Permalänk
Medlem

Framtidssäker CPU kylare, finns det?

Hej,

Jag hade tänkt köpa helt ny dator om ca 1 år. Under tiden funderar jag på att överklocka min gamla intel i5-3570K för att krama ut det sista ur den innan den får gå i pension. Just nu kör jag med kylaren som följde med CPU:n och den tillåter inte någon vidare överklockning så jag funderar på att köpa en ny.
Om jag köper en bra kylare nu så skulle jag vilja ha den på mitt nya bygge också, hur vanligt är det att man kan ha kvar sin cpu kylare när man uppgraderar moderkort och CPU? Jag har bara kört med medföljande kylare på mina datorer så jag har inte så mycket erfarenhet av detta.

Jag har kikat runt lite på både luft och AIO kylning. Jag är lite orolig att luftkylarna är lite stora och inte får plats, men vatten känns lite väl overkill, och dyrt. Är vatten eller luft mer framtidssäker än den andra?

Jag förstår att det är svårt att svara på vad som händer i framtiden, intel eller amd kanske väljer helt ny monteringslösning och då ryker ju alla gamla kylaren men man kan ju få lite indikationer genom att kika på hur det har sett ut historiskt sett.

Jag har ännu inte bestämt mig om det blir AMD eller Intel i nästa burk, jag hade gärna köpt AMD men får se vad som är bäst för mig när jag väl skall köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Noctua brukar ju vara rätt schyssta på den fronten. Minns hur jag fotade av mitt kvitto och skickade in till dom, så postade dom hem fästen till mig för en nyare socket helt gratis

Det var rätt många år sen dock, ingen aning hur det ligger till idag.

Edit: Sökte lite och de verkar ha något liknande än idag: https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Även Swec hade en artlikel om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/23301-noctua-erbjuder-grati...

Permalänk
Medlem

Noctua brukar vara guld för detta. Det fina med luftkylare är att det egentligen bara finns en sak som kan gå sönder, fläkt/fläktar. Personligen köpte och sålde jag en noctua dh14 för många år sen och saknar den fortfarande. Defintivt bästa kylaren jag haft. Storleken kan dock vara ett problem som sagt, dels för ram, dels för höjden (160mm om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Noctua brukar ju vara rätt schyssta på den fronten. Minns hur jag fotade av mitt kvitto och skickade in till dom, så postade dom hem fästen till mig för en nyare socket helt gratis

Det var rätt många år sen dock, ingen aning hur det ligger till idag.

Edit: Sökte lite och de verkar ha något liknande än idag: https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Även Swec hade en artlikel om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/23301-noctua-erbjuder-grati...

Det var imponerande, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är inget särskilt med Noctua, många tillverkare gör samma sak.

Permalänk
Sötast

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Går väl sisådär 8år åt gången på ett ungefär, pris per dygn är väl runt 8 öre eller så xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Går väl sisådär 8år åt gången på ett ungefär, pris per dygn är väl runt 8 öre eller så xD

Den var betydligt billigare, hur är den jämfört med noctua D15?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Den var betydligt billigare, hur är den jämfört med noctua D15?

Skickades från m.sweclockers.com

I princip bästa du hittar i lägre prisklassen. En klassiker här på swec. Skillnaderna är väl framtidssäkerhet, garanti, osv. Men om du får betala 100kr för ett nytt bracket år 2030 är det kanske inte världens undergång. Aningen högre ljudnivå samt lite sämre kylning. I min värld är det försumbart.

Permalänk
Medlem

Är väl knappast "försumbart" sämre kylning på en 212 vs NH d15?

Vill minnas att t om en 120mm aio kylde bättre än min 212 när jag hade båda två för ett bra tag sedan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Mest väl att plattan fortfarande täcker din processor, de bättre med heatpipes i koppar och koppar sula lär ju knappast slitas ut de närmsta årtiondena...
Fläktarna är ju tämligen enkla att byta på de bättre fabrikaten, men jag har ännu inte behövt byta Noctua fläktarna, har bara flyttat över de gamla till chassitoppen som stödkylning för grafikkortets secundary exhaust...

Att plattan inte längre passar är i princip det enda skälet till att jag bytte kyltorn för något år sedan (den nya processorn är större tror jag då den har fler fysiska kärnor än den gamla).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Den var betydligt billigare, hur är den jämfört med noctua D15?

Skickades från m.sweclockers.com

Dålig jämförelse, 212 går ofta loss på 199kr, medan D15 ligger runt 800kr hela tiden...

Men en video för jämförelse: https://youtu.be/jHfXVb1WnFo

Evo 212 är bästa budgetkylaren och alltid bättre än stockkylaren, inte mer än det.

Inget är framtidssäkert, socklarna/monteringen kan bytas ut helt till något annat och det finns inga garantier på att de gamla kommer lira men det är ändå sannolikt att de gör det.

Permalänk
Medlem

Noctua är grymma, plockade ihop ett gammalt X58-system och då fungerade inte den moderna U14S men skrev mail till Noctua så skickade dom ut ett fäste till mig, kom på en vecka.

Har även en 212 Evo - Kyler inte riktigt lika bra som Noctuan (U14S) och den låter mycket mer - men det kan man nog fixa med en trevligare fläkt om man stör sig på det. Absolut en bra kylare för liten peng.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är väl knappast "försumbart" sämre kylning på en 212 vs NH d15?

Vill minnas att t om en 120mm aio kylde bättre än min 212 när jag hade båda två för ett bra tag sedan.

Fanns ju en anledning varför aio blev populärt. Presterade som motsvarande två-torns-kylare. Nu är ju d15 toppen av dessa men fortfarande. Personligen tycker jag inte att d15 är värt 1000kr, vill minnas att jag betalade runt 500kr för en dh14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fanns ju en anledning varför aio blev populärt. Presterade som motsvarande två-torns-kylare. Nu är ju d15 toppen av dessa men fortfarande. Personligen tycker jag inte att d15 är värt 1000kr, vill minnas att jag betalade runt 500kr för en dh14.

Tycker mig sett d15 flertalet gånger kring 700? Visa mig en aio i den prisklassen som slår d15.

(just nu ~800)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Det är värt att notera att framtidens processorer (på grund av att multicore teknologin mer och mer tagit över bristen på praktiskt möjlig frekvensökning) troligen kommer att vara ganska ekvivalenta dagens då det gäller värmeavgång, inte som förr i tiden då värmekurvan stegrade nära nog exponentiellt.

Så värmeavledning kommer nog inte att vara lika kritiskt med morgondagens processorer då de inte blir lika extremt heta vid överklockning som gårdagens (mest för att de inte går att överklocka kärnorna lika mycket relativt sett innan det blir orimligt som man kan läsa mer om i skelett trumpetarens tråd här...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tycker mig sett d15 flertalet gånger kring 700? Visa mig en aio i den prisklassen som slår d15.

(just nu ~800)

Ah, jag har inte koll på nypriset. Utgick från länken i tråden till inet, med 1000kr... Det var ju några år sen som det var populärt att jämföra billigare aio typ corsair h60 tror jag och noctua d14. Vilket borde vara motsvarande idag. 700kr är mer rimligt för d15, och max vad jag skulle lägga för en kylare oavsett.

Permalänk
Medlem

Har mätt på mitt moderkort och det känns väldigt svårt att få in någon av dessa kylarna.

Jag har ett asus p8z77-v le plus moderkort där minnerna sitter väldigt nära processorn.

Hittade dock denna sidan för noctua som säger att det skall gå men jag vill inte riskera en minnesmodul för att få fast kylaren.
https://noctua.at/en/mainboard/Asus_P8Z77-V_LE_Plus

Hittade inget liknande för Hyper 212 Evo. Hittade dock en tråd här på sweclockers där en nämde att hen behövde offra en minnesslott för att få fast den på ett P8Z77-V LX. Inte exakt samma modekort men snarlikt.

Någon som har erfarenhet av stora kylare på ett asus p8z77-v le plus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Har mätt på mitt moderkort och det känns väldigt svårt att få in någon av dessa kylarna.

Jag har ett asus p8z77-v le plus moderkort där minnerna sitter väldigt nära processorn.

Hittade dock denna sidan för noctua som säger att det skall gå men jag vill inte riskera en minnesmodul för att få fast kylaren.
https://noctua.at/en/mainboard/Asus_P8Z77-V_LE_Plus

Om det står att det ska fungera så kan man nog utgå från att det gör det.

Men om du är lite orolig så kan du köpa Noctuas NH-D15S. I princip samma kylare som D15 men att den är asymmetrisk för att undvika problem med stora minnen. Den kommer dock bara med en fläkt vilket gör att den presterar något sämre än D15, men om du köper till en extrafläkt presterar de exakt likadant.

Vill man vara framtidssäker skulle jag aldrig röra en vattenkylare. Fler saker som kan gå sönder och när det väl händer kan de vara svåra att laga och i värsta fall kan det skada andra komponenter i datorn.

Permalänk
Medlem

Hyper 212 Evo må vara en ok kylare, men den har en monteringsanordning som är bortom värdelös!

Sen behöver de allra flesta inte så kolossala kylare, ångrar fortfarande att jag gjorde mig av med min Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ah, jag har inte koll på nypriset. Utgick från länken i tråden till inet, med 1000kr... Det var ju några år sen som det var populärt att jämföra billigare aio typ corsair h60 tror jag och noctua d14. Vilket borde vara motsvarande idag. 700kr är mer rimligt för d15, och max vad jag skulle lägga för en kylare oavsett.

Du kommer inte nära NH D15 med en 120mm då den klår den t.om. klår de flesta 240mm på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga, men vad menar ni med "framtids säker" egentligen?
Det som avgör är ju inte kylaren i sig utan plattan och det är ju fortfarande avhängigt utrymmet för plattan innan den börjar att kollidera med komponenter man önskar ha på moderkortet.

Oavsett vad jag haft så har jag ändå behövt byta på grund av att plattan i sig inte passat nya konfigurationer som sagt, spelar ingen roll om man byter clips, brackets och skit då, den är fortfarande oanvändbar om den inte stämmer mot den konfiguration man byter till, något jag lärt genom praktisk erfarenhet...

Alltså, jag menar, inte ens mitt fina (och svindyra) Tysktillverkade CNC frästa super precisionsblock som är de bästa som öht finns på konsumentmarknaden idag kommer att vara för evigt, på grund av detta, även om den i sig knappast kommer att slitas ut och ha rejält mycket överkapacitet för samtliga processorer som lär komma med dagens kiselteknik.

Förr eller senare kommer den helt enkelt inte längre att passa.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@DrXll: mest "framtidssäkert" måste väl vara custom vattenkylning, dvs man byter bara blocket när det kommer en standard, med andra ord kan du fortsätta använda samma fläktar och radiatorer osv. (betyder dock inte att det är den billigaste lösningen dock även om man "bara" byter blocket

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Oavsett vad jag haft så har jag ändå behövt byta på grund av att plattan i sig inte passat nya konfigurationer som sagt, spelar ingen roll om man byter clips, brackets och skit då, den är fortfarande oanvändbar om den inte stämmer mot den konfiguration man byter till, något jag lärt genom praktisk erfarenhet...

Intels konsumentsegment har haft kompatibla kylare sen LGA1156 kom hösten 2009, vilket är närmare tio år. Som påpekats så har vettiga tillverkare såsom Noctua eftermarknadsstöd och kan leverera uppdaterade fästanordningar vid behov...

Permalänk
Hedersmedlem

Kylningen är inte heller någon större del av kostnaden i en maskin, så även om den inte vore framtidssäker så vore det ingen större grej.

Permalänk
Medlem

@DrXll: Skulle faktiskt säga Noctua NH-D15 som är mest framtidssäker. Men samtidigt beror de på hur stort chassi du sitter på idag? de är ju rätt stor kylare men gör ju ett bra jobb att hålla ner temperaturen på processorn. Sitter själv på en och håller min nere mellan 30-50 med överklockning på 4.0 GHz, inklusive att ha spel igång eller ej.

  • Bredd: 150 mm

  • Djup/Längd: 161 mm

  • Höjd över moderkort: 165 mm, (160mm utan fläkt)

  • Höjd över internminne: 32 mm, (64mm single fan mode)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Intels konsumentsegment har haft kompatibla kylare sen LGA1156 kom hösten 2009, vilket är närmare tio år. Som påpekats så har vettiga tillverkare såsom Noctua eftermarknadsstöd och kan leverera uppdaterade fästanordningar vid behov...

Allright, jo, kör man samma processorkategori hela tiden så spelar det kanske ingen roll, Jag kör AMD, där är ytarean olika beroende av processorkategori, tex är mig veterligen 4 core inte kompatibelt med 6 och 8 core (det var det iaf inte på min rigg när jag bytte).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Allright, jo, kör man samma processorkategori hela tiden så spelar det kanske ingen roll, Jag kör AMD, där är ytarean olika beroende av processorkategori, tex är mig veterligen 4 core inte kompatibelt med 6 och 8 core (det var det iaf inte på min rigg när jag bytte).

På Ryzen är alla CPUer från en Athlon 200GE till en 2700X lika stora.

Threadripper är större så klart...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

På Ryzen är alla CPUer från en Athlon 200GE till en 2700X lika stora.

Threadripper är större så klart...

Ok, noterade bara att min gamla CM torn inte passade längre... Plattan var fel på det, men jag hade tidigare använt det till en quadcore från AMD.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hyper 212 Evo må vara en ok kylare, men den har en monteringsanordning som är bortom värdelös!

Sen behöver de allra flesta inte så kolossala kylare, ångrar fortfarande att jag gjorde mig av med min Noctua NH-U12S.

Visst är det så. När jag byggde min nuvarande dator kollade jag runt på olika kylares monteringsanordningar. Därför valde jag att inte återanvända min Cooler Master Hyper 212 Evo utan valde att köpa en be quiet! Pure Rock som är betydligt enklare att hantera.

Permalänk
Medlem

Plus att bättre kylning kan i de flesta fall även resultera i bättre prestanda.
Hade jag haft en NH-D15 hade jag lätt vågat köra min i7-8700k i 5-5,1 GHz.
Nu med min nuvarande NH-U14S vågar jag mig inte på mer än 4,8 GHz.

Har man en dyr, överklockningsbar CPU så ska man aldrig snåla på kylningen.
Mår lite illa varje gång jag ser en kundkorg med en CPU för 4000-5000:- ackompanjerad av en kylare för 300:-

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.