Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Äta chips och nötter vid datorn

Jag har en ful ovana och hatet var överväldigande på kontoret när jag berättade om den. Med undantag för @Klorixx som gör precis likadant.

Det finns få saker jag älskar lika mycket som glass, chips och nötter. De två senare är dock rätt ofräscht att äta vid datorn. Händerna blir kladdiga, likaså kringutrustningen och det oavsett hur mycket man torkar av sig på jeansbyxorna. Värre blir det om man sitter med ett TV-spel med handkontroller i händerna.

Hur kommer man då tillrätta med problemet? Efter att ha sökt på internet och läst en gammal tråd av @Psionicist hävdar vissa att "man äter vid matbordet". Kanske även i soffan framför en film, men absolut inte framför datorn. Jag är dock övertygad om att det finns folk därute med både geniala och mindre smarta idéer om hur man äter chips och nötter vid datorn utan att kladda ned.

En klassiker jag minns från en gammal vän är en stekpincett som man plockar upp chipsen med. Att krossa chipsen till smulor och äta med sked går tydligen också, men det förstör ju hela upplevelsen av att höra varje tugga. En annan tanke som slog mig är ätpinnar.

Hur gör du när du äter chips vid datorn?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Föredetting

Byt nötter. Cashews utan en massa snusk på är gott och inte kladdigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Mixa en påse chips med 1L grädde. Kyl det och drick med sugrör

Ska tydligen vara gott.

Permalänk

finns väll skydd för tangentbord som man använder i industri? och ett mus skydd?

Eller ha två uppsättningar, en fin och en med resterna av fyra års chips och ostbågar i?

men själv torkar jag av händerna på en handduk eller byxor innan jag rör datorn igen efter att ha ätit chips... oftast..

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Byt nötter. Cashews utan en massa snusk på är gott och inte kladdigt.

De är dock betydligt dyrare än jordnötter. Jag har dock ingen bra lösning på problemet annat än att dricka öl och/eller äta lösviktsgodis i stället.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Jacob: Finns ett lätt sätt att lösa ditt problem.

Steg 1. Köp en påse chips.
Steg 2. Släng chipspåsen runtomkring i huset så att bitarna krossas ordentligt, men se till att påsen inte öppnar sig.
Steg 3. Fyll en skål med de mindre chipsbitarna.
Steg 4. Ät med sked.

Samma sak funkar med nötter (kör skål + sked för detta), funkar hur bra som helst och allt håller sig rent och fint!

EDIT: Ser att du har skrivit om att äta chips med sked redan i ditt första inlägg Det smakar precis likadant och är absolut inget fel med det! Lite ovanlgit bara att chipsbitarna är mindre än det man är van vid, men funkar faktiskt väldigt bra när man väl vant sig.

Sen kan du ju alltid ta med en till skål med t.ex. dip eller grädde som du kan doppa skeden i innan (eller efter, upp till dig) du skopar upp några chipsbitar/nötter

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Brukar käka ostbågar med ätpinnar, fungerar väl för större nötter också som t.ex. Cashew.
Polaren käkar ostbågar med gaffel...

Skrivet av fantomsmurfen:

De är dock betydligt dyrare än jordnötter. Jag har dock ingen bra lösning på problemet annat än att dricka öl och/eller äta lösviktsgodis i stället.

Lösgodis är nästan värre, hade en typ på jobbet som alltid käkade godis vid sin arbetsplats och när personen åkte på semester och inte använde tangentbordet så fick vi en myrinvasion på kontoret.
Anticimex kom fram till att det var socker på tangentbordet som lockade in dem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Våtservetter är rätt bra att ha till hands

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen. Istället för att konstant äta, spendera 5 minuter på att äta så mycket du behöver för att sen gå och tvätta händerna. Att torka chipsflott på byxorna slutade att vara acceptabelt vid 10 års ålder.

Ogillar starkt flottiga kontroller/möss etc. så äter aldrig i samband med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Mixa en påse chips med 1L grädde. Kyl det och drick med sugrör

Ska tydligen vara gott.

Blir väl dock en hel del kalorier det. :/ Skulle väl även funka att mixa chipssmulor med creme fraiche eller turkisk yoghurt och äta med sked. Jordnötter borde i och för sig gå bra att äta med sked så som de är.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag har tampats med detta problemet i många år och kommit fram till att designera 2 fingrar till s.k "chipsfingrar". I mitt fall blir det tumme och pekfinger på mushanden och dessa har full kontakt med chipsen medan resterande fingrar håller sig borta. Vid användning av musen så får istället lång och ringfinger ta kontrollen över musknapparna. När jag sedan är klar så går jag ibland och tvättar de besudlade fingrarna eller, om jag är lat, slickar av det värsta och torkar resten på en tröjan. Detta sker endast hemma och aldrig på arbete eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag brukade äta chips med grilltång. Inge kladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Lösgodis är nästan värre, hade en typ på jobbet som alltid käkade godis vid sin arbetsplats och när personen åkte på semester och inte använde tangentbordet så fick vi en myrinvasion på kontoret.
Anticimex kom fram till att det var socker på tangentbordet som lockade in dem.

Bror på vilket lösgodis man väljer. Man ska ju inte välja t.ex. choklad om man sitter vid datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har en ful ovana och hatet var överväldigande på kontoret när jag berättade om den. Med undantag för @Klorixx som gör precis likadant.

Det finns få saker jag älskar lika mycket som glass, chips och nötter. De två senare är dock rätt ofräscht att äta vid datorn. Händerna blir kladdiga, likaså kringutrustningen och det oavsett hur mycket man torkar av sig på jeansbyxorna. Värre blir det om man sitter med ett TV-spel med handkontroller i händerna.

Hur kommer man då tillrätta med problemet? Efter att ha sökt på internet och läst en gammal tråd av @Psionicist hävdar vissa att "man äter vid matbordet". Kanske även i soffan framför en film, men absolut inte framför datorn. Jag är dock övertygad om att det finns folk därute med både geniala och mindre smarta idéer om hur man äter chips och nötter vid datorn utan att kladda ned.

En klassiker jag minns från en gammal vän är en stekpincett som man plockar upp chipsen med. Att krossa chipsen till smulor och äta med sked går tydligen också, men det förstör ju hela upplevelsen av att höra varje tugga. En annan tanke som slog mig är ätpinnar.

Hur gör du när du äter chips vid datorn?

ett hett tips är att äta chipsen med pinnar för att inte bli kladdig/flottig om fingrarna. fungerar väldigt bra.
förutsätter dock att man har ätit en del sushi och behärskar tekniken

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Master of Overkill

Jag äter med sked

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äter även jag med sked

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag löste det med att börja använda chopsticks. Både bra för att slippa kladd men gör även så man inte äter upp allt för snabbt

Permalänk
Hjälpsam

Ät med Chopsticks

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste sättet att äta nötter är att hälla upp i ett dricksglas av valfri storlek då dessa till skillnad från en skål är greppvänliga. Enkelt att portionerna rätt mängd nötter diirlet I munnen när man "dricker" ur glaset. Särskilt smidigt när man får feeling och behöver trycka en halv påse på kort tid!
För chips hade jag nog haft en blöt designated disktrasa för ändamålet som man kan torka fingrarna på, för enkelhetens skull tillämpa pincettgreppet som nämndes ovan.

Trevlig helg!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Ostkrokar med ätpinnar

Permalänk
Medlem

Häll ner nötterna i ett glas av plast eller liknande och "drick" det sedan, lätt det bästa jag har testat!

Edit: Någon var snabbare

Permalänk
Medlem

Ät med gaffel. Löser alla problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Meantek:

Byt nötter. Cashews utan en massa snusk på är gott och inte kladdigt.

Det funkar i och för sig väldigt bra! Nackdelen med cashews är som nämn tidigare priset, skulle springa iväg fort.

Skrivet av anon298854:

Mixa en påse chips med 1L grädde. Kyl det och drick med sugrör

Ska tydligen vara gott.

Alltså, jag är jävligt skeptisk. Men jag och @JonasT, även han en finsmakare av chips, får väl testa i ett SweClockers Extra-klipp framöver!

Skrivet av Icte:

@Jacob: Finns ett lätt sätt att lösa ditt problem.

Steg 1. Köp en påse chips.
Steg 2. Släng chipspåsen runtomkring i huset så att bitarna krossas ordentligt, men se till att påsen inte öppnar sig.
Steg 3. Fyll en skål med de mindre chipsbitarna.
Steg 4. Ät med sked.

Samma sak funkar med nötter (kör skål + sked för detta), funkar hur bra som helst och allt håller sig rent och fint!

EDIT: Ser att du har skrivit om att äta chips med sked redan i ditt första inlägg Det smakar precis likadant och är absolut inget fel med det! Lite ovanlgit bara att chipsbitarna är mindre än det man är van vid, men funkar faktiskt väldigt bra när man väl vant sig.

Sen kan du ju alltid ta med en till skål med t.ex. dip eller grädde som du kan doppa skeden i innan (eller efter, upp till dig) du skopar upp några chipsbitar/nötter

Saknar du inte det där crunchiga när du äter dina chipssmulor? Det är ju halva upplevelsen, förutom att det smakar väldigt gott. Annars tror jag stenhårt på din idé om att doppa skeden i dipp och sedan klistra dit ett gäng chips.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förstår inte grejen. Istället för att konstant äta, spendera 5 minuter på att äta så mycket du behöver för att sen gå och tvätta händerna. Att torka chipsflott på byxorna slutade att vara acceptabelt vid 10 års ålder.

Ogillar starkt flottiga kontroller/möss etc. så äter aldrig i samband med det.

Jag förstår inte grejen av att avsätta tid för att äta chips som fristående syssla och sedan göra annat. För mig är chips tillbehör till livet, det sociala umgänget, en kall öl på fredag eller en Element TD i Warcraft 3/Starcraft 2.

Skrivet av griid:

ett hett tips är att äta chipsen med pinnar för att inte bli kladdig/flottig om fingrarna. fungerar väldigt bra.
förutsätter dock att man har ätit en del sushi och behärskar tekniken

Det här låter faktiskt som något jag borde testa på riktigt. Det är annars väldigt lätt att man råkar hetsäta chips och att 275-gramspåsen helt plötsligt tar slut.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag är inte stolt över det men jag brukar plocka upp tilltugget mha tungan. Frog style.

Dold text
Permalänk
Medlem

Har jag nötter till mig själv äter jag nästan alltid med sked oavsett var jag sitter.

Större pincett eller liten tång av något slag låter lämpligt till chips

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Recall:

Ät med gaffel. Löser alla problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Gaffel kan jag tänka mig funkar bra med typ ostbågar och ostbollar, men hårda chips?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har en ful ovana och hatet var överväldigande på kontoret när jag berättade om den. Med undantag för @Klorixx som gör precis likadant.

Det finns få saker jag älskar lika mycket som glass, chips och nötter. De två senare är dock rätt ofräscht att äta vid datorn. Händerna blir kladdiga, likaså kringutrustningen och det oavsett hur mycket man torkar av sig på jeansbyxorna. Värre blir det om man sitter med ett TV-spel med handkontroller i händerna.

Hur kommer man då tillrätta med problemet? Efter att ha sökt på internet och läst en gammal tråd av @Psionicist hävdar vissa att "man äter vid matbordet". Kanske även i soffan framför en film, men absolut inte framför datorn. Jag är dock övertygad om att det finns folk därute med både geniala och mindre smarta idéer om hur man äter chips och nötter vid datorn utan att kladda ned.

En klassiker jag minns från en gammal vän är en stekpincett som man plockar upp chipsen med. Att krossa chipsen till smulor och äta med sked går tydligen också, men det förstör ju hela upplevelsen av att höra varje tugga. En annan tanke som slog mig är ätpinnar.

Hur gör du när du äter chips vid datorn?

Detta är troligtvis det vidrigaste jag gör, så innan ni dömer mig, ha lite medkänsla för en tjockis!

Äter jag chips eller chilinötter eller vad det kan vara vid datorn så har jag dels ofta papper som jag kan torka händerna på, men det där laget som ovannämnda snacks lämnar, ligger ju fortfarande kvar, brukar då ta tänderna och dra av lagret från fingrarna innan jag torkar dom på papper.
Vad jag vet så brukar jag bara göra det när jag är själv och hoppas inte min fula ovana har korsats någons väg! Ibland gör man ju saker på ren reflex!
Brukar även försöka att bara använda en och samma hand till snacksintagen, så att iaf antingen mus eller tangentbord klarar sig.
Har även handdukar jag torkar händerna på om de är rena, fyi.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ätpinnar eller "latte"sked är de jag använder beroende på storlek, även dicka nötter ur glas går bra.
Se till att ha en stor skål så det går lätt att lägga pinnarna över

Permalänk
Medlem

Goda chips äter man ju så snabbt att man hinner käka upp hela påsen innan man behöver röra musen/tangentbordet igen, så då kan man gå och tvätta händerna. Annars brukar jag som några andra käka med sked om det går.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10