Datorbyggarguide: Hur man installerar en M.2 SSD-enhet

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Hur man installerar en M.2 SSD-enhet

I detta avsnitt går vi igenom hur man monterar en lagringsenhet enligt formfaktorn M.2 på ett moderkort. Guiden täcker såväl SATA- som NVME PCI Express-baserade modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se vart utvecklingen går

I många år var det HDD som gällde, sedan SDD och nu pysslar tillverkarna med "slots" istället för enheter som är beroende av kablel. Undrar hur moderkorten ser ut om 20 år.

Permalänk
Medlem

Detta visar
1. Att man ska vara observant gällande SATA/PCIe och max storlek.
2. Hur man fysiskt får den på plats.

Givet att moderkortet stöder både SATA och PCIe, behöver man inte då även vid första uppstart gå in i UEFI och se till att rätt protokoll används?

Permalänk
Medlem

Bra guide! tackar

Permalänk
Medlem

Första gången jag skulle installera en m.2-enhet (6 månader sedan) tänkte jag inte riktigt på vad jag sysslade med och skruvade distansen ovanpå och inte under kretskortet på SSDn. Som tur är hann jag inte skruva åt den ordentligt. Jag hade kunnat paja min bästa väns modermodem, skäms fortfarande över det.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Köpte en M.2 på webhallen, den hade dock ingen spacing och skruv i paketet och webhallen har ingen sån skruv till salu.. De hänvisade till Kjell&Co och de hade bara en ask med 5 olika skruvar för 80kr.. När jag sen testade spacing från den asken så var diametern för stor..

Var kan man köpa rätt spacing och skruv?

Permalänk

@Def McDoe: Det ska komma med moderkortet, kolla i din moderkortslåda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Givet att moderkortet stöder både SATA och PCIe, behöver man inte då även vid första uppstart gå in i UEFI och se till att rätt protokoll används?

Det sköts normalt automagiskt. Ibland så delar dock M.2-platsen bandbredd med annat och det kan hända att M.2-platsen antingen inte fungerar alls eller kör i lägre hastighet om man inte konfigurerar det rätt i UEFI. På moderna moderkort så brukar i.a.f. den första M.2-platsen oftast vara plug-and-play, men har moderkortet flera M.2-platser så kan det vara en bra idé att ta sig en titt i manualen och se vad som gäller först.

Permalänk

@SirAlex18: Tack för svar, hittade dessa skruvar i moderkortslådan.