EU röstar igenom upphovsrättsdirektiven Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Tror ni man kan få en sida att gå i konkurs igenom att spamma länkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, med tanke på att de ska ha ett filter / policy för att rensa etc, gissningsvis är det bara om sidan låter sådant material finnas kvar som de kan få problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är detta något du vet eller bara ironi? Om det är något du vet så får du gärna länka till en källa, vore intressant att läsa i så fall.

hittade inte länken för artikeln men den är citerad/presenterad i den här videon https://youtu.be/3C1SIN2RDto?t=410
återkommer om jag lyckas leta fram den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag är uppriktigt ledsen. Mindre arg än faktiskt ledsen. Internet som vi känner det har en så dyster framtid.

Vad har du för källa? https://se.saveyourinternet.eu/

Källa;
Sidan 38
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fE...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget man behöver länka till för att bevisa. All vet väl att det landar ett UFO på Rosenbad var 4:e år?!

Spontant upplever jag detta som ett litet övergrepp på demokratin och främst yttrandefriheten. Speciellt om det kommer kräva kostsamma insatser för att säkerställa direktivens efterlevnad. Detta kan leda till att mindre aktörer tvingas blockeras eller begränsa innehåll/länkar eller lägga ned.
Tredje alternativet är att alla ignorerar direktiven och blir släpad fram till skranket - där (förhoppningsvis) domstolen inser den omöjliga situation som alla aktörer befinner sig i och också ignorerar direktivet. Hur man än vänder på detta tror jag inte sista ordet är sagt ännu.

haha, touché

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen kommer detta inledningsvis ske i begränsad skala då företagen kommer informera EU om de enorma kostnader det rör sig om och de tvingas backa/omarbeta till marknadens fördel.

Dock är det principiellt misslyckat, vi går definitivt mot ett övervakningssamhälle där jag tror att vi 70/80/90-talister kommer att minnas ett Internet som var öppet och fritt på ett sätt som framtida generationer inte ens känner till.

Jag tycker dock att det är en intressant motvikt mot "megacorporation power" som vi också går mot i en fri marknad, när politiska stora organ (läs: EU) implementerar saker som detta. Sedan är väl båda pest och kolera, men ja... maktspelet är ändå intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnuss0n:

"Alla svenska representanter röstade emot"
Njaa det var nått som gick lite snett..
Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, twittrar:

"Socialdemokraterna röstade fel i voteringen om memes med mera, då det stod ett fel i deras röstlista. Sånt händer ibland när det är 252 yrkanden, och det är alltid lika beklagligt."

https://twitter.com/MaxAndersson/status/1039894029922648064

Det är ju inte svårt att bli lite konspiratorisk när man läser sådant där...men sådant får ju inte hända när man fattar beslut kring saker som direkt påverkar 508 miljoner människor!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Dock så skulle verktygen för snabb spridning av "Alternativa fakta" och andra former av propagandakampanjer drastiskt minska. Verklighetsfrånvända yrkespolitiker i Parlamentet som har sin framtid tryggad redan via EU https://www.expressen.se/nyheter/sa-blir-ni-miljonarer-eu-par... bryr sig mindre om ifall folk kan länka gratis nyheter eller skicka Memes.

Den här lagen betyder väl tvärtemot att man riskerar att bli stoppad från att länka till verifierade nyhetssiter och bildbevis medan "alternativa fakta" och bloggar som nyhetskällor säkert får vara kvar i flödet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Håller med dig till fullo. Men om viktiga tjänster som vanligt folk använder och inte kan vara utan, stannar upp en vecka, så skulle detta generera mycket negativitet för Eu-parlamentet. Att få pengar är en fördel för de som sitter i EU-parlamentet, men att hålla kvar makten (brexit) är nog mer viktigt. Om större makter (Facebook, Google, Twitter) än EU säger ifrån så blir de rädda. Detta kommer ju tyvärr inte hända utan de får göra som de vill där nere.

Vet inte om du är på spriten eller inte? EU-parlamentet vill hålla kvar makten med hjälp av Brexit? Doesn't make sense.

Och varken Facebook, Google mm är större makter än EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Tror ni man kan få en sida att gå i konkurs igenom att spamma länkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

Nej, med tanke på att de ska ha ett filter / policy för att rensa etc, gissningsvis är det bara om sidan låter sådant material finnas kvar som de kan få problem.

Skrivet av pacc:

Den här lagen betyder väl tvärtemot att man riskerar att bli stoppad från att länka till verifierade nyhetssiter och bildbevis medan "alternativa fakta" och bloggar som nyhetskällor säkert får vara kvar i flödet.

Bara för att förtydliga så är tanken att länkavgifterna ska gälla när sidan man lägger upp länken på även skapar en förhandsvisning av artikeln. Det är förhandsvisningen som ska avgiftsbeläggas, inte länken i sig. Tanken är att man inte ska kunna snylta på andras artiklar genom att göra en automatisk förhandsvisning/sammanfattning. Antingen så får man nöja sig med en vanlig länk där man måste klicka sig vidare till materialet, alternativt får den länkande sidan betala en avgift om de som tittar där inte behöver klicka sig in till originalet för att tillgodogöra sig det som står där.

I alla fall är det så jag förstått det hela.

Permalänk
Avstängd

Adjöss med citatfunktionen här då...

(Skämtar)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Såhär såg det ut vid senaste röstningen för Sveriges del:

Röstning upphovsrättsdirektiven

Källa:
http://www.votewatch.eu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vet inte om du är på spriten eller inte? EU-parlamentet vill hålla kvar makten med hjälp av Brexit? Doesn't make sense.

Och varken Facebook, Google mm är större makter än EU.

Haha. Behöver inte ha sprit för att röra omkring saker i mitt lilla huvud. Vet inte vart Brexit kom ifrån och vad jag tänkte där. Men tanken med att Google och Facebook var en stor makt att räkna med var inte själva företagen i sig, utan EU-medborgarnas beroende av tjänsterna. Media-uppståndelsen som jag tror skulle bli om tjänsterna stängde ner en tid för att uppmärksamma detta.

Vi får se om och hur detta förslag kommer få för konsekvenser för den vanliga surfaren på nätet om den träder i kraft.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Har skrivit att förslaget är bra men får mina inlägg borttagna hela tiden.

Får jag inte ha den åsikten och vilken åsikt ska jag i så fall ha för att inte få mina inlägg raderade?
Snälla någon hjälp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har skrivit att förslaget är bra men får mina inlägg borttagna hela tiden.

Får jag inte ha den åsikten och vilken åsikt ska jag i så fall ha för att inte få mina inlägg raderade?
Snälla någon hjälp mig.

Kanske bör skriva något om varför du tycker att det är bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Kanske bör skriva något om varför du tycker att det är bra?

För att ja tycker det är bra att folk får betalt för sina länkar och att EU gör ett bra jobb så jag litar på dem.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83 @ZAIZAI

Tack hörni. Wow, nu är jag faktiskt arg.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd

Är inte ordet "länkskatt" vilseledande? Det är väl inte staten som får pengar pga. länkarna utan företaget som man vill ta material och länka från?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte ordet "länkskatt" vilseledande? Det är väl inte staten som får pengar pga. länkarna utan företaget som man vill ta material och länka från?

Mja, de som ursprungligen skapade materialet får ju betala skatt på vinsten.

Hursomhelst ska det bli skönt 2020 att äntligen slippa 99% av alla Twitter-återpostningar från 2018 av någon gif som någon gjorde 2014 från en video någon laddade upp 2005 rippad av någon 1999 från VHS-film inspelad 1984.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"YoYoYo whats up, douchemaster_2000 here with another video! Don't forget to support me on Patreon and Paypal, like and subscribe right after this 3 minute ad before my 7 minute content creative opinion video with no new material other than my hype rantings while keeping over whatever actually minutes needed because being super repetitious for ad time reasons!"

Videon illustrerar lustigt nog varför detta är utmärkt. Gör ditt eget material, problem löst.

Google har dessutom redan system för att både spärra och fördela material baserat på upphovägarnas önskemål. De flesta låtar tex går fint att använda, ägarna förbehåller sig endast att då själva kunna lägga reklam. Finns en omfattande databas att kolla som även innefattar helt säkra reklamlåtar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När det kommer till länkskatt så ser jag en hel del missförstånd. Det handlar inte om alla länkar, utan endast om länkar som visar en förhandsvisning, och detta ska nu alltså företagen som driver hemsidor (Facebook, Twitter etc) betala för att få använda. Det är med andra ord lätt att kringgå skatten för de som vill. Dock ser jag denna skatt som väldigt negativt. Förhandsvisningar ger en hum om vad länken innehåller, och det känns också som att det genererar mer klick, vilket är positivt för företaget som länken leder till. Uppladdningsfiltret kan däremot få förödande konsekvenser för internet, men med lite tur så blir båda lagarna ineffektiva och internet fortsätter rulla på som vanligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man önskar ju att detta var ett IQ test för alla politiker inom EU.
*Där de som röstade för omedelbart får sparken som inkompetent alt. korrupt politiker*
Känns som det inte finns någon vettig anledning att rösta igenom detta.

Ju mer information som cirkulerar desto mera bör ju någon som skapar material vilja att det delas.
Delas det inte kommer det drunkna i strömmen av allt annat som circulerar på nätet.
Men ju fler som ser att x finns, desto större chans att någon köper *verket*.

De enda som gynnas är dom stora redan etablerade.
Alla mindre aktörer förlorar bara på detta.

Permalänk

@Alpha77: Det är just det som är poängen - de större aktörerna som skrivs med div. undantag vid lagens tillblivande är de stora vinnarna. Övriga sajter som idag tillhandahåller fri uppladdning av olika material kommer till större delen antingen stänga ner helt eller begränsa sina tjänster för att slippa dessa dyra filtertjänster.

Google har ju tydligen redan en typ av filter-tjänst redo för websajter när lagen fastställs på nationell nivå. De har även varit drivande till viss del genom lobbying så man kan verkligen undra huruvida våra politiker verkar för folkets bästa eller enbart de större bolagens...

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk

EU = China (The old china)(but the new EU). Det låter lite bättre på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

För att ja tycker det är bra att folk får betalt för sina länkar och att EU gör ett bra jobb så jag litar på dem.

Betalt för vad, exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Betalt för vad, exakt?

Ja, ytterst märkligt att folk finner någon logik i att man skall kunna få betalt för att någon gör reklam för ens webbplats?

Jag ser en drös med journalister som länkar till sina tidningar och detta vill de alltså ha betalt för? Surrealistiskt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

För att ja tycker det är bra att folk får betalt för sina länkar och att EU gör ett bra jobb så jag litar på dem.

Vad får dig att lita på EU? Vad tycker du de gör bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi borde lämna EU. Tycker inte om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En intressant och tankeväckande opinionsartikel av advokat Petter Holm finns publicerad här.
Tar mycket sikte på proportionalitetsprincipen och hävdar att det faktiskt kan bli mycket bättre för oss vanliga personer och mindre aktörer framöver. Jag är böjd att hålla med, om det verkligen blir så som han beskriver.

Permalänk
Medlem

Fula gamla gubbar som röstar igenom det mest efterblivna som finns.

Artikel 13 betyder bland annat att man kommer inte kunna lägga upp en meme på instagram eftersom ett par fula gamla gubbar tyckte det var nödvändigt att ta bort något som inte var ett problem. Instagram och andra sociala medier kommer behöva behöva ta bort bilder och videos eftersom personerna som delar inlägg inte är skaparen av bilden eller videon. Jag kommer inte kunna ladda upp en youtube video på en katt som dansar med en låt från NCS eftersom jag är inte skaparen av låten.

F TO PAY RESPECT FOR EU.