Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Billiga LCD:s från BGMicro

Jag beställde fyra LCD:s från BGMicro och fick dem igår

Tyvärr verkar det som om de inte fungerar som dom ska fast med det priset är det kanske inte konstigt 300 kr för fyra 2x40 tecken displayer är ju rena vrakpriset så jag ska väl erkänna att det var en ren chansning...

Har dock bara testat två av dem hittils.

Har kopplingschema på dem men och vad jag förstår så ska det räcka att koppla in strömmen för att de ska visas någonting:

Har kopplat pinne 1 och 3 till GND(från parallelporten) och pinne 2 till +5volt från diskdrive kabeln.

Nu till frågan om jag inte minns fel så ska den bara visa "-" tecken på översta raden innan man initierat displayen. Men den visar istället svarta rutor på både övre och undre raden och när jag senare löda klart allt och kopplade in det i parallelporten vägrade den initiera och visade forfarande bara rutor på båda raderna.

Nån mer som köpt de billiga displayerna och fått dem att fungera?

Permalänk
Medlem

Den översta raden skall vara fylld. Dvs. bara svarta rutor. Då fungerar den som det ska. så är det iaf på andra 2xXX displayer.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Har för mig att vi kom fram till att det skulle vara fyllda fyrkanter på båda raderna till dom... Har redan beställt därifrån

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Re: Billiga LCD:s från BGMicro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tielie
Jag beställde fyra LCD:s från BGMicro och fick dem igår

Tyvärr verkar det som om de inte fungerar som dom ska fast med det priset är det kanske inte konstigt 300 kr för fyra 2x40 tecken displayer är ju rena vrakpriset så jag ska väl erkänna att det var en ren chansning...

Har dock bara testat två av dem hittils.

Har kopplingschema på dem men och vad jag förstår så ska det räcka att koppla in strömmen för att de ska visas någonting:

Har kopplat pinne 1 och 3 till GND(från parallelporten) och pinne 2 till +5volt från diskdrive kabeln.

Nu till frågan om jag inte minns fel så ska den bara visa "-" tecken på översta raden innan man initierat displayen. Men den visar istället svarta rutor på både övre och undre raden och när jag senare löda klart allt och kopplade in det i parallelporten vägrade den initiera och visade forfarande bara rutor på båda raderna.

Nån mer som köpt de billiga displayerna och fått dem att fungera?

Vad betalade du i frakt ?

Blev det någon tull eller skatt ?

Vad landade allt på om du räknar in allt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

displayer

380 pix för fyra displayer inkl. frakt.

Slapp betala tull/skatt eftersom de skrivit "a gift"

Men som sagt är inte säker på att de fungerar som de ska :-/

Alla fyra kom med en frontpanel så man får själv skruva sönder panelen och plocka ut displayen.

Permalänk
Medlem

Vill du sälja en till mig? Jag kan betala 125kr för en.

Permalänk
Medlem

Re: displayer

Citat:

Alla fyra kom med en frontpanel så man får själv skruva sönder panelen och plocka ut displayen.

Hmm, vilket ger ca 230 kr i frakt? Låter apdyrt ju.
DHL Express eller nått sånt?

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem

Hur menar du att du har kopplat? Använder du parallelporten som GND? Ska det inte räcka att bara ta 5+ och GND från en molex?

Permalänk
Medlem

GND på molex ja

Jo det går med molex GND också men faktum kvarstår.

Jag får inte den att fungera korrekt ändå ska testa mer i veckan måste först skaffa en bättre lödkolv....

Permalänk
Medlem

Säg bara till om nån har fått den att fungera, d e nog därför denna tråd startades... :S

Visa signatur

-Ett land utan problem är inget land! Som tur är har vi inga som alls problem.

-Algeriets förre president.

Permalänk
Avstängd

tielie: fick man köpa en? för hur mycket i så fall?

Permalänk
Medlem

tiele: jag vill också köpa en, du frågade i den adra tråden om BGmicro att du sålde dom, och att det var först till kvarn som gällde, och jag var 2:a... om du nu inte har ändrat dig.

Permalänk

Re: displayer

Citat:

Köpte du med visakort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat dom nått mer nu tielie?

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem

Visa JA, Testar mer NEJ

Tyvärr har jag inte hunnit testa mer men eftersom jag måste köpa ny lödkolv.

Jag läste däremot på lcdproc.org att displayen ska visa tecken både uppe och nere på en 40x2 display innan initiering (så fårt den fått ström alltså) vilket den gör.

Men har dock inte lyckats få den att fungera efter initiering.

Den ena displayen blir dock varm som fan om bara genom att koppla ström till den (pinne 1,2 och 3(contrast) trodde först att jag förväxlat pinne (GND)1 och 2 (5v)
men så var inte fallet.

Vetefan vad det är för fel på den men....

Permalänk
Medlem

Re: Re: displayer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axe_V3
Hmm, vilket ger ca 230 kr i frakt? Låter apdyrt ju.
DHL Express eller nått sånt?

Det var väll 300 för fyra displayer? Sen måste resten vart frakt!

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

re: priset

Skrev fel första gången det ska vara 300 kr för fyra displayer inkl. frakten.

alltså 75kr/display

Permalänk
Avstängd

fått dem å fungera bra än tielie?

Permalänk
Medlem

dom här 40*2 funkade väll inte? Det var en snubbe som sa till mig att det bara var Bgmicros 20*2 som funkade.

P.S det var mikeboy

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."