DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

Permalänk
Melding Plague

DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

I samband med lanseringen av Battlefield V Deluxe Edition får nu spelet en ny uppdatering, vilken bland annat lägger till stöd för ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

För de som undrar så kommer vi självklart göra ett test med RTX, för att se hur det påverkar prestandan.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Bra att utrycket ray tracing nu verkar användas i artiklarna, istället för det fåniga ordet strålspårning...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av dannesthlm:

Bra att utrycket ray tracing nu verkar användas i artiklarna, istället för det fåniga ordet strålspårning...

Spårstrålning!

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur det blir.

Jag är sjukt skeptiskt till prestandan med RT på, men jag hoppas med hela mitt hjärta att det faktiskt funkar bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite benchmarks.

"där bland annat skadan på vissa vapen justerats.", då är det igång... Balansdansen som brukar få Battlefield spel att kännas osm man springer runt med ärtpistoler till sist

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Balansdansen som brukar få Battlefield spel att kännas osm man springer runt med ärtpistoler till sist

Det är väl bra? Hellre det än att X antal vapen dödar en på 200 meters avstånd på typ 2 kulor i lilltån eller Y på 20 meter med 1 kula.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Bra att utrycket ray tracing nu verkar användas i artiklarna, istället för det fåniga ordet strålspårning...

Ja det är alltid härligt att vi använder engelska uttryck istället för att använda oss av svenska ord för samma uttryck. Vi bor ju trots allt i Sverige, gud förbjude att vi använder svenska

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd:

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Har för mig att strålspårning skulle fungera på vanliga kort också, eller?

Skrivet av Billy Joe Bob:

Som jag skrev i en annan tråd:

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Det låter ju bra! Lär vara en del som blir besvikna på forumet om det redan fungerar så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har för mig att strålspårning skulle fungera på vanliga kort också, eller?
Det låter ju bra! Lär vara en del som blir besvikna på forumet om det redan fungerar så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men med väldigt hög prestandaförlust.

Permalänk

@ClintBeastwood:

Antar att du var ironisk? Är ju åt helvete om FPS droppar till hälften

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det är alltid härligt att vi använder engelska uttryck istället för att använda oss av svenska ord för samma uttryck. Vi bor ju trots allt i Sverige, gud förbjude att vi använder svenska

Jo, fast eventuella olika svenska motsvarigheter kan ju låta mer eller mindre bra
Att låsa sig till att göra direktöversättning av ett sammansatt ord kanske inte heller är det snyggaste, det skulle kanske kunnat uppfinnas ett eget ord isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja men med väldigt hög prestandaförlust.

Jag läste nog artikeln för snabbt, läste som att det bara kom till RTX-korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@ClintBeastwood:

Antar att du var ironisk? Är ju åt helvete om FPS droppar till hälften

Beror sig ju på hur mycket ögongodis och extra för spelaren det ger. Eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@ClintBeastwood:

Men snälla, javisst att raytracing är ascoolt, men en FPS drop på 50% är ju katastrofalt och det på medium. Hade det varit säg 10% kan man ju leva med det..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@ClintBeastwood:

Men snälla, javisst att raytracing är ascoolt, men en FPS drop på 50% är ju katastrofalt och det på medium. Hade det varit säg 10% kan man ju leva med det..

10% är ju vad det kan kosta att gå från high till ultra på skuggor eller 2x till 4x msaa i spel.
Kolla på nya assassins creed, var det inte sjukt stor fps kostnad för att få lite snyggare moln eller något sånt?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag läste nog artikeln för snabbt, läste som att det bara kom till RTX-korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte just den här uppdateringen, för jag tror det handlade om en ökning med typ 500% i raytracing med gtx 1080 och RTX 2080. Så inte säkert nvidia eller dice vill aktivera det. För det lär bli ett bildspel på typ 10 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Som jag skrev i en annan tråd:

Raytracing fungerar förvånansvärt väl. Gick från runt 150 FPS till 75 FPS med Raytracing medium.
Har inte ens vågat testat Ultra än för då baxnar väl burken haha.
Ser grymt jävla snyggt ut.

Är det...bra?

Eftersom du snackar om 50% mindre FPS och dessutom bara kan använda funktionen i Medium så låter det i mina ögon riktigt värdelöst Hur stort är tappet på Low?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:
https://c1.staticflickr.com/5/4347/36501996536_af9551210f_o.jpg

Det där var en jävligt bra fråga.
Lite som att det inte fanns rök i spel innan PhysX.
Hoppas bara att de inte förfular för oss som inte har RTX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta vettiga patch notes? Om det nu än finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Det är väl bra? Hellre det än att X antal vapen dödar en på 200 meters avstånd på typ 2 kulor i lilltån eller Y på 20 meter med 1 kula.

Beror på vad man gillar. Jag gillar lite mer takstiskt spel där mina beslut har lite mer direkta konsekvenser. Inte att jag kan ta 5 kulor och hinna springa och gömma mig och få tillbaka det mesta av mitt hp efter ett par sekunder. Med de vapen BF ofta avspeglar så känns det lite fjuttigt när de gör så lite skada.

Hade gärna sett BF ha ett casual läge och ett competitive.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är det...bra?

Eftersom du snackar om 50% mindre FPS och dessutom bara kan använda funktionen i Medium så låter det i mina ögon riktigt värdelöst Hur stort är tappet på Low?

Om spel 1 ser snyggare ut på medium än spel 2 gör på ultra men spel 1 är mer svårdrivet på medium än spel 2 på ultra, är spel 2 bättre optimerat för att reglaget är satt på ultra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Det där var en jävligt bra fråga.
Lite som att det inte fanns rök i spel innan PhysX.
Hoppas bara att de inte förfular för oss som inte har RTX.

När det kommer till just reflektioner som verkar ha sålts in rätt hårt för BF5 så verkar det ju gå att få till på andra sätt som inte kräver RTXkort som vi ser i mitt ovan exempel.

Min gissning är att det inte bara handlar om reflektioner utan även om ljussättning och skuggor (eller ja, så är det ju). Istället för att ha en del som hanterar reflektioner och en annan del som sköter ljussättning och en tredje del som fixar skuggningen (vilket också görs av flera delar så som ambient occlusion + direkta skuggor) så kan allt detta styras tillsammans under RT-paraplyet.

Det låter trevligt, men det innebär också en ganska stor omarbetning av många delar i grafikmotorn för att det här ska funka bra. Känns inge vidare att både driva RTrendering och samtidigt ambient occlusion och skuggning om det bara är reflektionerna man vill åt.
Så den stora vinsten blir väl om man kan slå av flera andra grejer och istället köra RT.
Tänker jag... men jag vet för lite om det här egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en fråga om hur man gör när man inte använder raytracing och ändå får till bra avspeglingar och reflektioner.
Spelade nyligen lite senua's sacrifice som är väldans snyggt och där har de fått till väldans bra reflektioner utan RT.
Hur gör man detta utan raytracing och följdfrågan blir också vad raytracing kan tillföra som de befintliga teknikerna inte kan.

Här är ett exempel:
https://c1.staticflickr.com/5/4347/36501996536_af9551210f_o.jpg

Finns lite olika tekniker för att åstadkomma detta utan strålspårning. I exemplet på din skärmdump är det förmodligen screen space reflections som används. Det ger bra resultat rent subjektivt men har vissa begränsningar, t.ex. att objekt utanför bilden inte reflekteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om spel 1 ser snyggare ut på medium än spel 2 gör på ultra men spel 1 är mer svårdrivet på medium än spel 2 på ultra, är spel 2 bättre optimerat för att reglaget är satt på ultra?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det någon gåta eller?

Nu snackar vi väl ändå BF5 Ultra vs BF5 Medium + RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är det någon gåta eller?

Nu snackar vi väl ändå BF5 Ultra vs BF5 Medium + RT?

..och poängen var att det handlar ju om hur snyggt strålspårning är på medium och inte att det "bara" körs på medium.
Det handlade inte om Battlefield ultra vs Battlefield medium + strålspårning överhuvudtaget
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Att fejka en spegelblank vattenyta med en ljuskälla på det där sättet är väl relativt enkelt. Man rendererar den del av scenen som ska reflekteras till en textur, som man sedan använder tillsammans med en shader som simulerar vågor för att rendera vattnet. Börjar man däremot lägga till fler ljuskällor så att varje objekt ska ha flera skuggor från olika vinklar och liknande så börjar det bli problematiskt, eller om man t.ex. vill att vattnet ska bryta ljuset på ett verklighetstroget sätt.

Och det demonsterar ju problemet med klassisk rendering, det handlar hela tiden handlar om att man måste använda olika tekniker för att fejka varje effekt man vill ha. Med riktig ray tracing så säger man bara "den här ytan har samma fysikaliska egenskaper som vatten", och så studsar och bryts ljusstrålarna så att ytan faktiskt ser ut som vatten. "It just works" som Jensen uttryckte det

Där är vi tyvärr inte än, hårdvaran är på tok för klen för att rendera ett modernt spel helt med ray tracing. Istället används hybridrendering där ray tracing används för delar av renderingen, t.ex. för verklighetstrogna reflektioner som vi sett i BF V eller ljussättningen i Metro Exodus. Men man måste ju börja någonstans, och det är väl bara att hålla tummarna för att ray tracing inte gnälls ihjäl innan det får ordentligt fäste på marknaden så att vi kan gå mot en mer strålande framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är det...bra?

Eftersom du snackar om 50% mindre FPS och dessutom bara kan använda funktionen i Medium så låter det i mina ögon riktigt värdelöst Hur stort är tappet på Low?

Bra skrev jag aldrig. Men i och med att folk trashtalkat raytracing och RTX till skyarna så förväntade jag mig mycket värre.