Får kiosker vägra ge ut innehållsförteckning på mat?

Permalänk
Avstängd

Får kiosker vägra ge ut innehållsförteckning på mat?

Jag på min lokala kiosk (stor kedja men väntar med att hänga ut namnet) vill inte riskera att smutskasta dom om det är så att dom faktiskt inte gjort något fel!
Beställde två olika smörgåsar.
Båda levererades i omärkta påsar utan streckkoder (alltså ej sökbara).
Återvänder efter och ber om innehållsförteckning för att bättre kunna logga vad jag ätit.
Men nej den ger dom inte ut.
Endast kan dom svara om frågor angående allergier men exempelvis hur mycket ost det har eller av vilken kvalitet svarades det inte på.
Har Googlat på företaget och dessa produkter men dom har en väldigt basic hemsida utan några synliga innehållsförteckningar.
Är mest sugen på att veta hur många kalorier det rör sig om eftersom jag är en tjockis

Bra sidor som granskar mat verkar inte ha granskat just dessa två smörgåsar så fick ingen hjälp från internet heller.
Men det är egentligen inte relevant, utan enbart frågan om dom får vägra lämna ut innehållsförteckningen på smörgåsar som dom säljer.

MVH
En tjock formgivare med lagom svår personlighetsstörning.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så måste innehållsförteckning alltid anges, direkt på förpackningen, men det kan hända att det bara gäller matvaror som ligger ute i butik och inte när det är tillagat på beställning?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag tror inte restauranger måste ge dig näringsinfo eller någon annan info än om eventuella allergener. Tills vidare får du nog göra en uppskattning själv.

Jag håller dock med om att det är svårt, jag räknar själv macros och kcal. Jag har dragit ner på att äta ute sedan jag började med det.

Permalänk
Medlem

Nej, de måste inte lämna ut innehållsförteckning. Du kan tala om vad du är allergisk mot så kan de tala om ifall det finns i maträtten. Det du efterfrågar är receptet på en rätt och självklart så är det inget en restaurang är tvungen att lämna ut. Tänker du på din vikt och håller koll på exakt vad som ingår i det du ska äta så får du laga din mat själv.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta finns det i nuläget inget lagkrav på att restauranger skall ha innehållsförteckning på sina varor. Vissa har det dock som en service mot konsumenten och i vissa fall kan de ta fram innehållsförteckningen för varje ingrediens vid en fråga.

Information om allergener borde de däremot vara skyldiga att uppge vid en fråga, men det är ju inte lika detaljerat som den information du söker.

Edit, andra var före

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Om de produceras i kiosken är det nog nästan omöjligt att ge exakta vikter på ingredienserna, någon kanske brer på lite extra smör, slänger på en extra ostskiva osv. Vill du vara helt säker - bygg din egen macka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om de produceras i kiosken är det nog nästan omöjligt att ge exakta vikter på ingredienserna, någon kanske brer på lite extra smör, slänger på en extra ostskiva osv. Vill du vara helt säker - bygg din egen macka.

Om det är subway det rör sig så är det nog rätt standardiserat med låg varians mellan mackorna (så länge det är samma beställning).

Mcdonalds klarar ju av att ge denna info.

Men visst. Om det är valfritt så äre ju det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är ett färdigförpackat livsmedel?
Ett färdigförpackat livsmedel är ett livsmedel som placerades i en förpackning innan det nådde konsumenten. Förpackningen ska täcka livsmedlet helt eller delvis. Det ska inte gå att ändra innehållet, utan att förpackningen öppnas eller ändras.

Livsmedel, som förpackas i direkt anslutning till försäljningstillfället, till exempel ost som paketeras på kundens begäran och säljs över disk, räknas däremot inte som färdigförpackade.
Inte heller livsmedel, som är färdigförpackade för direkt försäljning, räknas som färdigförpackade livsmedel.

Vilka uppgifter ska finnas på förpackningen?

Ingrediensförteckning
Ingrediensförteckning (artikel 9, 18 och bilaga VII) ska finnas i de flesta fall när livsmedlet innehåller mer än en ingrediens. Vissa undantag finns (se artikel 19).

Näringsdeklaration
Näringsdeklarationen (artikel 16, 29–35, bilaga V, XIII, XIV och XV) beskriver hur mycket energi och näringsämnen livsmedlet innehåller. Näringsdeklaration är obligatorisk att ha med i märkningen på alla färdigförpackade livsmedel

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdata...

Smörgåsarna räknas nog inte som färdigförpackade och då behöver de inte ha nån ingrediensförteckning och näringsdeklaration.
Det är däremot intressant att du går till kiosken och köper smörgåsar om det är viktigt med att hålla koll på kaloriintaget, du ska nog inte alls gå och köpa snabbmat i en kiosk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om det är subway det rör sig så är det nog rätt standardiserat med låg varians mellan mackorna (så länge det är samma beställning).

Jag hade nog inte kallat Subway en kiosk och de levererar inte sina mackor i en påse.
Subway har för övrigt ganska bra information om näringsinnehållet i sina mackor.
https://subapps1.subway.com/nutrition/allergens/allergens_SV_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är däremot intressant att du går till kiosken och köper smörgåsar om det är viktigt med att hålla koll på kaloriintaget, du ska nog inte alls gå och köpa snabbmat i en kiosk.

Trodde i min enfald att dom skulle ha streckkoder på förpackningen.
Men icke!

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd

@keyser: Japp både Subway, Pressbyrån och Donken som exempel har väldigt bra information om produkters innehåll men den här kedjan har det tydligen inte
Bara bita i det sura och inte gå tillbaka dit igen

Visa signatur