Microsoft efterfrågar användarnas förslag för att förbättra spelande på Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft efterfrågar användarnas förslag för att förbättra spelande på Windows

Microsoft strävar efter att göra spelupplevelsen på PC bättre och påbörjar en undersökning, där spelarna får komma med förslag på nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

De kommer att göra precis tvärtom vad alla användare rekommenderar MS att göra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Lämnade kommentar på förslaget om en Gaming-Edition av Windows, som är samma som LTSC där allt onödigt bloat är bortplockat och frigör än mer resurser till spelandet.

Fet jävla chans.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt med en typ " Disable / enable pop-ups " och en lista med tillåtna program, finns fan inget som är mer störande än när det kommer upp diverse " virus scan done " osv och precis där man lyckas klicka xD
( ja vet att de flesta progra idag har den funktionen, men tänke mer allt under samma tak när an aktiverar någon form av spelläge )

Vad har vi mer, hm... kanske en lite mer utvecklad "performance optimizer" som inte har funkat de senaste åren?

Skrivet av HoboCop:

Lämnade kommentar på förslaget om en Gaming-Edition av Windows, som är samma som LTSC där allt onödigt bloat är bortplockat och frigör än mer resurser till spelandet.

Fet jävla chans.

du kommer få ett svar med en länk till Unbuntu och " we're sorry "

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

#1 Sätt ihop en ny arbetsgrupp som får jobba på det. Tag ingen ifrån Team Xbox.

Tittade in på sidan igår och de fem mest röstade förslagen var alla dåliga eller byggde på missförstånd om hur Windows fungerar. Precis sådan typ av "feedback" som Microsoft gett med sig på historiskt. Det blir nog jättebra den här gången med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Hade ju varit trevligt med en typ " Disable / enable pop-ups " och en lista med tillåtna program, finns fan inget som är mer störande än när det kommer upp diverse " virus scan done " osv och precis där man lyckas klicka xD
( ja vet att de flesta progra idag har den funktionen, men tänke mer allt under samma tak när an aktiverar någon form av spelläge )

Vad har vi mer, hm... kanske en lite mer utvecklad "performance optimizer" som inte har funkat de senaste åren?

du kommer få ett svar med en länk till Unbuntu och " we're sorry "

Med tanke på utvecklingsboomen hos Steam & Proton så hade jag varit jäkligt försiktig med det tipset. Det kan dom förlora väldigt stort på i längden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Exklusiv fullskärm

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ajdå. Mer fokus på handkontroller alltså. Hade hoppats på att spelen skulle backa ett steg och anpassas mer för mus och tangentbord men det lär ju inte hända. Handkontroller är verkligen ett otyg.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

De kan börja med att göra om Microsoft store

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Jag säger som mina polare 1994, spel ska inte köras i windows de ska köra i dos. Återinför detta att man startar spelen innan windows.

Permalänk
Medlem

En FULLSUPPORTERAD windowsklient till linux som möjliggör gaming på Linux till fullo.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Skrota t.ex xaudio2, det är inte x-box utan det är pc det är snack om, så varför använda xbox api?
(Xaudio2 är ersättaren till directsound, saknar stöd för HW acceleration, så det låter lika skit på allt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Skrota t.ex xaudio2, det är inte x-box utan det är pc det är snack om, så varför använda xbox api?
(Xaudio2 är ersättaren till directsound, saknar stöd för HW acceleration, så det låter lika skit på allt)

Windows xp med ett Nice EAX spel på ett sound blaster xfi är grejer det!

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Hade ju varit trevligt med en typ " Disable / enable pop-ups " och en lista med tillåtna program, finns fan inget som är mer störande än när det kommer upp diverse " virus scan done " osv och precis där man lyckas klicka xD
( ja vet att de flesta progra idag har den funktionen, men tänke mer allt under samma tak när an aktiverar någon form av spelläge )

Sedan v1803 så finns ju Focus Assist ("Fokusstöd" i svenska gränssnittet), i vilket man kan blockera diverse aviseringar såsom meddelanden, ljud och varningar etc enligt regler man ställer in; exempelvis "När jag spelar ett spel" eller "Under dessa tider" samt huruvida detta skall appliceras på allting eller enligt en användarskapad lista, osv.

Har du kanske lyckats stänga av denna funktion eller kanske inte ställt in det korrekt?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

En FULLSUPPORTERAD windowsklient till linux som möjliggör gaming på Linux till fullo.

Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Sedan v1803 så finns ju Focus Assist ("Fokusstöd" i svenska gränssnittet), i vilket man kan blockera diverse aviseringar såsom meddelanden, ljud och varningar etc enligt regler man ställer in; exempelvis "När jag spelar ett spel" eller "Under dessa tider" samt huruvida detta skall appliceras på allting eller enligt en användarskapad lista, osv.

Har du kanske lyckats stänga av denna funktion eller kanske inte ställt in det korrekt?

Inte personen du svara till men mitt problem med det är att saker som Windows Update "När vill du starta om?" fortfarande går igenom sådant. Spelar jag så ska inga meddelanden komma upp såvida det itne är kritiskt som typ "Du har ingen plats kvar på hårdisken eller liknande"

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

Möjlighet att köpa äldre spel digitalt som microsoft är utgivare för.
Freelancer
Rise of Legends
Starlancer
etc etc

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@dussin: ska jag vara helt ärlig så har jag inte ens orkar kika på det xD vill helst ha så lite windows tjänster igång som möjligt ~~

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Bästa förslaget jag kan ge är att dom bör hålla sig undan gaming på pc.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Allt jag vill är att MS ska sluta göra om allt till "Modern UI". Det ser förjävligt ut och är hur svårt som helst att hitta det man vill åt. Kör själv med Classic Shell på alla mina datorer och skulle vilja att MS hade något liknande själva för "power users".

Alla vill faktiskt inte att ens dator, eller server, ska ha samma interface som en budget pekplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Lämnade kommentar på förslaget om en Gaming-Edition av Windows, som är samma som LTSC där allt onödigt bloat är bortplockat och frigör än mer resurser till spelandet.

Fet jävla chans.

Hehe, det där är väl drömmen för ungefär alla Windowsanvändare, inte bara gamers?

Skulle också vara nice att återfå kontrollen över uppdaterandet, så sjukt störigt när W10 får för sig att tugga igång med en feature update eller nåt när man tänkt sätta sig och göra nåt annat, t ex spela.

Men som du säger, fet jävla chans.

Edit: slänger in samma förslag, det lär ju i alla fall inte försämra möjligheterna att det kommer från fler olika håll.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kan de fixa bättre ping prio till online spel är väldigt tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dom kan börja med att utveckla en ordentlig spelklient (om de inte vill släppa sina spel på Steam) som är helt fristående från deras Store. Vill inte se någon UWP-app, utan en ordentlig Win32 plattform. Vill även se att de verkligen släpper alla sina Xbox-spel till PC och arbetar aktivt för att göra Windows ännu bättre som spelplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Hade ju varit trevligt med en typ " Disable / enable pop-ups " och en lista med tillåtna program, finns fan inget som är mer störande än när det kommer upp diverse " virus scan done " osv och precis där man lyckas klicka xD
( ja vet att de flesta progra idag har den funktionen, men tänke mer allt under samma tak när an aktiverar någon form av spelläge )

Vad har vi mer, hm... kanske en lite mer utvecklad "performance optimizer" som inte har funkat de senaste åren?

du kommer få ett svar med en länk till Unbuntu och " we're sorry "

Det fins redan. Focus assist

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Lämnade kommentar på förslaget om en Gaming-Edition av Windows, som är samma som LTSC där allt onödigt bloat är bortplockat och frigör än mer resurser till spelandet.

Fet jävla chans.

Vad är det som är bloat mer än förinstallerade appar? och vad tar systemresurser när du spelar annat än spelet? ( ifrån Windows inte 3dje part installerade saker )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR34ct:

Inte personen du svara till men mitt problem med det är att saker som Windows Update "När vill du starta om?" fortfarande går igenom sådant. Spelar jag så ska inga meddelanden komma upp såvida det itne är kritiskt som typ "Du har ingen plats kvar på hårdisken eller liknande"

Har aldrig haft det problemet.

För mig fungerar Windows Update -> "Aktiva timmar" som det är tänkt, dvs datorn startar inte om eller frågar om detta under angivna aktiva timmar, och systemet kontrollerar även om användaren sitter och pillar vid datorn. Maxgränsen är 18 timmar tror jag, oerhört rimligt.

Windows Update -> Avancerade alternativ -> "Aviseringar om uppdateringar" har jag på "av" eftersom jag inte behöver veta på förhand att uppdateringar kommer installeras före systemet verkställer att jag vill stänga av datorn etc. Kanske är det någonting sådant som spökar för dig?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Stäng ner Windows store och publicera era spel på etablerade butiker. Varför inte Epic Store t ex?

Smidigare hantering av drivrutiner. Varför installeras inte dessa automatiskt via windows update? Istället får jag navigera till amd och nvidias hemsidor som värsta grottmänniskan en gång i månaden.

Permalänk
Medlem

Ser inget i den här tråden, och kan inte komma på något själv, som de realistiskt sett kommer ens överväga.

Jag kan sträcka mig till att de kommer flytta spel från butiken till Xbox-appen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Stäng ner Windows store och publicera era spel på etablerade butiker. Varför inte Epic Store t ex?

Smidigare hantering av drivrutiner. Varför installeras inte dessa automatiskt via windows update? Istället får jag navigera till amd och nvidias hemsidor som värsta grottmänniskan en gång i månaden.

Det får du nog fråga Nvidia och AMD om, det är inget MS bestämmer.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Smidigare hantering av drivrutiner. Varför installeras inte dessa automatiskt via windows update? Istället får jag navigera till amd och nvidias hemsidor som värsta grottmänniskan en gång i månaden.

Det gör dem, bara en äldre WHQL version. Testa installera Windows 10 utan grafikkortsdrivrutiner och bara internet så kommer du se att drivrutiner installeras. Installerar du drivrutiner manuellt så stängs den automatiska hämtningen av då den antar du vill ha en specifik version.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.