Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel avtäcker Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Stämmer det att Intel har NDA på recensioner till på releasedagen? Eller inte ens skickar ut CPUer inann release? I så fall riktigt unket, vågar de inte lita på sina produkter?

Testerna kommer när de kommer.

Dagens samhälle är så stressat, bara ta det lugnt..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

Testerna kommer när de kommer.

Dagens samhälle är så stressat, bara ta det lugnt..

Håller med;
Vänta till testerna, läs dessa i lugn och ro, sov på saken, avvakte ett par dygn, efter detta kan du fundera på om du skall beställa en CPU eller inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

hoppas ingen av er lite på dem benchmarks intel har publicerat.

https://youtu.be/6bD9EgyKYkU

vidrigt sånt här.

extremt illa att jämföra med sämsta scenario för ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@rewoX: https://www.webhallen.com/se/product/290937-ASUS-ROG-Maximus-...

Super snabba, ska hämta kortet i eftermiddag

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Stämmer det att Intel har NDA på recensioner till på releasedagen? Eller inte ens skickar ut CPUer inann release? I så fall riktigt unket, vågar de inte lita på sina produkter?

Intels NDA för tredjepartsrecensioner gäller fram till releasedagen, jepp, precis så uselt är det.

Det kombinerat med förköpsmöjlighet och det köpta propagandaprestandatestet de viftar med innebär bara att de är arslen (precis som Nvidia och alla andra som erbjuder förköp, inklusive spelindustrin) som vill få så många som möjligt att förköpa utan att tänka efter. Och det funkar garanterat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Doorfen: Grymt, ja dom är snabba!
Sjukt vilken prisskillnad jämfört med det man själv sitter på...
Mitt moderkort gick på ~2500kr nytt och CPUn på ~3500kr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intels NDA för tredjepartsrecensioner gäller fram till releasedagen, jepp, precis så uselt är det.

Det kombinerat med förköpsmöjlighet och det köpta propagandaprestandatestet de viftar med innebär bara att de är arslen (precis som Nvidia och alla andra som erbjuder förköp, inklusive spelindustrin) som vill få så många som möjligt att förköpa utan att tänka efter. Och det funkar garanterat.

Japp.
De kör ett rakt av plagiat av ett annat märke som också chock höjde sina priser på sin nya produkt vilket inte riktigt levde upp till priset.
Hoppas recensenterna trycker mer på det horribla priset mer denna gången än vad man gjorde med 2080/ti.
Detta kommer nämligen bli en trend om inte recensenter & konsumenterna bjuder upp till dans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Testerna kommer när de kommer.

Dagens samhälle är så stressat, bara ta det lugnt..

Det är inte det som är problemet.

Problemet är att de erbjuder förköp till helt hutlösa priser utan att det finns ett endaste prestandatest (från andra än intels utvalda) att tillgå för att DE inte tillåter det.

Samma sak som när spelproducenter inte skickar ut recensionsexemplar. ett jävla sätt är det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intels NDA för tredjepartsrecensioner gäller fram till releasedagen, jepp, precis så uselt är det.

Det kombinerat med förköpsmöjlighet och det köpta propagandaprestandatestet de viftar med innebär bara att de är arslen (precis som Nvidia och alla andra som erbjuder förköp, inklusive spelindustrin) som vill få så många som möjligt att förköpa utan att tänka efter. Och det funkar garanterat.

Exakt min poäng!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@Doorfen: Grymt, ja dom är snabba!
Sjukt vilken prisskillnad jämfört med det man själv sitter på...
Mitt moderkort gick på ~2500kr nytt och CPUn på ~3500kr...

mm verkar vara tidens melodi

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

hoppas ingen av er lite på dem benchmarks intel har publicerat.

https://youtu.be/6bD9EgyKYkU

vidrigt sånt här.

Skrivet av _Merc_:

extremt illa att jämföra med sämsta scenario för ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste tyvärr meddela att det är värre än vad som påstods förut. De stängde av en CCX på 2700X och gjorde om det till en quadcore också .

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur dessa processorer presterar och när de kommer ut på marknaden. För så fort det händer så har förmodligen intel blivit valet med bäst prestanda/krona i flera prisklasser. Fast det återstår att se.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag måste tyvärr meddela att det är värre än vad som påstods förut. De stängde av en CCX på 2700X och gjorde om det till en quadcore också .

Hittade kommentarer om att de stängde av en CCX och gjorde den till en Quad Core, trodde dem drev först men tydligen så stämmer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hittade kommentarer om att de stängde av en CCX och gjorde den till en Quad Core, trodde dem drev först men tydligen så stämmer det

Jösses, kan inte komma ihåg det var så här sist!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Jag måste tyvärr meddela att det är värre än vad som påstods förut. De stängde av en CCX på 2700X och gjorde om det till en quadcore också .

daaafaque?? Hur är det enns en jämförelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Det är det inte, det är falsk marknadsföring som de hoppas "hype:ar" deras processor så den säljer bra innan det kommer faktiska tester som visar att i nästa alla spel presterar den i princip identiskt med 8700k fast till ett mycket högre pris.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

@_Merc_: Det är det inte, det är falsk marknadsföring som de hoppas "hype:ar" deras processor så den säljer bra innan det kommer faktiska tester som visar att i nästa alla spel presterar den i princip identiskt med 8700k fast till ett mycket högre pris.

precis! ren propaganda!

Nvidias tester var ju mycket bättre (handplockade) än de senare på 2080-serien
Intel kopierar detta??? De säger bara....Världens bästa spelprocessorn.

Och vad är detta påstående värt? inte alla sitter med dubbla 1080ti-sli

Så intel....Visa oss benchmarks på 9900k, 9700k och 8700k som båda körs på allcores 5ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

hoppas ingen av er lite på dem benchmarks intel har publicerat.

https://youtu.be/6bD9EgyKYkU

vidrigt sånt här.

Fy fan.... Sånt där får mig totalt att tappa respekten. Förhandsbokning och släppa egen benchmark för å pusha försäljningen.....
Jag som hade tänkt skaffa en I9-9900K... Nu funderar jag fan på skaffa en 2700X å spara in lite pengar.

Permalänk

Vart köper man den där boba fett saken?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Undra hur bra ryzen 7 nm kommer bli och vad det kommer kosta , i9900k kommer nog bli lite dyrare än jag trodde, är nog värt att vänta på ryzen 2..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

@Doorfen
Byter du ner dig spelmässigt eller behöver du kärnorna?
😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

@Xinpei: ”Intel”?

Jag ser att teknikpriserna skenar oavsett om det är grafikkort, ram eller cpu. Skulle vi låtsas att 8700k inte ökat en tusing på någon månad så skulle 9900k ligga mer inom ramen för förväntade priset.

Många (inkl jag) har suttit på gamla grejer ganska länge och då är det inte hela världen om det kostar lika extra, i det stora hela så hamnar allt i skuggan av priserna för rtx korten.

Nu pratar jag lanseringspris. Inte vad de ligger på nu pga. brist på tillgång. Dessutom teknikpriserna skenar inte hos AMD. Är det inte lite underligt? Och bara för att Nvidia utnyttjar sin marknadsställning så betyder det inte att det är okej att Intel följer eller Nvidia gjort det från första början. Problemet är att när folk köper dessa för att "få det bästa" så eskalerar de priserna. Orsaken varför Nvidia och Intel gjort detta är för att folk köper dessa oberoende vad de kör och det är bara kontraproduktivt. Kolla bara på inställningen hos vissa i denna tråd... Hela argumentet att "Det kostar att ha det bästa" är både naivt och en smått farlig inställning.

Just AMD har lyckats bevisa att Intels skitsnack att det kostar mycket att ha lödd IHS och HT är just skitsnack. Vad gör Intel? Jo. De kontrar med att nischa sönder sina egna processorer genom att skjuta upp HT ännu ett prissegment.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vart köper man den där boba fett saken?

https://www.sideshowtoy.com/

Skrivet av anon298854:

@Doorfen
Byter du ner dig spelmässigt eller behöver du kärnorna?
😊

Behöver kärnorna för Unity samt BF5

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vart skrev jag att X-serien försvinner? Så länge X-serien finns kommer i9-9900k aldrig vara någon "super duper deluxe"-modell, talar man om den som sådan så ligger prisnivån helt plötsligt mycket lägre än tidigare.

Eller just det, glömmer att det är Sweclockers. Allt som har med Intel eller Nvidia att göra måste dränkas i gnäll om priser, oavsett om konkurrensen inte är bättre på något plan.

Fast när blev 6000-6500kr billigt för high end konsument-CPU? Det är x-serien-priser, inget annat. Men du kanske inte förstod den kopplingen.

Sist jag hade en Amd-cou var athlon 64, och gpu var 7970. Men visst tyck att det är coolt att helt plötsligt betala premium för ingenting. Nvidia kom iaf med något nytt(fortf inte värt 15000:-) men Intel har ingenting nytt över huvud taget, tvärtom, gammal tech.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag måste tyvärr meddela att det är värre än vad som påstods förut. De stängde av en CCX på 2700X och gjorde om det till en quadcore också .

What, detta kan ju inte vara sant... ok, kollade källan och ok... det verkar vara sant... Men, detta kan ju inte vara sant. Intel behandlar ju konsumenter som om de vore dumma i huvudet. Wow... trodde inte det skulle komma så fort... men new low...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

What, detta kan ju inte vara sant... ok, kollade källan och ok... det verkar vara sant... Men, detta kan ju inte vara sant. Intel behandlar ju konsumenter som om de vore dumma i huvudet. Wow... trodde inte det skulle komma så fort... men new low...

tror inte Intel har fel om du kolla omkring både här och på nätet. folk föreboka det höger och vänster.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Är lite kluven, beställde för några dagar sen ett moderkort och en i7 8700 k.
Bör jag avbeställa och ta denna generation istället eller kommer jag bli nöjd iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tror inte Intel har fel om du kolla omkring både här och på nätet. folk föreboka det höger och vänster.

Va, vad pratar du om? Kommenterar du ens det vi disskuterat?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag måste tyvärr meddela att det är värre än vad som påstods förut. De stängde av en CCX på 2700X och gjorde om det till en quadcore också .

Det måste varit medvetet eftersom man måste in en bra bit i Ryzen Master för att stänga av ett CCX-Cluster.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |