Permalänk
Medlem

Jag har en liten summa för korttids trades och rena lotto köp så jag handlade lite AMD aktier i början av veckan för 13,6K (46aktier @ 32,62USD). Jag tänker behålla dem någon månad och sedan sälja av med lite vinst förhoppningsvis

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag har en liten summa för korttids trades och rena lotto köp så jag handlade lite AMD aktier i början av veckan för 13,6K (46aktier @ 32,62USD). Jag tänker behålla dem någon månad och sedan sälja av med lite vinst förhoppningsvis

Har du läst på något? Om du nu ändå ska sälja om en månad, köp finansiella derivat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

andra dagen, körde inte på samma aktier som igår utan drog några nya "lotter", som tidigare gick jag in när jag såg en aktie började röra sig, när den gått upp ca 0.8-1,5% sålde jag igen, gjorde detta 5 gånger under dagen och fick ihop ca 2500kr efter avgifter. visst jag kunde suttit kvar längre men det känns mycket säkrare att göra på detta sätt. Jag ligger dock -60kr på en aktie,dock gick jag in väldigt lågt, (ett par tusen) det var mot bättre vetande, en aktie som "experterna" tipsade om. förhoppningsvis så stiger den på måndag. Det är även den enda aktien jag inte sålt av inför helgen. Jag lekte lite med usa aktier i går, men som det är nu kommer jag nog hålla mig till sverige.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

andra dagen, körde inte på samma aktier som igår utan drog några nya "lotter", som tidigare gick jag in när jag såg en aktie började röra sig, när den gått upp ca 0.8-1,5% sålde jag igen, gjorde detta 5 gånger under dagen och fick ihop ca 2500kr efter avgifter. visst jag kunde suttit kvar längre men det känns mycket säkrare att göra på detta sätt. Jag ligger dock -60kr på en aktie,dock gick jag in väldigt lågt, (ett par tusen) det var mot bättre vetande, en aktie som "experterna" tipsade om. förhoppningsvis så stiger den på måndag. Det är även den enda aktien jag inte sålt av inför helgen. Jag lekte lite med usa aktier i går, men som det är nu kommer jag nog hålla mig till sverige.

Jag antar att du vet att den här typen av slumpvis handel är ren förlust i form av courtage. Det går att day trading går att göra som privatperson, speciellt i låglikviditets aktier, men det du gör tillför inget annat värde än slumpen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Jazz 1-up: fast jag snittar 70,000kr i snitt när jag köper, tjänar 6-700kr, säljer och betalar courtage på ca 60-90kr
enda gången jag köpt för mindre är den aktien som inte gått super, den ligger jag kvar i tills den går upp?
när avgifterna är betalda ligger jag ett par tusen plus per dag, hur är det en förlust?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Jazz 1-up: fast jag snittar 70,000kr i snitt när jag köper, tjänar 6-700kr, säljer och betalar courtage på ca 60-90kr
enda gången jag köpt för mindre är den aktien som inte gått super, den ligger jag kvar i tills den går upp?
när avgifterna är betalda ligger jag ett par tusen plus per dag, hur är det en förlust?

Du är inbjuden till /r/wallstreetbets.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Jazz 1-up: fast jag snittar 70,000kr i snitt när jag köper, tjänar 6-700kr, säljer och betalar courtage på ca 60-90kr
enda gången jag köpt för mindre är den aktien som inte gått super, den ligger jag kvar i tills den går upp?
när avgifterna är betalda ligger jag ett par tusen plus per dag, hur är det en förlust?

Jag har inte sagt att du förlorat pengar. Det jag säger är att ditt sätt att sälja aktier som stiger en procent och behålla dem som sjunker inte är en legitim investeringsstrategi. Det är bara motsatsen till en stop-loss order, du kan kalla det "stop-profit". Den främsta effekten det här har är att du betalar mer i courtage än annars.

Jag skulle rekommendera att du lär dig riktig day-trading istället om du är intresserad av den här typen av handel. Inget man blir rik på i längden dock.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering, Har alltid handlat svenska aktier med isk hört man ska ha KF på utländska om dem har utdelning. Men kommer ett cannabis bolag stenocare som är dansk men kommer komma till svenska börsen kommer det betyda att det handlas som ”svenska” aktier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har en liten fundering, Har alltid handlat svenska aktier med isk hört man ska ha KF på utländska om dem har utdelning. Men kommer ett cannabis bolag stenocare som är dansk men kommer komma till svenska börsen kommer det betyda att det handlas som ”svenska” aktier

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer noteras på Spotlight Stock Market, men så länge det är ett danskt bolag så kommer den inte beskattas som svenska aktier.
Det verkar gå att ansöka om att få tillbaka källskatten från Danmark om man har aktien i ett ISK, men det ser aningen krångligt ut. Skulle säga att KF är bästa valet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har en liten fundering, Har alltid handlat svenska aktier med isk hört man ska ha KF på utländska om dem har utdelning. Men kommer ett cannabis bolag stenocare som är dansk men kommer komma till svenska börsen kommer det betyda att det handlas som ”svenska” aktier

Skickades från m.sweclockers.com

är de noterade på en svensk handelsplats kan du köpa dom i ett ISK.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag har nyligen börjat spara i aktier i Essilor. Ett enormt franskt bolag, som äger det bolaget jag jobbar på.
Det dras 500 kr från min bruttolön till en fond där pengarna ligger tills företaget köper aktier för alla anställda som är med i programmet. Detta köp görs två gånger om året. Det fina i kråksången är att allt jag investerar så lägger bolaget lika mycket till.
Så mina 500kr blir alltså 1000kr

Sweet, vad är taket för att spara så?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

[quote postid="17577699" userid="21813" name="glemmy"]
Den kommer noteras på Spotlight Stock Market, men så länge det är ett danskt bolag så kommer den inte beskattas som svenska aktier.
Det verkar gå att ansöka om att få tillbaka källskatten från Danmark om man har aktien i ett ISK, men det ser aningen krångligt ut. Skulle säga att KF är bästa valet.

[/
Okej men om man skulle köpa med isk å råka få utdelning så sköter den allt själv va? Bara det att man få mindre tillbaka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tankar om denna? https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-ba... Specfikt så syfter jag på portföljen med fyra fonder. Tänkte dock köra 50% global, 10% sverige (avanza zero), 40% räntefond.

Känner att det är jävligt svårt att göra ett bra val när det gäller sparande om du inte är riktigt insatt i hur det hela fungerar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Tankar om denna? https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-ba... Specfikt så syfter jag på portföljen med fyra fonder. Tänkte dock köra 50% global, 10% sverige (avanza zero), 40% räntefond.

Känner att det är jävligt svårt att göra ett bra val när det gäller sparande om du inte är riktigt insatt i hur det hela fungerar.

På hur lång sikt har du tänkt spara?
Hur mycket är du beredd att förlora?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

På hur lång sikt har du tänkt spara?
Hur mycket är du beredd att förlora?

Skickades från m.sweclockers.com

Cirka 5 år, förmodligen längre. Tanken var att ha skapligt säkra fonder men lite risk är jag beredd att ta.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Har en högriskare med mycket potential, ny fullskalig anläggning i Höganäs håller på att installeras och driftsättas precis nu invigning om ett par veckor https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/7022/cortus-energ...
Ser vi fina värden från anläggningen så är vi över kronan i höst är mitt heta tips.

Satsade på din högriskare :D, gick inte så bra. Inga större summor så tänker inte sälja utan kan vänta tills dom går med vinst (om dom någonsin gör det haha).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Satsade på din högriskare :D, gick inte så bra. Inga större summor så tänker inte sälja utan kan vänta tills dom går med vinst (om dom någonsin gör det haha).

Ja, det där var ju en riktig högriskare
kikade lite på bolaget och det går väl inte så superbra. Tycker de har hög medellön för sina 16st anställda med >500k:- per år
https://www.allabolag.se/5566702584/cortus-energy-ab

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, det där var ju en riktig högriskare
kikade lite på bolaget och det går väl inte så superbra. Tycker de har hög medellön för sina 16st anställda med >500k:- per år
https://www.allabolag.se/5566702584/cortus-energy-ab

Vad jag läst till mig så är det flesta anställda tekniker/ingenjörer.

Nåja, går det i konkurs så är inte mycket förlorat. Men sätter dom igång verksamheten så antar jag att det kommer öka rätt mycket från dagens ~0.2 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Vad jag läst till mig så är det flesta anställda tekniker/ingenjörer.

Nåja, går det i konkurs så är inte mycket förlorat. Men sätter dom igång verksamheten så antar jag att det kommer öka rätt mycket från dagens ~0.2 kr.

Ah ok, ändå bra lön med 42k:-/månad
Små summor är det kul att chansa på lite olika bolag tycker jag. Ibland går det bra, ibland dåligt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ah ok, ändå bra lön med 42k:-/månad
Små summor är det kul att chansa på lite olika bolag tycker jag. Ibland går det bra, ibland dåligt

Har för mig det är inkl. arbetsgivaravgifter som står på allabolag, 42k/mån blir då ca 32k/mån brutto vilket inte är super högt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Ska man kränga sina Amd aktier eller behålla ?
Allt tyder ju på att dom ökar sin marknadsandel men ändå går dom ner...

Permalänk
Medlem

Ska börja med att erkänna att jag har absolut noll koll på vad allt som har med investeringar att göra innebär, men vid en ringa ålder av 38 så är det väl dags att börja pensionsspara på allvar antar jag. Höll lite som hastigast på att surfa runt och hamnade via nån sida på en annan sida som heter Börslabbet.

Någon som använder sig av det och kan rekommendera det?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ska börja med att erkänna att jag har absolut noll koll på vad allt som har med investeringar att göra innebär, men vid en ringa ålder av 38 så är det väl dags att börja pensionsspara på allvar antar jag. Höll lite som hastigast på att surfa runt och hamnade via nån sida på en annan sida som heter Börslabbet.

Någon som använder sig av det och kan rekommendera det?

Använder det inte, men kan säga att med den månadskostnaden hoppas jag du redan har massor av pengar annars är det svårt att tjäna något på det. Mitt tips (Helt gratis) är indexfonder en Sverige en global.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Använder det inte, men kan säga att med den månadskostnaden hoppas jag du redan har massor av pengar annars är det svårt att tjäna något på det. Mitt tips (Helt gratis) är indexfonder en Sverige en global.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Tanken är väl att kanske gå in med i runda slängar nånstans mellan 10-15k. Tjänar väl knappast några överdrivna pengar i månaden som industriarbetare och har en sambo som är sjukskriven på heltid men är väl ändå inte så att jag vänder på korvörena för att överleva månaden.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Ska man kränga sina Amd aktier eller behålla ?
Allt tyder ju på att dom ökar sin marknadsandel men ändå går dom ner...

Jag håller i mina 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack för tipset. Tanken är väl att kanske gå in med i runda slängar nånstans mellan 10-15k. Tjänar väl knappast några överdrivna pengar i månaden som industriarbetare och har en sambo som är sjukskriven på heltid men är väl ändå inte så att jag vänder på korvörena för att överleva månaden.

Ja indexfonder är bra, någon global och någon Sverige. Försök att månadsspara några hundralappar. Så sköter det sig mycket själv

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant med aktier osv dom som använder sig av sk tenisk analys.
Vissa är väldigt duktiga på få fram diagram tydliga över perioder som man sen lät kan dra linje hur trenden varit och vart tak och botten varit under den perioden.
Nån som har koll på vart man kan göra det?
Eller är det folk helt enkelt som gör det manuellt?
När man tex är på avanza eller annan sida så är ju diagramen inte så tydliga så man kan se nå form av trend tak ich botten under valfri period.
Jag hoppas nån förstår vad jag menar ::

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det är intressant med aktier osv dom som använder sig av sk tenisk analys.
Vissa är väldigt duktiga på få fram diagram tydliga över perioder som man sen lät kan dra linje hur trenden varit och vart tak och botten varit under den perioden.
Nån som har koll på vart man kan göra det?
Eller är det folk helt enkelt som gör det manuellt?
När man tex är på avanza eller annan sida så är ju diagramen inte så tydliga så man kan se nå form av trend tak ich botten under valfri period.
Jag hoppas nån förstår vad jag menar ::

Skickades från m.sweclockers.com

Testa https://www.tradingview.com/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det är intressant med aktier osv dom som använder sig av sk tenisk analys.
Vissa är väldigt duktiga på få fram diagram tydliga över perioder som man sen lät kan dra linje hur trenden varit och vart tak och botten varit under den perioden.
Nån som har koll på vart man kan göra det?
Eller är det folk helt enkelt som gör det manuellt?
När man tex är på avanza eller annan sida så är ju diagramen inte så tydliga så man kan se nå form av trend tak ich botten under valfri period.
Jag hoppas nån förstår vad jag menar ::

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl bland annat det som Börslabbet sysslar med om jag fattat saken rätt, kan dock ha helt fel?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det är intressant med aktier osv dom som använder sig av sk tenisk analys.
Vissa är väldigt duktiga på få fram diagram tydliga över perioder som man sen lät kan dra linje hur trenden varit och vart tak och botten varit under den perioden.
Nån som har koll på vart man kan göra det?
Eller är det folk helt enkelt som gör det manuellt?
När man tex är på avanza eller annan sida så är ju diagramen inte så tydliga så man kan se nå form av trend tak ich botten under valfri period.
Jag hoppas nån förstår vad jag menar ::

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan byta från linjediagram till sk candlestick om du vill.

Att sedan hitta tak och golv i olika trendkanaler är en del av jobbet med TA, det är inget som Avanza gör automatiskt åt dig. För att göra det kan du använda verktygen i TA-menyn som syns på bilden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.