Hjälp inför bilförsäljning

Permalänk
Medlem

Hjälp inför bilförsäljning

Hej,

Vi har planerat att sälja vår bil privat imorgon. Ett "problem" är att det är köparens son som hämtar bilen, medan köparen är på annan ort (bor inte i närheten) och sköter betalning och bidrar med sina uppgifter för ägarbytet.

Hur löser man kontraktet då köparen inte kan skriva på, och heller inte kan skriva på en fullmakt?

Jag tänkte utgå från Blockets köpekontrakt (länk till pdf). Kan man lägga till en bilaga där det står att den som signerar som köpare i det här fallet bara tar emot bilen och så att säga levererar den, och hur ska man i så fall formulera det snyggt?

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Min hjärna skriker "Gör det inte!" som upplagt för att du ska få problem..

Men om du prompt ska göra det på detta sätt, se till att personen har med sig sin fars körkort, verifiera att det är hans far så gått det går.. Gör ägarbyte i transportstyrelsens app, och gör INTE ägarbyte innan du ser pengarna på ditt konto..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

STOPP!!!

Sälj bara till personen på plats, INGA UNDANTAG!
Du säljer bilen till sonen (i detta fall), sen får sonen sköta resten på egen hand. Ex skriva över bilen till sin pappa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

STOPP!!!

Sälj bara till personen på plats, INGA UNDANTAG!
Du säljer bilen till sonen (i detta fall), sen får sonen sköta resten på egen hand. Ex skriva över bilen till sin pappa.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, bra lösning.
Går inte pappan med på detta så skippa försäljningen.

Även motormännen har ett kontrakt man kan använda.
Om det är bättre än blockets vette 17
https://www.motormannen.se/aega-bil/koepa-och-saelja-bil/koep...

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, du ska ha pengarna på ditt konto.
Inte att köparen skickar och visar dig på mobilen och det ska ta några dagar att komma in i ditt konto.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Min hjärna skriker "Gör det inte!" som upplagt för att du ska få problem..

Men om du prompt ska göra det på detta sätt, se till att personen har med sig sin fars körkort, verifiera att det är hans far så gått det går.. Gör ägarbyte i transportstyrelsens app, och gör INTE ägarbyte innan du ser pengarna på ditt konto..

Skickades från m.sweclockers.com

Sonen bör även ha med sig en fullmakt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Vänta in pengar, använd appen och du är av med problemet.
Sen om det är en målvakt som är ”pappan” kan ju inte du veta.

Vilken prisklass handlar det om?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Ett kontrakt är int värt luft när du står utan bil och pengar. Sälj bilen till personen som kommer och ska hämta den samt skriv ett köpekontraktet med han. Pengar i handen eller på kontot innan du lämnar över bilen, banköverföringar går att avbryta. Ägarbyte genom transportstyrelsens app.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Som flera övriga sagt, sälj aldrig din bil till en person som inte är på plats! Inga undantag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Men finns det någon risk om betalningen går via Swish innan jag skriver över bilen? Ägarbytet blir på webben så det borde ske omgående.

Jag såg idag att Blocket länkar till digitala kontrakt som är juridiskt bindande (Swiftcourt och Avtal24). Är det ett alternativ? Båda signeras av båda parter med Mobilt BankID.

Så igen, om jag får pengarna först, och sen sköter ägarbytet själv, finns det någon risk då?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

@HWS: vad menar du med webben och göra ägarbytet själv?

och ja Pengar på ditt konto innan ägarbytet.

Det absolut bästa i denna DÅLIGA SITUATION är att personen har med sig en fullmakt att han får skriva en bil på sin far SAMT faderns körkort och göra ägarbytet i appen, då går det på engång https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

OM du skickar in lappen som man förr i tiden och persnr på köparen inte existerar eller är en stulen identitet kommer det sluta med att du återgår som ägare på en bil någon åker runt i och ser till så du får biltullar och parkeringsböter.

Om jag varit så desperat att sälja bilen som du verkar vara och det bara finns en enda köpare hade jag hellre kört bilen den till den plats fadern finns på och gjort affären där, även om det inneburit en resa genom halva landet..

Avtalet du pratar om är väl mer att köparen godkänner skicket och utrustningen på bilen osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@HWS: vad menar du med webben och göra ägarbytet själv?

och ja Pengar på ditt konto innan ägarbytet.

Det absolut bästa i denna DÅLIGA SITUATION är att personen har med sig en fullmakt att han får skriva en bil på sin far SAMT faderns körkort och göra ägarbytet i appen, då går det på engång https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

Om jag varit så desperat att sälja bilen som du verkar vara och det bara finns en enda köpare hade jag hellre kört bilen den till den plats fadern finns på och gjort affären där, även om det inneburit en resa genom halva landet..

Avtalet du pratar om är väl mer att köparen godkänner skicket och utrustningen på bilen osv..

Med webben menade jag i appen.

Klart att jag kan köra iväg bilen själv, men det jag inte förstår är vad risken är om jag får pengar, ett signerat avtal med BankID, och därefter sköter ägarbytet i appen. Var är problemet?

Kontraktet skrivs ju då på av köparen (dock via BankId, men ändå juridiskt bindande), så fullmakt borde inte behövas. Som du säger så godkänner köparen då att de tar över bilen i det skick den är. Jag ser att pengarna har kommit in, och bilen åker iväg.

Tack igen för alla svar, det uppskattas verkligen!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

@HWS: Uppenbarligen verkar du som tidigare nämnts väldigt desperat att få sålt din bil och det verkar inte nå fram till dig att det är en dålig situation. Man ska aldrig sälja en bil till någon som inte är på plats oavsett om det går att signera med bankid nu för tiden eller ej. Ett bankid kan användas av en annan person än den personen som du "säljer bilen till" och personen kan hävda att denne blivit kapad och så kan köpet hävas och du sitter där som ägare på en bil du inte har i din ägo.

Med personen på plats så kan du fysiskt kontrollera att id-kort överensstämmer med personen som är på plats, att pengarna överförs från den personen som är på plats och att denne faktiskt är i kontroll över sitt bankid som används för att legitimera sig för överföring av ägarskap.

Om personen inte kan vara på plats för köpet så är det en gigantisk varningsklocka i mitt huvud som har ägt ett gäng bilar under åren och sålt majoriteten av dem. Personer av östutländsk härkomst försökte köra den med mig en gång där ägarskap skulle sättas på en person som inte var på plats men de skulle betala och det var väldigt viktigt att betalningen kunde ske kontant.

Aldrig i livet att jag sålde bilen till dem. Och som tur var hade jag en vän med mig då de vart väldigt irriterade och på gränsen till hotfulla när jag backade ur affären och bad dem komma tillbaka med den personen som skulle stå som ägare.

Permalänk
Inaktiv

Du frågar efter råd men har på dig en impregnerad regnjacka när du får råd.
Som alla har skrivit så är det urbota korkat att sälja till någon som inte är på plats.

Det du nämner ang. avtalet via bankid. Det är bara avtal, det handlar inte om ägarbyte. Killen kanske är värsta målvakten och äter skulder till frukost, det vet ju vare sig du eller jag eller någon annan här, men vi har ju uppenbarligen tänkt lite längre.

Sen, sluta fråga om råd om du slår ner på allt och ifrågasätter alla råd. Du har uppenbarligen en fix idé, varför ska forumet ventilera alla möjliga nej medan du redan har ett inställt ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Tack för alla svar!

Men finns det någon risk om betalningen går via Swish innan jag skriver över bilen? Ägarbytet blir på webben så det borde ske omgående.

Jag såg idag att Blocket länkar till digitala kontrakt som är juridiskt bindande (Swiftcourt och Avtal24). Är det ett alternativ? Båda signeras av båda parter med Mobilt BankID.

Så igen, om jag får pengarna först, och sen sköter ägarbytet själv, finns det någon risk då?

Problemet här är att du inte vet att personen som signerar är personen i fråga, och således kan det faktiskt handla om bank-idkapning eller liknande.

Sälj till Sonen, sen får sonen överlåta till sin far.

Betalning via swish, för då kan de inte dra tillbaka betalningen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Stopp och sälj till någon annan som personligen kommer och räcker över pengarna innan papper och nycklar byter hand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Efter han har sålt bilen lär väl en tråd komma upp och deN säger ..HJÄLP JAG BLEV BLÅST!
Kontanter i handen och säljaren personligen vid försäljningen! säkrare än så kan det inte bli och ägarbyte direkt!

Permalänk
Medlem

Om sonen tar med pappas körkort kan du förra över ägarbytet på 2min med ditt körkort, hans och dina regpapper.

Dvs, du får pengarna och någon annan äger bilen.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ingen som ser det orimliga i att föra över ett fordon till en person som inte är på plats ÄVEN om personen på plats har med sig körkortet? Tänk om det är stulet?

Antingen säljer man till personen som du har framför dig som visat upp sin äkta legitimation och du sett att pengarna finns på ditt konto, eller INTE ALLS.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HWS:

Tack för alla svar!

Men finns det någon risk om betalningen går via Swish innan jag skriver över bilen? Ägarbytet blir på webben så det borde ske omgående.

Jag såg idag att Blocket länkar till digitala kontrakt som är juridiskt bindande (Swiftcourt och Avtal24). Är det ett alternativ? Båda signeras av båda parter med Mobilt BankID.

Så igen, om jag får pengarna först, och sen sköter ägarbytet själv, finns det någon risk då?

Som så många andra redan sagt så är hela setupen med att köparen är otillgänglig/utomlands och ska göra affären via ombud en tydlig varningsklocka. Mycket vanlig setup bland scammare.

Så vitt jag vet finns det inget sätt att backa en swish-betalning. Om summan däremot görs som en banköverföring så kan man dra tillbaka överföringen. Detta med att dra tillbaka överföringen är ett klassiskt trick för att lura folk.

Det finns även en risk att du blir inblandad i en man in the middle scam. Dvs att bedragaren som kommer hem till dig har en annons ute på att sälja något för samma summa. När han raggat upp både en säljare och en köpare så ber han köparen föra över pengar till dig. Du ser betalningen och han tar bilen. När köparen sedan inte får det han har betalat för gör han en polisanmälan och gissa vem pengarna har gått till. Bilen är nu utomlands med nya skyltar.

Fördelen med swish är att du kan se vem avsändaren är. Så du ber köparen föra över med swish samt visa på att det är han som gjort överföringen med ID. Sitt eget ID. Sedan skriver du över bilen på honom.

Det bästa alternativet är kontanter. Hade jag sålt en bil och köparen dyker upp som gubben ur lådan hade jag velat ha kontant betalning när bilen hämtades.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Ingen som ser det orimliga i att föra över ett fordon till en person som inte är på plats ÄVEN om personen på plats har med sig körkortet? Tänk om det är stulet?

Antingen säljer man till personen som du har framför dig som visat upp sin äkta legitimation och du sett att pengarna finns på ditt konto, eller INTE ALLS.

För legitimation är svårt att förfalska...

Nä sälj skiten. Så länge du får pengarna först är det lugnt. Om de skriver tillbaka den på dig för att parkera gratis... Då är det bara att stöldanmäla fordonet så var det löst.

Vilka domedagsprofetet vi har här när det gäller försäljning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För legitimation är svårt att förfalska...

Nä sälj skiten. Så länge du får pengarna först är det lugnt. Om de skriver tillbaka den på dig för att parkera gratis... Då är det bara att stöldanmäla fordonet så var det löst.

Vilka domedagsprofetet vi har här när det gäller försäljning

Skickades från m.sweclockers.com

Svårare än att stjäla någon annans i alla fall. Hur vet säljaren att farsan vill köpa bilen överhuvudtaget?

Domedagsprofeter.. för man är häftig när man tar onödiga risker vid försäljning för x antal tusenlappar?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

"Hur löser man kontraktet då köparen inte kan skriva på, och heller inte kan skriva på en fullmakt?" -> har du pratat med pappan ens? Får hans son köpa din bil? Om ja; varför kan han inte ge honom en fullmakt?

Rent juridisk får inte hans son köpa en bil med sin pappas id-handling. Om sonen ska bara köpa bilen åt pappa så behöver sonen en "uppdragsfullmakt" enligt Avtalslagen 18 §. Om det visar sig att sonen agerat utanför sin behörighet, dvs. att köpa bilen öht, kan pappan göra gällande mot dig att avtalet ska gå åter eftersom hans son agerat utanför sin behörighet. Du måste vara i "god tro" för att denna skyldighet ska falla, men som du tydligen uttrycker det själv så anar du en viss onåd över hela köpet, dvs. "ond tro". Så om det skiter sig totalt och det blir en rättslig process kan det sluta med att du blir blåst på din bil, och som salt i såret flera tusen fattigare genom advokat- och domstolsavgifter.

Observera dock att det finns skillnad på behörighet (att köpa ett fordon) och befogenhet (årsmodell xxxx, xxx färg, xxx miltal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsk12:

Så om det skiter sig totalt och det blir en rättslig process kan det sluta med att du blir blåst på din bil, och som salt i såret flera tusen fattigare genom advokat- och domstolsavgifter.

Om det skiter sig så mycket det går så handlar det om mer än det!

O det handlar då om alla dessa punkter om det skiter sig totallt.
1, "Pappan" kan säga att sonen ej hade behörighet för köpet, alternativt stulet körkort/bankid/etc och TS blir i slutändan av med pengarna som betalades för bilen.
2, TS ser aldrig bilen igen för "Pappan" hade ju inget med köpet att göra.
3, Då "Pappan" inte hade med köpet att göra så kräver ju denne att ägandet ska gå tillbaks vilket då gör att TS blir ansvarig för alla biltullar/parkeringsböter/fartkameraböter/osv.
Visst det går att anmäla bilen stulen men räkna med att det kommer att bli en massa problem och har nån tull/böter redan fåtts på bilen innan anmäls datumet (dvs INTE säljdatumet) så kommer TS troligen få bråka en hel del för att få slippa dessa om det ens går och då först efter att behövt betala in alla biltulls avgifter då det handlar om en "myndighet" och i bästa fall få tillbaks dom efter bråkandet.
4, Advokat/domstols avgifter/osv.
5, Behov av att ta ledigt från jobb/etc för advokat/domstols/polis/etc besök vilket givetvis leder till mindre inkomst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet här.
Har köpt och sålt närmare 100 bilar i mina dagar.

Gör så här.

1. Be han swisha över summan.
2. Se till att han har med personens körkort eller en kopia på det. "iomed att du pratat med honom så är han ju medveten om att han kommer få en bil skriver på sig"
3. Gör ägarbytet direkt i appen/nätet så går den direkt.

Case close all done.
Sluta krångla till det så förbannat.

Ring pappan precis innan eller kör en facetime så är han med på noterna när affären sker.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag ser inte problemet här.
Har köpt och sålt närmare 100 bilar i mina dagar.

Gör så här.

1. Be han swisha över summan.
2. Se till att han har med personens körkort eller en kopia på det. "iomed att du pratat med honom så är han ju medveten om att han kommer få en bil skriver på sig"
3. Gör ägarbytet direkt i appen/nätet så går den direkt.

Case close all done.
Sluta krångla till det så förbannat.

Ring pappan precis innan eller kör en facetime så är han med på noterna när affären sker.

Men driver du eller? Om du är den typen av bilhandlare som sysslar med sånt så är du en riktigt smutsig sådan! Ingen vettig bilhandlare skulle någonsin skriva över en bil på en person som inte är på plats då det bara är att sätta sig själv i skiten när personen får avtalet hävt och bilen är försvunnen.

Permalänk
Medlem

@HWS: sålde du bilen?🙂

Permalänk
Medlem

Jag skriver alltid i annonsen

"Bilen säljs endast till person på plats med svenskt körkort varpå ägarbyte sker via Transportstyrelsens app.
Betalning sker till fullo innan ägarbyte, betalning sker via Swish direkt från köparen eller kontant"

Då vet alla vad som gäller och man slipper bekymmer, skriver också ihop ett eget kontrakt så köparen inte får för sig att det ges nån form av garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag ser inte problemet här.
Har köpt och sålt närmare 100 bilar i mina dagar.

Gör så här.

1. Be han swisha över summan.
2. Se till att han har med personens körkort eller en kopia på det. "iomed att du pratat med honom så är han ju medveten om att han kommer få en bil skriver på sig"
3. Gör ägarbytet direkt i appen/nätet så går den direkt.

Case close all done.
Sluta krångla till det så förbannat.

Ring pappan precis innan eller kör en facetime så är han med på noterna när affären sker.

Och, hur vet du att den du kommunicerat med per telefon är samma person som på körkortskopian?

(100 bilförsäljningar Utan struliga köpare? Grattis! )

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@HWS:

Jag har köpt 4bilar och skrivit dem på min sambo som inte varit med.

Vad folk inte verkar förstå är att det är väldigt vanligt att den man skriver bilen på inte är med.
Att du ska tänka på vad som kan hända är ju bara att göra dig själv en otjänst.
* Du kan bli påkörd påväg till mötesplatsen (ingen bil och inga pengar).
*Du kan bli rånad när ni ska göra affären (ingen bil och inga pengar).
*Bilen kan gå sönder när köparens son ska provköra (ingen bil och inga pengar).

Allt som nämns ovan och av övriga i tråden är möjliga scenarion, dock osannolika.
Pengar först (swish eller banköverföring inom samma bank).
Skriv bilen på personen som är på plats eller så kan det signeras genom telefonen med bankid (detta har jag gjort vid de 2 senaste köpen).

Akta dig för inkommande flygplan också, det kan störta ett på er när ni ska göra affären, då får du varken bil, pengar eller livet i behåll.