Permalänk
Medlem

Slipa cpu blocket.

Jag ska bygga min första custom loop nu. Men märkte att cpu blocket inte är helt plant. Jag kan snurra det på en bordsyta. Jag har sett att typ jayztwocents slipar till blocket då.

Min fråga är då om ett 1200 papper är tillräckligt fint eller om det behövs finare ändå?

Eller är det en onödig procedur jag funderar på?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag skulle skicka tillbaka den och begärt en ny.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt blocket i Sverige, så visst. Men det är köpt direkt från ekwb. Så det är en alldeles för jobbig procedur för att lämna tillbaka det. Kan även vara försent, då det bara legat i kartong i väntan på dom sista prylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Det är många kylare som just är slipade så de får en konvex yta på botten.
De gör så för att säkerställa att du får bra kontakt och tryck mellan kylare och CPU för att maximera värmeöverföringen, för det är ju i mitten av heatspreadern som kärnorna som producerar värme brukar sitta.

Sen är väl inte heatspreaders kända för att vara helt släta heller, vilket gör att om du tänker slipa blocket plant, så kan du ju även behöver slipa heatspreadern också för att få bra kontakt.

Permalänk
Medlem

Det är sant. Kanske lika bra att montera i befintligt skick och kolla temps. Ser man att det är lite väl högt, så kanske jag får slipa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag ska bygga min första custom loop nu. Men märkte att cpu blocket inte är helt plant. Jag kan snurra det på en bordsyta. Jag har sett att typ jayztwocents slipar till blocket då.

Min fråga är då om ett 1200 papper är tillräckligt fint eller om det behövs finare ändå?

Eller är det en onödig procedur jag funderar på?

Vad har du för bord som är helt plant(Glasbord?)?

Dvs hur vet du att det är kylaren som inte är plan, och inte din referens?

Det närmast man hittar i ett hushåll som är plant är väll en glasskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vad har du för bord som är helt plant(Glasbord?)?

Dvs hur vet du att det är kylaren som inte är plan, och inte din referens?

Det närmast man hittar i ett hushåll som är plant är väll en glasskiva.

Vattenpass har nog de flesta hemma borde. Men de man köper i vanliga butiker kanske inte är så raka? Sen vet jag att många kollar med rakblad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vattenpass har nog de flesta hemma borde. Men de man köper i vanliga butiker kanske inte är så raka? Sen vet jag att många kollar med rakblad.

Vattenpass är inte raka nog över så korta sträckor. Rakblad fungerar någorlunda, men är knappast kalibrerade för att vara raka. Ska du kunna vara säker behövs en såkallad planskiva (Surface plate), men det är inte någonting som gemene man har hemma. Exempel: https://shop.otdtools.se/category/granit

Ska man få det bra rekommenderar jag att man lämnar in hårdvaran till en bättre verkstad med riktig mätutrustning och en välkalibrerad planslipmaskin (Surface grinder). Detta är sannolikt dyrare än att köpa ny hårdvara som är korrekt från början.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Spegel rekommenderas väl om inte annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vattenpass är inte raka nog över så korta sträckor. Rakblad fungerar någorlunda, men är knappast kalibrerade för att vara raka. Ska du kunna vara säker behövs en såkallad planskiva (Surface plate), men det är inte någonting som gemene man har hemma. Exempel: https://shop.otdtools.se/category/granit

Ska man få det bra rekommenderar jag att man lämnar in hårdvaran till en bättre verkstad med riktig mätutrustning och en välkalibrerad planslipmaskin (Surface grinder). Detta är sannolikt dyrare än att köpa ny hårdvara som är korrekt från början.

Jo men tillräckligt plana för att se om kylaren är plan är de väl ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men tillräckligt plana för att se om kylaren är plan är de väl ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Rakblad skulle jag säga är tillräckligt plana för att skapa en bild, om man inte har superhöga krav. På hobbynivå räcker de absolut.

Vattenpass skulle jag inte lita på ens på hobbynivå, speciellt inte något billigare vattenpass. Ett bra Hultafors fungerar kanske någorlunda, men Biltemas litar jag inte på alls.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Eller så tar man lite 2000 våtpapper o h lägger det på en garanterat plan yta och lapar blocket.
Dock skulle jag rekommendera att du kollar cpuns ihs först. Så du inte gör saker i onödan. Beror jättemycket på vad du skall använda som kylpasta. Flytande metall eller kylpasta. Flytande metall är mer känsligt.
Jag bygger ca 4-6 custom loop om året. "lapat" ett enda vatten block under alla dessa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitrouz:

Eller så tar man lite 2000 våtpapper o h lägger det på en garanterat plan yta och lapar blocket.
Dock skulle jag rekommendera att du kollar cpuns ihs först. Så du inte gör saker i onödan. Beror jättemycket på vad du skall använda som kylpasta. Flytande metall eller kylpasta. Flytande metall är mer känsligt.
Jag bygger ca 4-6 custom loop om året. "lapat" ett enda vatten block under alla dessa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska kolla hur ihs ser ut också. Känner att om jag nu lagt en mindre förmögenhet för en custom loop. Då vill jag ha så bra resultat som möjligt. Kör vanlig kylpasta.

Edit. Är det 2000 papper som gäller?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/4VVwhjR

La upp en bild på hur det ser ut, med ett rakblad mot blocket.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@walkiii:För att mäta sådan precision så behöver man ett skjutmått. Men, eftersom ditt fingeravtryck kommer variera mer än ojämnheten i planskivan så räcker det med kylpasta då det jämnar ut bättre. Speciellt eftersom det är formbart. Anledningen till vågformen är just att hjälpa till att smeta ut kylpastan så ingen mening att försöka slipa om då det snarare riskerar skapa dragspelsvågor, i så fall bättre med en n-form än en s-form.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Inga problem att slipa bort det där!
Ju finare papper du börjar med desto mindre blir risken att du fuckar upp. Börjar med 1000 och få upp till 1500 följt av 2000.
OBS använd INTE polerpasta!!! Ytan blir blankare men du rundar av alla "bergstoppar" vilket försämrar värmeledningsförmågan men förbättrar spegeleffekten.

Rita kors på blocket hela tiden så du ser att du slipar jämnt. Tyvärr så finns risken att du slipar kanterna mer än mitten så man tenderar att lägga mer kraft på kanterna.

Med allt det sagt så slipar man ibland block konvexa för att det vid montering (under hårt tryck) skall ge optimal kontakt.

Men slipar du men 1000+++ papper så är risken typ noll om du inte tabbar dig totalt. Kör med tjock glasskiva som bas och rotera blocket hela tiden så lär det gå bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@walkiii: Ser ju onekligen konvex ut. Dock hade det synts bättre om du belyste det bakifrån, då ser man direkt var det läcker ljus någonstans.
Men kolla även hur heatspreadern ser ut med samma rakblad, har du tur så är den ju konkav, och då passar de ju bra tillsammans,.

Det bästa du kan göra är att testmontera det med kylpasta, och sedan ta loss kylaren för att se att du får en bra spridning på pastan.

Permalänk
Avstängd

Har själv lappat (som det heter när man planslipar) CPUn och kylaren till min förra setup och CPUn till min nuvarande då min kylare är plan (svarvad yta). Gav runt 2-3 grader. Rekommenderar om du har stor radiatoryta (360 rad som är 45mm tjock eller 420 radiator som är 30 mm tjock) Då vattnet då borde ligga runt 25 grader eller så. Svagaste länken bestämmer ju CPU temp.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Har lappat en hel drös under åren. Vill du verkligen få det bra så markera ytan du lappar med t.ex en spritpenna. Lappa 50 gånger åt ett håll, rotera kvarts varv tills nu kommer tillbaka till startpunkten. Gör ett krys varje gång du byter sida. På så vis ser du om du börjar få en planare yta. Du kommer märka av att färgen försvinner i mitten först och sist yttre kanterna. Det är för att IHS såväl som block/kylare i regel har en konvex yta i mitten just för att själva die i regel sitter i mitten och inte utspridd under en hel IHS.

Börja med 800 papper, sen 1000 papper när du börjar närma dig en jämnare yta. Om du vill få en bra finish sen, som egentligen inte kommer göra någon större skillnad mer än för utseende, så går det bra med 2000 våtslip, och hela vägen till 4000 våtslip.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Eller. Har du plockat isär. Plockat så att det inte är så att oringen ligger i kläm? Vore ännu surare ifall det läcker som. Ett såll pga det... Lärt den läxan den hårda vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Rakblad skulle jag säga är tillräckligt plana för att skapa en bild, om man inte har superhöga krav. På hobbynivå räcker de absolut.

Vattenpass skulle jag inte lita på ens på hobbynivå, speciellt inte något billigare vattenpass. Ett bra Hultafors fungerar kanske någorlunda, men Biltemas litar jag inte på alls.

Libell.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Libell

Permalänk
Medlem

Om kylblocket är konvext så är det förmodligen avsiktligt tillverkat så.

Som exempelvis Noctua förklarar nedan:

Citat:

Why is the cooler’s contact surface slightly convex?

As the Integrated Heat Spreaders (IHS) of today’s CPUs are slightly concave, the cooler’s contact surface has been deliberately designed to be slightly convex in order to ensure optimal contact. This way, more contact pressure will be applied at the centre of the IHS directly above the DIE, which results in better heat transfer and improved overall performance.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag valde att inte slipa blocket iaf. Är riktigt nöjd med bygget iaf.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@walkiii: vad har du för CPU och vad fick du för temps?

kollade du med EK om blocket skulle vara konvext?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@walkiii: vad har du för CPU och vad fick du för temps?

kollade du med EK om blocket skulle vara konvext?

Sitter med en Ryzen 5 2600 just nu, väntar ivrigt på 3000 serien. Kollar man p Ryzen cpu'n, så är den lite konkav nästan. Man ser hur hörnen "sticker upp" lite.

Jag har en 360mm radiator med Vardar evo fläktar. Idle ligger jag på 30 grader och under load låga 40. och då går fläktarna knappt på 50%. Idle så är det ofta silent mode till och med, vilket innebär att fläktarna inte ens är igång.

Edit. Kanske ska nämna att cpu'n är klockad med offset till 4ghz. Har haft den på 4,1ghz med en 240mm aio. Men den vill ha så jävla mycket volt då. och skillnaden på 100mhz är minimal i spel så.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@walkiii: Funderar på en till sak när det gäller custom loops, hur ser du vattentemperaturen? måste man köpa nåt separat för att hålla koll på det? typ en sån här -

https://www.inet.se/produkt/5320115/alphacool-eiszapfen-temperatursensor-g1-4-svart

Förhoppningsvis kan jag börja bygga nu i veckan, men börjar bli lite nervös att man har missat nån del så man inte kan göra klart bygget.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

vad menar du? att det heter libell och inte vattenpass?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Avstängd

@JohanssoN85: Vattentemperaturen är inte speciellt intressant och inget du normalt behöver bry dig om. Är väl mer en smaksak om man gillar gimmicks.
Har du t.ex 60 grader på GPU och 50 grader på CPU så är vattentemperaturen under 50 i.a.f hur mycket under är ganska irrelevant

Permalänk

@Klubba: jo det är sant att det kanske inte är nödvändigt, men jag skulle nog ändå vilja ha koll på det, jag är bara osäker på om det går med grejerna från ek out of the box, eller om jag måste lägga till nån del

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Jag kollar endast temps med t ex hwinfo.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]