Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

SweClockers går igenom teknikerna Nvidia G-Sync och AMD Freesync och reder ut frågetecken, såsom vad de egentligen innebär och när de gör någon nytta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det nån sorts chans att Maxwell får stöd för freesync i framtiden?

Permalänk
Inaktiv

Bra timing att göra denna artikel/video just nu

Angående svårigheten att ta reda på hur det verkligen fungerar så kanske vi får lite bättre klarhet i det nu när Linux nyss har fått stöd för adaptive sync / vrr vilket innebär att vi kan gå in i källkoden och kolla exakt vad den gör. Desto svårare att få insikt i hårdvaran dock, och vad som händer i skärmen.

Och angående problemet med AMD's "Freesync"-certifiering så hade jag egentligen velat se VESA kliva in och införa en certifiering liknande den de har för HDR.

Permalänk
Medlem

En mogen man i sina bästa år.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Finns det nån sorts chans att Maxwell får stöd för freesync i framtiden?

Nej det skulle jag nog inte tro på att det blir. För isånna fall skulle det blivit stöd för Maxwell redan nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Taxi chaffisen kör ollad freesync 2?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Haha slutet!

Första jag tänkte när jag såg artikeln va vilken timing. Sett en hel del diskussioner om detta på forumet på sistone och den generella uppfattningen verkar vara att det är ett väldigt krångligt ämne att reda ut för oss flesta om inte alla. Tummen upp.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Jättebra video!

Första rundan PUBG ikväll blev vinst. Kändes som att allt funkade bra på min Samsung C34J791 (100hz freesync), men det är ocskså det enda spelet jag testat.

Ska prova hitman 2 med.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv

"NVIDIA Has No Plans for Adaptive Sync Support on Maxwell, Prior GPUs"

https://www.techpowerup.com/251576/nvidia-has-no-plans-for-ad...

Permalänk
Medlem

Kanonvideo Lätt att ta till sig. Good work!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simon^L:

Finns det nån sorts chans att Maxwell får stöd för freesync i framtiden?

Skrivet av anon78208:

"NVIDIA Has No Plans for Adaptive Sync Support on Maxwell, Prior GPUs"

https://www.techpowerup.com/251576/nvidia-has-no-plans-for-ad...

Maxwell stöder inte DP 1.2a, vilket är ett krav har jag för mig.

Japp, här var det:

https://forums.geforce.com/default/topic/1094486/geforce-driv...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Som vanligt en mycket bra och informativ artikel!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att ni gör en video/artikel om detta! Då har jag något att länka till istället att försöka förklara själv.

Permalänk
Medlem

Har precis fått min skärm som har G-Sync. Är det något man måste 'slå på' någonstans eller funkar det automatiskt?

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Det ska slås på automatiskt om du ansluter via displayport. "G-sync kompatibel skärm hittad" eller nått sånt står det. Du kan kolla så att det är aktiverat i Nvidias kontrollpanel samt under inställningarna på skärmen.

Frågan om man ska ha V-sync aktiverad i kombination med G-sync finns det dock två läger om man tittar runt lite på nätet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Bra förklarat som vanligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

Har precis fått min skärm som har G-Sync. Är det något man måste 'slå på' någonstans eller funkar det automatiskt?

Du slår på det i NVIDIAs kontrollpanel. Du hittar den genom att högerklicka på skrivbordet och välja NVIDIAs Kontrollpanel.

Där kan du välja att slå G-sync på eller av, och även välja om den bara ska försöka köra det med fullskärms-applikationer, eller om den även ska försöka köra G-sync om du kör spelet i ett kantlöst fönster (borderless window).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Simon^L:

Finns det nån sorts chans att Maxwell får stöd för freesync i framtiden?

Jag kan för lite om grafikkorten för att svara säkert. Så detta är spekulationer:

Maxwell utvecklades runt den tidpunkt Displayport 1.2a specificerades, alltså under 2013. Det kan alltså mycket väl vara så att Maxwell därför precis missade det tåget. Att när specen för VESA Adaptive kom var Maxwell-hårdvarans innehåll redan beslutad, kanske rent av litograferad.

Ifall Nvidia däremot visat, vanligtvis inofficiellt, att det kör VESA Adaptive sync på exempelvis gaming laptops, med GTX 980M och liknande? Då kanske det är så att de gnider händerna i hopp om att du ska köpa ett nytt grafikkort.

Eller så är det så att mobila versionerna av Maxwell faktiskt ligger senare utvecklingen så att de hade möjlighet att ta del av VESA Adaptive Sync. Kanske endast via intern Displayport, iDP, då iDP – så vitt jag kan tolka den ganska sparsamma informationen – skiljer sig från hur DP fungerar externt.

Tyvärr så är ju informationen på såväl Nvidia som AMD på en nivå som är "Öhh, klicka på den här rutan så aktiverar du funktionen".

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Tack för ett bra avsnitt, som alltid! Har hittills bara hunnit kolla på videon men den var mycket informativ och lärde mig en och annan grej jag faktiskt inte visste av. som jag bara tagit förgivet.

Permalänk
Medlem

Var finns listan över vilka skärmar som Nvidia godkännt? Eller är den inte publik ännu? Är bra Sugen på AGON AG322QC4, men vill inte riskera att köpa ngt som inte är garanterat att fungera och g-synk variant finns ju bara från Acer och LG i den storleken och då åker det på 2.5-3.5k på priset direkt.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

@TimeCommando: Det ska slås på automatiskt om du ansluter via displayport. "G-sync kompatibel skärm hittad" eller nått sånt står det. Du kan kolla så att det är aktiverat i Nvidias kontrollpanel samt under inställningarna på skärmen.

Frågan om man ska ha V-sync aktiverad i kombination med G-sync finns det dock två läger om man tittar runt lite på nätet.

Skrivet av pv2b:

Du slår på det i NVIDIAs kontrollpanel. Du hittar den genom att högerklicka på skrivbordet och välja NVIDIAs Kontrollpanel.

Där kan du välja att slå G-sync på eller av, och även välja om den bara ska försöka köra det med fullskärms-applikationer, eller om den även ska försöka köra G-sync om du kör spelet i ett kantlöst fönster (borderless window).

Tack så mycket! Njuter sjukt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cim-Inc:

Var finns listan över vilka skärmar som Nvidia godkännt? Eller är den inte publik ännu? Är bra Sugen på AGON AG322QC4, men vill inte riskera att köpa ngt som inte är garanterat att fungera och g-synk variant finns ju bara från Acer och LG i den storleken och då åker det på 2.5-3.5k på priset direkt.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Tackar, då gick ju den drömmen i kras...suck...blev extra sugen när den användes i videon.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem

Något jag skulle vilja tillföra är att en del spel som har rejält skakig/varierande frametime frame till frame kommer fortfarande upplevas just ryckiga även om du kör adaptiv sync, adaptiv synk (Freesync eller G-sync) maskerar inte dålig frametime som v-sync faktiskt kan göra förutsatt att fps kan hållas stabilt över sync frekvensen. Med adaptiv sync så levereras varje frame när den är renderad, vilket gör att en ping pong frametime faktiskt visas som just ping pong frametime.

Har sett detta på en del spel, speciellt med tidiga drivare innan man hunnit polera frametimes och det kan man avhjälpa genom att köra adaptiv sync kombinerat med en FPS begränsning/limiter som exempelvis RTSS har, då får man inget problem med tearing, inget problem med input lag och inget problem med kass frametime. Det tråkiga är att det är inte alla spel som har stöd för RTSS, speciellt inte online baserade historier som har mycket hårda begränsningar för DLL hooks. En del spel kan ha integrerade FPS begränsare men merparten av de jag testat har faktiskt orsakat ännu mer frametime problem, RTSS och andra externa fungerar som regel mycket bättre med en vrålstabil frametime som följd. Vanligtvis introducerar inbyggda limiterare ett fel där var tredje eller fjärde frame helt plötsligt får ett avvikande tidsvärde, inte jättestor skillnad men tillräckligt för att det ska upplevas ryckigt eller som lägre fps än vad det egentligen är.

För mig har just en jämn frametime blivit mycket viktig efter den tiden jag haft med g-sync och jag tar hellre en frametime som har ett "låst" högre värde än ett ryckigt/varierande lågt värde (lägre värde i ms=mer FPS, förenklat). Om FPS i ett spel däremot håller relativt jämn frametime under längre perioder så behövs generellt inte en FPS limiter men en limiter kan i vissa situationer också vara bra för att hålla FPS inom adaptiva syncens område, jag kör ofta en limit på 1 fps under maximal sync frekvens, limitern i sig kan i vissa fall addera en frames fördröjning men inte i alla lägen, det beror på spel & typ av API som används. Kör man sedan rätt höga frekvenser så kan den extra framen addera rätt liten fördröjning men ge en mycket god upplevelse utan tearing.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Bra generell genomgång, men du kanske borde ha nämnt något om Freesync 2 också och vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Något jag skulle vilja tillföra är att en del spel som har rejält skakig/varierande frametime frame till frame kommer fortfarande upplevas just ryckiga även om du kör adaptiv sync, adaptiv synk maskerar inte dålig frametime som v-sync faktiskt kan göra förutsatt att fps kan hållas stabilt över sync frekvensen. Med adaptiv sync så levereras varje frame när den är renderad, vilket gör att en ping pong frametime faktiskt visas som just ping pong frametime.

Har sett detta på en del spel, speciellt med tidiga drivare innan man hunnit polera frametimes och det kan man avhjälpa genom att köra adaptiv sync kombinerat med en FPS begränsning/limiter som exempelvis RTSS har, då får man inget problem med tearing, inget problem med input lag och inget problem med kass frametime. Det tråkiga är att det är inte alla spel som har stöd för RTSS, speciellt inte online baserade historier som har mycket hårda begränsningar för DLL hooks. En del spel kan ha integrerade FPS begränsare men merparten av de jag testat har faktiskt orsakat ännu mer frametime problem, RTSS och andra externa fungerar som regel mycket bättre med en vrålstabil frametime som följd. Vanligtvis introducerar inbyggda limiterare ett fel där var tredje eller fjärde frame helt plötsligt får ett avvikande tidsvärde, inte jättestor skillnad men tillräckligt för att det ska upplevas ryckigt eller som lägre fps än vad det egentligen är.

För mig har just en jämn frametime blivit mycket viktig efter den tiden jag haft med g-sync och jag tar hellre en frametime som har ett "låst" högre värde än ett ryckigt/varierande lågt värde (lägre värde i ms=mer FPS, förenklat). Om FPS i ett spel däremot håller relativt jämn frametime under längre perioder så behövs generellt inte en FPS limiter men en limiter kan i vissa situationer också vara bra för att hålla FPS inom adaptiva syncens område, jag kör ofta en limit på 1 fps under maximal sync frekvens, limitern i sig kan i vissa fall addera en frames fördröjning men inte i alla lägen, det beror på spel & typ av API som används. Kör man sedan rätt höga frekvenser så kan den extra framen addera rätt liten fördröjning men ge en mycket god upplevelse utan tearing.

This!.
Har funit vägen till Gsync, Vsync och låst fps till 142 på en 144hz skärm i PUBG. Det är så otroligt smooth. Är adaptive sync lika effektivt som vsync med fördelen att det inte har input lag?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Detta är antagligen hårklyveri, men du skriver

Citat:

fick snart en konkurrent från AMD i form av Freesync. En teknik de sedan gjorde till en öppen standard i form av VESA Adaptive Sync som bakades in i Displayport version 1.2a.

DisplayPort 1.2a kom året innan Freesync lanserades, så det går inte ihop. Förklaringen som jag hörde - och jag hittar inte källan just nu, men jag skall leta lite mer - är att funktionen att ändra uppdateringsfrekvens fanns i DisplayPort för att kunna spara energi om man exempelvis kör en film i 24 bilder per sekund på en vanlig 60 Hz-display. AMD använde bara den funktionen på ett oväntat sätt för att ändra uppdateringsfrekvens varenda bildruta.

Apple använder funktionen enligt den ursprungliga idén om man visar filmer på vissa iPadar, bland annat.

Edit: hittade länken jag var ute efter:

https://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

This!.
Har funit vägen till Gsync, Vsync och låst fps till 142 på en 144hz skärm i PUBG. Det är så otroligt smooth. Är adaptive sync lika effektivt som vsync med fördelen att det inte har input lag?

Fördelen med adaptiv sync (Freesync eller G-sync) är att du då kan låsa fps till vilket värde du vill inom sync intervallet, med v-sync blir du låst till full eller halv eller jämn multipel (lite beroende på API), på så sätt kan du kolla till vilken fps det droppar som lägst i ett spel och sedan sätta en låsning av fps strax under, på det viset slipper du tearing och får som mest en frames fördröjning om någon alls (nästan alltid mindre än v-sync lägger till) och en frametime som blir helt tokstabil.

Varierande FPS har dock en nackdel som jag sällan ser någon prata om och det är hur just det kan orsaka varierande upplevelse av input, lite knepigt att förklara men om ett spel, säg en shooter har rätt kraftigt varierande FPS men hyfsat stabil frametime kan du fortfarande uppleva musrörelser som lite varierande beroende på hur kraftiga variationer i FPS du har under spelandet, ligger man stadigt på 144 så kommer det kännas jämnt & fint, pendlar det mellan 70 och 144 så kommer det stundtals och kännas som att sikta i sirap oavsett hur syncat allt är. För min del är en konsekvent & jämn upplevelse av högre vikt än kraftigt varierande men stundtals hög FPS, bäst är såklart stabil hög FPS men i vissa sämre polerade spel är detta inte alltid möjligt.

Bara för att tillägga, kör man fullscreen i spel med v-sync aktivt samtidigt som g-sync/freesync så kommer man lägga till visst input lag men då kommer också spelet att begränsas till maximala FPSen som det högsta frekvensen på sync intervallet medger, om man ändå kör en framerate limiter och äkta fullscreen så bör man köra v-sync avslaget, då har man minst input lag, limitern håller FPS inom sync intervallet så då slipper man tearing, lag och ryckighet.

Om man däremot kör många spel i fake fullscreen så kommer de ha v-sync aktiverat även med adaptiv sync igång, detta då den globala windows inställningen appliceras på fake fullscreen vilket betyder v-sync är igång oavsett vad du väljer i spelet, adaptiv sync fungerar såklart men v-sync läget är aktivt så max fps blir maxvärdet på sync intervallet och du har en adderad input latens pga v-sync.

Så ett par steg för den bästa upplevelsen av adaptiv synkronisering (Freesync eller G-sync)

1: Kör alltid spel i äkta fullscreen om möjlighet ges, fake fullscreen kommer orsaka forcerad v-sync med adderad input lag som följd.
2: Om fullscreen lirar så kör v-sync avslaget
3: Applicera en framerate limiter på en fps under maxvärdet för synk intervallet, (143fps för en 144Hz skärm, osv.), vill du ha minsta möjliga input lag så kan du tvinga ner FPS genom att köra högre grafiska inställningar eller köra en högre renderingsupplösning. Endera metod kommer då hålla FPS inom sync intervallet för att slippa tearing och stutter.
4: Om spelet har en gräsligt ostabil frametime så sätt en FPS limit till ett lägre värde, så lågt att frametime inte längre varierar under spelandet.
5: Vissa spel kan reagera bättre på vissa FPS värden ifall de trilskas med underlig frametime, 60, 120 eller 240 FPS kan i dessa fungera bättre än ett ojämnt värde, GTAV exempelvis får totalt tokspel om man släpper FPS för högt (~165-187) med en frametime som varierar mellan 1 & 200fps, låser man till under 165 så är det inga problem i det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

@Laxpudding: Detta är antagligen hårklyveri, men du skriver

DisplayPort 1.2a kom året innan Freesync lanserades, så det går inte ihop. Förklaringen som jag hörde - och jag hittar inte källan just nu, men jag skall leta lite mer - är att funktionen att ändra uppdateringsfrekvens fanns i DisplayPort för att kunna spara energi om man exempelvis kör en film i 24 bilder per sekund på en vanlig 60 Hz-display. AMD använde bara den funktionen på ett oväntat sätt för att ändra uppdateringsfrekvens varenda bildruta.

Apple använder funktionen enligt den ursprungliga idén om man visar filmer på vissa iPadar, bland annat.

Edit: hittade länken jag var ute efter:

https://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync...

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.anandtech.com/show/8008/vesa-adds-adaptivesync-to...
To that end, the VESA sends word today that they have done just that with the latest update to the DisplayPort 1.2a standard. Adaptive-Sync (not to be confused with NVIDIA’s Adaptive V-Sync), the eDP feature that allows for variable refresh monitors, has been added to the DisplayPort 1.2a standard as an optional feature.

Permalänk
Medlem

Fantastisk video, skönt att någon reder ut det här en gång för alla !

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |