Loopia, Binero med flera eller köra eget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Loopia, Binero med flera eller köra eget

Hej på er,

Läste med intresse dagens nyhetstråd om Loopia och började fundera lite. I dagsläget kör mitt företag både hemsidor och mail via Binero och det fungerar men prestandan är inte den högsta. Funderar därför på att byta till något med lite mer krut. Våra företagsservrar kör vi dock i egen regi vilket slår alla former av molntjänster som vi testat och jag är därför inne på att även ta hand om mailen.

Vad är era tankar runt detta? Jag vill att vi frångår det sedvanliga resonemanget om säkerheten nu och fokuserar enbart på prestanda/pris och min nöjdhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Om ni har egna servrar är det väl självklart att använda dem?

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

@MsSmith: Lite oklart vad du efterfrågar. Ska du driva hemsida OCH e-posthantering on-premises?
E-post under eget regi är det många som gör. Kräver inte så mycket prestanda. Lönsamheten beror helt på antal e-postlådor.
Hemsidor kostar ofta mer än det smakar eftersom dessa vanlige kräver en egen host i perimeter. På webbhotell är det flera domäner som delar på samma hårdvara vilket pressar pressar priset. Kör man eget är det kanske några subdomäner som delar hårdvara - dyrt.
I båda fallen kan det vara bra med kompetent personal där komplexiteten är avgörande för hur duktig(a) dessa måste vara, vilket såklart påverkar kostnadsbilden. Eller så ser man till att teckna serviceavtal med konsultfirma som får hantera den dagliga driften. Svårt att på förhand sia om kostnaderna men lätta att räkna på efter att ett konkret förlag lagts fram.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av CyberNerd:

Om ni har egna servrar är det väl självklart att använda dem?

Det är allt annat än självklart.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av CyberNerd:

Om ni har egna servrar är det väl självklart att använda dem?

I det här specifika fallet finns det stående datorer med ECC RAM med mera som skulle klassas som servrar som bara samlar damm så det är en grundtanke.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@MsSmith: Lite oklart vad du efterfrågar. Ska du driva hemsida OCH e-posthantering on-premises?
E-post under eget regi är det många som gör. Kräver inte så mycket prestanda. Lönsamheten beror helt på antal e-postlådor.
Hemsidor kostar ofta mer än det smakar eftersom dessa vanlige kräver en egen host i perimeter. På webbhotell är det flera domäner som delar på samma hårdvara vilket pressar pressar priset. Kör man eget är det kanske några subdomäner som delar hårdvara - dyrt.
I båda fallen kan det vara bra med kompetent personal där komplexiteten är avgörande för hur duktig(a) dessa måste vara, vilket såklart påverkar kostnadsbilden. Eller så ser man till att teckna serviceavtal med konsultfirma som får hantera den dagliga driften. Svårt att på förhand sia om kostnaderna men lätta att räkna på efter att ett konkret förlag lagts fram.

Kan vi definiera dyrt? Det jag förstår är att en konsultfirma får betalt 365 dagar om året men vad de gör är mer osäkert (som med alla experter egentligen). Funderar på att sätta upp ett ordentligt nätverk mellan de kontor vi har också, idag är de fristående från varandra. Skulle kunna gå genom samma servrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/random
Registrerad
Feb 2016

Har kvar en egen mailserver för ett par domäner. På ett sätt är det rätt smidigt att själv ha koll på vilka alias och vilken prestanda man behöver. Men helst skulle jag vilja outsourca den helt då användarhanteringen är den lätta biten. Den mesta tiden går åt till att försöka ligga före de som försöker använda den för att skicka spam. även att försöka hålla koll på aktuella "regler" för att få skicka till t.ex. Outlook.com och gmail.com tar tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@Naki: Hej,
Just problemet med våra mail hamnar i en spamkorg hos mottagaren är något jag upplever mer och mer. Ofta måste jag ringa mottagaren för att be denne kolla - och då använder vi alltså Binero idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Varför kör ni inte bara med o365? Går att köra onprem också

Skickades från m.sweclockers.com

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av MsSmith:

Kan vi definiera dyrt?

Allt är relativt men Ja, när vi har alla fakta på bordet vore det lätt att jämföra kostnaden mellan olika alternativ med nyttan.
Syftar du på meningen där jag använder ordet "dyrt" så är det precis som jag skriver. Ett webbhotell kan ha flera hemsidor som delar samma hårdvara medan egen webbserver kanske bara har en. Lite som att elda för kråkorna - dyrt.

Ska du dock använda skrot från hyllan i produktion som exponerar företaget mot internet. Ja, då är det kanske inte så stor skillnad i pris. Tillgängligheten blir desto mer en osäkerhetsfaktor.

Om du med "dyrt" avser konsulter så kan det bli billigare än att anställa någon med motsvarande kompetens inhouse som ska ha månadslön och tillräckligt utmanande arbetsuppgifter 365 dagar om året. Allt beror på hur man väljer att lägga upp eventuellt serviceavtal, Behöver inte alls betyda att de ska ha betalt 365. I alla fall inte 24/7.

Hur menar du att de olika kontoren skulle gå igenom samma servrar? Ska du terminera VPN innanför perimeter? Då finns det betydligt smidigare lösningar som MPLS eller L3-nät. Hör med din lokala ISP/LIR, de kan säkert hjälp dig med ett redundant och säkert nät utan höga lantenser.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av MsSmith:

@Naki: Hej,
Just problemet med våra mail hamnar i en spamkorg hos mottagaren är något jag upplever mer och mer. Ofta måste jag ringa mottagaren för att be denne kolla - och då använder vi alltså Binero idag.

Har ni lagt till er e-postdomän med ett SPF-värde i er namnserver?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av PierreB:

Varför kör ni inte bara med o365? Går att köra onprem också

Skickades från m.sweclockers.com

Vi sitter med ett gäng 2013 licenser som fungerar riktigt bra. Finns ingen riktig anledning till att byta till 2016 eller 365 än.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Allt är relativt men Ja, när vi har alla fakta på bordet vore det lätt att jämföra kostnaden mellan olika alternativ med nyttan.
Syftar du på meningen där jag använder ordet "dyrt" så är det precis som jag skriver. Ett webbhotell kan ha flera hemsidor som delar samma hårdvara medan egen webbserver kanske bara har en. Lite som att elda för kråkorna - dyrt.

Ska du dock använda skrot från hyllan i produktion som exponerar företaget mot internet. Ja, då är det kanske inte så stor skillnad i pris. Tillgängligheten blir desto mer en osäkerhetsfaktor.

Om du med "dyrt" avser konsulter så kan det bli billigare än att anställa någon med motsvarande kompetens inhouse som ska ha månadslön och tillräckligt utmanande arbetsuppgifter 365 dagar om året. Allt beror på hur man väljer att lägga upp eventuellt serviceavtal, Behöver inte alls betyda att de ska ha betalt 365. I alla fall inte 24/7.

Hur menar du att de olika kontoren skulle gå igenom samma servrar? Ska du terminera VPN innanför perimeter? Då finns det betydligt smidigare lösningar som MPLS eller L3-nät. Hör med din lokala ISP/LIR, de kan säkert hjälp dig med ett redundant och säkert nät utan höga lantenser.

Hmm jag hör att detta är en bit utanför min egen kompetens. Hårdvaran duger fint, det är servrar som köptes in för två år sedan med för tiden modern hårdvara men som aldrig varit startad. 128GB RAM, dubbla nätaggregat osv. Så just den biten är jag inte oroad över.

Jag har precis inlett ett nordiskt samarbete och försöker dimensionera där efter - men vad jag tror mig vilja ha efter att ha läst dina svar är en "set it and forget it" så långt det går. Problemet som jag upplever är att man tar i och skjuter småvilt med maskingevär, dvs att jag som företagsägare sätter in onödiga kapital på hårdvara och hårdvarulösningar som inte är dimensionerade för företagets behov. Att lyssna på en expert utan att själv riktigt veta vad man själv vill eller förstå vad han säger blir svårt. Jag har för 2019 precis lagt ut redovisningen och det diffade över en halv miljon i offerterna, så jag är lite... försiktig

Skrivet av Dr.Mabuse:

Har ni lagt till er e-postdomän med ett SPF-värde i er namnserver?

Vet ej vad SPF-värde är men jag förutsatte egentligen att Binero gjorde detta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/random
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av MsSmith:

Vet ej vad SPF-värde är men jag förutsatte egentligen att Binero gjorde detta...

SPF( https://helpdesk.binero.se/hc/sv/articles/206204596-Hur-imple...- ) är bra, men ibland kan man behöva fylla i lite info också som t.ex. https://sendersupport.olc.protection.outlook.com/pm/troublesh...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Skulle säga att ni byter till Office 365 business essentials. Där ingår mejl (50GB), onedrive (1TB), skype, teams, sharepoint osv. men inte Office-paket och kostar runt 500-lappen om året per användare. Man kan sedan vid nästa års förnyelse fundera över att prenumerera på även office-paketet med licensen Business premium.

Man kan även kolla på konkurrenten Gsuite, vilket jag tycker håller samma klass.

Att hosta sin egen mejlserver är visserligen rätt lätt men man måste hålla koll på lite saker för att det ska fungera optimalt. Men sedan kommer man alltid till att ni bara har en internetlina, ingen reservkraft, en server osv. Mejlen är viktig.

Att hosta sin hemsida tycker jag inte man ska göra själv för även där får man tänka på säkerheten, men även att er server och internetlina kan bli överbelastad. Det kostar heller inte så mycket per år att det är värt det. Bygger er hemsida på ett CMS kan där vara något plugin som segar ner sidan om det inte är Binero som är problemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av jocke92:

Skulle säga att ni byter till Office 365 business essentials. Där ingår mejl (50GB), onedrive (1TB), skype, teams, sharepoint osv. men inte Office-paket och kostar runt 500-lappen om året per användare. Man kan sedan vid nästa års förnyelse fundera över att prenumerera på även office-paketet med licensen Business premium.

Man kan även kolla på konkurrenten Gsuite, vilket jag tycker håller samma klass.

Att hosta sin egen mejlserver är visserligen rätt lätt men man måste hålla koll på lite saker för att det ska fungera optimalt. Men sedan kommer man alltid till att ni bara har en internetlina, ingen reservkraft, en server osv. Mejlen är viktig.

Att hosta sin hemsida tycker jag inte man ska göra själv för även där får man tänka på säkerheten, men även att er server och internetlina kan bli överbelastad. Det kostar heller inte så mycket per år att det är värt det. Bygger er hemsida på ett CMS kan där vara något plugin som segar ner sidan om det inte är Binero som är problemet

Hej
Många bra tankar där. Office 365 ser vi inte som aktuellt i dagsläget - vi har alternativ som för oss är inkörda, billigare eller en kombination. Jag står också inför en rätt fet expansion, något som kommer bli mitt stora aber under 2019, så det blir inte så mycket av just dessa tankar. Däremot är jag mer än öppen för att sätta upp en labbmiljö med dina förslag och låta utvärdera under året.

Det jag däremot tar med mig är att släppa mail-servern. Det verkar vara rådande konsensus att medan det går så är det att be om problem. I dagsläget fungerar det dessutom riktigt bra.

Hemsidorna fortsätter jag att vara tveksam runt - Loopia känns bättre än Binero rent prestandamässigt men vi kör också egna Wordpress servrar när sidor byggs, testas osv. Dessa är ordentligt mycket rappare att ansluta till oavsett vart vi är ifrån och med tanke på hårdvaran kontra vad man verkar få hos leverantörer (nån stackars kärna, 512MB RAM osv) så är vi vida starkare själva. Jag är personligen lite emot molnlösningar då det känns som att man bara lägger över ansvaret på någon annan och betalar sig ur en eventuell knipa. Går internet ned går internet ned, inte mycket att göra åt och det är inget IT-bolag jag har. Däremot skulle jag gärna se att varje kontor har en egen server som agerar relä utifall att något faktiskt sker (tog över ett varulager av IT-pryttlar för två år sen så det är helt överdimensionerade kvantiteter som ligger och i praktiken skräpar och inget vi ser som en kostnad).

Stort tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Du skulle ju kunna sätta upp sidorna som ett kluster med lastbalanserare så spelar det ingen roll om en går ner. Om ni nu har hårdvara och kompetens över.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 16 GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av PierreB:

Du skulle ju kunna sätta upp sidorna som ett kluster med lastbalanserare så spelar det ingen roll om en går ner. Om ni nu har hårdvara och kompetens över.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Ja, det är väl något sånt som känns mest aktuellt. Kompetens vet jag inte men det känns bättre att ta in en konsult för ett sådant arbete än att binda upp sig i prenumerationsmodeller och långa service avtal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av jocke92:

Skulle säga att ni byter till Office 365 business essentials. Där ingår mejl (50GB), onedrive (1TB), skype, teams, sharepoint osv. men inte Office-paket och kostar runt 500-lappen om året per användare. Man kan sedan vid nästa års förnyelse fundera över att prenumerera på även office-paketet med licensen Business premium.

Det går att ändra licensform och antal per månadsbasis numera.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Säkerhetsutbildare
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av MsSmith:

@Naki: Hej,
Just problemet med våra mail hamnar i en spamkorg hos mottagaren är något jag upplever mer och mer. Ofta måste jag ringa mottagaren för att be denne kolla - och då använder vi alltså Binero idag.

Detta kan bero på flera anledningar. Det viktigaste första steget är att lägga till en SPF-post i din domäns DNS-inställningar. Detta visar jag i det kommande tredje avsnittet av Så fungerar Wordpress. Därefter bör du också aktivera så kallad Dkim-signering (vilket du gör på din e-postserver) och publicera en så kallad Dmarc-policy för din domän. Detta kommer jag inte att gå igenom i Så fungerar-serien, men om du är intresserad så skrev jag en artikel om detta i en konkurrerande tidskrift.

Aktivering av DKIM-signering kräver stöd på din e-postserver. Jag vet inte om Bineros tjänst erbjuder detta, men Microsoft Office 365 erbjuder DKIM-signering som kan aktiveras med ett knapptryck. Samma sak gäller Google G Suite. Både Microsoft och Google kräver av någon anledning att du väntar cirka en vecka med att aktivera DKIM-signering från det att du flyttar e-posthanteringen till deras molntjänst.

Bonustips: En annan sak som jag brukar poängtera är vikten av att inte skicka nyhetsbrev från företagets huvuddomän utan i stället skicka nyhetsbreven från en subdomän. Nyhetsbreven bör också skickas av den dedikerad nyhetsbrevstjänst. Allt detta för att inte nyhetsbrevets rykte ska svärta ned huvuddomänens rykte.

Sociala medier: @KarlEmilNikka