägar! Fy vad hemskt!...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

"Demokrati"= Får man inte igenom det man vill förstå gången, tvingar man igenom motionen igen.

Demokrati = man följer samma procedur oavsett vad förslaget handlar om. Det verkar som att många missat att normal procedur är att om ett förslag röstas ner så får man en chans att revidera förslaget och sedan rösta om det igen. Det är det som skett här och uppenbarligen så har ändringarna varit tillräckliga för att övertyga en hel del av de som röstade nej förra gången.

Skrivet av Alucius:

Dock så skulle verktygen för snabb spridning av "Alternativa fakta" och andra former av propagandakampanjer drastiskt minska. Verklighetsfrånvända yrkespolitiker i Parlamentet som har sin framtid tryggad redan via EU https://www.expressen.se/nyheter/sa-blir-ni-miljonarer-eu-par... bryr sig mindre om ifall folk kan länka gratis nyheter eller skicka Memes.

Internet skrämmer dessa killar och tjejer, vilt påhejade av lobbyister då internet naturligtvis är orsaken till Brexit och all annan olycka som drabbat politiker i spåren av populistiska partiers framfart. På samma sätt som vägnätet och vägverket är ansvariga för att terroristen använde vägarna mot Drottninggatan eller att bankrånarna framför fordon på samma vägar! Fy vad hemskt!...

Samtidigt så finns det en hel del plattformar (google, facebook) som återger andra medieföretags material utan att dessa får betalt för det. Det är det som den tänkta "länkskatten" är till för att komma åt.

I övrigt ska man vara medveten att Google och Facebook lobbat för att detta inte ska gå igenom, inte minst genom att försöka förmå vanligt folk att kontakta sina parlamentariker. Lobbying går inte bara åt ett håll. Dessa kampanjer lär åtminstone delvis ligga bakom att detta tydligen är det förslag där flest privatpersoner för en gångs skull gjort sig besväret att faktiskt kontakta de som beslutar.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Vad jag förstår så har du rätt. Att det är Googles och andra stora aktörers snyltande EU vill åt. Inte lokala webbplatser som tex Swecklockers.

PS - Är varken för eller emot då jag inte orkar sätta mig in i ett regelverk från EU

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]