Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

skulle verkligen uppskatta om du kunde komma med info om din HDD du får. I stort sett allt du får fram förutom serienummret som du inte skall lämna ifrån dig givetvis.

TL;DR; Jag fick en WD80EZAZ, dvs en white label-disk med 256 MB cache, "3.3 V issue" och utan TLER.

~$ sudo smartctl -d sat -a /dev/sdf === START OF INFORMATION SECTION === Device Model: WDC WD80EZAZ-11TDBA0 Serial Number: xxxxxxxx LU WWN Device Id: 5 000cca 273e064b6 Firmware Version: 83.H0A83 User Capacity: 8,001,563,222,016 bytes [8.00 TB] Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical Rotation Rate: 5400 rpm Form Factor: 3.5 inches Device is: Not in smartctl database [for details use: -P showall] ATA Version is: ACS-2, ATA8-ACS T13/1699-D revision 4 SATA Version is: SATA 3.2, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) Local Time is: Wed Oct 17 11:07:30 2018 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled ~$ sudo smartctl -l scterc -d sat /dev/sdf SCT Error Recovery Control: Read: Disabled Write: Disabled

Vad jag kunnat läsa mig till så kan man aktivera TLER men det sparas inte över en omstart, det måste göras vid varje uppstart. Just nu håller jag på och kör en lång Smartctl-test som skall bli klar imorgon fm (drygt 17h), sen väntar ett par varv med badblocks för att vara på den säkra sidan innan jag demonterar den.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VlaXioZ:

Svar från Elgiganten

Hej bäste kund. Er order är stoppad pga tryckfel på pris, det aktuella priset är 7790kr. Ni får era pengar åter. Beklagar strulet. Mvh Elgiganten

Jag fick plattan trots meddelandet. Du med?

Handlade alltså om Samsung Tab S4 för ca 3590kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lyktgubben:

Då får man gratulera där hade du tur, själv fick jag inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

TL;DR; Jag fick en WD80EZAZ, dvs en white label-disk med 256 MB cache, "3.3 V issue" och utan TLER.

~$ sudo smartctl -d sat -a /dev/sdf === START OF INFORMATION SECTION === Device Model: WDC WD80EZAZ-11TDBA0 Serial Number: xxxxxxxx LU WWN Device Id: 5 000cca 273e064b6 Firmware Version: 83.H0A83 User Capacity: 8,001,563,222,016 bytes [8.00 TB] Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical Rotation Rate: 5400 rpm Form Factor: 3.5 inches Device is: Not in smartctl database [for details use: -P showall] ATA Version is: ACS-2, ATA8-ACS T13/1699-D revision 4 SATA Version is: SATA 3.2, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) Local Time is: Wed Oct 17 11:07:30 2018 CEST SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled ~$ sudo smartctl -l scterc -d sat /dev/sdf SCT Error Recovery Control: Read: Disabled Write: Disabled

Vad jag kunnat läsa mig till så kan man aktivera TLER men det sparas inte över en omstart, det måste göras vid varje uppstart. Just nu håller jag på och kör en lång Smartctl-test som skall bli klar imorgon fm (drygt 17h), sen väntar ett par varv med badblocks för att vara på den säkra sidan innan jag demonterar den.

Tack!
Jag verkar få min disk idag faktiskt.. så ja kan posta mina resultat med.
Hur fick du fram resultaten enklast ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hur fick du fram resultaten enklast ?

Kommandona han körde är ju med i inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Kommandona han körde är ju med i inlägget?

Jo så långt är jag med....
men var skriver man in dom. är det i CMD ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jo så långt är jag med....
men var skriver man in dom. är det i CMD ?

Jag kör Ubuntu så jag skrev dem i ett terminalfönster, hur man gör på Windows vet jag inte. Crystal Disk Info är nog en bra start.

Dock lyckas jag inte köra det långa testet med Smartctl, disken verkar ha en ganska aggressiv energisparfunktion så den varvar ner efter en stund och då avbryts Smartctl. Jag har hittat ett förslag på hur man kan deaktivera energisparfunktionen så jag skall köra det och se om det hjälper.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag kör Ubuntu så jag skrev dem i ett terminalfönster, hur man gör på Windows vet jag inte. Crystal Disk Info är nog en bra start.

Dock lyckas jag inte köra det långa testet med Smartctl, disken verkar ha en ganska aggressiv energisparfunktion så den varvar ner efter en stund och då avbryts Smartctl. Jag har hittat ett förslag på hur man kan deaktivera energisparfunktionen så jag skall köra det och se om det hjälper.

Grymt!
Let's keep it up. Jag postar mina resultat senare idag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Redigerade mitt inlägg med workaround
"
Om en "felmeddelande-ruta" poppar upp när du går vidare i kassan, tryck ESC och inte på krysset, slutför betalning.
"

Tack för den workarounden, beställde igår vid 23 tiden och fick bekräftelse att lurarna skickas imorgon till mig👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

jag verkar ha fått exakt samma disk baserat på modelnummret: WD80EZAZ-11TDBA0
Resten fick jag inte ut av crystal disk info. Ingen cache mängd eller nåt sånt.
Nu återstår för mig att ta reda på exakt om denna kommer motsvara mina WD RED så det inte saktar ner min RAID helt. Men som det låter på er så är dessa white labels i stort sett identiska som WD RED fast utan TLER och med 3.3v problemet.
Har inte hittat hur man sätter på TLER per auto i en synology NAS än men det bör ju hittas lätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Angåend Hyper X Cloud II fanns det gott om dem på Clas Ohlson i Falun.

Permalänk
Medlem

Angående Monster Hunter PC från proshop

Hej Zargoz,

Vi är tyvärr tvungna att annullera din beställning, på grund av att produkten har upprättats med ett felaktigt pris.
Vi beklagar naturligtvis detta och hoppas på din förståelse.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Zargoz:

Fick samma.. Var sugen på att testa det, ahja sånt är livet..

Fick iallfall fyndat ett par Hyperx cloud flight för 1100kr istället..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det har varit mycket felaktiga priser på sistone.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Det har varit mycket felaktiga priser på sistone.

Verkligen, väldigt ofta. Jag vet inte riktigt hur det går till, om det är den mänskliga faktorn eller om det är maskinella bekymmer, men butikerna måste ju skärpa sig. Det slösar både tid hos alla parter och ger frustration hos kunder.

Nu pratar jag inte om de tillfällen där ett GTX 1080 Ti kostar tusen kronor eller liknande absurditeter utan om till synes rimliga priser där jämförbara sänkningar faktiskt finns på andra produkter. Halva priset på ett par hörlurar eller en tredjedel av priset på ett visst spel, det förekommer sådana sänkningar relativt frekvent.

Det handlar ju inte heller enbart om ett mindre störningsmoment. Låt oss säga att jag beställer ett nedsänkt spel idag, hos en butik som levererar till imorgon (då det är fredag). Då förväntar jag ju mig att jag ska få det innan helgen, så att jag kan spela när jag är ledig. Om butiken nu precis innan 1600 annulerar min order för att de gjort ett misstag (återigen, inte nödvändigtvis uppenbart felaktigt för kund) så kan jag ju glömma att få mitt spel innan helgen. Hade inte butiken gjort det misstaget (eller "misstag" om man vill vara cynisk) så hade jag beställt i en annan butik och fått det imorgon. I-landsproblem? Ja visst, men ändå något som butiken orsakat genom slarv eller felaktiga inmatningar.

Särskilt problematiskt är det förstås om pengarna fryser inne under en längre tid när man betalar med kort, paypal eller liknande direktbetalningsmetod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Det handlar ju inte heller enbart om ett mindre störningsmoment. Låt oss säga att jag beställer ett nedsänkt spel idag, hos en butik som levererar till imorgon (då det är fredag). Då förväntar jag ju mig att jag ska få det innan helgen, så att jag kan spela när jag är ledig.

Har aldrig riktigt förstått hur man kan förvänta sig att alltid få sitt paket från en dag till nästa, tycker man får utgå ifrån att det kan ta någon dag extra av olika anledningar, inget konstigt om det kommer på måndag om beställning sker på torsdag. har sett folk som gett butiker 1/10 i betyg på prisjakt för att beställningen inte kom efter 2 dagar...

men håller annars med. och tycker att butiker kan ta lite ansvar för sitt eget fel när det inte handlar om för stora summor. i detta fallet med monster hunter lär folk inte ha köpt mer än ett spel var, så dom hade kunnat se det som en lite onödigt kostsam kampanj för att få nya kunder. nu slutar det med allt bara blir bortkastad tid både för butiken som måste makulera ordrar och skicka ut mail, och för kunderna som blir besvikna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Har aldrig riktigt förstått hur man kan förvänta sig att alltid få sitt paket från en dag till nästa, tycker man får utgå ifrån att det kan ta någon dag extra av olika anledningar, inget konstigt om det kommer på måndag om beställning sker på torsdag. har sett folk som gett butiker 1/10 i betyg på prisjakt för att beställningen inte kom efter 2 dagar...

Nu var ju inte riktigt det poängen utan det var att illustrera sätt som detta misstag kan påverka kunden mer än att det bara är störande, men jag håller med. Dock finns det ju butiker som garanterar att det kommer fram nästa dag och det var ett sådant scenario jag tänkte på. Men det handlar som sagt om att illustrera problemet snarare än något annat.

Skrivet av Tauc:

men håller annars med. och tycker att butiker kan ta lite ansvar för sitt eget fel när det inte handlar om för stora summor. i detta fallet med monster hunter lär folk inte ha köpt mer än ett spel var, så dom hade kunnat se det som en lite onödigt kostsam kampanj för att få nya kunder. nu slutar det med allt bara blir bortkastad tid både för butiken som måste makulera ordrar och skicka ut mail, och för kunderna som blir besvikna.

Även här håller jag med, i fallet med Monster Hunter World så var det inte helt orimligt även om det var ett väldigt lågt pris. Tycker att butikerna bör ta lite ansvar, förslagsvis genom att ta den ekonomiska smällen själva. I varje fall för, säg, de tio, femtio eller hundra första kunderna. Om det nu blir alldeles för dyrt att göra det med alla. Dock skulle väl det reta upp alla andra i detta avundsjukans tidevarv.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Benedict:

Angåend Hyper X Cloud II fanns det gott om dem på Clas Ohlson i Falun.

Tackar, blir nog ett köp imorgon

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Gigabyte rx580 8gb 2400 kr
https://extremeit.se/grafikkort/gigabyte-rx-580-gaming-8g-mi-...
Står bulk och inte mycket mer än så.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

PowerColor Radeon RX580 8GB Red Dragon OC för 2499:-
https://www.inet.se/produkt/5408648/powercolor-radeon-rx580-8...

Tack för tipset, det blev en beställning. Blir en bra och prisvärd uppgradering från mitt gamla HD7870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Gigabyte rx580 8gb 2400 kr
https://extremeit.se/grafikkort/gigabyte-rx-580-gaming-8g-mi-...
Står bulk och inte mycket mer än så.

Är inte detta ett bättre köp för 100:- mer?
https://www.inet.se/produkt/5408648/powercolor-radeon-rx580-8...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Varför? Vad jag vet körs Gigabyte i högre frekvens, kortet är mindre i storlek och stabila windforcefläktar!
Vet inte hur Powercolors kylare är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Varför? Vad jag vet körs Gigabyte i högre frekvens, kortet är mindre i storlek och stabila windforcefläktar!

Jag stod och vägde mellan korten innan jag körde på kortet från Powercolor.
Enligt Gigabytes hemsida är det bara 3månaders garanti på kortet. Vet inte hur det fungerar med svensk konsumenträtt men det fick bli powercolormodellen ändå.

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-RX580GAMING-8GD-MI-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Enligt Gigabytes hemsida är det bara 3månaders garanti på kortet. Vet inte hur det fungerar med svensk konsumenträtt men det fick bli powercolormodellen ändå.

Oj, bara 3 månader låter minst sagt märkligt, kan det verkligen stämma?
I så fall enkelt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Jag tänkte mest på garanti tiden samt att inet.se är en känd aktör, extremeit.se är inget jag känner igen iaf.
Men visst ska man sponsra små aktörer också men jag handlar ogärna från helt okända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Skrivet av xprt:

Oj, bara 3 månader låter minst sagt märkligt, kan det verkligen stämma?
I så fall enkelt beslut.

Man har alltid 3 års reklamationsrätt, om felet varit ursprungligt. Under de första 6 månaderna är det upp till säljaren att bevisa ifall felet ej varit ursprungligt och därefter är det ditt eget ansvar. Det är alltid säljaren som är motpart vid reklamation, även om många försöker lämpa över ansvaret på tillverkaren. (Hallå Konsument och Konsument Europa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/93v01t/gigabyte_radeon_...

Permalänk
Inaktiv

Asus ZenPad 3s fyndet är rent skit! En padda som aldrig kommer få någon uppdatering igen, Nougat är max den kommer få och kör på en Mediatek cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fantastiskt pris på Asus ZenPad 3s, 2 590kr hos Dustin Home.

Android-surfplatta i storleken 10" med hög upplösning i 4:3 format. Bra prestanda dessutom. Ska funka med aktiv och tryckkänslig stylus, men dessa verkar inte gå att få tag på längre.

Skrivet av anon114264:

Asus ZenPad 3s fyndet är rent skit! En padda som aldrig kommer få någon uppdatering igen, Nougat är max den kommer få och kör på en Mediatek cpu.

Ja det vete katten.. Produkten är ju mer än två år gammal så på sin höjd känns det som att prisvärdet kan vara ok. Angående prestandan skrev PC för alla såhär för typ två år sedan:

"Pålitliga prestanda
Prestandamässigt är Zenpad 3S 10 ingen extrem maskin, men snabb nog för det mesta du kan tänkas vilja göra på den. Dess Mediatek-krets med sex kärnor, två högt klockade och fyra strömsnåla, ger oss ungefär prestanda i klass med en mellanklass-smartphone.

Den är ungefär jämförbar med konkurrerande plattor – förutom Ipad Pro, som ligger ett par steg högre i prestanda, men också är rejält dyrare. I våra tester får Zenpad 3S 10 lite bättre allround-resultat än till exempel Samsung Galaxy Tab S2, men ligger lite efter i grafikprestanda. För all vardaglig användning, och även för att spela populära spel, räcker den gott och väl till."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.664721/test-asus-zenpad-3s-...

Lite magstarkt kanske att i dagsläget summera det med "Bra prestanda dessutom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade inte tagit i den med tång. Säkerligen inga fler officiella uppdateringar, dessutom mediatek SOC=ingen ROM från tredje part.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator