Steam Link. Har ni en? Erfarenheter. Övrigt.

Permalänk
Medlem

Steam Link. Har ni en? Erfarenheter. Övrigt.

Hej. Då jag inte vet riktigt var denna fantastiska mackapär passar lägger jag tråden här.

Jag köpte mig precis en Steam Link och jag är nöjd över förväntan.
Den ersatte en potentiellt dyr film och speldator till min tv i vardagsrummet.

Jag är inte den som mäter latenser osv utan antingen fungerar det till min belåtenhet eller ej.
Jag använder trådat nätverk.

Några spel jag provat som fungerar perfa.

Assassins Creed Odyssey.
Dom tre senaste Tomb Raider.
Rocket League.
The Elder Scrolls V Skyrim.
Dirt 3.
Alla plattformsspel jag har som tex Ori and the Blind Forest.
Och givetvis The Legend of Zelda Breath of the Wild med Cemu emulator.

Jag använder en mus kopplad till Linken och två trådlösa 360 kontrollers.
Cemu hittade inte kontrollerna när jag kopplade kontrollerna direkt i Linken, så det löste jag genom att sätta en förlängningssladd på kopplingsdosan. Så nu styr jag med mina kontroller kopplade till min dator precis som vanligt. Förvånansvärt lång räckvidd faktiskt.

Har ni en Link?
Vad använder ni den till?
Problem och lösningar?
Övrigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har en link tillsammans med 2 st ASUS Gamepads.
Är positivt överaskad med tanke på priset på linken, fungerar över förväntan och märker inte av några latenser alls.
Spelar Rocket League, Sonic Allstars Racing, lite N64 och SNES.

Stort plus är att du kan streama hela din skärm på datorn och därmed kan du kolla på diverse klipp på nätet.

Dock har det inte varit helt problemfritt.
Har haft stora problem med kontrollerna, mina gamepads känns igen som Xbox 360 kontroller och ibland inte alls. det är inte samma layout tyvärr, så jag får binda om kontrollerna för varje spel jag spelar.
Och för vissa spel funka inte gamepaden alls.
Så jag rekomenderar att man använder de redan kända gamepadsen som finns stöd för.
360, PS4, Switch Pro är några exempel.
Pluggade på innan jag köpte gamepadsen och det skulle finnas stöd för dem, men tydligen så var inte fallet för alla spel, iaf.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Intressant.

Har en nvidia shield 2 och streaming på den är totalt ospelbart. Har även testat installera steamlink-appen på den och får liknande resultat, helt ospelbart.

Lustigt att en steam-link som är så mycket billigare verkar fungera så mycket bättre. Har även testat stream'a spel till laptopen som saknar GPU och det fungerar 100x bättre än shield

Permalänk
Medlem

Precis som ni har jag en som jag är mycket nöjd med. Spelade igenom monkey island på TVn med en ps4-kontroll nyligen. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Har en link tillsammans med 2 st ASUS Gamepads.
Är positivt överaskad med tanke på priset på linken, fungerar över förväntan och märker inte av några latenser alls.
Spelar Rocket League, Sonic Allstars Racing, lite N64 och SNES.

Stort plus är att du kan streama hela din skärm på datorn och därmed kan du kolla på diverse klipp på nätet.

Dock har det inte varit helt problemfritt.
Har haft stora problem med kontrollerna, mina gamepads känns igen som Xbox 360 kontroller och ibland inte alls. det är inte samma layout tyvärr, så jag får binda om kontrollerna för varje spel jag spelar.
Och för vissa spel funka inte gamepaden alls.
Så jag rekomenderar att man använder de redan kända gamepadsen som finns stöd för.
360, PS4, Switch Pro är några exempel.
Pluggade på innan jag köpte gamepadsen och det skulle finnas stöd för dem, men tydligen så var inte fallet för alla spel, iaf.

Har du kontrollerna kopplade i Linken eller kopplade i din dator?
Jag har mina kopplade i datorn. Då funkar det utan problem för mig.
Jag bor ifs i en lgh där rummen är inte så långt från varann så jag kan göra så trådlöst.
Det funkade för mig att koppla i Linken, men inte i alla spel. Cemu gick inte alls.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Har du kontrollerna kopplade i Linken eller kopplade i din dator?
Jag har mina kopplade i datorn. Då funkar det utan problem för mig.
Jag bor ifs i en lgh där rummen är inte så långt från varann så jag kan göra så trådlöst.
Det funkade för mig att koppla i Linken, men inte i alla spel. Cemu gick inte alls.

Smart tips!
Spelen funkar ju på datorn precis som dina, ska prova detta, tack

Men hur navigerar du i steam linken? Med musen?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Smart tips!
Spelen funkar ju på datorn precis som dina, ska prova detta, tack

Men hur navigerar du i steam linken? Med musen?

Fortfarande med dosan som du kopplar in i datorn. Blir ingen skillnad!

Så är det för mig iaf. Jag har dock Samsungs inbyggda Steam Link i form av en app. Xbox-dosorna inkopplade i datorn och styr med dessa i steams menyer. Om det är någon skillnad med den ”riktiga” steamlinken vet jag iofs inte.

Jag är sjukt nöjd över steamlink! Helt utan lagg både fps och nätverksmässigt.

Permalänk
Medlem

Jag har en steamlink som jag köpte för 1kr på steams rea. Men varken jag eller barnen tyckte att det fungerade särskilt bra.
Sedan är det en viss inputlatency som är jobbig, trots att vi kör med nätverkskabel.

Vi körde då med trådade xbox 360 kontroller inkopplade i steamlinken.

edit: för en krona är den väl värd priset, men samtidigt fick man betala 149kr i frakt om jag inte minns fel

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har en steamlink som jag köpte för 1kr på steams rea. Men varken jag eller barnen tyckte att det fungerade särskilt bra.
Sedan är det en viss inputlatency som är jobbig, trots att vi kör med nätverkskabel.

Vi körde då med trådade xbox 360 kontroller inkopplade i steamlinken.

edit: för en krona är den väl värd priset, men samtidigt fick man betala 149kr i frakt om jag inte minns fel

Du kanske läste kommentarerna i tråden, men om du inte gjort det så testa koppla in dosorna i datorn (om möjligt dvs). Jag har endast haft mina kontroller inkopplade i datorn och har ej upplevt problem med input latency!

Permalänk
Medlem

Grejen med Steamlink är att man kör en Steamcontroller, den är fantastisk. Tyvärr finns inte stöd/profiler till alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Steam Link och har inte haft några problem med den alls, den används dock inte speciellt ofta. Jag använder en trådlös Xbox One S kontroll till som funkar alldeles utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var lite sorgligt när jag såg att de skulle sluta tillverka dem. Det var verkligen en sådan där pryl som överträffade alla mina förväntningar när den trillade ned i brevlådan samma dag som Fallout 4 släpptes.

Än så länge har jag nog hunnit testa den på alla möjliga tänkbara sätt. Dels som vanlig strömningsdosa till TV:n, men även för att göra en headless spelserver, med steam-linken som en tunn klient till en 1080p-skärm. Det fungerade faktiskt långt bättre än vad jag först trodde, och det var hur jag körde mina spel och program i säkert ett halvår. Sen uppgraderade jag mig till 4K och då mäktade den inte med mitt törstande.

Så riktigt synd att Valve släppte den satsningen. Hoppas att pie-versionen håller samma mått! Hade varit häftigt att göra en egen bärbar strömningskonsol!

Permalänk
Medlem

Har ca 4 st i huset och tycker det var riktigt lite pengar för lite smidighet.
Skall jag lira CS, PUBG, BF5 eller liknande så sätter jag mig självklart vid datorn. Men köra typ Tomb Raider, Shadow of Mordor, RPG spel osv är det perfekt. Att kunan lira lite vid datorn, flytta ut till vardagsrummet och sedan gå in och lira vidare i sovrummet är tokskönt.

Har 3-4 spelkapabla datorer i huset också så ungarna kan välja att sätta sig i sitt allrum och streama till TV'n om de vill också tex.

Finns det "begränsningar"? Jadå, att ligga och koda i sängen var inte lika skönt som jag kanske tänkte först tex. Men för de få kronor det kostar så har jag fått valuta för pengarna många gånger om.

Gällande kontrollers så har jag kört lite olika gamla USB från Logitech osv, XBOX 360 controllers, Steam Controllers, Xbox One controllers och någon billig Bluetooth historia ämnad för Android mobiler samt tagentbord och mus.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield V2 här, i min mening jämförbart om inte bättre.
Fungerar ypperligt för singleplayer-spel eller soff-spel med vänner.

Kräver hörlurar för mer competetive spel där fotsteg och dylikt är viktigt (PUBG / Fortnite) men tycker även det funkar bra, tom streamat från Geforce Now.. Gigabit anslutning och nätverk i hemmet hjälper en del, framförallt för latencyn...

Använder även flera andra funktioner som Shielden erbjuder utöver Steam Link funktionaliteten som chromecast, 4k output, kodi etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Köpte en för något år sedan på en rea. Helt klart prisvärd och det fungerade ganska bra, men var lite olika saker som irriterade och blev att jag inte använde den så mycket till slut.

Har skaffat en Nvidia Shield nu och även om den är klart dyrare så tycker jag det var värt det.

Permalänk

Det enda jobbiga problemet jag haft är att spel med 'launchers' brukar inte fungera alls.... Försökte lira fifa demo men EA Games jävla launcher sabbade det... Fanns en 'launcher fix' till äldre fifa men inte till 2017 (när jag skulle testa det så köpte inte spelet)

Men annars är det en bra manick. Bra att man kan lägga in spel som inte finns på steam, i steam ändå och streama men funkar som sagt inte om de launcher =/

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Det enda jobbiga problemet jag haft är att spel med 'launchers' brukar inte fungera alls.... Försökte lira fifa demo men EA Games jävla launcher sabbade det... Fanns en 'launcher fix' till äldre fifa men inte till 2017 (när jag skulle testa det så köpte inte spelet)

Men annars är det en bra manick. Bra att man kan lägga in spel som inte finns på steam, i steam ändå och streama men funkar som sagt inte om de launcher =/

Funkar det inte om du stänger ned Big Picture Mode? Så du har vanliga skrivbordet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Jag har lagt in Kodi för YouTube och film samt några emulatorer så jag kör retrospel på min Steam Link.
Bara lägga in det via usb minne och starta om Steam Link så installerar det.

Ta Kodi versionen där tangentbord och mus fungerar, finns en version som den inte gör det på.

https://steamcommunity.com/app/353380/discussions/1/?l=swedis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du kanske läste kommentarerna i tråden, men om du inte gjort det så testa koppla in dosorna i datorn (om möjligt dvs). Jag har endast haft mina kontroller inkopplade i datorn och har ej upplevt problem med input latency!

Jo men då känns det som att iden med steam link går förlorad om man ska ha kablar till andra rummet
Sedan har min samsung tv 4k en latency på 12 eller 15ms som bäst vilket är stor skillnad mot 1ms på monitorn. Sedan tillkommer latencyn för nätverket. Så säg en 20-30ms latency.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Körde tidigare med en SteamLink, nu med en Nvidia Shield. Alltid trådat och det har funkar riktigt bra för mig. Enda strulet jag haft är om jag har Viven inkopplad så försökte den spegla den skärmen och allt blev svart.

Permalänk

Kör steamlink på en Spi3 fungerar det också

//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan har min samsung tv 4k en latency på 12 eller 15ms som bäst vilket är stor skillnad mot 1ms på monitorn. Sedan tillkommer latencyn för nätverket. Så säg en 20-30ms latency.

Ursäkta offtopic, men blandar du inte ihop responstid och latency/lag nu?
Din monitor har högst sannolikt en latency (input lag) högre än 1ms...
(och värdet för responstid på skärmar som kommer från tillverkaren är en marknadspåhitt som inte har mycket med verkligheten att göra)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ursäkta offtopic, men blandar du inte ihop responstid och latency/lag nu?
Din monitor har högst sannolikt en latency (input lag) högre än 1ms...
(och värdet för responstid på skärmar som kommer från tillverkaren är en marknadspåhitt som inte har mycket med verkligheten att göra)

Spelar det någon roll egentligen? Min tv har en klart högre fördröjning än vad min monitor har i allafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror inte SteamLinken till för spel där det handlar om millisekunder. CS och Overwatch ska nog spelas sittande vid datorn. Men jag har inga problem (problem på grund av lag, Ornstein och Smough är ett jävla problem ändå ) i Dark Souls där det ändå gäller att vara ganska exakt med rollsen.

Permalänk
Medlem

Jag är också förvånad över hur bra det funkar OM man kör 100% trådat, trådlöst är hopplöst. Däremot funkar det imho ganska dåligt i spel som tex Rocket League och competitive FPS, där märks input lag av OM man vet hur väl kontrollerna svarar på ordinarie dator @ 144hz/144fps. Däremot märker tex inte polare som spelar Rocket League på PS4 någon skillnad mot steamlinken, men det beror ju på att input laget på PS4an är märktbart högre vs. PC.

Alla plattformsspel, typ Overcooked, Dont Starve together och liknande funkar väldigt bra såväl med trådade som med trådlösa Xbox 360 / PS4 / Xbox Onekontroller!

Även emulatorer är ju riktigt trevliga, om än lite omständiga att ställa in i Steam Rom Manager, men när det väl är gjort blir det riktigt snyggt interface på det hela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Spelar det någon roll egentligen? Min tv har en klart högre fördröjning än vad min monitor har i allafall.

Har du provat köra både TV och monitor i samma frekvens? Säker på att TV:n är i gaming mode? (eller vad nu läget heter)
Det kan nog märkas nån skillnad men om TV:n faktiskt ligger på 12-15 ms borde det inte kunna vara speciellt brutalt påtagligt kan jag tycka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Intressant.

Har en nvidia shield 2 och streaming på den är totalt ospelbart. Har även testat installera steamlink-appen på den och får liknande resultat, helt ospelbart.

Lustigt att en steam-link som är så mycket billigare verkar fungera så mycket bättre. Har även testat stream'a spel till laptopen som saknar GPU och det fungerar 100x bättre än shield

För mig var det tvärt om, linken hade jag väldigt mycket strul med latency (hollow knight) och på min shield märker jag inte va det alls. Ingen av dem kördes trådlöst såklart.

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Vad mycket det kan variera. Hollow knight funkar jättebra för mig. Ja alla spel funkar bra faktiskt.
Är fortfarande förvånad över hur bra det fungerar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jo, man går in i en speciell meny på tv:n för att sätta på gamemode, och det är på.
När man har alla "skönhets-filter" på, på tvn blir det än värre

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

För mig var det tvärt om, linken hade jag väldigt mycket strul med latency (hollow knight) och på min shield märker jag inte va det alls. Ingen av dem kördes trådlöst såklart.

Vet inte varför men min shield är verkligen värdelös på spel, har behållt den som smart-TV bara. TS skrev han kan köra rocket league på steam link, det är totalt ospelbart på min shield. Klart det går att spela vissa spel som inte kräver någon precision men allt hackar sig fram