Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Njae, 50 och 70 % är det.

Och även vid 4,5 gånger bruttoinkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och även vid 4,5 gånger bruttoinkomsten.

Det trodde jag med, men bankerna kan tydligen lite godtyckligt variera mellan 4-6 gånger brutto.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det trodde jag med, men bankerna kan tydligen lite godtyckligt variera mellan 4-6 gånger brutto.

Jag pratar om gräns för ytterligare amortering om 1 % per år, inte lånetak.

Tillägg:
SHB har en mycket simpel tabell: https://www.handelsbanken.se/sv/privat/lan/bolan/amorteringsk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag pratar om gräns för ytterligare amortering om 1 % per år, inte lånetak.

Tillägg:
SHB har en mycket simpel tabell: https://www.handelsbanken.se/sv/privat/lan/bolan/amorteringsk...

Ah, jag har missat att taket och den extra amorteringen är skiljda åt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Du kanske har besvarat det redan, men många talar om att höjda låneräntor är givet om reporäntan höjs, oavsett hur lite. Som att man antar att det finns en kartellbildning kring att man alltid ska ligga minst 2-procentenheter ifrån reporäntan. Jag själv observerar ökad konkurrens på bolånemarknaden och att det kanske kan leda till räntor kring 1.5%, även om reporäntan ligger på 1%. Dvs att bankernas marginaler minskar om reporäntan höjs. Vad tror du kring det hela?

Tveksamt faktiskt, det är en ganska konkurrensutsatt marknad tycker jag, iaf på ”bra” kunder med hyfsat låg belåningsgrad och ”mycket” i lån. Finns inte så himla stora marginaler på dessa kunder om de jagar runt lite. Kommer kanske minska en del, men inte till att ligga 0.5% ifrån reporäntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

En bank erbjuder bunder ränta 1,29 % i två år. Är inte det är rätt bra erbjudande?

Har 1,19 % rörlig idag men 0.10 % känns som ett rimligt pris för att slippa oroa sig i två år.

Mycket bra erbjudande, det är bara och nappa! Bättre än min personalränta på två år

Permalänk
Medlem

Vi ska bygga en nyproduktion där vi tar lån på ca 4 miljoner, 85% av köpeskillingen.
Vi har fått erbjudande från storbank på följande:
Rörlig 1,25
2år 1,25
3år 1.35
5år 1.75
8år 2.30
Lön på 45k respektive 33,1k, högutbildade båda. Vad tycker du om de olika räntorna? Finns förhandljngsutrymme? Vad hade du valt?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Vi ska bygga en nyproduktion där vi tar lån på ca 4 miljoner, 85% av köpeskillingen.
Vi har fått erbjudande från storbank på följande:
Rörlig 1,25
2år 1,25
3år 1.35
5år 1.75
8år 2.30
Lön på 45k respektive 33,1k, högutbildade båda. Vad tycker du om de olika räntorna? Finns förhandljngsutrymme? Vad hade du valt?

Det är ett väldigt bra erbjudande, jag hade tagit 3 år på hela skiten. Har svårt och se att räntorna inte skulle stiga en del under de kommande tre åren men vem vet!

Permalänk
Medlem

@Kakann: Tack för din input, tyckte också 3år kändes lämplig med tanke på senaste tidens utspelande i media om räntehöjningar.

Gällande byggkredektiv så ligger den på 1.9% i dispositionsränta och 0.5% i kontraktstränta + uppläggningsavgift fakturor m.m 4.5k
Vad är kontraktsränta och vad är normalt? Mvh

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

@Kakann: Tack för din input, tyckte också 3år kändes lämplig med tanke på senaste tidens utspelande i media om räntehöjningar.

Gällande byggkredektiv så ligger den på 1.9% i dispositionsränta och 0.5% i kontraktstränta + uppläggningsavgift fakturor m.m 4.5k
Vad är kontraktsränta och vad är normalt? Mvh

Låter väl som ett ganska vanligt upplägg, vi tar högre ränta men inga avgifter. Kontrakterings innebär typ att du betalar en viss ränta på hela ”kontokrediten” oavsett om du nyttjar den eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Låter väl som ett ganska vanligt upplägg, vi tar högre ränta men inga avgifter. Kontrakterings innebär typ att du betalar en viss ränta på hela ”kontokrediten” oavsett om du nyttjar den eller inte.

Hmm... det känns väl konstigt att man ska behöva betala på någonting man inte utnyttjar? är det standard? Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Hmm... det känns väl konstigt att man ska behöva betala på någonting man inte utnyttjar? är det standard? Mvh

Man kan nog se det som att de vill skydda sig mot att kunderna påbörjar krediten hos de och sen flyttar den någon annanstans. Finns nog de som kör utan den, men med högre ”vanlig” ränta istället. På det stora hela bör det inte vara några större pengar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Man kan nog se det som att de vill skydda sig mot att kunderna påbörjar krediten hos de och sen flyttar den någon annanstans. Finns nog de som kör utan den, men med högre ”vanlig” ränta istället. På det stora hela bör det inte vara några större pengar dock.

Update: förhandlat bort så vi bara har byggnadskredektiv på 1,9%, rörlig 1.13%, 2år 1,15%, 3år 1.15% 5år 1.65% Vad hade ni
valt med ränteupplägget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Update: förhandlat bort så vi bara har byggnadskredektiv på 1,9%, rörlig 1.13%, 2år 1,15%, 3år 1.15% 5år 1.65% Vad hade ni
valt med ränteupplägget?

3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nu har banken mailat och prutat på sig själv så vi ska välja dem 😂 är detta normalt?
Nya vilkor:
Byggnadskreditiv 1.8% kontraktsränta 0%
1.10% rörlig
1.05% 2år, 3år
1.60% 5år

Känns spontant som att det är väldigt bra vilkor?? Med vänlig hälsning,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Nu har banken mailat och prutat på sig själv så vi ska välja dem 😂 är detta normalt?
Nya vilkor:
Byggnadskreditiv 1.8% kontraktsränta 0%
1.10% rörlig
1.05% 2år, 3år
1.60% 5år

Känns spontant som att det är väldigt bra vilkor?? Med vänlig hälsning,

Det är det, kör

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang lite rådgivning.
Vi är idag 2st som sitter i en bostadsrätt vi får ut ca 22k var varje månad och vi sätter av 10k var varje månad till allt som har med boende,transport och mat att göra. Vi får ca 6-7k över av detta varje månad som vi sparar ihop. Sedan har vi ca 10k var kvar efter att våra egna dasta avgifter är betalda. Min sambo har även en hobby som kostar ca 6k varje månad så hon får 4k över varje månad.

Jag däremot snålar mot mig själv och sparar ca 9k varje månad och går nu i tankarna att köpa en bil för 350k som är min stora hobby. Denna kommer kosta mig ca 4500kr/mån i fasta avgifter så kag kommer ha typ lika mkt att tanka för, spara samt leva på om man säger så.

Är detta vansinnigt i dina öron när vi idag sitter på bolån på ca 1,4miljoner samt privatlån på 400k där 2 bilar är inräknade samt 140k i lån till kontantinsats samt 70k för renovering av lägenhet?

Bilen kommer tas via finansbolag med bilen som säkerhet skall tilläggas.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Vi är idag 2st som sitter i en bostadsrätt vi får ut ca 22k var varje månad och vi sätter av 10k var varje månad till allt som har med boende,transport och mat att göra. Vi får ca 6-7k över av detta varje månad som vi sparar ihop. Sedan har vi ca 10k var kvar efter att våra egna dasta avgifter är betalda. Min sambo har även en hobby som kostar ca 6k varje månad så hon får 4k över varje månad.

Jag däremot snålar mot mig själv och sparar ca 9k varje månad och går nu i tankarna att köpa en bil för 350k som är min stora hobby. Denna kommer kosta mig ca 4500kr/mån i fasta avgifter så kag kommer ha typ lika mkt att tanka för, spara samt leva på om man säger så.

Är detta vansinnigt i dina öron när vi idag sitter på bolån på ca 1,4miljoner samt privatlån på 400k där 2 bilar är inräknade samt 140k i lån till kontantinsats samt 70k för renovering av lägenhet?

Så det skulle bli privatlån på 750k? Inte alls vettigt IMO. En bil för 350k är för mig ren lyx och något man köper om man har de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Har ni idag 610k i privatlån och du vill låna mer? Med era inkomster är det ganska mycket. Vad har ni för sparade pengar för buffert och övrigt? Med tanke på att ni har privatlån till kontantinsats och renovering antar jag att ert bolån är maxat dessutom? Stor fisk i det i allmänhet.

Lån är ju inga problem i allmänhet (rent av att föredra i många fall) men det kräver ju att ekonomin är ordnad och att inkomsterna kan bära kassaflöde att enkelt framöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Så det skulle bli privatlån på 750k? Inte alls vettigt IMO. En bil för 350k är för mig ren lyx och något man köper om man har de pengarna.

Tack för input!

Jag vet inte om de räknas som privatlån om har ett lån med bilen som säkerhet? Det kanske de gör?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har ni idag 610k i privatlån och du vill låna mer? Med era inkomster är det ganska mycket. Vad har ni för sparade pengar för buffert och övrigt? Med tanke på att ni har privatlån till kontantinsats och renovering antar jag att ert bolån är maxat dessutom? Stor fisk i det i allmänhet.

Lån är ju inga problem i allmänhet (rent av att föredra i många fall) men det kräver ju att ekonomin är ordnad och att inkomsterna kan bära kassaflöde att enkelt framöver också.

Idag är det strax under 400.
Vi har båda en varsin buffert på ca 30k samt ett gemensamt sparande på 20k som ökar med ca 5-6k varje månad. Ja bolånet är maxat men vi har gjort stor renovering och går i tankar om en omvärdering i vår.

Ang ekonomin så anser jag att den är väldigt god. Jag har ständig koll på in och utgifter och ser hur vi kan minska utgiftera så som det är just nu. Och vi (jag) vet ju vad det innebär att dra på sig lån.

Så om vi ser det såhär, köpet kommer inte alls påverka hushållets ekonomi utan endast min egna med sparande inför framtiden, kanske blir 3-4k i månaden istället för 8-9k som de är nu.

Jag tycker någonstans att kan jag betala allt så tycler jag att det är något ”fel” i de. Men samtidigt kan det kännas lite dumt iofs. Ang bilen så är/kommer det bli en samlar bil som står sig väldigt bra i värde. Har lyckats hitta en som gått 100mil och visst den kommer sjunka i värde nu direlt men om 2år har den nästan samma värde som jag köper den för nu om man håller nere miltalet vilket kommer göras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Idag är det strax under 400.
Vi har båda en varsin buffert på ca 30k samt ett gemensamt sparande på 20k som ökar med ca 5-6k varje månad. Ja bolånet är maxat men vi har gjort stor renovering och går i tankar om en omvärdering i vår.

Ang ekonomin så anser jag att den är väldigt god. Jag har ständig koll på in och utgifter och ser hur vi kan minska utgiftera så som det är just nu. Och vi (jag) vet ju vad det innebär att dra på sig lån.

Så om vi ser det såhär, köpet kommer inte alls påverka hushållets ekonomi utan endast min egna med sparande inför framtiden, kanske blir 3-4k i månaden istället för 8-9k som de är nu.

Jag tycker någonstans att kan jag betala allt så tycler jag att det är något ”fel” i de. Men samtidigt kan det kännas lite dumt iofs. Ang bilen så är/kommer det bli en samlar bil som står sig väldigt bra i värde. Har lyckats hitta en som gått 100mil och visst den kommer sjunka i värde nu direlt men om 2år har den nästan samma värde som jag köper den för nu om man håller nere miltalet vilket kommer göras.

Med tanke på att er buffert/sparkapital är lågt och ni inte ens betalat av privatlånet för renovering och kontantinsats låter det inte alls smart att låna till en bil nu.

Sänk skulden först, få lite mer sparat och sen kan du börja tänka på bilen är mitt råd.

För övrigt tycker jag att redan 400k av den typen av lån är väldigt mycket för de inkomsterna/tillgångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på att er buffert/sparkapital är lågt och ni inte ens betalat av privatlånet för renovering och kontantinsats låter det inte alls smart att låna till en bil nu.

Sänk skulden först, få lite mer sparat och sen kan du börja tänka på bilen är mitt råd.

För övrigt tycker jag att redan 400k av den typen av lån är väldigt mycket för de inkomsterna/tillgångarna.

Skulle säga att 400k blanco är för mycket i princip oavsett inkomst. Det jag kan tycka är motiverat är en bil för kanske 100-150k och max 200k eller så som del av kontantinsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Skulle säga att 400k blanco är för mycket i princip oavsett inkomst. Det jag kan tycka är motiverat är en bil för kanske 100-150k och max 200k eller så som del av kontantinsats.

Okok, jag köper ditt argument till 100%.
Lånet till kontantinsatsen hoppas vi kunne betala tillbaka inom något år.

En annan fråga du kanske kan svara på.
Vi har blancolånet till kontantisatsen hos banken där vi har bolånet. Det andra för bilarna samt renoveringen har vi hos en annan.
Båda dessa banker har på deras hemsida att man kan låna max 350k, min fråga är då om dom kan gå med på att låna mer, typ 400k för att få ihop detta till ett lån och spara lite pengar?

Vilken bank bör man vända sig till då? Den där man har bolånet antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Okok, jag köper ditt argument till 100%.
Lånet till kontantinsatsen hoppas vi kunne betala tillbaka inom något år.

En annan fråga du kanske kan svara på.
Vi har blancolånet till kontantisatsen hos banken där vi har bolånet. Det andra för bilarna samt renoveringen har vi hos en annan.
Båda dessa banker har på deras hemsida att man kan låna max 350k, min fråga är då om dom kan gå med på att låna mer, typ 400k för att få ihop detta till ett lån och spara lite pengar?

Vilken bank bör man vända sig till då? Den där man har bolånet antar jag?

Ja, vänd er till banken där ni har den största delen av lånen idag. Har ni god skötsamhet och de ser att ni klarar av utgifterna och att ni kan spara en del pengar så är det inte orimligt att de tar över allt. Jag kan själv tycka att det är skönt om mina kunder har alla lån "hos mig", då får man den absolut bästa överblicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Billån/finansiering är inte blanco till att börja med så varför du drar in det vet jag inte. Sen är det viktiga vad för räntor man får och hur ens återbetalningsförmåga ser ut samt ens riskaptit för att bestämma om det är en bra eller dålig idé. Det går inte att säga något generellt om det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Billån/finansiering är inte blanco till att börja med så varför du drar in det vet jag inte. Sen är det viktiga vad för räntor man får och hur ens återbetalningsförmåga ser ut samt ens riskaptit för att bestämma om det är en bra eller dålig idé. Det går inte att säga något generellt om det alls.

Lite slarvigt uttryckt kanske, absolut är avbetalningslån bättre än rena blanco (då förstår man iaf att kunden har köpt någonting av värde och inte rest till Thailand för pengarna). Men jag tycker mig ha träffat tillräckligt många kunder för att kunna dra hyfsat generella slutsatser om dessa baserat på hur deras UC ser ut. Mycket blanco/avbetalningar är rent generellt kunder som ofta inte riktigt förstår riskerna med detta, sen finns det så klart undantag. Men har man 400-500k blanco kommer det garanterat att generera frågor och kanske göra så att man inte kommer kunna få t.ex. bolån beviljat. Har någon kund 500k+ blanco får inte vi som rådgivare bevilja något mer lån ö.h.t. utan då måste det dras uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Lite slarvigt uttryckt kanske, absolut är avbetalningslån bättre än rena blanco (då förstår man iaf att kunden har köpt någonting av värde och inte rest till Thailand för pengarna). Men jag tycker mig ha träffat tillräckligt många kunder för att kunna dra hyfsat generella slutsatser om dessa baserat på hur deras UC ser ut. Mycket blanco/avbetalningar är rent generellt kunder som ofta inte riktigt förstår riskerna med detta, sen finns det så klart undantag. Men har man 400-500k blanco kommer det garanterat att generera frågor och kanske göra så att man inte kommer kunna få t.ex. bolån beviljat. Har någon kund 500k+ blanco får inte vi som rådgivare bevilja något mer lån ö.h.t. utan då måste det dras uppåt.

Ja jag vet, ställde fråga i tråden angående bilfinansiering på runt 500k tidigare i tråden. Slutade med att jag tog det på bolånet istället då jag ändå hade 50% belåningsgrad där även om det blev dyrare så, jag planerar inte att ha det kvar speciellt länge så det fick vara okej.

Fasta gränser är ologiska då folks olika betalningsförmågor gör att en gräns på 500k kan vara väldigt mycket eller väldigt lite helt enkelt.

Lite därför jag försöker överge de traditionella bankerna så mycket det går, när jag varit inne på kontor vill "rådgivarna" mest sälja dåliga fonder och kommer inte med några vettiga råd. Och deras regler gör att jag inte kan ta de bästa besluten.

Permalänk

Sorry om frågan ställts tidigare,

Vi har 1½ år kvar av vårt bundna lån (3 årigt)
Kan vi binda om det med 3 nya år med dagens 3-åriga ränta från och med idag?, så att vi alltså istället för att ha 1½ år kvar, skulle ha 3 år

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som sagt, det ena lånet vi har nu är ett privatlån som vi tog för att lösa bilen hos ett finansbolag för att det var taskig ränta. Så ca 190k av det lånet är för 2 bilar, resterande är för renovering av lägenheten. Så detta räknas väl som blancolån?

Lånet på ev nya bilen här ju via ett finansbolag med 3,49 i ränta.

Visa signatur