Passar Java Server Faces mitt syfte?

Permalänk

Passar Java Server Faces mitt syfte?

Jag gillar att göra applikationer i Java för Java är ett enkelt språk. Jag har oftast använt mig av JavaFX för att skapa grafiska applikationer i Java, tills någon sade till mig att webbapplikationer är framtiden och vanliga applikationer är utgående i många fall.

Då satsade jag på Spring, men herregud vad enormt och svårt det var, trots att Spring är bara ett ramverk. Det var jobbigt, svårt, krångligt. Jag förstod inte vad jag gjorde så jag gav nästan upp.

Jag ville ha något enkelt. Därför hittade jag JSP - Java Server Pages. Jag började köra med det och tyckte att det gick bra att utveckla hemsidor i Java+HMTL+CSS. Riktigt bra! Men jag känner ändå att jag är beroende utav ett ramverk och då hittade jag Java Server Faces, vilket inte är det mest populära ramverkhet. Men mitt mål är inte att bygga Facebook, Netflix, Amazon, Aliexpress, Ebay.

Mitt mål egentligen styrning utav elektronik och mekanik som kan loggas till en databas där jag kan sedan observera datan.
Därför behöver jag ett litet och enkelt ramverk för att uppnå mina syftet.

Jag vet att det finns en uppsjö utav framverk för Java, men jag undrar om Java Server Faces passar mitt syfte? Jag vill ha det enkelt och jag bryr mig inte om ramverket saknar Rolls-Royce funktioner som tar dagar att lära sig. Jag har ju hört att Java Server Faces är väldigt populärt bland företag. Hur ramverkets status i framtiden vet jag inte så mycket om, men jag utgår från att Java Server Faces utvecklas också.

Några krav som jag har är:

  • Enkelt - Man behöver inte spendera timmar för att göra en liten sak

  • Robust - Tekniken skall vara beprövad

  • Support - Den ska ha god support

Detta kanske låter för bra, men jag kan även acceptera detta:

  • Begränsade funktioner

  • Gammaldags

  • Företagsbunden

Permalänk
Medlem

JSF är väl egentligen bara en uppdaterad version av JSP? Skapade lite webbapplikationer i skolan med JSF och det fungerade bra. Använde oss utav JSF, JavaEE som logik och bootstrap för att snygga till det lite. Såhär såg arkitekturen ut

Managed beans är alltså egentligen bara java-klasser som har logik i sig.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

JSF är väl egentligen bara en uppdaterad version av JSP? Skapade lite webbapplikationer i skolan med JSF och det fungerade bra. Använde oss utav JSF, JavaEE som logik och bootstrap för att snygga till det lite. Såhär såg arkitekturen ut

Managed beans är alltså egentligen bara java-klasser som har logik i sig.

https://i.gyazo.com/d342047128f4a5fa14c0de8423ec72a3.png

Kul att höra att det fungerade. Jag har tänkt att börja använda nästan alla Java produkter som Oracle släpper t.ex. Java SE, Java EE och Java ME samt Oracle DB.

Som jag uppfattar det så är JSF ett ramverk i JSP, dvs färdiga verktyg och JSP är om man vill bygga från grunden. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Mitt mål egentligen styrning utav elektronik och mekanik som kan loggas till en databas där jag kan sedan observera datan.
Därför behöver jag ett litet och enkelt ramverk för att uppnå mina syftet.

För det ändamålet skulle jag själv kört ngt enklare typ, Scala/java + akka-http + postgresql

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Kul att höra att det fungerade. Jag har tänkt att börja använda nästan alla Java produkter som Oracle släpper t.ex. Java SE, Java EE och Java ME samt Oracle DB.

Som jag uppfattar det så är JSF ett ramverk i JSP, dvs färdiga verktyg och JSP är om man vill bygga från grunden. Rätta mig om jag har fel.

https://stackoverflow.com/questions/2095397/what-is-the-diffe... den här förklaringen tyckte jag var bra!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

En fråga!

Vad kan jag göra med JSF som jag inte kan göra med JSP?