Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk
Medlem

Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Tänkte höra från de av er som beställt nåt från utanför EU på sistone hur länge era paket fastnade i tullen/PostNords långsamma och dyra momshantering? Har försökt googla lite men hittar bara artiklar från i våras när deras momshanteringsavgift var ny och de fick bra mycket mer kinapaket än de får idag.

Beställde en grej från USA som kom till Sverige på några dagar och nu sitter i tullen, var bara lite nyfiken på hur många veckor jag nu har kvar att vänta på PostNord?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

@zabusa polaren köpte rostfria longboard truckar från USA, tog 5 dagar efter han fick pappret om Tull och betalade det, dock så hade det fastnat i en av deras sorterings centraler, så det skulle ta 3 dagar.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

Tänkte höra från de av er som beställt nåt från utanför EU på sistone hur länge era paket fastnade i tullen/PostNords långsamma och dyra momshantering? Har försökt googla lite men hittar bara artiklar från i våras när deras momshanteringsavgift var ny och de fick bra mycket mer kinapaket än de får idag.

Beställde en grej från USA som kom till Sverige på några dagar och nu sitter i tullen, var bara lite nyfiken på hur många veckor jag nu har kvar att vänta på PostNord?

Jag har varit med om att det kan ta allt mellan 1-14 dagar. Jag har även varit med om längre hanteringstid än så. Ha tålamod eller kolla med Postnord om de kan ge dig ett svar. Allt annat är spekulationer

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fick mitt paket från Kina 4 dagar efter att jag hade betalat moms+avgift.
Vet ej om det var det du ville veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Jag har varit med om att det kan ta allt mellan 1-14 dagar. Jag har även varit med om längre hanteringstid än så. Ha tålamod eller kolla med Postnord om de kan ge dig ett svar. Allt annat är spekulationer

Det verkar vara ganska spridda skurar som du säger så jag får väl kontakta dem och se om det går att få något ur dem. Tackar för svaren!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Har köpt ett par grejer från Kina senaste tiden, och varje gång har det tagit ca3-7 dagar från att det anlänt till Sverige tills jag fått sms om att betala in moms.
Och efter att momsen betalats så har det tagit 10-14 dagar innan paketet kommit hem.
Skåne.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

Jag har väntat sedan 6:e Juli på min ipkamera.
Har fått pengar av Ebay, men PostNord var inte direkt hjälpsamma.
Deras svar var ganska exakt "inte vårt problem, hör med den du köpte grejerna av"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beställt två paket från Kina i september. För båda tog det fyra veckor från att de kom till Sverige och PostNord tills jag har fått de hem levererad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köpte nyligen en i7'a som jag ska smäcka i min gamle laptop, prollen var i tullen en dag. (Jag betalade direkt när jag fick hot-sms'et från Postnord).

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tre gånger har jag och sambon behövt betala avgiften till Postnord, och vi fick paketen 3-6 vardagar efter att betalningen var gjord.

Göteborg.

Betalade med Swish, om det nu gör någon skillnad.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Här är lite Historik från tre aliexpress beställningar gjorda i närtid.
Tyvärr är ju trackingen i sverige löjligt dålig men vad jag kan se så har det snittat på ca två veckor från det att det kommit Sverige.

2018.11.16 14:32 (GMT-7): Försändelsen har ankommit mottagarlandet.
2018.11.30 12:31 (GMT-7): A letter notification has been sent to the recipient

2018-11-14 23:24:38 [GMT+8] Shipment dispatched
2018-11-24 16:45:00 [GMT+8] Arrived at destination country
2018-12-07 08:14:00 Delivery successful

2018-11-04 12:38:30 [GMT+8] Shipment at country of origin distribution center
2018-11-07 00:04:00 [GMT+8] Departed country of origin
2018-11-26 11:27:00 [GMT+8] Shipment with local shipping company
2018-12-05 08:00:00 Delivery successful

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så spretar det ganska rejält, jag har haft paket som skickats vidare dagen efter inbetalning (kom till mig två dagar efter) medan andra paket fått vänta över tio dagar och paketet kom efter 16 dagar från inbetalning.

Det verkar inte gå att säga vad som tar tid och vad som inte gör det, det verkar inte bero på storlek eller värde utan förmodligen handlar det om slumpen, vad som sorteras när och var.

Men man får nog räkna med att det kan ta omkring två veckor.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Mitt fastnade i tullen och jag betalade omgående och veckorna gick och jag ringde då in till postnord och undrade var fasiken mitt paket var! då dagen efter fick dem iväg det! det bästa är att ringa till dem och skynda på dem.
Så postnord är bra sega asså!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Zabusa: senaste kom från Japan tog nästan fyra veckor. Det kom till Sverige snabbt 4 dagar. Sen satt det i tullen resterande tid.

Nästa två Asienpaket är fortfarande på väg. De är förbetalda och skattade men räknar med en månad.

Permalänk
Medlem

Skickas det inte vidare förrän man betalt nu för tiden?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Storage Jar:

Skickas det inte vidare förrän man betalt nu för tiden?

Ja om du får en sån betalning men det ena paketet fick jag betala på ombudet så det gick igenom hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja om du får en sån betalning men det ena paketet fick jag betala på ombudet så det gick igenom hela vägen.

Ok. Innan massimporten av kinesiskt skräp, för ca 1.5 år sedan fick jag hem mina saker först och en faktura för tull, moms osv några veckor senare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

För mig har dem tappat bort 3 av mina paket som fastnade i tull. Dem är betalda från min sida så där är inte problemet.
När jag sökt efter paketen så såg jag att dem aldrig lämnade tull och efter ca 3 månader så hörde jag av mig till postnord och dem nekade att paketen var borta till att börja med, efter lite sökande så beklagade dem att försändelsen var borta.
När jag ber att få tillbaka mina pengar så säger dem att tull är möjlig att överklaga men deras avgift betalas inte tillbaks.

Alla mina paket från utanför eu har fått veckor tillagda på leveranstiden.
Beställde ett mi band 3 i våras och det dök upp nu i förra veckan.

Jag har aldrig varit glad vid postnord men det är om möjligt sämre nu än innan enligt min subjektiva åsikt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

från Kina på typ 3 dagar. Sedan vänta typ 1 vecka på tull smset, sedan typ 2-3 veckor till tills man kan hämta ut det... Kalmar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag beställde från aliexpress! Kom fram till Sverige den 17/11 betalade tull direkt och sen dess har paketet suttit fast där. Ringt 2 gånger me de säger endast att det är på G!

På måndag MÅSTE jag ha grejerna... För att besvara din fråga: Postnords tullhantering är orimligt trög, funderar på om de arbetar överhuvudtaget.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Fick tulla en ushanka från Ryssland för ett tag sen, tog fan 1,5 vecka efter betalning innan den dök upp. Sjukt pinsamt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har ett paket från Kina på ingång.
Det kom till Sverige i fredags.
SMS om betalning på lördagen. Betalade direkt via Swish.
Idag, tisdag så har statusen uppdaterats från "stoppad" till "på väg".

Förhoppningsvis så har jag paketet redan imorgon.
Klart godkänt än så länge!
Paketet var bra deklarerat av avsändaren. Antar att det bidrar till snabbare hantering. Det kan ju vara lite si och så annars.

2019-01-08 14:16
Försändelsen är på väg

2019-01-05 10:25
Försändelsen tullklareras av oss

2019-01-05 10:25
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

2019-01-04 16:47
Försändelsen tullklareras av oss

2019-01-04 16:47
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

2018-12-18 21:37
Transport av försändelsen har påbörjats

Permalänk
Medlem

@N!klas: Konstigt. För mig blir det ingen "uppdatetering" - texten på moms.postnord.se ändras till "Tack för din betalning! Efter godkännande av Tullverket kommer Postnord att leverera din försändelse....".

Och sen kan det ta allt från nån dag till två veckor innan jag har paketet. Koden går inte att spåra längre när det hamnat hos tullen. Ingen uppdatering förräns vips jag får ett sms eller avi om att paketet går att hämta ut.

Permalänk
Medlem

Ankom den 29/12-18, blev meddelad 2/1-19. Betalning togs emot 3/1-19. Ligger kvar än och står som "stoppad".

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

@N!klas: Konstigt. För mig blir det ingen "uppdatetering" - texten på moms.postnord.se ändras till "Tack för din betalning! Efter godkännande av Tullverket kommer Postnord att leverera din försändelse....".

Och sen kan det ta allt från nån dag till två veckor innan jag har paketet. Koden går inte att spåra längre när det hamnat hos tullen. Ingen uppdatering förräns vips jag får ett sms eller avi om att paketet går att hämta ut.

Ja, så blir det på momssidan. Där ändras ingen information. Den här säljaren har använt ett riktigt kolli-id som har funkat från Kina till Sverige. Posten har inte haft någon anledning att ge paketet ett nytt nummer vilket de gör när paketet inte har ett nr som funkar hela vägen så att säga. Jag antar att det numret de tilldelar bara fungerar i samband med klareringen och då lär det inte vara spårbart.

Edit: Jag vet inte säkert men jag gissar på att det är så det fungerar. Det finns med i deras FAQ om jag inte minns fel. Något om varför paketet fått nytt nummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jepp.
Det beror på vilken tjänst som säljaren har valt. Säljaren i mitt fall har skickat spårbart express.

Från postnords frågor och svar:
Mitt spårningsnummer som jag har fått från e-handlaren byts ut mot ett annat av PostNord. Varför gör ni det?

Det finns olika tjänster för brev i de internationella flödena. När PostNord tar emot försändelser som går som brev kan de vara exempelvis expressbrev, rekommenderade brev eller oregistrerade vanliga brev. De brev som är oregistrerade är billigast att skicka, men det innebär också att de saknar spårbarhet. När en oregistrerad försändelse anländer till Sverige saknar den normalt en unik streckkod vilken gör försändelsen ospårbar. Dock förekommer det från olika e-handelsplattformar att försändelsen har en streckkod som gör att den framstår som spårbar. PostNord använder sig inte av denna streckkod då den inte följer internationella standarder för hur de ska utformas och framför allt inte är garanterat unik.

För att ändå kunna hantera dessa importförsändelser måste PostNord därför ge dessa försändelser ett nytt kolli-ID. Vill man ha bättre spårbarhet kan man när det är möjligt, använda frakttjänster som är spårbara, som express eller rekommenderade brev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Beställde från Nashville. Tog 4-5 dagar att komma till Sverige. Efter jag betalat Postnord tog det ca 2 veckor att få min vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Beställde från Nashville. Tog 4-5 dagar att komma till Sverige. Efter jag betalat Postnord tog det ca 2 veckor att få min vara.

Samma här. Brukar även ta någon bvecka mellan att det först scannas i Sverige tills man får notis om betalning. Är omöjligt för mig att förstå hur det kan ta 3 veckor för Postnord, framfärallt när det går från ett lager ute i ingenstans på Kinas landsbygd -> Sverige på runt 6-8 dagar....

Permalänk
Medlem

4-5 dagar från USA till Sverige och så runt 2 veckor hos Postnord efter jag betalat moms

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Beställde från USA 29 september, kom tydligen till stockholm den 4e Oktober (fick reda på i efterhand).

Fick momspappret och betalade detta den 18e december men hade annars fram tills den 4e Januari på mig annars skulle paketet gå i retur.

Ringer för att kolla den 7e Januari och då har man redan skickat tillbaka paketet den 4 November.

Så verkar inte vara jättebra koll hos dem och håller just nu på att bråka för att få tillbaka momskostnaden.