Samsung Galaxy S7 trasig skärm, går det hämta bildern från den?

Permalänk

Samsung Galaxy S7 trasig skärm, går det hämta bildern från den?

Har en Samsung Galaxy S7 som blev svart när den tappades i golvet. Den verkar fungera i övrigt, pekskärmen registrerar touch och knapparna lyser upp/den får meddelanden och verkar fungera. Dock hade den hunnit bli avslagen så vet inte exakt vad för lösenord förutom skärmlåset som dyker upp. Ägaren är inte techy och har nu sim-kortet i annan telefon. Hon vars telefon det är hade just varit på en resa och tappade den där så är självklart jätteledsen över semesterbilderna...

Frågan, vad kan man göra? Finns det nån chans att hämta bilder från den? Googlat som ett tok och finns diverse mer eller mindre seriösa lösningar/click bait med virus.

Det närmaste vettiga jag hittat är denna: https://www.youtube.com/watch?v=pfc-j8DBVSU där säger han att man med "Odin" ska köra in en recovery rom som då gör att man kan komma åt innehållet.

Så har laddat ner recovery för telefonen med rätt modellnummer under OEMs: https://twrp.me/Devices/, testat olika versioner osv. Har även testat olika versioner av Odin i kombination, testat köra Odin i kompabilitetsläge för windows 7 samt som administratör, även testat olika kablar och olika portar på min dator men slutar alltid med samma sak (se bild nedan)

Hon vågar inte lämna in den och för service på The Phone House för då är väl chansen stor att de nollställer den? Gå till random byta skärm ställe här på söder kanske är bästa iden? Eller finns det nått mer jag kan göra för att försöka hämta bilderna så hon istället får köpa ny telefon?

Permalänk

Nått sätt att bara spegla, se skärmen? Hon kan ju koden och touch verkar som sagt funka så bara man kan se vad man gör skulle saken va biff.

Permalänk
Medlem

Flasha recovery i Odin kommer tyvärr inte att funka om inte OEM unlock är aktiverat i developer options i telefonen. Det tillåter att kod som inte är signad av samsung kan flashas till telefonen, men det trippar också KNOX så att det blir låst och obrukbart.
Spegla skärmen kan nog fungera om USB debug är aktiverat, men då tror jag också att telefonen måste ha varit kopplad till datorn innan och att man godkänt kopplingen på telefonens skärm.
Typ så här:

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Inaktiv

Köp en usb till hdmi adapter och koppla in den till en monitor, sen kan du toucha skärmen och låsa upp telefonen. Eftersom du har den kopplad till en skärm kommer du se allt du gör, då kan du ladda upp bilder osv till t.ex. google drive

Permalänk

@maskeradmannen: va rädd för/anade allt det du sa. Tror du att jag kan ha brickat den redan genom att ha testat på med "fail" som resultat? Den är fortfarande igång och får mess.

@anon265474: kommer det funka? Isf har vi ju lösningen här!

Permalänk
Inaktiv

@-=*ThE_cRoW*=-: Det funkade för mig för 1-2 år sedan. Hade en Samsung Note 4 som gick sönder på exakt samma sätt, skärmen blev svart efter att den tappats men touchen fungerade. Hade en usb till hdmi adapter till samsung och vips så var problemet löst. Hoppas det funkar för dig också. Sålänge touchen fortfarande funkar så borde det inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@maskeradmannen: va rädd/nade för allt det du sa. Tror du att jag kan ha brickat den redan genom att ha testat på med "fail" som resultat? Den är fortfarande igång och får mess.

@anon265474: kommer det funka? Isf har vi ju lösningen här!

Då är det därför du fick fail, om du fortfarande är bootad till systemet. Man måste boota till "download mode" för att flasha med odin.
Var nog tur du misslyckades för om man flashar twrp utan att aktivera OEM unlock först så går det efter det bara att boota till download mode för att flasha tillbaka till original firmware igen, vilket nog hade blivit knepigt utan skärm.
HDMI var ett bra förslag.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

@maskeradmannen: hoppas att det är så. Som sagt, annars borde den ju inte få mess nu. Dock trodde jag att ja lyckats nå download mode men svårt veta när det är svart

@anon265474: du behövde inte aktivera debug mode eller nått då?

Hoppas verkligen på den här lösningen, hon skulle bli så glad Har beställt: https://cdon.se/hem-tradgard/adapter-samsung-mhl-2-0-hdtv-mic... nu, antar det va en sån va?

Permalänk
Medlem

HDMI fungerar ej då S7 inte har stöd för MHL

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så enkelt som att ansluta den via usb ? Har den varit ansluten som ett usbminne nån gång kan man ju valt att spara inställningarna så prova att ansluta den och se vad som hittas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@-=*ThE_cRoW*=-: Det är en sån, ja. Verkar dock tyvärr som det @scoorch säger är sant efter en snabb googling, samsung har av någon anledning tagit bort MHL från S6, S7 och S8. Det tycker jag är väldigt märkligt av dem, då S4 och S5 har MHL (?!) What the...

Permalänk
Medlem

Generellt så tror jag desvärre det är kört, bara bita i kulan och köpa ny skärm. USB-porten är ju säkrad så man ej skall kunna extrahera data utan att låsa upp telefonen. (stöld osv osv) Har många kunder vid mitt jobb som har detta problem och att byta skärm är tyvärr ofta lösningen. Ägaren får således fråga sig själv vad bilderna är värda och betala eller ej.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Ahh, hade jag i min iver bara läst noggrannare så hade jag ju sett "Notera: Denna produkt fungerar inte med Galaxy S6/S7/S8 eller TAB A 10.1, TAB4 samt S4 MINI och Note 5."

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Har en Samsung Galaxy S7 som blev svart när den tappades i golvet. Den verkar fungera i övrigt, pekskärmen registrerar touch och knapparna lyser upp/den får meddelanden och verkar fungera. Dock hade den hunnit bli avslagen så vet inte exakt vad för lösenord förutom skärmlåset som dyker upp. Ägaren är inte techy och har nu sim-kortet i annan telefon. Hon vars telefon det är hade just varit på en resa och tappade den där så är självklart jätteledsen över semesterbilderna...

Frågan, vad kan man göra? Finns det nån chans att hämta bilder från den? Googlat som ett tok och finns diverse mer eller mindre seriösa lösningar/click bait med virus.

Det närmaste vettiga jag hittat är denna: https://www.youtube.com/watch?v=pfc-j8DBVSU där säger han att man med "Odin" ska köra in en recovery rom som då gör att man kan komma åt innehållet.

Så har laddat ner recovery för telefonen med rätt modellnummer under OEMs: https://twrp.me/Devices/, testat olika versioner osv. Har även testat olika versioner av Odin i kombination, testat köra Odin i kompabilitetsläge för windows 7 samt som administratör, även testat olika kablar och olika portar på min dator men slutar alltid med samma sak (se bild nedan)

Hon vågar inte lämna in den och för service på The Phone House för då är väl chansen stor att de nollställer den? Gå till random byta skärm ställe här på söder kanske är bästa iden? Eller finns det nått mer jag kan göra för att försöka hämta bilderna så hon istället får köpa ny telefon?

https://icedor.se/_upl/odin-fail.PNG

Finns inte bilderna i Google photo, mina finns iaf så att jag kommer åt dom från vilken dator som helst. Det ska bara vara att logga in på Google och öppna Google photo så borde dom ha säkehetskopierats, om ingen ändrat inställningarna. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Pierre232: hon hade varit och rest så dåligt med internet åsså förstår jag det som att hon inte hade nån online backup. Kommer förklara värdet av det nu

Tack alla för all hjälp och alla svar. Blir så att hon byter skärm så förhoppningsvis funkar den som den ska efter det.

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@Pierre232: hon hade varit och rest så dåligt med internet åsså förstår jag det som att hon inte hade nån online backup. Kommer förklara värdet av det nu

Tack alla för all hjälp och alla svar. Blir så att hon byter skärm så förhoppningsvis funkar den som den ska efter det.

Det var tråkigt, men har ni kollat efter? Om hon ev har haft tillgång till wifi då och då, så kan den ha laddat upp bilderna samtidigt, enda sättet att kolla detta är att kolla google photo eller om Samsung har någon motsvarande app?. Med tanke på att en display+digitizer kostar strax under 2k så är det värt en dubbelklick anser jag.
Kan också rekommendera att kontakta en auktoriserad Samsunverkstad, förr hade dom subventionerade skärmar, kostade 500 att byta på Note 2, samtidigt som reservdelarna kostade 2k. Vet inte om dom har något liknande idag, men det är värt att kolla upp iaf.
Mvhsize=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Permalänk

@Pierre232: nej tyvärr hade hon ingen automatiserad backup. Ska in på hennes nya, det är en sak som är säkert

Hon bestämde sig för att lämna in den och be dem att inte radera minnet. Men, tänker att om de ändå raderar/nollställer den men behåller moderkort/flash minne eller vad det nu heter ( ? ) så kan man kanske köra ett recovery program sen för att ev få tillbaka en del av minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Hoppas verkligen på den här lösningen, hon skulle bli så glad Har beställt: https://cdon.se/hem-tradgard/adapter-samsung-mhl-2-0-hdtv-mic... nu, antar det va en sån va?

Står ju i fet stil på sidan "Notera: Denna produkt fungerar inte med Galaxy S6/S7/S8 eller TAB A 10.1, TAB4 samt S4 MINI och Note 5."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Kan också rekommendera att kontakta en auktoriserad Samsunverkstad, förr hade dom subventionerade skärmar, kostade 500 att byta på Note 2, samtidigt som reservdelarna kostade 2k. Vet inte om dom har något liknande idag, men det är värt att kolla upp iaf.
Mvhsize=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Ska inte ta gift på detta, men de prisexempel som jag sett på byte av en AMOLED-panel på en telefon från Samsung har ofta varit på 2000-2500 kronor.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Ska inte ta gift på detta, men de prisexempel som jag sett på byte av en AMOLED-panel på en telefon från Samsung har ofta varit på 2000-2500 kronor.

http://www.samsungservice.se/privatperson/mobile-premium-serv...

Det var inte billigt precis, förr så kunde du byta display 1ggr subventionerat till 500kr, men detta var när jag hade en Note 2a och det är ju ett tag sedan. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp

@anon265474: hej! kan du hjälpa mig med? Har en samsung 7 vars skärm är svart och trasig. Har bilder som vill föra över till datorn. Vet ej hur man gör samt vilken program jag skall använda.

Permalänk
Medlem

Ett par chansningar, jag hoppas andra har fler råd:

En del S7 såldes med extra minneskort, då de som standard ofta bara kom med 32 inbyggt. Har man sådan tur kan bilderna ligga på minneskortet som man kan ta ur telefonen och läsa i en dator. Det är inte alla som tänker på att de ens har ett extra minneskort, det märks liksom inte i daglig användning.

Har man någon gång startat Google Foto borde väl alla bilder ha säkerhetskopierats till https://photos.google.com/ varje gång telefonen kopplats upp till WiFi? Har man tur kan bilder och filmer ligga där.

Har man tur har man på USB-debugging och/eller har redan anslutit telefonen till en dator som "kommer ihåg" den. Bygger på att man dock kan låsa upp telefonen, skärmen får inte vara död i touchen eller så får man göra det via fingeravtryck eller vad man nu har. Då kan man plocka ut bilder osv men om ingen vet hur man gör det här (jag kan inte på rak arm, ADB, Vysor, Airdroid, tusan vet) rekommenderar jag forumet Swedroid.

Sedan vet jag inte hur det är på S7 med Super Amoled, men, på min äldre Sony-lur som skärmen blev svart på, så kunde jag i vissa vinklar under starkt ljus ändå se text på skärmen. Tillräckligt för att kunna godkänna USB-koppling och plocka över bilderna med Sony Companion eller vad det hette. Motsvarigheten till Samsung Kies eller Smart Switch. Bygger ju på att touchen fungerar, men eventuellt kan man annars koppla in en mus eller tangentbord.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Skärm till s7 1200:- bara slänga på Youtube diy och köra 👍

https://www.teknikdelar.se/mobilreservdelar/samsung/galaxy-s7...