Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Esseboy:

Funderar på att bygga chassit från scratch, gillar inte dde tunna plåtarna i köpta chassin, kan bli en ihopsvetsad skapelse.

Enda problemet är att jag då måste lära mig att svetsa i aluminium För stål blir tungt. speciellt i 2-3mm.

Instämmer... Går ju att nita ihop det annars med riktiga nitar, typ "flygplansnitar" borde se rätt fräckt ut tror jag (J-29 "tunnan" var gjort så, har faktiskt delar av ett sådant här... ), litet svårare att få snyggt än popnitar, men värt det tror jag om man får till det.

Kan du låna en hyggligt kraftig TIG med AC puls så kan du köra aluminium om du borstar ordentligt innan med en stålborste och slipar bort oxid med en rondell.

Edit, om du lär dig att svetsa skapligt snyggt i aluminium så kan du ju göra egna chassigenomföringar som sitter direkt i plåten ungefär som på en racingbil, tankar och rör, mm tex att en del av chassit blir en aktiv kylare, endast din fantasi sätter gränsen. Brukar finnas mycket balla grejer på skroten man kan göra om.

Edit, jag så en gång konvektorkylare som var stora som ett lastbilsflak där...

Edit, litet off topic kanske, men har du sett denhär killens arbeten?
där har du kanske litet inspiration till vad man kan hitta på med egna byggen med litet fantasi...
http://www.hilmersson-racing.com/category/jetboatbuild/

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

- SUPPORT THE PEOPLE AND THE UPRISE IN FRANCE AND MAKE IT SPREAD TO SWEDEN -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Mizzarrogh:

Instämmer... Går ju att nita ihop det annars med riktiga nitar, typ "flygplansnitar" borde se rätt fräckt ut tror jag (J-29 "tunnan" var gjort så, har faktiskt delar av ett sådant här... ), litet svårare att få snyggt än popnitar, men värt det tror jag om man får till det.

Kan du låna en hyggligt kraftig TIG med AC puls så kan du köra aluminium om du borstar ordentligt innan med en stålborste och slipar bort oxid med en rondell.

Edit, om du lär dig att svetsa skapligt snyggt i aluminium så kan du ju göra egna chassigenomföringar som sitter direkt i plåten ungefär som på en racingbil, tankar och rör, mm tex att en del av chassit blir en aktiv kylare, endast din fantasi sätter gränsen. Brukar finnas mycket balla grejer på skroten man kan göra om.

Edit, jag så en gång konvektorkylare som var stora som ett lastbilsflak där...

Edit, litet off topic kanske, men har du sett denhär killens arbeten?
där har du kanske litet inspiration till vad man kan hitta på med egna byggen med litet fantasi...
http://www.hilmersson-racing.com/category/jetboatbuild/

Hmm, kanske nitar ändå är bättre! Man kan ju ta isär lättare då :). Men har ändå funderat på att köpa en TIG svets, får se hur det blir.

Fina grejer i länken

2700x @4,25 Ghz,1,35 V @150 W (P95) || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Esseboy:

Hmm, kanske nitar ändå är bättre! Man kan ju ta isär lättare då :). Men har ändå funderat på att köpa en TIG svets, får se hur det blir.

Fina grejer i länken

Finns ju fina skruvar annars om man vill göra allt isärtagbart, jag kommer nog att köra på det på mitt kommande bygge...
Om du tar en mutter som gäng guide så blir det lättare att gänga rakt för hand, glöm inte oljan!

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Tycker det verkar vara mycket snack och lite verkstad.
Tips är ju att du köper på dig grejor lite då och då av det som inte blir föråldrat typ alla vattenkyningsdelar och ska du bygga ett chassi behöver du nästan delarna bredvid när du ritar upp det, blir så jävla rörigt att bara gå efter tillverkarnas mått från hemsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

| 4670k | Asus maximus VI hero | corsair xms3 ddr 1600 | Sapphire R9 290 med EK block | Corsair HX 750 | Alphacool ut60 240 | Alphacool ut60 360 | | XSPC vario acrylic tank | Ek supremacy | Samsung 840 evo 250GB | Sennheiser HD650 | Beyerdynamic dt880 premium | Bottlehead Crack | Odac | Starving Student | AMB M3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av kozmos:

Tips är ju att du köper på dig grejor lite då och då av det som inte blir föråldrat typ alla vattenkyningsdelar och ska du bygga ett chassi behöver du nästan delarna bredvid när du ritar upp det, blir så jävla rörigt att bara gå efter tillverkarnas mått från hemsidor.

Så har jag gjort.
(mitt bygge stannade av efter att Caselab gick i KK... Så blir till att bygga eget då jag inte sett något annat fabrikat jag inte hittat massor med saker jag irriterat mig på... )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av kozmos:

Ju, ganska långsiktigt projekt. Tänkte börja med en 360 radiator, block, pump och reservoar. Börjar nog i mitt R6 chassi .

2700x @4,25 Ghz,1,35 V @150 W (P95) || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jag har nu förstått att det ställs litet andra krav på CPU kylare för den Finska marknaden...