Permalänk
Medlem

1070? 4690k

Tjena, sitter med ett 970, i5 4690k 16gb ram o lirar black ops 4 och känner att det är dags för en uppgradering. Så söker lite råd, om jag ska införskaffa ett 1070 eller om jag ska köpa nytt moderkort processor ram? Har inte världens budget heller så vad kan vara värt att lägga sina pengar på?

Permalänk
Medlem

Klocka prollen och köp ett nytt grafikkort dock har jag för mig att black ops 4 stödjer upp till 6 trådar så blir inte världens bästa uppgradering men säkerligen den mest prisvärda hade dock gått på ett 2070 MSI armor om du skall köpa nytt och inte begagnat . begagnat hade jag i detta läget tittat på ett 1080 som ligger bra till prestanda per krona .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Well jag tabbade mig när jag byggde datorn, köpte ett moderkort som inte stldjer klockning haha:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det är CPU eller grafikkortet som är flaskhalsen i dagsläget?

Vilken upplösning och uppdateringsfrekvens har din skärm?

Processorn kan du testa att klocka till 4 GHz på alla kärnor för att se om det hjälper din FPS

Har du samma issue som denna killen så kan en liten överclock av din processor säkert ge en boost:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3805732/gtx-970-4690...

"CPU at 100% usage, GPU between 40-60%"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Klocka prollen och köp ett nytt grafikkort dock har jag för mig att black ops 4 stödjer upp till 6 trådar så blir inte världens bästa uppgradering men säkerligen den mest prisvärda hade dock gått på ett 2070 MSI armor om du skall köpa nytt och inte begagnat . begagnat hade jag i detta läget tittat på ett 1080 som ligger bra till prestanda per krona .

Så ska jag skaffa ett 2070? Dom kostar ju skjortan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du kollat om det är CPU eller grafikkortet som är flaskhalsen i dagsläget?

Vilken upplösning och uppdateringsfrekvens har din skärm?

Processorn kan du testa att klocka till 4 GHz på alla kärnor för att se om det hjälper din FPS

Har du samma issue som denna killen så kan en liten överclock av din processor säkert ge en boost:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3805732/gtx-970-4690...

"CPU at 100% usage, GPU between 40-60%"

Lirar på 144hz och antar att de är graffekortet som flaskhalsar just nu, överklockning kan jag inte jättemycket om samt att mitt moderkort inte stödjer det:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pacman39: 1070/1070ti eller ett 1080 kör på fin fint i BO4. Osäker på hur mkt din cpu kan tänkas flaska dock.Kör du 1080p eller 1440p?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@pacman39: 1070/1070ti eller ett 1080 kör på fin fint i BO4. Osäker på hur mkt din cpu kan tänkas flaska dock.Kör du 1080p eller 1440p?

1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du kollat om det är CPU eller grafikkortet som är flaskhalsen i dagsläget?

Vilken upplösning och uppdateringsfrekvens har din skärm?

Processorn kan du testa att klocka till 4 GHz på alla kärnor för att se om det hjälper din FPS

Har du samma issue som denna killen så kan en liten överclock av din processor säkert ge en boost:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3805732/gtx-970-4690...

"CPU at 100% usage, GPU between 40-60%"

Har desutom letat efter ett begagnat moderkort som jag kan använda för o klocka men inte haft någon lycka där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Så ska jag skaffa ett 2070? Dom kostar ju skjortan

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte klocka processorn så ska du inte köpa ett 2070. Men det är viktigt att du vet vad du kan förvänta dig om du köper ny cpu/mobo/minnen. Vissa spel reagerar ju väldigt bra på fler kärnor i högre klock, är black ops 4 ett sådant spel så skulle jag nog uppgradera cpu/mobo/minnen först.

Vad är din budget?

Permalänk

Hej!

Det skulle vara bra att veta vad du spelar på för upplösning och vad för FPS du siktar på att uppnå. BO4 är vad jag har förstått väldigt CPU krävande vilket betyder att du bör kolla om din processor begränsar ditt grafikkort när du spelar.

Jag bytte från en 4670K 4.4GHz och 1070 till 8700K och 1070. Ingen större skillnad på max FPS i de flesta spel jag lirar i 1440p men bättre medel FPS. Men spana med till exempel MSI Afterburner vad det är som är högst belastat när du spelar för att se vad som behöver uppdateras.

Frågar du mig så tycker jag 4690k duger fint än idag. Med ny kylare, överclockad CPU och ett begagnat 1070 så har du mycket glädje för pengarna

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Kan du inte klocka processorn så ska du inte köpa ett 2070. Men det är viktigt att du vet vad du kan förvänta dig om du köper ny cpu/mobo/minnen. Vissa spel reagerar ju väldigt bra på fler kärnor i högre klock, är black ops 4 ett sådant spel så skulle jag nog uppgradera cpu/mobo/minnen först.

Vad är din budget?

Min budget är runt 5-6 tusen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Hej!

Det skulle vara bra att veta vad du spelar på för upplösning och vad för FPS du siktar på att uppnå. BO4 är vad jag har förstått väldigt CPU krävande vilket betyder att du bör kolla om din processor begränsar ditt grafikkort när du spelar.

Jag bytte från en 4670K 4.4GHz och 1070 till 8700K och 1070. Ingen större skillnad på max FPS i de flesta spel jag lirar i 1440p men bättre medel FPS. Men spana med till exempel MSI Afterburner vad det är som är högst belastat när du spelar för att se vad som behöver uppdateras.

Frågar du mig så tycker jag 4690k duger fint än idag. Med ny kylare, överclockad CPU och ett begagnat 1070 så har du mycket glädje för pengarna

/S

144hz 1080p och jag är nästan helt säker på att grafikkortet som flaskhalsar, så om jag lyckas hitta ett begagnat moderkort hade jag kunnat köpa ett nytt 1070 och sedan klocka min 4690k eller funkar det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Lirar på 144hz och antar att de är graffekortet som flaskhalsar just nu, överklockning kan jag inte jättemycket om samt att mitt moderkort inte stödjer det:/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du lätt testa genom att köra allt på low, ökar din FPS då så är det grafikkortet. Men tvivlar på det, kör du i 1080 och vill ha 144 FPS så lär det vara CPU som begränsar mest i dagsläget.

Så snabbare CPU för att öka FPS och vid behov sänka grafikinställningarna för att grafikkortet ska hänga med. Blir nog svårt att få 144 FPS med din nuvarande CPU oavsett vilket grafikkort du köper.

Permalänk
Medlem

@pacman39: Jag tycker det låter som en bra plan. (Men om du kan hitta ett prisvärt 1070ti så kan jag rekommendera det, mycket enkelt att klocka upp till 1080 nivåer. Är galet nöjd med mitt!)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det kan du lätt testa genom att köra allt på low, ökar din FPS då så är det grafikkortet. Men tvivlar på det, kör du i 1080 och vill ha 144 FPS så lär det vara CPU som begränsar mest i dagsläget.

Så snabbare CPU för att öka FPS och vid behov sänka grafikinställningarna för att grafikkortet ska hänga med. Blir nog svårt att få 144 FPS med din nuvarande CPU oavsett vilket grafikkort du köper.

Ska jag uppgradera moderkortet och processorn och ram? Typ en amd ryzen 2700x 16 gb ram och något moderkort som stödjer överklockning? Hade du kunnat länka någon bra combo?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@pacman39: Jag tycker det låter som en bra plan. (Men om du kan hitta ett prisvärt 1070ti så kan jag rekommendera det, mycket enkelt att klocka upp till 1080 nivåer. Är galet nöjd med mitt!)

Kan inte mycket om klockning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pacman39: Äsch 1070ti är bra som det är utan klockning. 15-20% bättre än 1070 och bara 5-10% efter 1080. Går ofta att hitta för samma priser som 1070.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@pacman39: Äsch 1070ti är bra som det är utan klockning. 15-20% bättre än 1070 och bara 5-10% efter 1080. Går ofta att hitta för samma priser som 1070.

Yes men andra son svarat säger att det nog är min cpu som flaskhalsar, så nu blev jah väldigt kluven

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pacman39:

Ska jag uppgradera moderkortet och processorn och ram? Typ en amd ryzen 2700x 16 gb ram och något moderkort som stödjer överklockning? Hade du kunnat länka någon bra combo?

Skickades från m.sweclockers.com

För spel som drar nytta av flera kärnor är Ryzen bra. Annars så har inte Ryzen mycket högre prestanda på klock än vad Haswell har så där tycker jag inte att det är en tillräckligt stor uppgradering för det priset.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Ska jag uppgradera moderkortet och processorn och ram? Typ en amd ryzen 2700x 16 gb ram och något moderkort som stödjer överklockning? Hade du kunnat länka någon bra combo?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte med gott samvete föreslå att du ska köpa något nytt innan du testat vad som faktiskt begränsar dig i dagsläget. Testa att köra med alla grafikinställningar på max och sedan på lägsta och rapportera resultatet.

Dock kan ju säkert dom som faktiskt spelar just black ops 4 ha lite mer insight i vad som skulle ge dig mest bang for the buck i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

För spel som drar nytta av flera kärnor är Ryzen bra. Annars så har inte Ryzen mycket högre prestanda på klock än vad Haswell har så där tycker jag inte att det är en tillräckligt stor uppgradering för det priset.

/S

Hade du kunnat fixa en bra kundvagn för mobo processor och ram? Grafikkort får bli nytt efter julen då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Jag kan inte med gott samvete föreslå att du ska köpa något nytt innan du testat vad som faktiskt begränsar dig i dagsläget. Testa att köra med alla grafikinställningar på max och sedan på lägsta och rapportera resultatet.

Dock kan ju säkert dom som faktiskt spelar just black ops 4 ha lite mer insight i vad som skulle ge dig mest bang for the buck i dagsläget.

Yes men jag skriver här igen efter skolan när jag kommit hem, runt klockan 15 om du kunnat checka in här då hade bart trevligt haja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pacman39: Ja, det kan det vara. Hade siktat på amd med 2700 cpun som just nu är galet billig på Inet om du ska byta CPU.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Din CPU kommer knappt flaskhalsa om du inte multitaskar. Köp 1080 för 5,000 på Elgiganten så är allt klappat och du har en monster dator. Inget mer med det.

Permalänk
Medlem

@pacman39:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12016972/

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Din CPU kommer knappt flaskhalsa om du inte multitaskar. Köp 1080 för 5,000 på Elgiganten så är allt klappat och du har en monster dator. Inget mer med det.

Räknas multitasking med discord igång? Och kanske spotify?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pacman39: Så kör du ny GPU efter ju, typ 2070 eller 1080ti begagnat eller så. Så klarar du dig några år.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

De såg bra ut men den processorn kommer jag inte kunna klocka i framtiden:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pacman39:

Räknas multitasking med discord igång? Och kanske spotify?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de är alldeles för lite krävande. Skulle vara något i form av hd livestream kanske youtube, streamande, renderande, foto program, annat spel, inspelnings program osv.

De som tror att det kommer flaskhalsa på en väsentlig nivå har ingen koll. 4690 utan överklockning är bättre än i5-7400. I5-7400 är en duglig kombination med 1080. Kommer CPU vara flaskhalsen? Ja. Kommer det vara jätte väsentligt? Nej

Självklart skulle skaffa en 2600x med 3k+mhz ram vara bättre men inte så märkvärdigt för uppåt 4.5-5000kr ifall du inte är intresserad av att skaffa en helt ny burk.