Lastpass, 1Password, dashlane eller annat?

Permalänk
Inaktiv

Lastpass, 1Password, dashlane eller annat?

Har tills nu använt mig utav Lastpass.
Fungerat riktigt smidigt, tills för ett par veckor sedan.

Nu blir jag utloggad vid varje ny session. Och ibland (ganska ofta) nås inte servern och jag hamnar i offlineläge.

Till på det kommer en support som är inkompetenta och bara upprepar standardsvar (uninstall, install, cookies etc), som dessutom inte gör någon som helst skillnad.

Så har nu börjat snegla på andra tjänster. Men skulle behöva lite rekommendationer från folk som testat både Lastpass och andra tjänster (dvs vill inte ha någon rekommendation från någon som inte vet hur Lastpass fungerar/fungerat som tjänst för dem).

Och jag vill ej heller höra kommentarer om lösenord i molntjänst. I och med att jag använder Lastpass så har jag uppenbarligen redan tagit det beslutet.

Så, vad rekommenderar du? Lastpass trots problemen? Eller har du bytt till någon annan tjänst som du är mer nöjd med? Och i så fall varför?

Permalänk
Medlem

Bitwarden, hosta själv eller hos dom, fungerar som lastpass.
Jag har kört på det några månader nu och är riktigt nöjd!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Bitwarden, hosta själv eller hos dom, fungerar som lastpass.
Jag har kört på det några månader nu och är riktigt nöjd!

Tack för tipset! De ger ett bra och seriöst första intryck i alla fall. Att det dessutom är open source, gratis för det vettigaste och väldigt billigt för "de där lilla extra" gjorde mig än mer intresserad. Får ta och testa vid tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar också för tipset. Ska testa detta gentemot LastPass.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Tack för tipset! De ger ett bra och seriöst första intryck i alla fall. Att det dessutom är open source, gratis för det vettigaste och väldigt billigt för "de där lilla extra" gjorde mig än mer intresserad. Får ta och testa vid tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kilrah:

Tackar också för tipset. Ska testa detta gentemot LastPass.

Gör det, funkar alldeles utmärkt för mig kör det hostat själv och har inte haft några som helst problem

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag kör 1password. Väldigt nöjd. Apple kör det, så det är bara att ta rygg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde en utvärdering för ett par år sedan av Lastpass 1Pass, keepass(x/2/) och Enpass
Valet föll då på Enpass, jag har datafilen lokalt men inbyggd syncning mot dropbox/googledrive/webdav och något mer. Finns applikation för Alla tre stora OS både på telefon och dator. Enda nackdelen är en engångskostnad för att synca fler än 20 lösenord till telefonen. Du kan ha fler på datorn utan kostnad.
Enpass släppte en ganska stor uppdatering nyligen med stöd för flera vaults t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Enpass släppte en ganska stor uppdatering nyligen med stöd för flera vaults t.ex.

Jag såg mycket fram emot version 6, men när de väl släppte uppdateringen och jag såg att de går efter samma "material design"-tema som vad Microsoft kör till deras Windows 10, så blev jag lite trött på det. När jag sedan såg att de kräver ännu mer pengar av mig (cirka 52 kr (rabatterat från cirka 103 kr)), endast för att få ett mörkt tema till programmet, lägga till egna kategorier och teman, samt använda Touch ID vid upplåsning av mina valv, så gick jag direkt över till Bitwarden.

Är nu supernöjd! Så mycket bättre än Enpass och Safe in Cloud, främst tillägget till webbläsaren; inget tredjepartsprogram som behöver vara igång, för att logga in genom tillägget. Cirka 85 kr per år (cirka 7,50 kr per månad) är inte farligt alls, för att till exempel få rapporter om återanvända lösenord, exponerade lösenord, samt tvåstegsverifieringsfunktionen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

Gjorde en utvärdering för ett par år sedan av Lastpass 1Pass, keepass(x/2/) och Enpass
Valet föll då på Enpass, jag har datafilen lokalt men inbyggd syncning mot dropbox/googledrive/webdav och något mer. Finns applikation för Alla tre stora OS både på telefon och dator. Enda nackdelen är en engångskostnad för att synca fler än 20 lösenord till telefonen. Du kan ha fler på datorn utan kostnad.
Enpass släppte en ganska stor uppdatering nyligen med stöd för flera vaults t.ex.

Tack för tipset, men att skaffa mig Dropbox/Google Drive eller liknande bara för att kunna synka lösenord från Enpass är inget jag kommer att göra.

Permalänk
Medlem

har kört 1Password sen v 1.0.0 kring 2005-06 tror jag... bäst av dom alla (tycker jag)
varnar för sidor med ev. läckta lösen/login
du får 1GB med lagring för "superviktigthemligadokument"
finns till alla operativsystem, end2end encryption.. osv
numera sen nåt år tillbaka är det prenumeration, men med familjens konton (upp till 5 tror jag) kostar det 60$ per år
man kan oxå aktivera watchtower som har koll på om ditt login är komprometterat, det använder vi inte men kan ju va bra
trots stark kryptering tar det inte 1 sekund att låsa upp & fylla i på webbsidan
jättebra community/support också... men för bara en användare kanske inte superprisvärt typ 35-40$/året
+ att ditt/dina kreditkort kan du spara för snabb ifyllnad när du handlar online

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Testat lite nu ikväll med Bitwarden och är än så länge imponerad! Mycket snyggt och responsivt.

En sak jag saknar är möjligheten att använda sig utav "emergency access" som Lastpass har. Men verkar som det är många som röstar på just detta i deras forum. Så misstänker att det kommer tillkomma i år.

Inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med inloggningen i Bitwarden varje gång jag startar webläsaren. Finner det oerhört jobbigt, om än säkrare. Och glömmer dessutom logga in väldigt ofta vilket resulterar i att den inte frågar om att spara inloggningsuppgifter när jag skapar konto på ny sida. Men även detta verkar det vara ett par användare som efterfrågar en lösning på. Så kanske kommer det en smidigare lösning på detta i framtiden. Annars får jag helt enkelt köra lite mer osäkert och inte loggas ut så ofta.

Nu har jag i alla fall släppt Lastpass (det gick fort).
Återstår att se om jag stannar kvar hos Bitwarden eller går vidare.

Permalänk

Upplever inte dem problemen du har och har haft lastpass i 2 år. Testat annan webbläsare om du får samma problem..?

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en sån här tjänst nu. Har verkligen noll koll på dessa.
Finns det någon av tjänsterna som använder sig av ansiktsigenkänning (iphone)?

Får väll kosta lite om det skulle vara så.

Sen är det viktigt att det fungerar smidigt mellan olika datorer/mobiler. Gissar att det fungerar som en tvåstegs verifikation eller? När man ska logga in kan man ta upp mobilen för att komma åt?

Eller hur funkar det?
Typ 1Password verkar väll vara den som flest använder sig utav?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Funderar på att skaffa en sån här tjänst nu. Har verkligen noll koll på dessa.
Finns det någon av tjänsterna som använder sig av ansiktsigenkänning (iphone)?

Får väll kosta lite om det skulle vara så.

Sen är det viktigt att det fungerar smidigt mellan olika datorer/mobiler. Gissar att det fungerar som en tvåstegs verifikation eller? När man ska logga in kan man ta upp mobilen för att komma åt?

Eller hur funkar det?
Typ 1Password verkar väll vara den som flest använder sig utav?

Enpass på android går att låsa upp med fingeravtryck. Vet inte dom det går med face-unlock på iphone men skulle tro det.

En lösenordshantera är inget annat än ett krypterat sätt att lagra lösenord. Så två-faktor har i grunden inget med det att göra.
Däremot har vissa av dom stöd för att kräva 2-faktor för att låsa upp alla lösenord, och skulle tro att dom flesta även har stöd för TOTP om tjänsterna du sparar lösenord för använder det för sin 2-faktor, tex allt som kör Google Authenticator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

En sak jag saknar är möjligheten att använda sig utav "emergency access" som Lastpass har. Men verkar som det är många som röstar på just detta i deras forum. Så misstänker att det kommer tillkomma i år.

Du är inte ensammen om att vilja ha den funktionen.

Du kan ju använda dig av deras organisationsfunktion, tills de har fixat in funktionen. Gratisvarianten av denna funktion låter dig dela till en till person förutom dig. Om du betalar cirka 9 kr per månad (familjepaketet), så kan du dela önskade inloggningsuppgifter till 5 andra personer. De andra två paketen låter dig dela till hur många personer som helst (se här).

Testade nyss den här funktionen för första gången (gratisvarianten). Den var överraskande awesome! Lite krånglig att sluta dela inloggningsuppgifter dock. Orkade inte grotta ner mig i hur man tar bort en delning, så jag tog bort organisationen och då togs även den delade inloggningen bort. Som tur var hann inte tillägget synkronisera missödet, så jag kunde logga in på webbsidan, som egentligen var någon viktig sådan.

Skrivet av anon170706:

Inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med inloggningen i Bitwarden varje gång jag startar webläsaren. Finner det oerhört jobbigt, om än säkrare.

Att logga in på ditt Bitwarden-konto genom tillägget utan något huvudlösenord, är en omöjlighet och därmed rätta. Hoppas du förstår varför Då tillägget inte kräver ett tredjepartsprogram som till exempel Safe in Cloud, så måste man ju logga in varje gång man startar om webbläsaren. En självklarhet enligt mig.

Skrivet av anon170706:

Och glömmer dessutom logga in väldigt ofta vilket resulterar i att den inte frågar om att spara inloggningsuppgifter när jag skapar konto på ny sida.

Ett hett tips gällande sparande av nya uppgifter, är att du skapar ett nytt objekt (item) i Bitwarden, kopierar det genererade lösenordet och använder uppgifterna i registreringen för ditt nya konto.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Att logga in på ditt Bitwarden-konto genom tillägget utan något huvudlösenord, är en omöjlighet och därmed rätta.

Där har du fel, det är verkligen inte en omöjlighet.
Faktum är att Bitwarden t.om har en funktion för att hålla inloggningen aktiv om du stänger webläsaren.
Och detta finns även i LastPass.

Min fundering var kring om jag skulle låta latheten ta över och använda denna funktion (som jag tidigare gjort med LastPass). Eller om jag skulle börja lära mig att orka skriva in lösenordet varje gång jag startar webläsaren..

Än så länge kämpar jag på med att skriva in lösenordet varje gång. Men börjar ledsna rejält.
Så vi får se hur det blir i slutändan.

(Nu slutar jag följa denna tråden, då jag är nöjd med bitwarden som alternativ till LastPass. Så kommer högst sannolikt inte svara på några fler inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Där har du fel, det är verkligen inte en omöjlighet.
Faktum är att Bitwarden t.om har en funktion för att hålla inloggningen aktiv om du stänger webläsaren.
Och detta finns även i LastPass.

Min fundering var kring om jag skulle låta latheten ta över och använda denna funktion (som jag tidigare gjort med LastPass). Eller om jag skulle börja lära mig att orka skriva in lösenordet varje gång jag startar webläsaren..

Än så länge kämpar jag på med att skriva in lösenordet varje gång. Men börjar ledsna rejält.
Så vi får se hur det blir i slutändan.

(Nu slutar jag följa denna tråden, då jag är nöjd med bitwarden som alternativ till LastPass. Så kommer högst sannolikt inte svara på några fler inlägg)

Ja, sedär! Har inte utforskat tillägget fullt ut, förrän nu.

Men att inte behöva ange huvudlösenordet kan ju vara en säkerhetsrisk, om man har folk hos sig, eller om någon kommer åt ens dator från ett annat ställe. Plus, man kan riskera att glömma bort lösenordet efter ett tag (man ska inte ha några lösenord alls liggandes i hemmet - de ska ligga krypterade i en molntjänst som man har kontroll över).

Man får inte vara för lat, vetdu

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.