Permalänk

Utöka hemmanätverk via fiber/SFP?

Hej,
Jag har idag switch och patchpanel på vinden dit jag hittills dragit alla mina trådade installationer, allt eftersom behöv/möjlighet har uppstått.
Nu har vill jag dra kablar till ett ställe i huset dit det blir svårt att få så många kablar jag vill dra (minst 4). Då min switch har SFP-slots (2st) funderar jag på om det istället skulle vara en idé att dra en fiberkabel till en ny switch som får "mata" uttagen i den delen av huset. Men jag kan ingenting om SFP

Antar till att börja med att jag behöver en till switch med SFP-slot på andra sidan. Spelar det någon roll vilka märken det är? (Jag har idag en Zyxel GS1900-24). Jag tänkte mig i så fall någon mindre switch då det gissningsvis kommer handla om max 8 kontakter, om det går att hitta någon vettig. Alt köper en Ubiquiti UniFi 24-portar och sätter på vinden, då jag har UniFi AP, och sätter den gamla switchen på den nya platsen.

Min switch har inte SFP+ - om man skulle köpa en switch som stödjer SFP+ är den bakåtkompatibel?

Men sen behöver jag en SFP-modul till vardera switch? Funkar "vad som" eller är det väldigt noga exakta specar för resp switch? Eller vad vore bra?

Slutligen kabel. Var kan man hitta långa kablar? Jag har bara lyckats hitta 1-2 meter när jag sökt. Antar att det inte är speciella installationskabalar som man ska kontaktera själv? Uppskattningsvis skulle jag i så fall behöva 15-20m. Går kabeln inkl kontakt att dra i vanliga 16mm rör?

Och så en sista kontrollfråga Finns det någon nackdel att använda SFP (utöver kostnaderna och den extra "komplexiteten"), jämfört med att försöka lista om jag kan komma runt mitt problem och dra tp-kablar på något sätt?

Permalänk
Medlem

Vad hindrar att du kopplar ihop två switchar med en helt vanlig ethernetkabel?

Det är ju nästan gratis mot att lägga rätt mycket mer pengar på o krångla till det om man inte behöver..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för hjälpen Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Hallå Hallå,
Här kommer ett par svar

>Antar till att börja med att jag behöver en till switch med SFP-slot på andra sidan. Spelar det någon roll vilka märken det är? (Jag har idag en Zyxel GS1900-24).
Märke av switch spelar ingen roll, en switch flyttar nätverkspaket, det är vad den gör.
Däremot ger olika märken / modeller dig tillgång till olika typer av hantering/managering/konfiguration/funktionalitet/formfarmtor/prisbild/osvosv

>Alt köper en Ubiquiti UniFi 24-portar och sätter på vinden
Då du har UniFi AP idag skulle en grym rekommendation i så fall vara en UniFi-US-24-250W i kombination med en UniFi-US-16-150W, om det finns plats och budget för det.
24p byter ut Zyxelen du har idag.
16p placeras på den nya platsen.
På så sätt får du en plats att hantera nätverket på (UniFi Controllern du använder för att hantera accesspunkten (som en liten extra bonus blir UniFi bara bättre av att allt i nätverket är UniFi))

>om man skulle köpa en switch som stödjer SFP+ är den bakåtkompatibel?
Skillnaden på "SFP" och "SFP+" är 1GB kontra 10GB hastighet, utöver det är de samma.
Du kan Inte stoppa en SFP+ i en SFP port och bruka den, men, vanligtvis går det åt andra hållet.

>Men sen behöver jag en SFP-modul till vardera switch?
Stämmer! Och ännu mer därtill behöver du samma i båda ända.

>Funkar "vad som" eller är det väldigt noga exakta specar för resp switch?
Vilken modell (och ännu mer klurigt, kodning av modell (om man använder generiska moduler)) som passar i vilken switch beror på switch.
Det finns väldigt ofta en form av kompatibilitetsmatrix man kan tillgå hos tillverkaren för att vara på säkra sidan.

--

När det kommer till Kabeln sen så slutar det inte där, det finns fallgropar även här.
Kabeltyperna heter Single-mode och Multi-mode.
Vilken just du ska använda beror på saker som vald SFP, avstånd, osv.

Fiberkopplingen är liksom delad i 5 delar, där du hanterar alla delar;
Switchport - SFP - Kabel - SFP - Swichport
Kontra koppar som är port - kabel - port, där portarna är självreglerande om det behövs.

--

Med allt det sagt.
Om du Ändå ska dra kabel, dra en hederlig koppar och använd den, Oj så mycket lättare det är!
Du 'Vinner' inte mycket på att dra fiber mellan två punkter på det sättet, egentligen.
'vinner';
Du "friar" upp en koppar port i vardera ände. (Det här kan du lösa med RJ45 SPFer istället)
Fiber klarar av elektriska störningar mycket bättre än koppar.
Kabeln tar mindre fysisk plats.
Fiber klarar längre avstånd (om rätt kabel och utrustning används)
Du vinner "bara" hastighet om du går upp på SFP+, SFP+ utrustade switchar springer snabbt upp i pris, (ex. hos UniFi är det 48p modellerna som gäller)
Som du är inne på är lång fiberkabel inte helt lätt.
Fiber är betydligt mer fysiskt känslig än koppar.

--

Här finns mycket fin information att tillgå: https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/
https://www.direktronik.se har annars allt du behöver för installationer, både koppar och fiber.

Stort lycka till!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Vad hindrar att du kopplar ihop två switchar med en helt vanlig ethernetkabel?

Det är ju nästan gratis mot att lägga rätt mycket mer pengar på o krångla till det om man inte behöver..

Jag kan har missförstått hur SFP i switcharna funkar, men om jag drar en tp-kabel till en switch så får alla enheter påkopplade på den switchen dela på bandbredden mot huvudswitchen. Men det kanske är samma situation för SFP?
Dock finns redan SFP+ som klarar 10GBit, så om jag hur som helst måste köpa en andra switch kan jag köpa en med SFP+. Senare om jag vill uppgraderas så är det bara en ny switch med SFP+ och vipps så har bandbredden för delnätverken 10-dubblats.

Sen skulle den extra switchen bli den stora kostnaden verkar det som. Jag skulle troligen köpa en switch som kostar ett par-tre tusen, medan SFP-moduler verkar man kunna hitta för 250-300kr styck (om man nu kan köpa vilka som helst). Samt att jag nu hittat en kabel som för 15m (som jag tror är rätt) skulle kosta drygt 150kr. Så inte någon enorm prisökning.

Dessutom ska man ska man inte förkasta tanken att lära sig något nytt, och ev göra något på ett mer rätt sätt. Ska jag frångå ett stjärnnät så kanske det är bättre att göra det med SFP/fiber, om det hanterar bandbredden bättre.
Dessutom har jag 2 SFP-portar som jag _tror_ kan hantera link aggregation, vilket i så fall skulle dubbla bandbredden mellan switcharna. (Ok inte helt omöjligt att den kan klara av link aggregation över ethernet också )

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbenilådan:

Jag kan har missförstått hur SFP i switcharna funkar, men om jag drar en tp-kabel till en switch så får alla enheter påkopplade på den switchen dela på bandbredden mot huvudswitchen. Men det kanske är samma situation för SFP?
Dock finns redan SFP+ som klarar 10GBit, så om jag hur som helst måste köpa en andra switch kan jag köpa en med SFP+. Senare om jag vill uppgraderas så är det bara en ny switch med SFP+ och vipps så har bandbredden för delnätverken 10-dubblats.

Sen skulle den extra switchen bli den stora kostnaden verkar det som. Jag skulle troligen köpa en switch som kostar ett par-tre tusen, medan SFP-moduler verkar man kunna hitta för 250-300kr styck (om man nu kan köpa vilka som helst). Samt att jag nu hittat en kabel som för 15m (som jag tror är rätt) skulle kosta drygt 150kr. Så inte någon enorm prisökning.

Dessutom ska man ska man inte förkasta tanken att lära sig något nytt, och ev göra något på ett mer rätt sätt. Ska jag frångå ett stjärnnät så kanske det är bättre att göra det med SFP/fiber, om det hanterar bandbredden bättre.
Dessutom har jag 2 SFP-portar som jag _tror_ kan hantera link aggregation, vilket i så fall skulle dubbla bandbredden mellan switcharna. (Ok inte helt omöjligt att den kan klara av link aggregation över ethernet också )

>Men det kanske är samma situation för SFP?
Stämmer, det är samma problem där.

>så om jag hur som helst måste köpa en andra switch kan jag köpa en med SFP+
Båda switchar måste ha SFP+ för att 10GB ska kunna användas.

>Samt att jag nu hittat en kabel som för 15m (som jag tror är rätt)
Dubbelkika att kontakterna på kabeln är av typ LC så ska det säkerligen gå finfint

>link aggregation
Det här är en liten stoppa bara det
Det finns link aggregation som kopplar ihop kablarna, så att du ja, skulle få 2GB att använda. Det finns link aggregation som bygger failover istället, så att du har den andra om den ena klipps, så, fortfarande bara 1GB i bruk.
Vilken du kan och inte kan använda beror på switch val.

--

När det kommer till bandbredd i hemmanätverk så är något att tänka på också Vad du breddar. Länken mellan platserna i det här fallet. Kommer du ha mycket öst-väst trafik? (dvs, trafik mellan enheter på nätverket (och inte ut på internet)), och ännu mer specifikt, trafik över just den här länken.

Fiber är Bara kontakten så att säga, nätverkstopologi, bandbreddshantering och annat hanteras i L2/L3 av nätverket.

>Dessutom ska man ska man inte förkasta tanken att lära sig något nytt, och ev göra något på ett mer rätt sätt.
Det här är en VÄLDIGT bra inställning!
Det är också rätt coolt att ha fiberlänkar hemma

Permalänk
Skrivet av Erniaa:

Här kommer ett par svar

Tack för svaren!
Ja jag hittade till slut in på Direktronik, hittade en del info om kabel osv där.

>Dubbelkika att kontakterna på kabeln är av typ LC så ska det säkerligen gå finfint
Hmm, Direktronik länkade till en modul av typen LC Singlemode och sen kabel av typen SC/UPC Singlemode. Lustigt, antar att det inte funkar i så fall? Jag läste mig bara till att det var Singlemode man skulle ha, men ser nu att LC/SC är själva kontakten.

> Kommer du ha mycket öst-väst trafik? (dvs, trafik mellan enheter på nätverket (och inte ut på internet)), och ännu mer specifikt, trafik över just den här länken.
Det mesta över den här länken kommer väl vara ut på internet. Men en del av uttagen kommer vara i ett rum som troligen blir ungarnas TV/spel-rum. Sen vet jag ju inte om de kommer strömma från vår NAS lika mycket i framtiden, men det det skulle i så fall bli mellan de olika delarna. Eller snarare, sån användning kommer de troligen göra trådlöst.

Men ska fundera lite till på om jag kan få till det med tp-kabel. Det är våningsplanen som ställer till det för mig