SweClockers drop!
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marke:

Det skulle våra politiker tänkt på tidigare isåfall, det handlar även om att ta ansvar. Jag tror bort ränteavdrag och fastighetsskatt kommer införas, det hade behövt införas tidigare. Har du väl vandrat in på stigen med minusräntor blir det svårt att ta sig därifrån helskinnad.

Får Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven en knäck är ju redan snöbollen i rullningen ändå, då kommer kvartalsrapporterna in sämre än förväntat och sparpaketen blir lanserade, arbetslöshet sprider sig, sen har vi problem på allvar, då kan du även få se banker som faller.

Så kan det mycket väl bli. Skillnaden mellan de som äger sitt boende och de som inte gör det. Att ta bort ränteavdrag och införa fastighetsskatt cementerar att de som hyr kommer sitta med svartepetter. Å andra sidan är det ingen mänsklig rättighet att äga sitt boende. De som lever får se. Med tanke på att det är medelklassen och nyttjar ränteavdraget mest och de röstar blått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Inget enskilt parti kommer genomföra sänkt ränteavdrag, utan det kommer genom ett blocköverskridande förslag. Anledningen är enkel, det finns helt enkelt inte pengar för att finansiera avdraget längre, vilket redans sagt under förra mandatperioden. http://cornucopia.cornubot.se/2018/05/bolund-ranteavdraget-bl...

Det mest rationella, dvs det som inte kommer ske, är att sänka både ränteavdrag och kapitalskatt för att överföra pengar från bankerna (ränteavdraget är ju indirekt banksubvention) till lönetagarna. Då släpper dock partierna deras makt över folket så kommer nog tyvärr inte ske än på ett tag, även om stora reformer krävs för att inte hela befolkningen skall bli så kallade "fattigpensionärer" (idag krävs en inkomst på > 34000 för att få mer än miniminivån).

Låter som en fin kombo. Jag har alltid undrat varför det ska vara skatt på ränteintäkter och avdrag på ränteutgifter. Sänker de kapitalskatten samtidigt som ränteavdraget så är det lugnt, men det tror jag inte kommer ske. Eventuellt bort med ränteavdrag, men då blir det som det blir.

Permalänk
Medlem

Några Akter som är intessanta. Högrisk

Gapwaves B
5 g antenner, bättre radar till bilar.

Hamlet Pharma
Har en pågående fas 1 studie blir spännande kromande år.

PowerCell Sweden.
bränsleceller till bilar båtar med mera.

Africa Oil Corp.
mycket på gång

ShaMaran Petroleum Corp
Årsrapporten blir intressant har haft oljeproduktion nu under ett år.
Kanske uppköp av oljetillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så kan det mycket väl bli. Skillnaden mellan de som äger sitt boende och de som inte gör det. Att ta bort ränteavdrag och införa fastighetsskatt cementerar att de som hyr kommer sitta med svartepetter.

Varför skulle dem sitta med svartepetter?

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marke:

Varför skulle dem sitta med svartepetter?

Medelhyran på hyresrätter ökar ständigt då nybyggda hyresrätter ligger cirka , 3:a 10K, dvs betydligt mer än 6K som min 3:a ligger på idag, trots bruksvärdesprincipen så kommer det bli ett uppåttryck på hyran och det är en tidsfråga tills vi får marknadshyra. Att det är så stor brist på lägenheter i storstäderna beror på den reglerade hyran. De som hyr betalar till hyresvärden. De som köpt betalar ju till sig själv, oavsett om det är en villa/radhus eller borätter (som man är del i föreningen). Hyran ökar snabbare än pensionen, men till slut så handlar det om, sparade tillgångar. Den som spar och investerar har större chans att ha mer kvar än den som bränner allt på konsumtion och resor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Medelhyran på hyresrätter ökar ständigt då nybyggda hyresrätter ligger cirka , 3:a 10K, dvs betydligt mer än 6K som min 3:a ligger på idag, trots bruksvärdesprincipen så kommer det bli ett uppåttryck på hyran och det är en tidsfråga tills vi får marknadshyra. Att det är så stor brist på lägenheter i storstäderna beror på den reglerade hyran. De som hyr betalar till hyresvärden. De som köpt betalar ju till sig själv, oavsett om det är en villa/radhus eller borätter (som man är del i föreningen). Hyran ökar snabbare än pensionen, men till slut så handlar det om, sparade tillgångar. Den som spar och investerar har större chans att ha mer kvar än den som bränner allt på konsumtion och resor.

Ja det har ju varit lite av mantrat det senaste 10åren, varför tror du det cirkulerar så många bostadsbolag med preferensaktier? Släng ut lite preferensaktier på aktiemarknaden, köp sen upp fastigheter, renovera ytskiktet och höj hyran rejält, alternativt gör om till bostadsrätter och själv dyrt, betala tillbaka preffarna eller behåll, hyresavgifterna överstiger utdelningarna ändå så win win.

Det jag vill är helt enkelt att ta bort incitamenten till att parkera pengar i fastigheter som skapar lite eller inget mervärde. Dem som äger flera fastigheter kan gärna få betala ännu mer utöver. Sen behövs det givetvis fler reformer på byggnadsfronten, nu säljer ju kommunerna till högst bjudande, tro fan det blir dyrt, kombinera det med minusräntor och du kan sätta vilka priser som helst.

Många bostadsutvecklare har haft orimligt fina kvartalsrapporter, vinstmarginaler på 15-20%, man undrar vilka som betalat... Men lögnen börjar träda till ytan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Idag är det ingen ide att ha pengarna stående på ett bankkonto med nollränta. Lutar alltmer och mer åt teorin att i och med att centralbankerna med alla sina QE paket flödat över marknaden med pengar så måste man sats på aktier för att få någon avkastning alls.

Ligger starkt positionerar i AMD. Nvidia samt även Guld och Silver. De två föregående kommer att ha en makalös tillväxt och de två senare som en hedge mot centralbankernas galenskap samt eventuell framtida krasch.

Vad köper du för aktier i guld och silver, är det gruvbolag eller? Vet att många investerar direkt i guldtackor att ha på banken, men känns lite tråkigt. Men kommer ju alltid bibehålla sitt värde.
Har inget guld eller silver själv, däremot en drös med skogsaktier. Speciellt då SCA avknoppades till ett rent skogsbolag, väldigt billig just nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vad köper du för aktier i guld och silver, är det gruvbolag eller? Vet att många investerar direkt i guldtackor att ha på banken, men känns lite tråkigt. Men kommer ju alltid bibehålla sitt värde.
Har inget guld eller silver själv, däremot en drös med skogsaktier. Speciellt då SCA avknoppades till ett rent skogsbolag, väldigt billig just nu också.

Skogsbolagen har blivit billigare, men har också varit väldigt gynnade av väldigt höga massapriser, nu räknar marknaden med att toppen kanske är nådd, Kina som länge köpte på sig stora lager av massa har även börjat sälja av det på marknaden.

Själv köpte jag faktiskt lite Essisty när dem gick ut och vinstvarnade i Q3 pga stigande olje och massaråvaror, oljan har dock fallit något absurt det senaste månaderna, ren urblåsning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Fan, började köpa på mig lite aktier i höstas för jag var less på att ha pengarna ligga och skräpa på banken. Helt fel tidpunkt
Får hoppas det vänder snart. Men med min tur blir det säkert nån form av totalkollaps nu bara för det

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Svårt att sia om fastighetsmarknaden. Mycket handlar om det blir ett nytt miljonprogram. De hyresrätter som byggs idag går lätt på 10-12K for en trea. Det betyder runt 120K-140K i årshyra. Samtidigt försvinner de billiga hyresrätter som ombildas till borätter. Så länge en stad har nettoinflyttning som är högre byggda bostäder så kommer efterfrågan vara större än tillgången. Klart marknaden kan krascha, men var ska folk bo då? Utan ränteavdrag som egentligen är en förmögenhetsförflyttning så kommer folk helt enkelt konsumera 30% mindre. För vem vill bo på gatan när man blir tvungen att flytta. Då tror jag att folk drar ned på all onödig konsumtion och Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven få sig en knäck. Vilka politiker vinner val genom att säga att man tar bort ränteavdraget@

Kommer inte bli miljonprogram om högern styr.

Ränteavdraget kommer fasas ut/tas bort inom en snar framtid.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fan, började köpa på mig lite aktier i höstas för jag var less på att ha pengarna ligga och skräpa på banken. Helt fel tidpunkt
Får hoppas det vänder snart. Men med min tur blir det säkert nån form av totalkollaps nu bara för det

Jag började också spara nyligen (i början av 2018, fonder) och allt gick så himla bra och jag var jättenöjd till efter sommaren då jag gick från typ 12% plus till nu 7% minus. Har dragit ner på måmads-sparandet och lägger på ett vanligt tråkigt bankkonto igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Hallåj!
Skulle nästa säga att det är dags att spara ännu mer nu när det är billigare. Har du långsiktigt är det bara att lägga in mer.
jag är också back -15%

Har gått back 7-8% någonting... Funderar på om jag ska fega ur och sälja av eller hoppas på någon sorts förbättring. Känns som att ostabiliteten i världen i allmänhet kommer bli större de närmaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag började också spara nyligen (i början av 2018, fonder) och allt gick så himla bra och jag var jättenöjd till efter sommaren då jag gick från typ 12% plus till nu 7% minus. Har dragit ner på måmads-sparandet och lägger på ett vanligt tråkigt bankkonto igen.

Skrivet av Andreaz1:

Har gått back 7-8% någonting... Funderar på om jag ska fega ur och sälja av eller hoppas på någon sorts förbättring. Känns som att ostabiliteten i världen i allmänhet kommer bli större de närmaste månaderna.

Om tanken är långsiktigt sparande där man månadssparar så är det ett klassisk tankesätt som ni befinner er i just nu. Ni har troligen inte funderat på hur ni ska agera om börsen går ner, det är något som man bör göra INNAN det dyker. För att det kommer att dyka någon gång bör man vara medveten om och planera för. Har man inte gjort den hemläxan så drabbas man lätt av panik och säljer kortsiktigt istället för att fundera långsiktigt.

Förutsatt att man tror att börsen generellt kommer att gå uppåt så bör man inte sluta månadsspara då man kommer att gå miste om de vinster man kommer att göra då månadssparandet gör att man köper på precis innan det vänder upp. Med månadssparande köper man på toppen, botten och allt mitt emellan.

Om man inte tror att börsen totalt sett kommer att gå upp under en längre period så kan man undra lite smått varför man ö.h.t. investerar i fonder/aktier?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Om tanken är långsiktigt sparande där man månadssparar så är det ett klassisk tankesätt som ni befinner er i just nu. Ni har troligen inte funderat på hur ni ska agera om börsen går ner, det är något som man bör göra INNAN det dyker. För att det kommer att dyka någon gång bör man vara medveten om och planera för. Har man inte gjort den hemläxan så drabbas man lätt av panik och säljer kortsiktigt istället för att fundera långsiktigt.

Förutsatt att man tror att börsen generellt kommer att gå uppåt så bör man inte sluta månadsspara då man kommer att gå miste om de vinster man kommer att göra då månadssparandet gör att man köper på precis innan det vänder upp. Med månadssparande köper man på toppen, botten och allt mitt emellan.

Om man inte tror att börsen totalt sett kommer att gå upp under en längre period så kan man undra lite smått varför man ö.h.t. investerar i fonder/aktier?

Det du säger förutsätter att jag inte har något planerat för pengarna. Jag har haft ett mål med sparandet och en förhoppning att kunna använda pengarna i höst. Förlusterna som skett de senaste månaderna stressar mig för att de kan förstöra de planerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det du säger förutsätter att jag inte har något planerat för pengarna. Jag har haft ett mål med sparandet och en förhoppning att kunna använda pengarna i höst. Förlusterna som skett de senaste månaderna stressar mig för att de kan förstöra de planerna.

Om du sparar kortsiktigt (säg <5 år) så är nog inte börsen rätt ställe. Det kommer alltid att gå upp och ner och om man inte har tid/marginal att klarar av en nedgång utan stress så bör man nog titta på andra investeringar, typ vanligt räntekonto. Börsen bör man se som ett ställe där man lägger in pengar som man helst inte räknar med att behöva inom 10+ år, just för att nedgångarna som garanterat kommer förr eller senare annars riskerar att få så kraftigt genomslag.

Om du behöver pengarna i höst så kommer du ju ändå att behöva sälja av, antingen på en gång nu, i omgångar eller allt på en gång till hösten. Om du ändå kommer att sälja i höst så får du helt enkelt fundera på hur nuvarande och eventuellt ytterligare nedgång påverkar dig. Hur mycket klarar du av att gå back? Hur troligt tror du att det är att du går plus? Är eventuell vinst värd risken att gå back och tvärt om?

Men som sagt, det är något man bör fundera på innan man hamnar i ett stressat läge, man brukar inte ta lika rationella beslut då man stressas av att sitar med en nedgång i knät.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Om du behöver pengarna i höst så kommer du ju ändå att behöva sälja av, antingen på en gång nu, i omgångar eller allt på en gång till hösten. Om du ändå kommer att sälja i höst så får du helt enkelt fundera på hur nuvarande och eventuellt ytterligare nedgång påverkar dig. Hur mycket klarar du av att gå back? Hur troligt tror du att det är att du går plus? Är eventuell vinst värd risken att gå back och tvärt om?

Det här är mitt dilemma, jag tvivlar inte på att om jag rider ut stormen kommer det att börja gå generellt uppåt igen. Det ingen vet är ju hur långt ner det kommer att gå och hur lång tid det kommer att ta att återhämta sig och för mig är det viktigt för hösten. Jag hade helt enkelt inte planerat för en sån här händelse i tillräcklig detalj. Det är inte avgörande men stör planerna och jag måste titta på alternativen som finns vilket är lite jobbigt just nu för det är väldigt mycket som händer på annat håll också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Skrivet av Andreaz1:

Ni gör samma misstag som jag gjorde 2000 och 2008. Då gör man inga pengar på marknaden. Psykologin spökar nu. Om er strategi är buy and hold, så kan man inte hoppa ur marknaden bara för att det kommer en dipp. Faktum är att det är nu man ska börja öka sparandet. Då köper ni billigt och när det vänder så ökar värdet enormt. Behöver du pengarna i höst, då är det bara att sälja. 2019 känns som ett rött år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ni gör samma misstag som jag gjorde 2000 och 2008. Då gör man inga pengar på marknaden. Psykologin spökar nu. Om er strategi är buy and hold, så kan man inte hoppa ur marknaden bara för att det kommer en dipp. Faktum är att det är nu man ska börja öka sparandet. Då köper ni billigt och när det vänder så ökar värdet enormt. Behöver du pengarna i höst, då är det bara att sälja. 2019 känns som ett rött år.

Jo visst är det så man ska våga satsa nu för det är då man gör pengar sedan när det går bra igen. Men det känns ändå inte bra att "slänga sedlarna i en köttkvarn" eller hur man ska uttrycka det

Permalänk
Medlem

@jocke92: Hmm jag tycker ändå du tänker lite fel gällande att dra ner på sparandet när börsen faller.. Tänk dig följande scenario, en TV kostar 10,000 kr fullt pris. Du avvaktar på rean. Black Friday inträffa och priset sänks till 6,999 kr. Du tycker det är ett kap och köper TVn.

På samma sätt kan man tänka med börsen, det är ju ett perfekt läge att investera sitt månadssparande när det är REA på börsen. Varför handla till fullt pris? Självklart spelar det stor roll vad du köper för innehav men säg att du handlar Spiltan aktiefond Investmentbolag som innehåller en drös stabila bolag.

Du kan även tänka såhär:
Om du månadssparar samma summa året runt (T.ex 1000 kr) så kommer du under 12 månader handla både i upp och nedgångar men i längden så kommer (Förhoppningsvis) börsen gå upp (Vilket den gjort historiskt, tänkt flera år framöver). Men handlar du endast i uppgångar så missar du en hel del avkastning i längden.

Personligen ligger mitt månadssparande kvar, visst är jag rädd att det kan gå ner mer men om börsen skulle krasha så har jag ett buffertsparande på ungefär 20% av totala innehavet för just det scenariot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Jo visst är det så man ska våga satsa nu för det är då man gör pengar sedan när det går bra igen. Men det känns ändå inte bra att "slänga sedlarna i en köttkvarn" eller hur man ska uttrycka det

Eftersom du inte vet när börsen vänder så har mer pengar förlorats för att folk försöker time:a marknaden än tid i marknaden. Blev en halvdan översättning. Du ska inte titta på Avanza/Nordnet. Kör autospar och kom tillbaka om 5 år. Då kommer du ha mer pengar. Tänk de som köpte på toppen runt 2000 och sen sket i att spara förrän strax innan Lehmann Brothers kraschen. De har ju aldrig gjort några pengar på uppgången. Så periodicitet är viktigt.

Permalänk
Medlem

Ny månad med ännu sämre resultat än förra med ett snitt på 18,85% ner. Får hoppas det vänder snart.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Väx.kurs inköp

Försäljningpris

Väx.kurs försälj.

Utdelning

Vinst/Förlust

Ferronordic Machines AB

130,4

1

Betsson AB ser. B

74,88

1

NNIT A/S

187,4

1,38

Ilkka-Yhtymä Oyj 2

3,59

10,34

Innoviva, Inc.

16,7799184

9,08

Liberty TripAdvisor Holdings, Inc. - Series A

17,65610672

9,08

Unisys Corporation New

13,2999

8,88

11,8

9,04

-9,68%

DHI Group, Inc.

2,4499

8,88

1,5404

9,04

-35,99%

Andersen & Martini B A/S

66,5

1,39

57,4513

1,38

-14,23%

Concentric AB

153,2

1

121

1

-21,02%

G4S plc

22,13

1,39

16,03

1,38

0,2969

-26,75%

NOVOTEK AB ser. B

30,2427

1

28,6

1

-5,43%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Komiskt att se hur alla Bitcoin-wurmare inte syns till längre med sina närms religösa budskap. De kanske lärde sig att allt kan inte gå upp i all oändlighet. Kanske är nu det är köpläge då det är så tyst!

Bitcoin $3 686,75 i skrivande stund. Ska bli kul att kika på det här inlägget igen om ett år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Komiskt att se hur alla Bitcoin-wurmare inte syns till längre med sina närms religösa budskap. De kanske lärde sig att allt kan inte gå upp i all oändlighet. Kanske är nu det är köpläge då det är så tyst!

Bitcoin $3 686,75 i skrivande stund. Ska bli kul att kika på det här inlägget igen om ett år eller så.

Ska definitivt bli intressant och läsa ditt inlägg om några år.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Ska definitivt bli intressant och läsa ditt inlägg om några år.

Haha ja, kanske är nu man ska ladda på med lite kulor i crypto igen istället för att bara lägga pengar på hög och invänta mer sättning på börsen.

Permalänk
Medlem

Då tar ni ännu en tung månad med -20,84%.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Väx.kurs inköp

Försäljningpris

Väx.kurs försälj.

Utdelning

Vinst/Förlust

Vestas Wind Systems A/S

520,6

1,38

SAS AB

24,2

1

Dedicare AB ser. B

61,7

1

Telenor

165,1

1,06

CORUS ENTERTAINMENT INC., CL.B, NV

5,87

6,85

Aeterna Zentaris Inc

3,6799

9,07

Finjan Holdings, Inc.

4,2876

8,84

2,62

9,04

-37,58%

Natural Health Trends Corp.

23,865

8,84

16,37

9,04

0,629

-27,15%

Uniflex AB ser. B

21,7059

1

14,06

1

-35,22%

Poolia AB ser. B

8,270878722

1

8,2914

1

0,25%

KappAhl AB

36,9153

1

18,46

1

2

-44,58%

Vestas Wind Systems A/S

424,5

1,38

520,6

1,38

22,64%

Aker BP

285,8

1,08

277

1,06

4,334575

-3,39%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Mattecoach

@Dahle86: Hur avgör du vad du ska köpa? Du verkar köpa väldigt volatila aktier, inte precis långsiktiga investeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Dahle86: Hur avgör du vad du ska köpa? Du verkar köpa väldigt volatila aktier, inte precis långsiktiga investeringar?

Jag köper efter magiskaformeln med momentum. Tar fram vad jag ska köpa på borsdata.se samt magicformulainvesting.com.
Jag håller sedan de i 6mån innan jag byter ut aktierna, det är 6 aktier per månad så portföljen består av 36 bolag. Av dessa är 12 NA och 24 norden.
Denna portföljen har inga långsiktiga investeringar. Har en med bara investmentbolag med, men det är inte så intressant att följa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag köper efter magiskaformeln med momentum. Tar fram vad jag ska köpa på borsdata.se samt magicformulainvesting.com.
Jag håller sedan de i 6mån innan jag byter ut aktierna, det är 6 aktier per månad så portföljen består av 36 bolag. Av dessa är 12 NA och 24 norden.
Denna portföljen har inga långsiktiga investeringar. Har en med bara investmentbolag med, men det är inte så intressant att följa.

Du kan väl likväl bara lotta om vilka aktier du ska köpa med den strategin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du kan väl likväl bara lotta om vilka aktier du ska köpa med den strategin..

Utveckla vad du menar.

Det finns statistik på att denna strategin på sikt har utklassat index. Visst risken är högre men vad gör det har mer pengar än vett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Utveckla vad du menar.

Det finns statistik på att denna strategin på sikt har utklassat index. Visst risken är högre men vad gör det har mer pengar än vett.

Det är en korkad strategi. Du får gärna visa denna statistik. Det är inte value investing du håller på med då det kräver mer analys än att kolla ett P/E tal.