Permalänk
Medlem

[quote postid="17592492" userid="266355" name="Tdoll"]
Även jag vill vara med i den klubben. En av mina första aktier som köptes var just northland. Var naiv och lyssnade lite för mycket på folk på internet, framförallt kanske avanzas forum. Det blev en dyr affär även om det för många bara handlade om småpengar.

Läser fortfarande lite på forum då och då även om jag har en mer sund inställning till vad som sägs. Lite roligt/tragiskt dock att man om och om igen läser samma sorts inlägg från folk som tror stenhårt på företgaen även när alla varningslampor börjar blinka.
[/quote

>Du var inte enasam i mon kompis krets plus jobbet så vet jag om ungefär att folk loosa upp emot 3 mille totalt inom min krets. jag gick in på ca 5 kr vilket kändes ganska säkert. kände massa folk som köpte på 15 kr när inte ett skit fanns. När jag köpte var ju allt uppbyggt bara att pengarna skulle börja komma in trodde man suck

Permalänk
Medlem

Har inte gått minus men är nere på nästan noll, årets vinst är borta just nu gått nere någonstans mellan 15-20k i min fondportfölj. Får hoppas att det stabiliserar sig

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte börja investera cirka 20% av min lön månadsvis och skulle gärna ta emot tips. Min nuvarande tanke är:

40% Länsförsäkringar Global Indexnära
40% XACT Svenska Småbolag
20% ETFS ISE Cyber Security GO UCITS ETF

De två förstnämnda fonderna har jag läst mycket om och valt till stor del på grund av låga avgifter. Den sistnämnda är en ETF som jag valde jag för att den är inriktad på cybersäkerhet, vilket är en bransch jag tror starkt på i framtiden. Vad tycker ni om min fördelning?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Lysa för låga avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Rekommenderar Lysa för låga avgifter.

Låga?
De tar lika mycket avgift som en indexfond för att sen investera i en indexfond. Så du betalar dubbla avgifter mot att bara ta en indexfond direkt. Eller har jag fattat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Låga?
De tar lika mycket avgift som en indexfond för att sen investera i en indexfond. Så du betalar dubbla avgifter mot att bara ta en indexfond direkt. Eller har jag fattat fel?

Stämmer. Själv är jag inte så insatt i just Lysa men Lysa är en så kallad fondrobot liksom Avanza Auto. Vilket innebär att avgifterna som du betalar direkt till Lysa är mycket låga.

Men därutöver tillkommer ju avgifter för underliggande fonder och transaktionsavgifter, precis som du säger. Tror dock inte Lysa bara investerar i Indexfonder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawde:

Hej,

Tänkte börja investera cirka 20% av min lön månadsvis och skulle gärna ta emot tips. Min nuvarande tanke är:

De två förstnämnda fonderna har jag läst mycket om och valt till stor del på grund av låga avgifter. Den sistnämnda är en ETF som jag valde jag för att den är inriktad på cybersäkerhet, vilket är en bransch jag tror starkt på i framtiden. Vad tycker ni om min fördelning?

Jag hade övervägt något fler. Jag gillar när man får lite mer bredd på sparandet, typ 4-5 fonder. Nu är ju globalfonden väldigt bred så det täcker upp en hel del. Tex XACT Svenska Småbolag har ju 27 aktier på en liten marknad. Din ETFS ligger också ganska lågt. Globalfonden har ju nästan 1600 aktier. Att dunka in 60% av lönen i två begränsade områden som svenska småbolag och cybersäkerhet, ger hög risk.

Nu tycker jag väl att globalfonden är såpass bra så att det är okej med 40% men, jag hade nog valt att ta 20% från XACT och lagt till något annat som du också tror på, kanske småbolag utrikes eller en annan småbolagsfond också? Samt möjligen plocka 20% från globalfonden till några fler marknader, tex usa eller kina eller asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Låga?

Det stämmer mer eller mindre.

Det man betalar för är att det är bekvämt, de placerar dina pengar i 17 (i mitt fall) olika indexfonder och räntefonder och vid behov balanserar de om fördelningen och byter ut det som anses behöva bytas ut. Visst kan man göra det själv om man har tiden och disciplinen men i ärlighetens namn tycker nog de flesta av oss att ca 240 kr per år är en helt ok summa att betala för att någon annan ska göra det. (240 kr/per år är om vi enkelt räknar att du har 100.000 kr sparat)

Deras avgift är alltså 0,24 % och totalt är summan av alla avgifter <0,4 %.

Lysa är inte mitt primära sparsalternativ men jag har ändå ett konto med en blygsam summa. Kontot är bara 2-3 månader gammalt men om allt verkar fungera bra så kan jag tänka mig att flytta över en större del av sparbeloppet dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag hade övervägt något fler. Jag gillar när man får lite mer bredd på sparandet, typ 4-5 fonder. Nu är ju globalfonden väldigt bred så det täcker upp en hel del. Tex XACT Svenska Småbolag har ju 27 aktier på en liten marknad. Din ETFS ligger också ganska lågt. Globalfonden har ju nästan 1600 aktier. Att dunka in 60% av lönen i två begränsade områden som svenska småbolag och cybersäkerhet, ger hög risk.

Nu tycker jag väl att globalfonden är såpass bra så att det är okej med 40% men, jag hade nog valt att ta 20% från XACT och lagt till något annat som du också tror på, kanske småbolag utrikes eller en annan småbolagsfond också? Samt möjligen plocka 20% från globalfonden till några fler marknader, tex usa eller kina eller asien.

Tack för input! Håller med om att min fördelning är något snäv, gjorde en bredare fördelning med fyra olika fonder:

20% AMF Aktiefond Småbolag
20% AMF Aktiefond Nordamerika
20% Swedbank Robur Access Asien

Inte säker på den procentuella fördelningen så tar gärna emot tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det stämmer mer eller mindre.

Det man betalar för är att det är bekvämt, de placerar dina pengar i 17 (i mitt fall) olika indexfonder och räntefonder och vid behov balanserar de om fördelningen och byter ut det som anses behöva bytas ut. Visst kan man göra det själv om man har tiden och disciplinen men i ärlighetens namn tycker nog de flesta av oss att ca 240 kr per år är en helt ok summa att betala för att någon annan ska göra det. (240 kr/per år är om vi enkelt räknar att du har 100.000 kr sparat)

Deras avgift är alltså 0,24 % och totalt är summan av alla avgifter <0,4 %.

Lysa är inte mitt primära sparsalternativ men jag har ändå ett konto med en blygsam summa. Kontot är bara 2-3 månader gammalt men om allt verkar fungera bra så kan jag tänka mig att flytta över en större del av sparbeloppet dit.

Visst låter det fint men sanningen är lite annorlunda, vad jag kan se hade en globalfond varit bättre än deras förslag om man kollar deras historik. Köpa en globalindexfond skulle jag anse är mindre bökigt än använda lysa, det bästa är att den aldrig behöver balanseras.
Men visst jämfört med vad din storbank vill att du sparar i är det klart bättre.

Skrivet av Cenorida:

Stämmer. Själv är jag inte så insatt i just Lysa men Lysa är en så kallad fondrobot liksom Avanza Auto. Vilket innebär att avgifterna som du betalar direkt till Lysa är mycket låga.

Men därutöver tillkommer ju avgifter för underliggande fonder och transaktionsavgifter, precis som du säger. Tror dock inte Lysa bara investerar i Indexfonder.

Bör vara mer eller mindre indexfonder då de bara får kosta 0,16-0,25%.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawde:

Tack för input! Håller med om att min fördelning är något snäv, gjorde en bredare fördelning med fyra olika fonder:

20% AMF Aktiefond Småbolag
20% AMF Aktiefond Nordamerika
20% Swedbank Robur Access Asien

Inte säker på den procentuella fördelningen så tar gärna emot tips.

Tänk på att LF Global består till 66% av USA och Nordamerika, om du vill bredda ditt sparande hade jag valt något annat än en ren USA-fond som komplement.
Tror man på de amerikanska börserna är det inte nödvändigtvis fel men det blir ändå väldigt tungt i portföljen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla läget i tråden och be om lite råd och tips.
Månadssparar i
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% SPP Aktiefond Sverige A
60% Avanza Global
Och har lite tanken att dessa ska bara ligga i minst 10 år, är nyfiken på vad ni tycker om dessa

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tänkte kolla läget i tråden och be om lite råd och tips.
Månadssparar i
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% SPP Aktiefond Sverige A
60% Avanza Global
Och har lite tanken att dessa ska bara ligga i minst 10 år, är nyfiken på vad ni tycker om dessa

Du är väldigt nära index, men väljer inte att köra index helt fullt ut.
Jag tycker gott att du inte behöver göra någon större diversifiering än Avanza global och Avanza zero, du gör ingen större skillnad med de andra fonderna.

Men det är inga stora skillnader (bara några tiondelsprocent i avgifter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Du är väldigt nära index, men väljer inte att köra index helt fullt ut.
Jag tycker gott att du inte behöver göra någon större diversifiering än Avanza global och Avanza zero, du gör ingen större skillnad med de andra fonderna.

Men det är inga stora skillnader (bara några tiondelsprocent i avgifter).

Tack för svar, men förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att enbart ha Avanza global & zero?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Avanza Zero är helt okej med tanke på att den är avgiftsfri.
Men tänk på att den bara fokuserar på de 30 mest omsatta aktierna jämfört med andra indexfonder.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawde:

Hej,

Hur köper du ETF:en? trodde det var omöjligt numer

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

Hur köper du ETF:en? trodde det var omöjligt numer

Har inte köpt den än, men hittade den på Nordnet så gissar att den går att köpa. Trodde bara köpförbudet gällde nordamerikanska ETF:er och den jag nämnde är tysk. Någon med mer kunskap får gärna upplysa mig om den går att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drawde:

Har inte köpt den än, men hittade den på Nordnet så gissar att den går att köpa. Trodde bara köpförbudet gällde nordamerikanska ETF:er och den jag nämnde är tysk. Någon med mer kunskap får gärna upplysa mig om den går att köpa.

Så är det säkert. Har kollat på en amerikansk med samma inriktning (ETFMG Prime Cyber Security ETF "HACK"), men har inte kunnat köpa den genom Avanza.

Går ju att köpa certifikat som följer ETFerna, men det är jag inte så sugen på.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk

Hallå alla investerare. Nu har jag frågor om aktier. Först lite bakgrund:

Min arbetsgivare har ett aktiesparprogram för sina anställda så dom tar 5% av min lön och köper aktier för. Om jag inte rör dom på tre år så gör dom en matchning och jag får lika många aktier till. För ett tag sen gjordes sista matchningen för första året så nu har jag 76 aktier och jag vet inte vad jag ska göra med dom. Jag vill gärna behålla dom då utdelningen (tresiffrigt belopp) är större än vad jag fått i ränta från banken på många år.

Nu till mina frågor. Jag har tittat lite på Avanza och det ser ut som jag ska flytta dom till antingen ett ISK eller ett aktie-fondkonto. Vilket passar mig bättre? Kan det komma nån avgift när jag flyttar dom? Jag har läst mig till att ett ISK schablonskattas hela beloppet årligen, på aktie-fondkontot beskattas vinsten vid försäljning, jag har tänkt behålla dom här i många år, är då ett aktie-fondkonto bättre för mig?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

Min arbetsgivare har ett aktiesparprogram för sina anställda så dom tar 5% av min lön och köper aktier för. Om jag inte rör dom på tre år så gör dom en matchning och jag får lika många aktier till. För ett tag sen gjordes sista matchningen för första året så nu har jag 76 aktier och jag vet inte vad jag ska göra med dom. Jag vill gärna behålla dom då utdelningen (tresiffrigt belopp) är större än vad jag fått i ränta från banken på många år.

Nu till mina frågor. Jag har tittat lite på Avanza och det ser ut som jag ska flytta dom till antingen ett ISK eller ett aktie-fondkonto. Vilket passar mig bättre? Kan det komma nån avgift när jag flyttar dom? Jag har läst mig till att ett ISK schablonskattas hela beloppet årligen, på aktie-fondkontot beskattas vinsten vid försäljning, jag har tänkt behålla dom här i många år, är då ett aktie-fondkonto bättre för mig?

Avanza tar ingen avgift för att flytta värdepapper till ett konto, dock kan din nuvarande bank eller liknande ta ut en avgift. När det kommer till aktie/fondkonto tas det ut 30% skatt på utdelningar, vilket det inte görs på ett ISK (sålänge inte företaget är baserat i ett land =>källskatt tillkommer).

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du ska sätta dessa i ett ISK-konto om du ska ha dem på lång sikt.
Är det aktier som inte finns på den svenska marknaden ska du nog sätta dessa i kapitalförsäkring.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur förvaras aktierna idag? Är du formell ägare till dem eller är det fortf företaget som förvaltar dem åt dig?

Anledningen till att jag frågar är att om du redan är ägare till dem på ett aktiekonto så kan du inte flytta dem till ett ISK utan att sälja dem (det går bara att sätta in pengar på ett ISK, inte aktier).

Börja med att fråga någon på HR/lön om du öht kan flytta dem till ett ISK utan att utlösa reavinstskatt och utan att sabba matchningen. I dagsläget är ISK förmodligen mest lönsamt men om du ser framför dig att behålla aktierna extremt länge (>20 år) kan det vara värt att ha dem i depå istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Då kör vi månadens resultat. Börsen surade till rejält inför försäljningen så siffrorna som inte var roliga innan blev ännu värre.
Vi slutar med ett snitt på -16,63%.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Väx.kurs inköp

Försäljningpris

Väx.kurs försälj.

Utdelning

Vinst/Förlust

Allison Transmission Holdings, Inc.

44,75

9,14

Christian Berner Tech Trade AB ser. B

22,2849

1

Equinor

" 214,80"

1,1

Instalco Intressenter AB

62,6

1

MSG Networks Inc.

24,9078

9,14

Orion Corporation B

31,15

10,44

Biohit Oyj B

4,89

9,78

3,58

10,39

-22,22%

Equinor

205,3636364

1,1

214,8

1,1

3,22031

6,16%

Fingerprint Cards AB ser. B

17,15

1

8,15

1

-52,48%

Karolinska Development AB ser.B

7,45

1

7,1

1

-4,70%

Mycronic

100

1

106,4

1

2,5

8,90%

Pandora A/S

692,0169014

1,42

419,5

1,39

7,65

-39,58%

ProfilGruppen AB ser. B

133,1034707

1

119

1

-10,60%

"YIT Oyj / Lemminkäinen Corporation"

6,409929849

9,78

5,005

9,79

0,2125

-18,52%

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elloy:

Avanza tar ingen avgift för att flytta värdepapper till ett konto, dock kan din nuvarande bank eller liknande ta ut en avgift. När det kommer till aktie/fondkonto tas det ut 30% skatt på utdelningar, vilket det inte görs på ett ISK (sålänge inte företaget är baserat i ett land =>källskatt tillkommer).

Skrivet av griid:

Jag skulle säga att du ska sätta dessa i ett ISK-konto om du ska ha dem på lång sikt.
Är det aktier som inte finns på den svenska marknaden ska du nog sätta dessa i kapitalförsäkring.

Skrivet av zarkov:

Hur förvaras aktierna idag? Är du formell ägare till dem eller är det fortf företaget som förvaltar dem åt dig?

Anledningen till att jag frågar är att om du redan är ägare till dem på ett aktiekonto så kan du inte flytta dem till ett ISK utan att sälja dem (det går bara att sätta in pengar på ett ISK, inte aktier).

Börja med att fråga någon på HR/lön om du öht kan flytta dem till ett ISK utan att utlösa reavinstskatt och utan att sabba matchningen. I dagsläget är ISK förmodligen mest lönsamt men om du ser framför dig att behålla aktierna extremt länge (>20 år) kan det vara värt att ha dem i depå istället.

Jag ska försöka svara på er frågor. Företaget är svenskt, deras aktier finns på Avanza.

Enligt faq för aktieprogrammet:

Vart finns mina aktier?
Aktierna finns på ett gemensamt förvaltarkonto hos Computershare Investor Services PLC.

Dom kallar det också för aktiesparkonto, är det samma som aktie-fondkonto?

Hur flyttar jag mina aktier och vad kostar det?
Logga in i Computershare’s portal och välj fliken "Portfölj" alternativt "Information om innehav" för att flytta dina aktier.
Flytt av aktier till Sverige är kostnadsfritt. Observera att du förlorar rätten till matchning om du flyttar aktier som ännu
inte har matchats.

Jag kommer bara att flytta dom som har matchats, det är fler som ligger och väntar på matchning. Med ett ISK har jag tänkt så att utdelningen kommer troligen ätas upp av schablonskatten varför jag isåfall behöver sälja dom för att göra en mätbar vinst, är det feltänkt?. Hur länge jag ska ha kvar dom vet jag inte, är väldigt ny på sånt här. Alltifrån en månad till att mina eventuella barn får ärva dom.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då kör vi månadens resultat. Börsen surade till rejält inför försäljningen så siffrorna som inte var roliga innan blev ännu värre.
Vi slutar med ett snitt på -16,63%.

Du slår mig, jag ligger bara back ~12% senaste månaden. Eller ca 2 månadslöner i pengar. Såna här gånger är det bara att tänka långsiktigt och hoppas att det vänder snart.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka svara på er frågor. Företaget är svenskt, deras aktier finns på Avanza.

Vart finns mina aktier?
Aktierna finns på ett gemensamt förvaltarkonto hos Computershare Investor Services PLC.

Logga in i Computershare’s portal och välj fliken "Portfölj" alternativt "Information om innehav" för att flytta dina aktier.
Flytt av aktier till Sverige är kostnadsfritt. Observera att du förlorar rätten till matchning om du flyttar aktier som ännu
inte har matchats.

Jag kommer bara att flytta dom som har matchats, det är fler som ligger och väntar på matchning. Med ett ISK har jag tänkt så att utdelningen kommer troligen ätas upp av schablonskatten varför jag isåfall behöver sälja dom för att göra en mätbar vinst, är det feltänkt?. Hur länge jag ska ha kvar dom vet jag inte, är väldigt ny på sånt här. Alltifrån en månad till att mina eventuella barn får ärva dom.

Dina aktier förvaras på depå tillsammans med aktier som tillhör andra anställda.

ISK beskattas med schablon men det är lite krångligt att förklara exakt hur, det handlar om summan av insättningar och värdeökning som multipliceras med en ränta och sedan skattas till 30%. Väldigt förenklat så blir skatten ungefär 1000 kr per 250000 kr, om det är att "äta upp utdelningen" kan bara du avgöra.

Den stora fördelen är egentligen att man slipper deklarera varje affär för sig, nackdelen är att man inte får dra av förluster. Gör man många affärer slipper man alltså mycket pappersarbete.

En annan sak att tänka på är att en aktieflytt från depå till ISK ses som en försäljning så om du bestämmer dig för detta så kommer du att behöva ta upp det i din deklaration nästa år. Det kan alltså innebära att du får betala reavinstskatt då beroende på hur aktien gått.

Här finns en bra sammanställning: https://rikatillsammans.se/behalla-befintlig-depa-med-30-skat...

Min rekommendation blir ändå att behålla aktierna i depå, jag ser ingen större anledning ens att flytta dem från Computershare men om du vill ha större kontroll kan du öppna en vanlig depå hos Avanza och flytta dem dit. Allt nytt sparande skulle jag lägga på ett ISK, inklusive medel från en ev försäljning av depå-aktier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart finns mina aktier?

inte har matchats.

Eftersom jag vet vilket företaget i fråga är så har jag en kontrollfråga. Är det inte t.o.m. så att du måste flytta dom från förvaltaren efter det att matchningen skett? Fast jag kanske minns fel här.

Och som redan noterats av andra, men som är viktigt att vara tydlig på är det att du kommer få reavinstskatta 30% av vinsten om du väljer att flytta dem till ett isk eller kf.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Dina aktier förvaras på depå tillsammans med aktier som tillhör andra anställda.

ISK beskattas med schablon men det är lite krångligt att förklara exakt hur, det handlar om summan av insättningar och värdeökning som multipliceras med en ränta och sedan skattas till 30%. Väldigt förenklat så blir skatten ungefär 1000 kr per 250000 kr, om det är att "äta upp utdelningen" kan bara du avgöra.

Den stora fördelen är egentligen att man slipper deklarera varje affär för sig, nackdelen är att man inte får dra av förluster. Gör man många affärer slipper man alltså mycket pappersarbete.

En annan sak att tänka på är att en aktieflytt från depå till ISK ses som en försäljning så om du bestämmer dig för detta så kommer du att behöva ta upp det i din deklaration nästa år. Det kan alltså innebära att du får betala reavinstskatt då beroende på hur aktien gått.

Här finns en bra sammanställning: https://rikatillsammans.se/behalla-befintlig-depa-med-30-skat...

Min rekommendation blir ändå att behålla aktierna i depå, jag ser ingen större anledning ens att flytta dem från Computershare men om du vill ha större kontroll kan du öppna en vanlig depå hos Avanza och flytta dem dit. Allt nytt sparande skulle jag lägga på ett ISK, inklusive medel från en ev försäljning av depå-aktier.

Skrivet av Cerb:

Eftersom jag vet vilket företaget i fråga är så har jag en kontrollfråga. Är det inte t.o.m. så att du måste flytta dom från förvaltaren efter det att matchningen skett? Fast jag kanske minns fel här.

Och som redan noterats av andra, men som är viktigt att vara tydlig på är det att du kommer få reavinstskatta 30% av vinsten om du väljer att flytta dem till ett isk eller kf.

Cerb: Det här svaret från faq kanske besvarar din kontrollfråga:

Måste jag flytta mina aktier till eget VP-konto eller aktiedepå när ett program är avslutat?
När ett program är färdigmatchat bör du flytta aktierna till ett eget VP-konto eller aktiedepå. Saknar du
VP-konto eller depå kontakta din bank eller nätmäklare för att öppna ett sådant.

Det är möjligt att dom ändrat i sin faq så att "måste" blev "bör".

Zarkov: Det första jag kan avgöra från ditt exempel är att jag inte kan räkna ut schablonskatt från ISK, det andra är att aktieutdelningen isåfall blir lite "naggad i kanten" och det kan jag nog leva med. Staten måste ha sitt.

För att försöka sammanfatta era råd. Jag kan ha kvar dom på Computershare eller flytta till en depå hos Avanza där dom får ligga på obestämd tid. Om jag säljer dom ska jag ta dom pengarna och köpa grejer(aktier/fonder/etc.) på ett ISK istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi hade nyligen besök av Mats Matthiessen på jobbet för att gå igenom våra tjänstepensioner. Jag fick följande rekommendation för fonder och undrar vad ni tycker om dessa:
20% Handelsbanken Nordiska småbolag

10% Vontobel mtx sust EmMKts Ldrs B

20% GS Glv Sm Cp Core Eq OthCcy acc SEKSnap

20% SPP Global Plus A

10% Didner & Gerge Småbolag

20% Swedbank Robur Technology

https://web.msse.se/FOLKSAM/Web/hand/compare?bl=2&bit=6&sp=&s...

Är det en bra portfölj? Personligen tycker jag förvaltningsavgifterna är lite väl höga men dessvärre är ju fondutbudet ganska dåligt och vad jag förstått går det inte att byta till t ex Avanza. Funderar på att strunta i rekommendationen och köra 90% på SPP Global Plus A som var relativt billig: https://web.msse.se/FOLKSAM/Web/hand/quicktake?id=0P00017TAQ&... och resterande 10 på en blandränte fond likt Jans rekommendation: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/globala-barnportfolje...

Vad tycker ni? Jag är bara 25 så kan köra hög risk då min sparhorisont är ca 40 år.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi hade nyligen besök av Mats Matthiessen på jobbet för att gå igenom våra tjänstepensioner. Jag fick följande rekommendation för fonder och undrar vad ni tycker om dessa:
20% Handelsbanken Nordiska småbolag

10% Vontobel mtx sust EmMKts Ldrs B

20% GS Glv Sm Cp Core Eq OthCcy acc SEKSnap

20% SPP Global Plus A

10% Didner & Gerge Småbolag

20% Swedbank Robur Technology

https://web.msse.se/FOLKSAM/Web/hand/compare?bl=2&bit=6&sp=&s...

Är det en bra portfölj? Personligen tycker jag förvaltningsavgifterna är lite väl höga men dessvärre är ju fondutbudet ganska dåligt och vad jag förstått går det inte att byta till t ex Avanza. Funderar på att strunta i rekommendationen och köra 90% på SPP Global Plus A som var relativt billig: https://web.msse.se/FOLKSAM/Web/hand/quicktake?id=0P00017TAQ&... och resterande 10 på en blandränte fond likt Jans rekommendation: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/globala-barnportfolje...

Vad tycker ni?

Jag hade tagit ditt förslag fast bara spp global och struntat obligationsfonden.

MM har säkert provision på de fonderna de rekommenderade då det inte finns någon logik i att ha så höga avgifter så så lång sikt som pensionsspar.

Visa signatur