Permalänk

Det ska absolut inte vara några som helst problem med värmen på en 9900k.
Jag länkade ett test på min första post där aorus är det bästa valet för i9900k.
Kör med vattenkylning no problem.
Mitt datorbygge nr2 eftersom du inte vill ha rgb ska funka fin fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Det är främst spel för hela slanten som gäller. Jag vågar mig inte på överklockning och sådana saker, det är därför jag siktat in mig på det fabriksöverklockade grafikkortet på en gång för att få lite extra kraft.
Nu är jag visserligen osäker hur CPU krävande det är att streama faktiskt. För det jag hoppas som min nuvarande inte orkar är just att streama samtidigt som jag låter OBS spela in som jag kan klippa ner efteråt.

Jag hade ju kikat på Hydro H60 V3 som kylare, men nu såg jag att Hydro H100i Pro RGB inte var så farligt mycket dyrare. Kanske är värt det och sen byta till ett större chassi?

Jag kör 9900k med en h100i. Toppmonterat i ett Fractal design C. Håller processorn under 40 grader även i längre spelsessioner. Jag är riktigt nöjd än så länge.
Tystare än mitt förra bygge med en nhd14(luft).

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk

Det ska inte vara några problem med värmen om du inte överklockar men oavsett vad så är aorus moderkort det bästa valet du kan göra för en 9900k du har länken i min första post öppna den och kolla längst till höger. Safe choises för 9900k.
Sen vattenkylning.
Kolla mitt andra bygge eftersom du inte tycker om rgb.
Ändra grafikkortet och det du vill men ändra inte cpu moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@Drevlin:
Ja den kylaren funka fint, nu finns liten rabatt om man blir medlem på inet på den här:
https://www.inet.se/produkt/5320481/corsair-hydro-h115i-pro-r...

Ett alternativ om du vill köra luft är den här:
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15
Har bara hört gott om den, aldrig använt den själv dock. Men tänk på att den tar mycket plats så kolla så den får plats innan du slår till.

Kommer dock köpa allt ifrån samma ställe och få det ihopsatt direkt är tanken.

D15 verkar väldigt bra. Läser bara gott om den. Stor dock. Tänker på risker vid frakt och allt.

Har du något tips på stilrent chassi om inte annat som min PSU kan passa i då Define C verkar för litet? :/

Permalänk
Medlem

@Drevlin: https://www.inet.se/produkt/6912133/phanteks-eclipse-p400s-sv...
Om du ska få den ihopsatt så brukar dom inte gå med på att installera en D15, den väger för mycket och kan slita sönder hela moderkortet vid frakt. Du får nog fundera på vattenkylning eller en lättare kylare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Drevlin: Så hur ser det ut för dig nu?
Har du kommit fram till nåt?
Kan du göra en ny lista hur det ser ut just nu för dig.
Jag har noctua d-15 och det är nog den bästa luftkylaren eller iallafall bland top3 men du kommer inte att montera datorn själv och då kommer de inte att montera den åt dig pga vikten därför är vattenkylning rätt väg att gå för dig.
Men uppdatera oss vad du har kommit fram till.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Har nog inte kommit fram till så mycket mer än att jag nog behöver större chassi för att få plats med PSUn och nu eventuellt lite större kylare. Så där är jag tyvärr väldigt lost vad jag ska ta.

Kylare så kikar jag just nu bland Corsairs slutna system. Fann att det var lite rabatt på Corsair Hydro H150i Pro som dessutom verkar hålla en bra ljudnivå när jag fann denna sida: https://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-h150i-pro-revie...

Så blir sugen på den. Men då det blir lite dyrare sådana saker håller jag mig kvar på 16Gb RAM iaf. ^_^

Permalänk
Skrivet av Drevlin:

Har nog inte kommit fram till så mycket mer än att jag nog behöver större chassi för att få plats med PSUn och nu eventuellt lite större kylare. Så där är jag tyvärr väldigt lost vad jag ska ta.

Kylare så kikar jag just nu bland Corsairs slutna system. Fann att det var lite rabatt på Corsair Hydro H150i Pro som dessutom verkar hålla en bra ljudnivå när jag fann denna sida: https://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-h150i-pro-revie...

Så blir sugen på den. Men då det blir lite dyrare sådana saker håller jag mig kvar på 16Gb RAM iaf. ^_^

Uppdatera oss när du kommer fram till den slutliga builden så vi kan säga vårt

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Ehm, nu kommer ju Zen 2 på 7 nm, vilket gör att den kommer att prestera lika bra som i9, men drar 50% mindre ström. i9 är bara en fabriksklockad CPU för att hålla prestanda toppen.

Man kommer hursomhelst tjäna mer på att köra med 2700X då man kan köpa ett 2080 Ti för skillnaden i pris (plus lite till) och då får man ändå högre FPS än med en 9900k.

Men, vill man stöda monopol och stagnering av marknaden så visst, sätt nära 100% mer pengar för 10% mer CPU prestanda vid 15% högre förbrukning

Varför köpa något som är slöare när man kan lägga till lite och få mer prestanda så slipper man uppgradera sen och slösa ännu mer pengar.

Nya ryzen kommer inte dra 50% mindre och ha samma prestanda som i9.

Du vet vart du läst detta nu.

Permalänk
Medlem

Hmm, blir ju tyvärr mer och mer sugen på D-15 kylaren då folk skriver så gott om den och att den är tyst.
Hur är det med platser som bygger sakerna åt en om ni vet, de gör det inte ens även om man själv skulle åka och hämta datorn? :/

Permalänk
Inaktiv

Kolla även D15S som lämnar mer plats åt grafikkortet.
D15 kan täcka pci-e sloten på vissa moderkort.

https://www.legitreviews.com/noctua-nh-d15s-versus-nh-d15-cpu...

Permalänk
Skrivet av Drevlin:

Hmm, blir ju tyvärr mer och mer sugen på D-15 kylaren då folk skriver så gott om den och att den är tyst.
Hur är det med platser som bygger sakerna åt en om ni vet, de gör det inte ens även om man själv skulle åka och hämta datorn? :/

Det kan jag tyvärr inte svara på.
Men nån i närheten av dig kanske kan komma över och montera ihop datorn åt dig för en liten slant så tjänar du lite på det plus att du kan köpa det du vill.
Men jag hade valt vattenkylning iallafall.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det kan jag tyvärr inte svara på.
Men nån i närheten av dig kanske kan komma över och montera ihop datorn åt dig för en liten slant så tjänar du lite på det plus att du kan köpa det du vill.
Men jag hade valt vattenkylning iallafall.

Jaså? Av vilken anledning?
Jag läser gott om H100i faktiskt. Men enda negativa är just att den kan börja låta högt. Och vill inte riskera att datorn ska låta som min gör nu ibland att surrandet t.o.m hörs i min mick när jag pratar / streamar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det ska absolut inte vara några som helst problem med värmen på en 9900k.
Jag länkade ett test på min första post där aorus är det bästa valet för i9900k.
Kör med vattenkylning no problem.
Mitt datorbygge nr2 eftersom du inte vill ha rgb ska funka fin fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry missade helt detta inlägg.

Fann detta moderkort då på Webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/292340-GIGABYTE-Z390-AOR...

Det andra jag hade valt var främst för att det fanns ett sjysst paket med moderkortet och processorn tillsammans till ett reducerat pris. Sådära 800kr billigare. Det dära moderkortet är 1700kr dyrare än det jag kikat på. x_x

Permalänk
Medlem

@Drevlin: tycker inte du behöver gå för så dyrt moderkort om du inte ska klocka, de räcker med mid range, typ de jag har nedan i min dator.

Vad gäller ljud så kommer du inte höra vattenkylningen, pumpen kan säkert brumma till lite nångång ibland men fläktarna är absolut inte så dåliga att de hörs i micen. Om du vill va helt säker kan du lägga till:
https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp...
Be dom montera dom istället för medföljande på radiatorn.

Är de inet eller webhallen du tänkt beställa från?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Brukar inte hänga här mer än när det är dags för datorköp. Men man får sådan fin hjälp här så jag hoppas på samma goda respons denna gång. ^_^
Min tidigare dator blir nu 5 år i år och jag känner att det börjar bli dags för något nytt. Tillräckligt mycket har hänt på marknaden för att allt kort och gott kan få sig en ordentlig uppdatering emot vad jag har i dagsläget. (Sitter med DDR3 minnen idag t.ex. )

Som alla önskar man sig en tyst och sval dator så gott det går. Min tanke just nu är att jag slår på stort med mycket utav sakerna så att om kanske 4-5 år uppgraderar jag bara grafikkortet men kan klara mig okej på det som sitter kvar i datorn. Jag spelar väldigt mycket och mycket blandat, allt ifrån indietitlar till nya stortitlar. Titeln jag ser fram emot mest och som är den största anledningen till uppgraderingen är Cyberpunk 2077 som jag vill ska se snyggt ut och flyta på bra. Jag sitter med 2st 1440p skärmar som har 144hz (min primära med G-Sync) och det är den upplösningen jag nu ser fram emot att datorn äntligen ska kunna orka med. Det händer också titt som tätt att jag streamar och med en ny dator kan antalet gånger öka när man märker att det flyter bättre.

Till skillnad ifrån tidigare har jag nu lite "kött på benen" och kunnat plocka ihop vad jag vill att datorn ska ha i sig själv. Men det kvarstår några frågetcken som jag nu önskar hjälp med. Jag börjar med att radda upp min lista på prylar innan vi går vidare med funderingarna.

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Processor: Intel Core i9-9900K
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200Mhz DDR4 CL16
PSU: Corsair PowerSupply (PSU) RM750X V2 750W 80+ Gold
Kylare: Corsair Hydro H60 V3
Grafikkort: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC GAMING
Chassi: Fractal Design Define C
Hårddisk 1: Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2
Hårddisk 2: Seagate Intern hårddisk Ironwolf NAS HDD 8TB / 256MB / 7200 RPM
OS: Windows 10

Där har vi prylarna. Velade fram och tillbaka mellan 2070 och 2080 då priserna är som de är just nu men har kommit fram till att 2080 känns nog värt det för mig och det jag vill åstakomma. Så då kommer mina funderingar som studsar i huvudet så man knappt vill somna om kvällarna.

1. RAM. Är det värt att lägga på 1400kr extra för 32GB istället? Tänkte i och med att jag funderar på att streama till Twitch, spara videos samtidigt som jag sedan klipper ner till kortare klipp för att ladda upp på YouTube. Eller är det mera värt att köpa extra RAM sen när man kanske köper nytt grafikkort i framtiden?

2. Kylare. Räcker en Hydro H60 V3 för att kyla en i9-9900K? Jag får väldigt varmt i min lägenhet om somrarna. Väldigt. Varmt. Och sista jag vill är att min dator ska få värmeslag bara för att eftermiddagssolen tränger sig på in i mitt vardagsrum. Tar gärna tips om något bättre, svalare (kanske t.o.m tystare?) alternativ.

3. Chassi. Jag gillar Fractal Designs stilrena design. Sitter med ett R5 idag. Men nu vill jag ha ett mindre men allt ska få plats också. 2080 STRIX kortet är inte litet och ska det in en H60 kylare (eller kanske något annat, större? se fråga 2) grubblar jag hur mycket plats som finns kvar. Blir det kanske lite väl trångt i detta fall?

Blev en liten wall of text men jag hoppas gett den info som behövs för att kunna ta emot tips. Lutar åt att jag kanske beställer datorn om ca 2 veckor eller så (slutet på Februari-början på Mars). Så det finns ändå okej tid att hinna diskutera lite.
Hoppas någon/några utav er kan komma med tips eller iaf en tumme upp om det nu ser bra ut. Tacksam för alla svar och tid ni tar er.

Om nu Cuberpunk är en stor anledning till uppgraderingen, varför inte vänta till i höst och då kunna välja på troligen lika snabba eller snabbare processorer till lägre pris (som förmodligen är svalare också, så kan du fimpa vattenktlningen). Det finns väl inga större utsikter att Cyberpunk har premiär innan hösten (många tror väl på nästa år...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@Drevlin: tycker inte du behöver gå för så dyrt moderkort om du inte ska klocka, de räcker med mid range, typ de jag har nedan i min dator.

Vad gäller ljud så kommer du inte höra vattenkylningen, pumpen kan säkert brumma till lite nångång ibland men fläktarna är absolut inte så dåliga att de hörs i micen. Om du vill va helt säker kan du lägga till:
https://www.inet.se/produkt/6308897/fractal-design-venturi-hp...
Be dom montera dom istället för medföljande på radiatorn.

Är de inet eller webhallen du tänkt beställa från?

Lutar åt Webbis då jag arbetat där tidigare. ^_^

Skrivet av dannesthlm:

Om nu Cuberpunk är en stor anledning till uppgraderingen, varför inte vänta till i höst och då kunna välja på troligen lika snabba eller snabbare processorer till lägre pris (som förmodligen är svalare också, så kan du fimpa vattenktlningen). Det finns väl inga större utsikter att Cyberpunk har premiär innan hösten (många tror väl på nästa år...).

Fast ska det komma nya processorer under året menar du? Tänkte att det inte lär komma något värre än i9-9900K nu på ett tag. Sen måste jag nog ha vattenkylning iaf p.g.a fraktandet utav datorn.

Permalänk
Skrivet av Drevlin:

Sorry missade helt detta inlägg.

Fann detta moderkort då på Webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/292340-GIGABYTE-Z390-AOR...

Det andra jag hade valt var främst för att det fanns ett sjysst paket med moderkortet och processorn tillsammans till ett reducerat pris. Sådära 800kr billigare. Det dära moderkortet är 1700kr dyrare än det jag kikat på. x_x

Oj visst det moderkortet är ju asbra men lite för dyrt.
Jag hade valt aorus pro det som jag har länkat till.
Tycker absolut du ska köra på aorus oavsett om du ska klocka el inte då det är bra för höga temps.
https://www.techspot.com/bestof/intel-z390-motherboards/
https://www.techradar.com/news/computing-components/motherboa...
https://komponentkoll.se/bygg/QKAGq/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Okej. Gick in på Inet nu och kikade. Fan vad jag älskar deras enkla system för att plocka ihop en dator! Varnar på en gång om något inte passar. Helt underbart så att en 5-åring skulle kunna klicka i och köpa dator. ^_^

Nåja. Gillade moderkortet jag fick tips om. Tack vare deras enkla system fann jag ett FD chassi som passar. Tyvärr gick det inte att välja 3200mhz RAM så fick skutta ner på 2666mhz istället. Och sen in med ett H115i Pro RGB kylare då enligt deras specs visade var tystast.

Här är nya listan. Några nya åsikter?

https://www.inet.se/produkt/b1064965/black-box

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tyst dator borde du köra på en luftkylare istället för aio för cpu. d15 mycket tyst

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Vill du ha en tyst dator borde du köra på en luftkylare istället för aio för cpu. dh15 mycket tyst

Vi har redan diskuterat D15 men tyvärr väger den för mycket för att beställa över nätet då risken för skador är för stor vid frakt. Annars hade den helt klart varit ett intressant val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Låter mer och mer som att det inte är ett optimalt tillfälle att genomföra min plan att köpa en dator som håller så länge.
Borde jag kanske dra ner lite på tankarna, satsa på en annan processor som inte är lika varm men ändå bra? En i7:a då t.ex? i7-9700K nå bra? Hur den står sig i hur varm den blir?

Sen kanske tänka om och köpa ett större chassi och sen om ca 5 år igen då (likt min nuvarande) kan jag köpa ett uppgraderingspaket och nytt grafikkort.

Beror lite på hur länge du kan vänta, AMD Ryzen-3000 serien förväntas ju komma nån gång i sommar, när/om Intel får fart på 10nm vet vi inte.

Enligt userbenchmarks så skiljer det bara 6% mellan 9700k och 9900k, men 9700k har ingen hyper-threading och ska man streama så kan det ju vara bra. Sen är ju värmen extremt beroende på om man kör stock, över eller under-klockar. Skulle tro du kan få en 9900k gå svalt genom att dra ned på klockan och spänningen lite. Det är ju inte så att man måste köra den på max bara för att det går. Men tänker man aldrig köra på max så har man ju köpt en onödigt dyr maskin.

En sak som många modernare moderkort kan är att spara alla BIOS-inställningar dels som olika profiler och även på ett externt USB-minne. Man kan då sätta upp en sval-och-tyst profil och en med maxprestanda och enkelt växla mellan dem. Sparar man på USB-minne finns dom kvar även om man måste nollställa C-mos, tex pga att batteriet tagit slut.

För egen del kommer jag vänta in Ryzen 3000 för att se vad det blir för prestanda sen så får jag se om det blir ett köp eller ej.

Edit: Såg att du inte tänkte överklocka men du kanske har nån bekant som kan och då kan ni ju tillverka några olika profiler och spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Okej. Gick in på Inet nu och kikade. Fan vad jag älskar deras enkla system för att plocka ihop en dator! Varnar på en gång om något inte passar. Helt underbart så att en 5-åring skulle kunna klicka i och köpa dator. ^_^

Nåja. Gillade moderkortet jag fick tips om. Tack vare deras enkla system fann jag ett FD chassi som passar. Tyvärr gick det inte att välja 3200mhz RAM så fick skutta ner på 2666mhz istället. Och sen in med ett H115i Pro RGB kylare då enligt deras specs visade var tystast.

Här är nya listan. Några nya åsikter?

https://www.inet.se/produkt/b1064965/black-boxhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1064965/black-box

Du kan välja snabbare RAM om du markerar i rutan där det står något i stil med "Tillåt RAM över standardhastighet" som finns under de olika filterinställningarna. Däremot vinner du väldigt lite på att ha RAM snabbare än 3000Mhz.

Annars några saker .. Grafikkortet är löjligt dyrt. Det kostar nästan lika mycket som ett RTX 2080Ti. Visst, det har troligtvis den bästa kylaren. Men den är inte värt ett premium på nästan 3000kr sett till de andra grafikkortet som finns. Eftersom du inte verkar vilja ha en dator med glassida så är det lite onödigt med en RGB-kylare. Finns andra bättre som inte kostar särskilt mycket mer utan RGB. Jag gjorde därför en korg:

https://www.inet.se/produkt/b1064978/26-6tkr

Blir ca 26 600kr efter medlemsrabatt. Gör ett konto hos Inet så ser du rabatten (gäller till den 18:e). Bättre chassi (svalare, tystare), CPU-kylare, snabbare RAM samt större SSD. Annars har jag gjort lite prisoptimeringar. SSD:n är långsammare, ja - men såvida du inte håller på med videoredigering så kommer du inte märka någon skillnad (typ 1-2 sekunder snabbare i "loadingscreens"). Lite mindre hårddisk, men som sagt större SSD.

Alternativt om du ställt in dig på runt 30TKR så kan du ju köra på 2080Ti:

https://www.inet.se/produkt/b1064981/32-6tkr

Blir ca 32 600kr efter medlemsrabatt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips angående nätagget.

Köp denna så får den plats i fractal design caset som du ville ha.

https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Den verkar dock ha gått upp lite i pris om jag inte drömmer, vill minnas att den endast kostade 1000kr förut men men.

Tänker själv köpa denna tillsammans med meshify c som också har liten plats för PSUn.
Den har även fått ett bra betyg.
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Du kan välja snabbare RAM om du markerar i rutan där det står något i stil med "Tillåt RAM över standardhastighet" som finns under de olika filterinställningarna. Däremot vinner du väldigt lite på att ha RAM snabbare än 3000Mhz.

Annars några saker .. Grafikkortet är löjligt dyrt. Det kostar nästan lika mycket som ett RTX 2080Ti. Visst, det har troligtvis den bästa kylaren. Men den är inte värt ett premium på nästan 3000kr sett till de andra grafikkortet som finns. Eftersom du inte verkar vilja ha en dator med glassida så är det lite onödigt med en RGB-kylare. Finns andra bättre som inte kostar särskilt mycket mer utan RGB. Jag gjorde därför en korg:

https://www.inet.se/produkt/b1064978/26-6tkrhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1064978/26-6tkr

Blir ca 26 600kr efter medlemsrabatt. Gör ett konto hos Inet så ser du rabatten (gäller till den 18:e). Bättre chassi (svalare, tystare), CPU-kylare, snabbare RAM samt större SSD. Annars har jag gjort lite prisoptimeringar. SSD:n är långsammare, ja - men såvida du inte håller på med videoredigering så kommer du inte märka någon skillnad (typ 1-2 sekunder snabbare i "loadingscreens"). Lite mindre hårddisk, men som sagt större SSD.

Alternativt om du ställt in dig på runt 30TKR så kan du ju köra på 2080Ti:

https://www.inet.se/produkt/b1064981/32-6tkrhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1064981/32-6tkr

Blir ca 32 600kr efter medlemsrabatt.

Nice tips där.

Saken är att jag verkligen gillar STRIX korten. Sen som jag skrev i första inlägget har jag velat mellan 2070 och 2080 men landade på 2080 då det känns okej för mig medan 2080 Ti STRIX blev lite väl mycket.
Att skaffa en M.2 disk är något jag också vill för att "bumpa" upp allt i datorn lite. 500Gb räcker gott och väl för mig och tar helre något lite snabbare då. Likaså vill jag ha lite extra lagring (ca 6Gb idag) så 8 vore nice då jag lagrar en del utav mina inspelade klipp som tar en del plats.

Jag böt även moderkort lite senare efter tips här på forumet till ett Aorus Pro.

Gillade kylaren du slängde in där dock. ^_^

Permalänk
Medlem

Såg nu också att R6 chassit hade plats får läsare och massor där fram. Vill helst slippa det för en så luftig låda det bara går. Ser så dumt ut när man dessutom ska gå ifrån läsare denna gång. ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Ett litet tips angående nätagget.

Köp denna så får den plats i fractal design caset som du ville ha.

https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Den verkar dock ha gått upp lite i pris om jag inte drömmer, vill minnas att den endast kostade 1000kr förut men men.

Tänker själv köpa denna tillsammans med meshify c som också har liten plats för PSUn.
Den har även fått ett bra betyg.
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Hade varit bra tips men Inet varnade tyvärr ändå att grafikkortet hade blivit för långt med fläktarna i fronten så lutar åt Define S istället där det ska få plats ändå.

Permalänk

Större chassi bättre luftcirkulering bättre temps.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Någon som har en åsikt kring detta chassi då?

Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass Svart

Öppen där inne och faktiskt fritt för fläktarna där fram så flödet framifrån blir bättre. Typ lika stor som R6 också.

Permalänk
Medlem

Ger mig för kvällen nu. Jobb hela helgen. Men kikar in imorgon när jag kan. För stunden lutar det iaf åt följande prylar. Hittills ska alla som skrivit ha stort tack för att ni hjälper med tankar och kritik. ^_^

https://www.inet.se/produkt/b1065028/datorbygge