Permalänk
Medlem

Ny hemdator

Hej

Jag ska köpa min första egna stationära dator.

Budget: 6500:-
Användningsområden:
Enklare CAD för 3d-printer
Foto
Producera video-klipp

Vill senare kunna uppgradera den för gaming.

Jag har kollat upp och tror att följande skulle kunna passa mina behov. Nu undrar jag om det verkar vettigt eller om jag missat något.

https://www.inet.se/produkt/b1037220/datorbygge

Tacksam för svar,
Erik

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut, jag hade dock valt 2400 processor och köpt en win10 nyckel på kinguin för under en hundring. En 2400 och om du senare komplettar med ett grafikkort kommer du mycket längre på jämfört med 2200.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Hjälpsam

970 evo är skoj, men motsvarande storlek på traditionell SSD kan man spara några hundralappar på med. Det är i verkliga livet inte stor skillnad på SATA vs NVME för vardagsanvändning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ser helt ok ut, jag hade dock valt 2400 processor och köpt en win10 nyckel på kinguin för under en hundring. En 2400 och om du senare komplettar med ett grafikkort kommer du mycket längre på jämfört med 2200.

Jag tänkte uppgradera med att köpa till ett grafikkort och om det går trögt kanske jag byter processor till Ryzen 7 samt köpa mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

970 evo är skoj, men motsvarande storlek på traditionell SSD kan man spara några hundralappar på med. Det är i verkliga livet inte stor skillnad på SATA vs NVME för vardagsanvändning.

Vilken SSD rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

Behöver jag köpa fläktar? Vilka?

Permalänk
Medlem

Tog ditt bygge och med andras rekommendationer snickrade ihop ett system som kan byggas ut på i framtiden.

Rekommenderade processorn.
Annat moderkort med mer minnesplatser.
2st 4GB istället för 1x8GB, och högre klockat. integrerade grafiken gillar snabbt ram.
Billigare SSD men ändå M.2
Kraftigare nätaggregat för enklare framtida köp av kraftigare grafikkort.

Extra fläktar behövs inte speciellt då ditt system inte producerar mycket värme alls. Följer med en 120mm i chassit.

https://www.inet.se/produkt/b1037283/datorbygge

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ephron9:

Vilken SSD rekommenderar du?

Inte så stor skillnad i praktiken mellan bra SSD enheter, några förslag är Samsung EVO 860, Crucial MX500 och Kingston UV500 serierna, där priset känns rätt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI