Är ni kvar, som sa att fler kärnor på en cpu ej kommer behövas i spel i framtiden.

Permalänk
Medlem

En annan sitter med 4790k 4.6ghz, 24gb 1866mhz minne, och rtx 2080, fungera galant i 1440p med allt på ultra i bf 5.

Men vid redigering blir det jobbigt med 4 kärnor och 4 trådar. därav jag kommer uppgradera när nya ryzen kommer.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, den blir tyvärr akterseglad i multiplayerspel. Nu är nog kanske BFV extremt cpu-beroende, men jag tror det är normen framöver hur multiplayer kommer fungera. Däremot behövs inte fler trådar än kärnor om du har 6 kärnor. Man kan med fördel slå av HT och i stället klocka 200mhz mer och få ut bättre prestanda.

https://static.techspot.com/articles-info/1754/images/2018-11-25-image.png

Vad roligt och se i5 8400 prestera så pass bra. Slog till på den på kompletts rea när det gick att få den för 1500-1600kr. Kanske inte den bästa processor men jädrigt lagom bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det förstås... det gäller alltså att kunna dela upp arbetet så att alla kärnor får så lika mängd arbete som möjligt (eller åtminstone så att så många kärnor som möjligt verkligen nyttjas samtidigt). Om balansen är dålig och arbetsresultatet är synkront så kan flera kärnor komma att lämnas outnyttjade medans resultatet väntas in, och om man då ökar antalet kärnor så hjälper det inte ett skvatt, det blir bara ännu fler kärnor som sitter outnyttjade.

Tackar för fördjupandet.

Du har helt rätt, vilket många inte förstår idag. Det kräver antingen programmeringskunskaper för att ha en inblick i hur detta fungerar, eller att man är väldigt bra påläst i ämnet.

Permalänk
Medlem

Gick från Q6600 till 3930K, vad blir nästa steg månntro?
Vill nog gärna upp i 12 kärnor, nuvarande Intel är lite dyra för det man får, annars verkar det att få rätt hög klock på dom. Quad channel ska jag ha, samt PCI-E lanes för två grafikkort och ett par NVME i full hastighet, gärna version 4.

Inte kommer man få en prolle idag för 5 000 som är likvärdig 3930K år 2012...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även denna tråd spinner på samma tema.

Tror väldigt få säger "spel kommer aldrig behöva / kunna använda fler kärnor".

Vad däremot alla utom de som dagligen jobbar med parallellprogrammering rätt konsekvent gör är att grovt överskatta hur fort denna övergång kommer att gå.

Vidare missar nog väldigt många hur svårigheten med att nyttja flera kärnor är relaterad till hur många kärnor man startar från. Det är inte motsvarande arbetsinsats att gå från att lyfta ett program till att nyttja två kärnor effektivt till att nyttja fyra kärnor som att lyfta programmet från att nyttja fyra kärnor effektivt till att nyttja åtta kärnor.

Svårigheten ökar exponentiellt!

Jämför man i7-7700K mot 1800X så drunknar eventuella framsteg som gjort på att använda flera kärnor rätt mycket i den varians man kommer av urvalet av speltitlar. D.v.s. på två år har egentligen inget hänt mellan att ha 4C/8T och 8C/16T. Men om tio år kommer det garanterat vara så att man kan klart mäta en relativ skillnad mellan dessa två konfiguration.

DX12/Vulkan är inte på något sätt en silverkula. Tittar man på utvecklingen för spel de senare 7-8 åren kan det rätt mycket beskrivas m.h.a. Gustafsons lag. D.v.s. hur väl man utnyttjar många kärnor i spel är primärt en funktion av hur snabbt komplexiteten i spelvärldarna växer.

HardwareInfo har relativt nyligen testat hur 18 st spel fungerar ihop med ett GTX 1080 Ti från 2C/4T till 10C/20T. En intressant observation är att "medium" uppvisar något bättre skalning med CPU-kärnor jämfört med "ultra" (vilket egentligen inte är så förvånande, ultra medför med kommunikation med GPU och GPUn är en stark serialiserade moment, se Amdahls lag)

I 2560x1440 ultra är det rätt liten skillnad redan från 2C/4T!

Huvudpunkten man ska ta med sig är: väldigt sällan det är ett bra val att "försöka vara framtidssäker" i sitt val. Välj det som är bäst idag, lägg på lite marginal om ekonomin tillåter.

Andra man ska ta med sig: det kommer inte att dyka upp några magiska optimeringar för en viss CPU, sådant var relevant när CPUer inte utförde spekulativ körning och innan de dynamiskt kunde anpassa sig för aktuella omständigheter. Självklart kan det finnas rena buggar som påverkar en viss CPU-modell, var ju två-tre spel som hade just sådana problem och man upptäckte efter lansering av Ryzen.

Men rent generellt: nej, det är inte så man bedriver programutveckling 2019. Finns definitivt optimeringar som man kan göra, framförallt kring parallellprogrammering. Men dessa är långt mer bundna till saker som minneskonsistensmodell än CPU-modell, d.v.s. ett metod fungerar väl för x86 (då alla x86 har samma minneskonsistensmodell) medan man tar en annan väg för t.ex. ARM (som på flera sätt skiljer sig från x86, men alla ARM:ar har samma minneskonsistensmodell). Senast idag jag satt med just den typen av optimering, jobbar med ARM, PowerPC och x86.

Läs min tråds inledande text så förstår du nu i efterhand hur jag resonerar om du ställer t.ex 9900K mot 7700K. Givetvis kan du få normalisera deras frekvens genom extrapolering om du nu skulle vilja. Jag pushade hårt liksom ID och många andra spelproducenter som stog på SCEN och snackade om parallella möjligheter med fler kärnor/trådar i spelmotorer. Givetvis valde många i den tråden att misstolka eller motsätta sig mig för att Intel inte hade något vettigt svar och tvingat in icke-HEDT kunder som inte ville tvingas lägga 10k på att vara nöjda med 4 kärnor och 8 trådar.

Låt mig säga att det inte är en slump att 9900K finns, åtminstone inte i det segment den die'n hamna i. Du snackar ofta i termer som potential och ett visst tänk för framtiden men hade mycket svårt att se andras sätt att tänka likasinnat då du alla gånger jag minns ställde dig på tvären i dessa diskussioner.

Jag ifrågasatte heller aldrig HUR man ska koda spelmotorer för parallellism, utan bara det faktum att det är framtiden för spelmotorer då det är möjligt att använda i spel, och inte endast i löjligt parallelliserade benchmarks. För att inte glömma nämnda, multitasking blev en stor trumma att slå på, åtminstone där kraven på streaming blir högre och högre och kräver mer av CPU samtidigt som man spelar. AMD genom Ryzen drog igång många kärnor till desktop och med en mycket gedigen SMT implementation.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Jag hade en diskussion på forumet för ca 2-3 år sen, och då menade jag på att att 6 och 8 kärnor kommer
bli mer optimerade för spel i framtiden, men då var det vissa medlemmar här på sidan som sa att det ej kommer att ske
att 8 kärnor blir användbart i spel utan endast program. Och jag vänder mig till er nu igen som sa så då, om någon känner sig träffad kanske ?

Kolla nu 3 år efter på speltitlar som The division 2 tex och flera andra titlar som kommer ut snart då
sätter ju tillverkarna just det jag sa då, tex AMD Ryzen 7 1700 men även starkare cpu som tex 2700 x om man vill ha RTX funktion.

Eller är detta bara en lögn ifrån tillverkarna nu när bevis finns att 6 och 8 kärnor blir mer användbart även i spel ?

Finns det verkligen inget bättre att lägga kraft och energi på än att leta upp flera år gamla diskussioner för att påvisa ”jag hade minsann rätt”? Jag menar rädda valar, lösa cancer, världsfreden ja allt är ju bättre att lägga sin tid på...eller?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Inaktiv

TS exempel är för sena, 2017 fanns det hur mycket svenssonsprogram som helst som nyttjade 16core. TS skulle gå längre tillbaka i tiden och sedan ställa samma fråga kanske år 2022. Och då inte ställa frågan som om det år 2012 var rätt att köpa en viss processor utan spekulation om framtida behov.

Går man lite tillbaka i tiden så fick jag och vissa kritik över att vi ens kommenterade att behov av 8 core för mer teknisk lagda personer behövdes i hemmet.
Tar vi en person med ett vettigt datorteknisk jobb som kör klientlaster i storleksordning det som visades upp under AMD-presentationen, där en Epic tävlade emot 2st Xeon 8180 Platinum.
Så skulle jag se dessa personer idag köra dessa rena klient/desktop laster på sin 7700K desktop, detta samtidigt som de drar igång ett spel på sin 7700K och att den ändå presterar bättre än 2700X.

Nå spel har gått från att varit drivande och utnyttjat den senaste hårdvaran till att mer bli en extremt kassako. Detta med att vara en kassako driver på utvecklingen mer än något annat, men samtidigt handlar det om att göra spel för den stora skaran Det är inte ens önskvärt med mainstreamspel som är optimerade för 16 core 32ht, då detta leder till dålig prestanda för 99,999...% av deras deras kunder. Den 0,1 ppm eller något av deras kunderna som har 16 core är inte ens att notera.